Štvrtok, 19. máj, 2022 | Meniny má Gertrúda

Do železničného tunela chodia turisti na prechádzky

Čremošniansky tunel je najdlhším jednokoľajovým tunelom na Slovensku. Jeho výstavba bola jedným z najväčších projektov v dejinách našich železníc. Niektorí ľudia však túto atrakciu chcú vidieť aj zvnútra a prechádzajú sa v ňom po jedinej koľaji.

Sedemdesiatnik je pre mnohých turistov stále atraktívny.Sedemdesiatnik je pre mnohých turistov stále atraktívny. (Zdroj: VLAKY.NET)

ČREMOŠNÉ, HARMANEC. Na Slovensku máme na železničných tratiach dohromady 76 tunelov, z toho 22 ich je na Trati SNP z Banskej Bystrice do turčianskych Diviak. Jedným z nich je aj Čremošniansky, ktorý sa kedysi volal aj Harmanecký. Železničiari ho však medzi sebou volajú aj Veľký. Niet sa čo čudovať, veď meria 4,7 kilometra. Tunel prekonáva 350-metrový výškový rozdiel, v niektorých miestach až 18 percentné stúpanie. Na spomínanej trati je okrem 22 tunelov aj 112 mostov alebo priestupov.

Vchádzajú doňho pešo

Tunel láka mnohých. Niektorí cestujúci si stopujú, koľko trvá prejazd ním. Vyše sedemdesiatročná stavba je však veľkým lákadlom aj pre peších turistov. Tí sa do čierneho tunela neboja vojsť aj napriek tomu, že nevedia, kedy im môže za chrbtom zadunieť nákladný vlak. Skúsenosti s nimi majú aj výpravcovia na železničnej stanici v Čremošnom.

„Zistia si, kedy idú osobné vlaky, ale o nákladných nevedia. Preto sa k okienku občas prídu opýtať, či nejaký nemá ísť. Niektorí rodičia s deťmi sa dokonca fotia pri vstupnom portáli, dnu sa však neodvážia. Odvážnejší sú Česi. Prejdú ho za dve hodiny a vyjdú v Harmaneckej jaskyni. Každé leto sem chodia tí istí Pražáci, tunel berú ako spestrenie dovolenky," povedala jedna z čremošnianskych výpravkýň. Železničná polícia ale za posledné mesiace nezaznamenala žiadne nehody turistov spojené s prechodom tunela.

Nebezpečné sú nielen nákladné vlaky

V železničnej stanici na druhej strane tunela, v Harmaneckej jaskyni, skúsenosti so zvedavými turistami nemajú. „Turisti si skracujú cestu turistickým chodníkom, ktorý vedie popri vstupe do tunela na Kráľovu studňu, ale dnu nechodia. Od nás jeden pochôdzkár chodieva do tunela pravidelne, ale je to nebezpečné. Občas sa stane, že je porušené vetranie a stojí tam dym," varuje výpravca z Harmaneckej jaskyne. Napriek tomu, ľudia chodia dnu a chvália sa s tým aj na rôznych internetových portáloch. Zaujímajú ich najmä výklenky, vetracia šachta, ale určite aj adrenalín. Hazardéri si na internete vymieňajú zážitky a skúsenosti, dokonca tvrdia, že dnu je priestor, kam by sa zmestilo nákladné auto.

vlak_web.jpg

Výklenky, šachta, ba aj zdroj pitnej vody

Vzrušujúci prechod tunelom má za sebou aj Jozef Svitek. Pracuje totiž ako majster údržby práve na tejto trati. „Je to krásne. Keď sa dobre postavíte, z Harmanca vidieť svetielko až do Čremošného," rozplýva sa železničiar. „Sú tam výklenky 2 x 1 meter a do výšky 2,5 metra, každých 50 metrov. Sú tam aj štyri výklenky, ktoré sú veľké 5 x 6 až 8 metrov. Počas stavby či opráv sa sem schovávajú rôzne vozíky pomocou točne," rozpráva o skvostoch, pre ktoré niektorí fanatici riskujú život. „Vetracia šachta je asi v dvoch tretinách od jaskyne, pri jaskyni sú štyri studne, ktoré vedú stredom tunela. Je tu urobený žľab, ktorým tečie voda, je to však odizolované," nenechá sa prerušovať Jozef.

