MARTIN. Od júla platí nové VZN, ktoré ruší absolútny zákaz vstupu na bicykli na pešiu zónu. Cyklisti môžu prejsť cez centrum v čase, keď je mesto prázdnejšie, a to od 21. do 9. h. Priaznivci jazdy na dvoch kolesách by však prejazd uvítali po celý deň, radnica sa obáva ohrozenia chodcov.
Na Malorke to ide a u nás nie?
Isté riešenie navrhuje Peter z Martina, ktorý sa nedávno vrátil z dovolenky na Malorke v Španielsku. Cyklisti sa pohybovali po pešej zóne celkom bezpečne, bez jediného stretu s chodcami. „Chodili po farebne vyznačenej cestičke so značkou bicykla, takže cyklisti mali na ňom prednosť a chodci po nej vôbec nechodili. Keď to dokážu v Španielsku, prečo nie aj u nás?" pýta sa Martinčan.
Návrh podporil i primátor
Cyklistický chodník nájdete v každom vyspelejšom meste v Európe, pridať sa k nim chceli aj Martinčania. Presne tento istý návrh totiž predniesol na poslednom júnovom zastupiteľstve v Martine primátor Andrej Hrnčiar, skupina poslancov a Turčianska bicyklová skupina JUS. Líder nadšencov cyklistiky Dušan Kubička prišiel aj s konkrétnym návrhom. „Pol metra široká cestička by viedla od historickej budovy Matice slovenskej po Divadelnej ulici a viedla by po jednosmerke popri parku. Bola by obojsmerná, pohyb po nej by bol možný len v primeranej rýchlosti. Cestičku by lemovala linka, takže by nešlo o drahý projekt a ak by sa cyklistická trasa neujala, ľahko by sa odstránila," opísal Dušan Kubička.
U nás by sa chodník neujal
Návrh však neprešiel, Martinčania vraj nie sú dostatočne európski. „Nie je to tu zaužívané, cyklisti chodia rýchlo, asi by sa to neujalo. Ešte sme na to nedorástli," myslí si poslanec Bruno Horecký, pričom narážal aj na už existujúce značenie chodníkov. Tu vládne ignorancia zo strany chodcov, ktorí kráčajú aj po strane pre cyklistov a ohrozujú ich.
Chodníku na pešej sa však celkom nebráni. „Martinčania na to potrebujú čas. Myslím, že v budúcnosti by to bolo reálnejšie," odhaduje. Podľa neho zatiaľ cyklistom postačia vyznačené chodníky mimo centra na Mudroňovej a Moskovskej ulici.