Dá sa uchrániť motorové vozidlo pred krádežou?

Čitateľom priblížime úspechy a starosti žilinských policajtov pri odhaľovaní páchateľov krádeží motorových vozidiel.

Počas leta, dovoleniek mnohí z nás využívajú ako dopravný prostriedok na cestu za oddychom, relaxom práve motorové vozidlo. Iní možno práve v týchto dňoch uvažujú nad kúpou štvorkolesového majetku. Ako teda postupovať, aby sme voľný čas nemuseli stráviť strážením svojho auta? Zopár odporúčaní ponúkajú tí, ktorí sa krádežami motorových vozidiel v akejkoľvek forme stretávajú takmer každý deň, je totiž hlavnou náplňou ich činnosti. Všeobecne možno povedať, že automobilová kriminalita nie je problém len Slovenska. S týmto druhom trestnej činnosti sa trápia aj v okolitých štátoch Európskej únie. Zahŕňa rôzne formy trestnej činnosti od krádeží motorových vozidiel, cez neoprávnené používanie cudzieho motorového vozidla, poisťovací podvod a pod. Polícia pri odhaľovaní a dokumentovaní tejto trestnej činnosti musí neustále hľadať nové spôsoby a postupy, ako s týmto negatívnym javom v spoločnosti bojovať. Po začiatočnom prudkom náraste krádeží motorových vozidiel v roku 1989, zapríčinenom otvorením hraníc so západnou Európou a príchodom cudzincov hlavne z krajín bývalého Sovietskeho zväzu a Balkánu, začal tento druh kriminality od roku 2000 klesať.
Práca predajcov automobilov a v servisoch je atraktívna. Napriek tomu nie je bezproblémová. Mnohé z nich riešia prostredníctvom Cechu predajcov a autoservisov SR, v ktorom sú združení aj Turčania zaoberajúci sa touto komoditou. Viac o tom hovoríme s Ing. Ivanom Gregorom, členom výboru Cechu predajcov a autoservisov SR.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ako sa darí predaju automobilov a značkovým servisom?
- Táto robota je ako každá zodpovedná, rôznorodá, ale krásna. Každý deň je iný, každý zákazník je iný, každá zákazka je iná. Nik sa nenudí, kto chce, môže sa dosýta pracovne vyžiť. Aj preto, že ju máme radi, sa nám darí celkom dobre.

Čo najviac vplýva na úspech alebo neúspech predajcov a opravárov áut?
- Dôležitých je viac faktorov. Dôležitá je skladba a sila kúpnej sily. V každom regióne je to inak a ťažko sa robia jednotné prognózy (niekde sa kupuje viac áut inde menej, niekde sa predávajú drahšie, inde lacnejšie autá a pod.) Nie nepodstatné je aj rozloženie konkurenčných značiek v regiónoch. Niekde je viac zastúpení, niekde menej a často sa to mení. Niekde sú zastúpené všetky značky. V tomto smere je veľmi silným regiónom Žilinský kraj, najmä mestá Žilina a Martin. Tu sú niektoré zastúpenia aj viac-násobné. Napríklad Škoda má v Žiline trojnásobné zastúpenie a v Martine dvojnásobné. Päť zastúpení tejto značky je rozložené iba asi 170 000 obyvateľov. Dôležité sú vonkajšie vplyvy. Patria medzi ne aj meniace sa podmienky, napr. zo strany vlády a EÚ – v minulosti dovozné prirážky, povoľovanie alebo nepovoľovanie prestavby osobných áut na autá N1 s odpočtom DPH a v poslednom čase je to uvoľnenie dovozu ojazdených áut. V roku 2007 trh s predajom nových motorových vozidiel, ako bolo uverejnené v médiách, zažíval turbulentné obdobie. Počas dvanástich mesiacov v roku 2007 bolo zaregistrovaných 83 255 nových automobilov do 3,5 tony (kategórie M1 a N1), čiže o 5,96 % viac ako rok predtým. Počas uplynulého roka bolo zároveň zaregistrovaných 87 677 dovezených ojazdených osobných vozidiel do 3,5 tony. V roku 2007 tak počet registrácií dovezených ojazdených vozidiel uvedených kategórií prvýkrát prevýšil registrácie nových. Nemenej dôležitým faktorom sú dobrí zamestnanci. Sú najdôležitejšou súčasťou úspešného podnikania a v našej brandži, ktorá je sčasti založená na obchode a sčasti na službách, to platí zvlášť. Naši zamestnanci musia byť chytrí, musia vedieť získať a udržať si zákazníka, vedieť diagnostikovať problémy a ešte sa pri tom usmievať a byť milí. Musia obhájiť cenu za opravu a uskutočnené práce. Sú to veľké nároky, a preto sa v našej práci ľudia, ktorí chcú hneď a veľa zarobiť, neudržia – dobrý predajca, prijímací technik alebo automechanik sa vyvíja niekoľko rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Práve preto je dôležité vzdelávanie pracovníkov pracujúcich v profesiách, ktoré s tým súvisia...
- Určite. Práca predajcu vozidiel je zaujímavá tým, že je to práca s ľuďmi, práca s ľudskými očakávaniami a so snami. Predajca vozidiel si je vedomý, že zákazník si s vozidlom kupuje aj kvalitné popredajné služby. Preto musí byť dostatočne fundovaný a pripravený. Z toho dôvodu je celoživotné vzdelávanie v oblasti produktu, poznania konkurencie, predajcovských praktik a mäkkých zručnosti neustálou realitou celého predajcovského tímu. V minulosti v našom regióne bol dostatok pracovníkov všetkých profesií a skôr bol problém s nedostatkom práce. V súčasnosti aj vďaka pribúdajúcim novým autám (pomáhajú tomu aj dovezené, mnohokrát i nekvalitné autá, vyžadujúce si častejší servis) je práce dostatok a začínajú chýbať odborníci.