Horný Turiec musel vyzerať ako mravenisko

Stavba tunela bola veľmi náročná. „Keď sa staval tunel, boli sme len malí žiaci," začína hovoriť jedna z najstarších obyvateliek Čremošného Anna Rišiaňová. „Chodili sme do prvej triedy. Bola to taká spoločná trieda pre všetky ročníky, takže s nami v laviciach sedeli aj mladí robotníci," spomína si. „V dedine bolo veľa robotníkov, na stavbe ich robilo hádam tisíc, boli ubytovaní na Bartoške, ale aj v Čremošnom. Niektorí z nich si tu založili aj rodiny," loví v pamäti čulá osemdesiatnička.

V dedine spomínajú aj na niektorých chlapov, ktorí pri stavbe zahynuli. Jedným z nich bol aj Michal Sýkora. „Stavba bola veľmi náročná. Štôlne museli celé ručne vykopať, stavali aj lešenia, kresali kameň. Aby to držalo, urobili v tuneli klenbu z kameňov v tvare lichobežníka. Keby sa jeden klin vybral, padla by celá klenba. Na vrch sa ešte dával medený plech okolo betónu, aby nepremokol," dopĺňa Jozef Svitek.

tunel_web2.jpg

Zabil sa kvôli tomu, že sa nestretli

Okolo tunela a jeho stavby sa už začali rokmi šíriť aj rôzne mýty či fámy. Jednou z nich je aj povesť o samovražde majstra v tuneli. „Dve partie robotníkov kopali zároveň z oboch strán a minuli sa o šesť metrov. Stavbyvedúci tu potom spáchal samovraždu. Zásek, ktorý urobili, je asi na štvrtom kilometri v mieste, kde stúpa tunel od jaskyne. Je tam taký lom, vidieť ho dodnes," potvrdil starú povesť Jozef.

Ďalšou z nich je aj tá o naťahovaní koľajníc kvôli brzdeniu ťažkých nákladných vlakov, ktoré zväčšujú diery medzi jednotlivými koľajnicami a vlak by sa tak časom mohol vykoľajiť. „Kým boli koľajnice stykové, tak sa posúvali, aj podvaly sa krížili, museli sme to každý druhý týždeň posúvať a opravovať. Myslím, že od roku 2000 sú ale koľajnice zvarené dokopy a už je to v poriadku, diery sa nenaťahujú," ubezpečil nás Čremošnian.

Ako sa tunel staval?

Jednokoľajovú trať začali stavať v roku 1936. Vtedajšia spojnica Banskej Bystrice s Vrútkami viedla okľukou cez Kremnicu a kapacitne už nestačila. Preto začali stavať novú trať, tá však vôbec nebola lacnou záležitosťou. Práve mimoriadna náročnosť terénu, spôsobila, že náklady prekročili 445 miliónov korún. Prechádza totiž krasovým územím, ktoré spôsobovalo dočasné prítoky vody do tunela, z razeného tunela sa stala drenáž. Bežne sa stávalo, že pri vŕtaní tunela vytryskla z hory voda, ktorá robotníkovi vyrazila z rúk vŕtačku a potom celé hodiny striekala, takže museli prerušiť prácu. O tom, že išlo o skutočne kolosálne dielo, svedčí aj fakt, že z budúcej železničnej trate museli odviezť viac zeminy než zo všetkých dovtedy vybudovaných tratí na celom Slovensku. Pracovalo tu vyše 12-tisíc robotníkov, ktorých v útrobách hôr čakalo nejedno prekvapenie.

Najdlhší Čremošniansky tunel sa im napriek problémom podarilo preraziť za necelých 20 mesiacov. Ani túto stavbu však neobišli nešťastia. O život prišlo 35 ľudí, stovky ďalších utrpeli zranenia. Najviac nehôd bolo spôsobených neopatrným zaobchádzaním so strelivom. Na vzniknutie výbuchu stačilo napríklad len škrtnutie železnej lopaty o kameň. Správa stavby sa preto snažila zabrániť nehodám, ako sa len dalo. Nariadila používanie medených lopát, ktoré neiskrili. Ale nápravu priniesla až osobitne zriadená tunelová polícia.

