Každý má schopnosť naučiť sa cudzí jazyk
Viliam Hriadeľ je členom súboru SKD v Martine, ale čo nevidieť vymení dosky, ktoré znamenajú svet, za školskú lavicu. „Strach nemám, naopak, veľmi sa teším. Musím sa priznať, že po anglicky by som mal hovoriť už dávno, pretože vlastním kanadský rodný list. Konečne sa po rokoch naučím aspoň základy,“ tvrdí Viliam Hriadeľ. Na učenie má všetky predpoklady, pretože v divadle mu štúdium nových textov nerobí problémy. „Hlava je na námahu zvyknutá, hádam sa niečo na mňa nalepí. Aj manželke som povedal, že odteraz sa
u nás bude hovoriť len po anglicky. Už si zaobstarala aj slovník, takže môžeme bez obáv začať,“ uzatvára Viliam Hriadeľ.
Každý z nás má schopnosť naučiť sa jeden alebo viac cudzích jazykov a to bez ohľadu na to, či hovoríme o dieťati alebo o dospelom. S týmto tvrdením súhlasí aj jeden zo zakladateľov anglickej jazykovej školy Oxford Mário Rapan. „Ako deti sme boli obklopení ľuďmi, ktorí sa nám prihovárali v našej rodnej reči, a tak sa slovenčina stala naším materinským jazykom. Deti vyrastajúce vo viacjazyčnom prostredí automaticky ovládajú jazykov viac. Práve postup prirodzenej výučby materinského jazyka v spojení so schopnosťou čítať a písať, ktorú každý z nás dospelých už má, je základom Callanovej metódy.“
V praxi sa spomínaná metóda vyučuje už takmer polstoročie na troch svetadieloch a v 25 krajinách sveta. Mário Rapan poodhaľuje tajomstvo jej úspechu. „Výhoda výučby Callanovou metódou spočíva v prekonávaní nesmelosti študentov a navyše je vhodná pre všetky vekové skupiny. Je založená na verbálnej práci, pričom základ tvorí kladenie otázok a formulovanie odpovedí. Študent je nútený hovoriť, čím prekonáva strach. Metóda učí predovšetkým hovoriť a porozumieť jazyku. Samozrejme, že neobchádza ani gramatiku a pravopis, ale konverzácia zaberá približne 70 percent z vyučovacej hodiny,“ dodáva Mário Rapan.
(RB)