Pondelok, 5. jún, 2023 | Meniny má Laura

Do železničného tunela chodia turisti na prechádzky

Čremošniansky tunel je najdlhším jednokoľajovým tunelom na Slovensku. Jeho výstavba bola jedným z najväčších projektov v dejinách našich železníc. Niektorí ľudia však túto atrakciu chcú vidieť aj zvnútra a prechádzajú sa v ňom po jedinej koľaji.

Sedemdesiatnik je pre mnohých turistov stále atraktívny.Sedemdesiatnik je pre mnohých turistov stále atraktívny. (Zdroj: VLAKY.NET)

ČREMOŠNÉ, HARMANEC. Na Slovensku máme na železničných tratiach dohromady 76 tunelov, z toho 22 ich je na Trati SNP z Banskej Bystrice do turčianskych Diviak. Jedným z nich je aj Čremošniansky, ktorý sa kedysi volal aj Harmanecký. Železničiari ho však medzi sebou volajú aj Veľký. Niet sa čo čudovať, veď meria 4,7 kilometra. Tunel prekonáva 350-metrový výškový rozdiel, v niektorých miestach až 18 percentné stúpanie. Na spomínanej trati je okrem 22 tunelov aj 112 mostov alebo priestupov.

Vchádzajú doňho pešo

Tunel láka mnohých. Niektorí cestujúci si stopujú, koľko trvá prejazd ním. Vyše sedemdesiatročná stavba je však veľkým lákadlom aj pre peších turistov. Tí sa do čierneho tunela neboja vojsť aj napriek tomu, že nevedia, kedy im môže za chrbtom zadunieť nákladný vlak. Skúsenosti s nimi majú aj výpravcovia na železničnej stanici v Čremošnom.

„Zistia si, kedy idú osobné vlaky, ale o nákladných nevedia. Preto sa k okienku občas prídu opýtať, či nejaký nemá ísť. Niektorí rodičia s deťmi sa dokonca fotia pri vstupnom portáli, dnu sa však neodvážia. Odvážnejší sú Česi. Prejdú ho za dve hodiny a vyjdú v Harmaneckej jaskyni. Každé leto sem chodia tí istí Pražáci, tunel berú ako spestrenie dovolenky," povedala jedna z čremošnianskych výpravkýň. Železničná polícia ale za posledné mesiace nezaznamenala žiadne nehody turistov spojené s prechodom tunela.

Nebezpečné sú nielen nákladné vlaky

V železničnej stanici na druhej strane tunela, v Harmaneckej jaskyni, skúsenosti so zvedavými turistami nemajú. „Turisti si skracujú cestu turistickým chodníkom, ktorý vedie popri vstupe do tunela na Kráľovu studňu, ale dnu nechodia. Od nás jeden pochôdzkár chodieva do tunela pravidelne, ale je to nebezpečné. Občas sa stane, že je porušené vetranie a stojí tam dym," varuje výpravca z Harmaneckej jaskyne. Napriek tomu, ľudia chodia dnu a chvália sa s tým aj na rôznych internetových portáloch. Zaujímajú ich najmä výklenky, vetracia šachta, ale určite aj adrenalín. Hazardéri si na internete vymieňajú zážitky a skúsenosti, dokonca tvrdia, že dnu je priestor, kam by sa zmestilo nákladné auto.

vlak_web.jpg

Výklenky, šachta, ba aj zdroj pitnej vody

Vzrušujúci prechod tunelom má za sebou aj Jozef Svitek. Pracuje totiž ako majster údržby práve na tejto trati. „Je to krásne. Keď sa dobre postavíte, z Harmanca vidieť svetielko až do Čremošného," rozplýva sa železničiar. „Sú tam výklenky 2 x 1 meter a do výšky 2,5 metra, každých 50 metrov. Sú tam aj štyri výklenky, ktoré sú veľké 5 x 6 až 8 metrov. Počas stavby či opráv sa sem schovávajú rôzne vozíky pomocou točne," rozpráva o skvostoch, pre ktoré niektorí fanatici riskujú život. „Vetracia šachta je asi v dvoch tretinách od jaskyne, pri jaskyni sú štyri studne, ktoré vedú stredom tunela. Je tu urobený žľab, ktorým tečie voda, je to však odizolované," nenechá sa prerušovať Jozef.