Pri prerazení smerovej štôlne 28. augusta 1938 bola odchýlka v smere 28 mm a vo výške dokonca len 5 mm. Trať slávnostne otvoril prezident Jozef Tiso pred Vianocami roku 1940, ale vlaky po nej premávali iba štyri roky. Pred koncom vojny ju nastupujúce nemecké vojská z veľkej časti zničili a takmer dva roky trvalo, kým ju vrátili do pôvodného stavu. Ďalšie úpravy tunelovej rúry urobili v roku 1993, keď elektrifikovali trať.

Podzemná voda predstavovala pri výstavbe prekážku, tá spomaľovala a predražovala razenie tunela. Až v roku 1965 zistili, že prameň je výdatný a začlenili ho ako bohatý zdroj pitnej vody do pohronského skupinového vodovodu. Ten dodáva vodu pre oblasť Banskej Bystrice, Zvolena a Žiaru nad Hronom.

(kov)

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  2. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  3. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  5. Aké typy cukrovky poznáme?
  6. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  7. Potrebujete tichú kosačku? Vsaďte na aku verziu!
  8. Čo by ste mali vedieť o ročnom vyúčtovaní spotreby tepla a vody?
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 8 404
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 271
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 851
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 425
  5. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 405
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 356
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 1 267
  8. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 212

Blogy SME

  1. Aliancia NIE RAKOVINE: Ideme za vami - Turné NIE RAKOVINE 2022
  2. Kristína Jakubičková: Ako sa hádať na úrovni alebo prečo sa neuchýliť k invektívam najhrubšieho zrna
  3. Natália Šepitková: V Dánsku podpísali európski lídri významnú dohodu, ktorá zníži závislosť Európy od ruského plynu
  4. Marek Mačuha: Heger ide proti svojmu vládnemu programu
  5. Peter Biščo: Fico a Smer majú „ absťák “ z nemožnosti kradnúť.
  6. Ivan R. V. Rumánek: Slovenské korene Josefa Abrháma
  7. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší?
  8. Klaudia Hátašová: IRÓNIA slobodnej matky
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 698
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 9 426
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 182
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 119
  5. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 4 267
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 4 143
  7. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 079
  8. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 523
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  7. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Polícia pátra po 30-ročnom Filipovi Baľaľovi.

Polícia pátra po 30-ročnom Filipovi Baľaľovi z Martina. Muž je nezvestný od 16. mája, keď odišiel z miesta trvalého bydliska na neznáme miesto.


SITA 3 h

Štvrtú živú diskusiu zo štúdia denníka SME v rámci projektu Závislosti inak bude moderovať Šarkan – Peter Novák.


16. máj
Tréner Pavol Šuhaj dostal ponuku z prvej ligy.

Fomat vo vloženom stredajšom kole naplno zabral na horúcej pôde Rimavskej Soboty. O služby trénera Pavla Šuhaja sa zaujíma celok najvyššej slovenskej futbalovej súťaže.


6 h

Zúčastnené mužstvá bojujú o atraktívne ceny.


6 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vytvárame si obrovský problém, hovoria lesníci.


22 h

Žilinský samosprávny kraj zaplatí za opravu vozovky v záručnej dobe z vlastných zdrojov sedemstotisíc eur.


18. máj

Hazard neprinesie do obce len príjem.


18. máj

Najväčšie pohoršenie vzbudilo nákladné auto. Ak by sa takáto akcia mala opakovať, podľa biskupského ekonóma bude vhodné, aby sa určili kritériá.


18. máj

Blogy SME

  1. Aliancia NIE RAKOVINE: Ideme za vami - Turné NIE RAKOVINE 2022
  2. Kristína Jakubičková: Ako sa hádať na úrovni alebo prečo sa neuchýliť k invektívam najhrubšieho zrna
  3. Natália Šepitková: V Dánsku podpísali európski lídri významnú dohodu, ktorá zníži závislosť Európy od ruského plynu
  4. Marek Mačuha: Heger ide proti svojmu vládnemu programu
  5. Peter Biščo: Fico a Smer majú „ absťák “ z nemožnosti kradnúť.
  6. Ivan R. V. Rumánek: Slovenské korene Josefa Abrháma
  7. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší?
  8. Klaudia Hátašová: IRÓNIA slobodnej matky
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 698
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 9 426
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 182
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 119
  5. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 4 267
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 4 143
  7. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 079
  8. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 523
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  7. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)

Už ste čítali?