MARTIN. Tento rok sa v Turci pred predmetové komisie postaví 1 023 maturantov. Odpovedať budú zo štyroch predmetov, pričom slovenský jazyk a literatúra a cudzí jazyk sú povinné.
Viac papierov ako študentov
Školám pribúda v súvislosti s maturitami stále viac agendy a pedagogický zbor zaťažujú nové papierovačky. Navyše v posledných rokoch sa skúška dospelosti stala aj objektom experimentovania. „Na škole maturujeme už deviatykrát a takmer vždy to bolo podľa iných pravidiel. Nehovoriac už o agende, ktorá je s tým spojená. Tento rok je novinkou dodatok k vysvedčeniu o maturitnej skúške, ktorý každý študent dostane spolu s maturitným vysvedčením. Ak chceme dodatok vyplniť, musíme zistiť, na akom počte vyučovacích hodín sa žiak počas ôsmich rokov štúdia zúčastnil a na koľkých z nich chýbal. Týka sa to každého predmetu a všetkých maturantov. Za tie roky od nás žiadny študent, vysoká škola ani nikto iný takéto údaje nežiadal. Keď som sa o tom rozprával s kolegami z iných škôl, takisto nechápavo krútili hlavami,“ tvrdí Igor Libo, riaditeľ Osemročného gymnázia J. Lettricha v Martine.
Vysokoškolákom
už pred maturitou
V súvislosti s maturitou je paradoxom aj fakt, že časť študentov ešte neskončila stredoškolské štúdium, ale už sú prijatí na vysokú školu. „Dnes je to takmer pravidlom. Samozrejme, ak maturitu ne-zvládnu, tak ich tam nezoberú. Oveľa jednoduchšie sa však pracuje so študentmi, ktorí musia a najmä chcú zmaturovať čo najlepšie, ako s tými, ktorým stačí pri tejto skúške aj štvorka,“ pripomína skúsený pedagóg.
Zamyslel sa aj nad možnosťou vnímať maturitu ako krité-
rium pri prijatí na vysokú školu. „Školy by mali mať podľa môjho názoru vlastné prijímačky. Ako sa dá seriózne zhodnotiť, či je maturant, ktorý získal z cu-
dzieho jazyka vo vyššej úrovni 60 percent, lepší ako ten, ktorý dosiahol v nižšej úrovni 95 percent? Celoplošné skúšania a testovania nedávajú úplne reálny obraz o úrovni študenta. Niekde sú pedagógovia benevolentnejší, inde zas prísnejší, a to sa odráža aj na hodnotení. Potom sa môže veľmi ľahko stať, že vysoká škola zoberie žiaka, ktorý je slabší a kvalitnejšieho neprijme,“ stojí si za svojím stredoškolský riaditeľ.
Dobrý odrazový mostík
Žiaci Osemročného gymnázia J. Lettricha sa v rámci hodnotenia úspešnosti vykonania maturitnej skúšky každoročne umiestňujú v hornej polovici celoslovenského rebríčka stredných škôl. „V externej časti maturitnej skúšky zo slovenského jazyka, anglického jazyka B1 úrovne sme sa zaradili medzi 20 percent najúspešnejších škôl v SR. Študentom sa darí obhájiť tie výsledky, ktoré dosahovali počas ôsmich rokov štúdia. Takmer všetci absolventi v ňom pokračujú. Čo je však najdôležitejšie, väčšina z nich sa dostane na vysoké školy, ktoré si vybrala ako prioritné. Nemusíme sa strachovať ani o našu budúcnosť, pretože prijímačky stále robíme formou výberu a nie náboru,“ spokojne hodnotí Igor Libo.
Ústne maturity
- od 18. mája do 5. júna skladá v Turci 1 023 maturantov ústnu časť skúšky dospelosti
- pred odbornou komisiou odpovedajú študenti zo štyroch predmetov, pričom slovenský jazyk a literatúra a cudzí jazyk sú povinné
- v tomto roku boli zrušené úrovne A a B s výnimkou povinného cudzieho jazyka, kde si žiak môže voliť z dvoch úrovní
- pred predmetovou komisiou si maturant vyžrebuje jedno zo schválených maturitných zadaní a na odpoveď má 20 min
- ústna časť maturitnej skúšky sa vykonáva bez ohľadu na výsledok písomnej časti a pri celkovom hodnotení sa berie do úvahy najmä ústna odpoveď
- ak ústnu časť žiak zvládne na úrovni prospechu 3 a lepšie, výsledok písomnej skúšky sa nebude zohľadňovať a študent z daného predmetu úspešne zmaturoval
- ak v ústnej časti dosiahol prospech 4 na úspešné zmaturovanie musel v písomnej forme internej časti (slohová práca) dosiahnuť viac ako 25 percent z celkového počtu bodov a v písomnej forme externej časti (test) viac ako 33 percen z celkového počtu bodov
- predmetová maturitná komisia môže za deň vyskúšať ma-ximálne 24 žiakov
ROMAN BREZNIAK