SkryťVypnúť reklamu

V čom vidíte problémy?
- Je ich viac. Vstup výrobcov áut a výrobcov súčiastok do našich regiónov, ktorí ponúkajú prácu na linkách alebo pri strojoch, potrebujú veľa ľudí. Väčšina vyučených automechanikov, autoelektrikárov a autoelektronikov, ak nepokračujú ďalej v štúdiu, končí tam. Žiadna zahraničná firma, ktorá si u nás otvorí pobočku, si nevychováva svojich pracovníkov a neinvestuje do ich vzdelania, ale vyhlási konkurz a preplatí cenu za prácu v danom regióne. Jej sa to oplatí, lebo získa hotových ľudí, čas a aj ušetrí za vzdelanie. Kde sú takíto ľudia, ktorých potrebujú? No v domácich firmách, ktoré si svojich ľudí vychovávali niekoľko rokov a môžu zamestnancov platiť len podľa kúpnej sily v regióne. Keď chceme dorovnať platové podmienky, ktoré im ponúkajú zahraniční investori, zvýšia sa ceny našej práce a predražia sa služby – ktoré možno na nejaký čas nebudú ochotní zákazníci akceptovať – zas bude dočasne málo práce. Takto to kolíše. To je ten začarovaný kruh. Je to daň za to, že sa u nás rýchlo otvoril trh a sme otvorení novým investorom bez posúdenia situácie v regiónoch. Mňa len mrzí, že títo naši „záchranci“ znižujúci nezamestnanosť, dostávajú od štátu mnohokrát iné podmienky a výhody, ako máme my domáci, ktorí tiež vytvárame pracovné miesta. Keď výhody pominú, možno sa zbalia a pôjdu ďalej, my tu ale ostaneme. Problém je aj v tom, že na úrade práce už použiteľné pracovné sily chýbajú, nie sú. Začína sa kanibalizovať vo vnútri nášho trhu, „preťahovať“ pracovníkov z firmy do firmy ponukou vyššieho platu, ale to situáciu nerieši. Sú to len dočasné riešenia, ktoré sú nesystémové, živelné.

Ale školy predsa vychovávajú nových odborníkov...
- Školy zamerané na výchovu autoopravárov majú problémy s nedostatkom študentov, lebo rodičia učňovské školstvo považujú za podradné, ne-imidžové. Tí, ktorí sa pre takéto odbory rozhodnú a ich vyštudujú, časť z nich pokračuje ďalej v štúdiu, ale tí sa už zrejme do dielní nevrátia alebo prijmú lákavé ponuky od automobiliek alebo výrobcov dielov a končia na linkách, na strojoch alebo na kamiónoch. To, že stratia kvalifikáciu, nikoho netrápi, chceme sa mať lepšie hneď. Žiaci základných škôl by mali občas navštíviť úrad práce, aby vedeli, ako dopadnú, keď nebudú na sebe pracovať. Nebude stačiť, keď budú vedieť, aký je rebríček pesničiek v Anglicku, ktorý herec, herečka s kým spí, a kto a kde má pirsing. Príprava do života je o niečom inom. Aj v našej brandži sa dá slušne zarobiť a stať sa výborným odborníkom a špecialistom, len to trvá dlhšie. Dobrí mechanici špecialisti s niekoľkoročnou praxou si môžu zarobiť oveľa viac ako mnohí maturanti alebo inžinieri.