Horný Turiec musel vyzerať ako mravenisko

Stavba tunela bola veľmi náročná. „Keď sa staval tunel, boli sme len malí žiaci," začína hovoriť jedna z najstarších obyvateliek Čremošného Anna Rišiaňová. „Chodili sme do prvej triedy. Bola to taká spoločná trieda pre všetky ročníky, takže s nami v laviciach sedeli aj mladí robotníci," spomína si. „V dedine bolo veľa robotníkov, na stavbe ich robilo hádam tisíc, boli ubytovaní na Bartoške, ale aj v Čremošnom. Niektorí z nich si tu založili aj rodiny," loví v pamäti čulá osemdesiatnička.

V dedine spomínajú aj na niektorých chlapov, ktorí pri stavbe zahynuli. Jedným z nich bol aj Michal Sýkora. „Stavba bola veľmi náročná. Štôlne museli celé ručne vykopať, stavali aj lešenia, kresali kameň. Aby to držalo, urobili v tuneli klenbu z kameňov v tvare lichobežníka. Keby sa jeden klin vybral, padla by celá klenba. Na vrch sa ešte dával medený plech okolo betónu, aby nepremokol," dopĺňa Jozef Svitek.

tunel_web2.jpg

Zabil sa kvôli tomu, že sa nestretli

Okolo tunela a jeho stavby sa už začali rokmi šíriť aj rôzne mýty či fámy. Jednou z nich je aj povesť o samovražde majstra v tuneli. „Dve partie robotníkov kopali zároveň z oboch strán a minuli sa o šesť metrov. Stavbyvedúci tu potom spáchal samovraždu. Zásek, ktorý urobili, je asi na štvrtom kilometri v mieste, kde stúpa tunel od jaskyne. Je tam taký lom, vidieť ho dodnes," potvrdil starú povesť Jozef.

Ďalšou z nich je aj tá o naťahovaní koľajníc kvôli brzdeniu ťažkých nákladných vlakov, ktoré zväčšujú diery medzi jednotlivými koľajnicami a vlak by sa tak časom mohol vykoľajiť. „Kým boli koľajnice stykové, tak sa posúvali, aj podvaly sa krížili, museli sme to každý druhý týždeň posúvať a opravovať. Myslím, že od roku 2000 sú ale koľajnice zvarené dokopy a už je to v poriadku, diery sa nenaťahujú," ubezpečil nás Čremošnian.

Ako sa tunel staval?

Jednokoľajovú trať začali stavať v roku 1936. Vtedajšia spojnica Banskej Bystrice s Vrútkami viedla okľukou cez Kremnicu a kapacitne už nestačila. Preto začali stavať novú trať, tá však vôbec nebola lacnou záležitosťou. Práve mimoriadna náročnosť terénu, spôsobila, že náklady prekročili 445 miliónov korún. Prechádza totiž krasovým územím, ktoré spôsobovalo dočasné prítoky vody do tunela, z razeného tunela sa stala drenáž. Bežne sa stávalo, že pri vŕtaní tunela vytryskla z hory voda, ktorá robotníkovi vyrazila z rúk vŕtačku a potom celé hodiny striekala, takže museli prerušiť prácu. O tom, že išlo o skutočne kolosálne dielo, svedčí aj fakt, že z budúcej železničnej trate museli odviezť viac zeminy než zo všetkých dovtedy vybudovaných tratí na celom Slovensku. Pracovalo tu vyše 12-tisíc robotníkov, ktorých v útrobách hôr čakalo nejedno prekvapenie.

Najdlhší Čremošniansky tunel sa im napriek problémom podarilo preraziť za necelých 20 mesiacov. Ani túto stavbu však neobišli nešťastia. O život prišlo 35 ľudí, stovky ďalších utrpeli zranenia. Najviac nehôd bolo spôsobených neopatrným zaobchádzaním so strelivom. Na vzniknutie výbuchu stačilo napríklad len škrtnutie železnej lopaty o kameň. Správa stavby sa preto snažila zabrániť nehodám, ako sa len dalo. Nariadila používanie medených lopát, ktoré neiskrili. Ale nápravu priniesla až osobitne zriadená tunelová polícia.

Pri prerazení smerovej štôlne 28. augusta 1938 bola odchýlka v smere 28 mm a vo výške dokonca len 5 mm. Trať slávnostne otvoril prezident Jozef Tiso pred Vianocami roku 1940, ale vlaky po nej premávali iba štyri roky. Pred koncom vojny ju nastupujúce nemecké vojská z veľkej časti zničili a takmer dva roky trvalo, kým ju vrátili do pôvodného stavu. Ďalšie úpravy tunelovej rúry urobili v roku 1993, keď elektrifikovali trať.