Aj vy sa usilujete, aby toto remeslo bolo lepšie, atraktívnejšie pre mladých ľudí. Darí sa vám?
- Učňovské školy zamerané na prípravu autoopravárov sú dnes výborne vybavené, majú od výrobcov automobilov posledné modely áut, motorov, podvozkových častí a podskupín, všetko určené na rozoberanie, testovanie a učenie sa. V tretích ročníkoch pracujú v autorizovaných servisoch, s možnosťou získať štipendiá a zmluvy o budúcom zamestnaní. Je to však beh na dlhé trate, zatiaľ záujem rodičov a detí je iný.

Aká bude podľa vás budúcnosť, nebojíte sa jej?
- O budúcnosť sa v našej branži nebojíme. Autá sa budú predávať stále, veď auto je
nielen nevyhnutnosť, ale aj výborný prostriedok na ukázanie solventnosti. Taktiež sa autá budú kaziť, či sú to lacné alebo drahé značky, všetky čas od času niečo potrebujú. Elektronika kontroluje celé auto a dáva pokyny centrálnemu počítaču, ako má motor ísť, zároveň sleduje ochranu životného prostredia a hospodárnosť prevádzky. Preto máme veľmi nákladné vybavenie a diagnostiku v servisoch. Nároky na opravárenstvo sa budú stále zvyšovať, aj nároky zákazníkov sa stále zvyšujú a to si vyžaduje zdatný, odborne pripravený personál. To je tá výzva.

Čo z tohto pohľadu robí Cech predajcov a autoservisov SR?
- Hlavnou myšlienkou a cieľom cechu je poskytovať pre svojich členov také služby, ktoré im pomôžu pri realizácii ich podnikania. Cech má ťažkú pozíciu. Aby mohol lobovať za lepšie podmienky v našej práci, potrebuje silu a tou je členská základňa. Ale členovia chcú výsledky a výhody hneď, inak o členstvo nemajú záujem. Treba si tiež uvedomiť, že členovia Cechu sú na trhu konkurenti, a to si vyžaduje vysokú kultúru v podnikaní a rokovaní. Cech sa skladá z viacerých divízií a rozsah činnosti je značný. Veľa sa robí v oblasti vzdelávania, hlavne vznikom pilotných centier sa spravil veľký kus práce a je veľký predpoklad, že absolventi budú výborne pripravení pre prax v autoservisoch. V našom regióne je pilotné centrum zriadené v Združenej strednej škole dopravnej v Priekope a dosahuje vo výchove študentov výborné výsledky. Veľa sa dosiah-lo v spolupráci s poisťovňami, funguje poradenstvo pre členov cechu, hlavne právne poradenstvo, legislatívne poradenstvo, ekonomické poradenstvo a personalistika. K dispozícii je rozhodcovský súd, ktorý rieši vzťahy medzi servisom a jeho okolím, a ďalšie. Pracuje sa na vytvorení legislatívy na odstránení čiernej práce a podobne. Je toho veľa, čo je treba urobiť pre vytvorenie podmienok pre podnikateľov v opravárenských službách, ale potrebuje to veľa času a ten niekedy chýba.
(RR)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  2. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  3. Probiotiká nie sú len na trávenie
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  7. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 8 465
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 053
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 260
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 665
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 083
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 886
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 574
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave 1 308
  1. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  2. Ondřej Havelka: Kdo jsme. Teologické pojetí lidské osoby a osobnosti
  3. Vladimír Bojničan: Konzervy 21. storočia – celé zle! — III.
  4. Tomáš Susko: Hollywoodska scenáristická škola vs slovenský film
  5. Radoslav Medzihradský: Majstrovstvá sveta v snookeri
  6. Jolana Čuláková: Extrémistickí aktivisti a "antifašisti" sa zahryzli do Pochodu pre život a stopli ho
  7. Dominik Sumbal: Obvinenie Juraja Šeligu je útokom na každého slušného človeka
  8. Veronika Mešková: Nomádka
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 105
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 24 312
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 10 478
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 271
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 9 411
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 367
  7. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 6 648
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 719
  1. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  2. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  3. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  4. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  5. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  6. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  7. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
  8. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  2. Ondřej Havelka: Kdo jsme. Teologické pojetí lidské osoby a osobnosti
  3. Vladimír Bojničan: Konzervy 21. storočia – celé zle! — III.
  4. Tomáš Susko: Hollywoodska scenáristická škola vs slovenský film
  5. Radoslav Medzihradský: Majstrovstvá sveta v snookeri
  6. Jolana Čuláková: Extrémistickí aktivisti a "antifašisti" sa zahryzli do Pochodu pre život a stopli ho
  7. Dominik Sumbal: Obvinenie Juraja Šeligu je útokom na každého slušného človeka
  8. Veronika Mešková: Nomádka
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 105
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 24 312
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 10 478
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 271
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 9 411
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 367
  7. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 6 648
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 719
  1. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  2. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  3. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  4. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  5. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  6. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  7. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
  8. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ

Už ste čítali?