Podzemná voda predstavovala pri výstavbe prekážku, tá spomaľovala a predražovala razenie tunela. Až v roku 1965 zistili, že prameň je výdatný a začlenili ho ako bohatý zdroj pitnej vody do pohronského skupinového vodovodu. Ten dodáva vodu pre oblasť Banskej Bystrice, Zvolena a Žiaru nad Hronom.

(kov)

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. HYPONÁJOM, odložte hypotéku a svoj nový byt splácajte už teraz
  3. Lunička potrebuje súrne pomoc, aby mohla rásť.
  4. Hlavná cena 25.000 eur. Kráľovská súťaž s pivom Krušovice
  5. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody
  6. Vypočítali sme vaše budúce dôchodky
  7. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku
  8. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom
  1. Hlavná cena 25.000 eur. Kráľovská súťaž s pivom Krušovice
  2. Tesco naplno spúšťa svoj Online Club
  3. Po košickom úspechu pobočka aj v Bratislave
  4. Vypočítali sme vaše budúce dôchodky
  5. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody
  6. Lunička potrebuje súrne pomoc, aby mohla rásť.
  7. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie
  8. Slováci milujú grilovanie s rodinou a priateľmi, ukázal prieskum
  1. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 16 955
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 11 670
  3. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 9 307
  4. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom 8 496
  5. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie 6 473
  6. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody 6 230
  7. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem 5 907
  8. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 5 355

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Foto - hádanky...
  2. Martin Borecky: Peter a Skiathos
  3. Ján Valchár: Ukraine strikes back (nedospelá ofenzíva)
  4. Věra Tepličková: Ako demokrat Eduard podľahol pokušeniu (takmer erotická poviedka pre silné povahy 18+)
  5. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: románsky kostolík na Korzike
  6. Zuzana Foltýnová: Mám stres a nemôžem spávať
  7. Jozef Varga: Guns N´ Roses ...
  8. FM Logistic: Kvalitná logistická spoločnosť? Spĺňa týchto 5 kľúčových parametrov.
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 141 613
  2. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 15 423
  3. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 13 712
  4. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 10 916
  5. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 549
  6. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 709
  7. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ? 6 985
  8. Lukáš Fedor: Medická nie je pre medikov alebo ako sa štát správa k budúcim lekárom 6 470
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Futbalisti spod Lysca odohrali slušný duel , ale na body opäť nedosiahli.

Diviaky dosiahli svoje najvyššie víťazstvo v sezóne, keď rozdrvili tím ŠK Belá 7:0. Neinkasovali ani Žabokreky, ktoré porazili Oravskú Jasenicu 2:0. Z našich nebodoval len celok spod Lysca.


30m
Lekárničky dobrovoľníci vynášajú aj na trasu Koruny Turca.

Búdky ľahko rozpoznať podľa bieleho kríža na zelenom pozadí.


7 h
Hokejisti budú v novej sezóne opäť pôsobiť v SHL.

Nespokojní extraligisti sú blízko k dohode so zväzom, samostatná profesionálna liga sa tak s najväčšou pravdepodobnosťou hrať nebude.


7 h
Po rokoch dali do užívania vo Vrútkach aj fontánu.

Na závlahu môžu využiť aj prívalové dažde.


12 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Foto - hádanky...
  2. Martin Borecky: Peter a Skiathos
  3. Ján Valchár: Ukraine strikes back (nedospelá ofenzíva)
  4. Věra Tepličková: Ako demokrat Eduard podľahol pokušeniu (takmer erotická poviedka pre silné povahy 18+)
  5. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: románsky kostolík na Korzike
  6. Zuzana Foltýnová: Mám stres a nemôžem spávať
  7. Jozef Varga: Guns N´ Roses ...
  8. FM Logistic: Kvalitná logistická spoločnosť? Spĺňa týchto 5 kľúčových parametrov.
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 141 613
  2. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 15 423
  3. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 13 712
  4. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 10 916
  5. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 549
  6. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 709
  7. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ? 6 985
  8. Lukáš Fedor: Medická nie je pre medikov alebo ako sa štát správa k budúcim lekárom 6 470
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.

Už ste čítali?