MARTIN. Spoločnosti, ktoré štvorkolky prenajímajú, majú zväčša k dispozícii aj vhodný areál, kde sa dá na nich jazdiť. Čoraz viac problémov však spôsobujú individuálni vlastníci týchto strojov. Tí sa s nimi často vyberú aj tam, kam by nemali. Podľa hrubého odhadu sa na Slovensku ročne predá tisíc až dvetisíc kusov štvorkoliek, pričom ich obľuba stále stúpa.
Treba si dávať pozor
Niektoré firmy, ktoré sa zaoberajú prenájmom štvorkoliek tvrdia, že ich ovládanie je pomerne ľahké. Zaručia vám, že po krátkom zaškolení si môžete s chuťou užívať jazdu. Druhí sú opatrnejší a tvrdia, že riadiť vyše stokilový stroj nieje až také jednoduché. Najmä ak prudko zabočíte, môžete sa veľmi rýchlo prevrátiť.
Tridsaťročný Ján z Kláštora vlastní štvorkolku už dva roky. „Jazdiť na nej je zážitok, ale určite to nesmiete preháňať. Treba začať opatrne a nie hneď skúšať, čo to dá. Najmä zákruty treba vyberať opatrne. Ak si niekto myslí, že ich môže rezať ako na aute, je na veľkom omyle. Existujú síce rôzne "hračkárske" verzie, ale úplnému nováčikovi by som poriadnu štvorkolku do ruky len tak nedal," nahlas uvažuje vyznávač adrenalínu.
Legislatíva zatiaľ dostatočne nezareagovala
V susednej Českej republike je situácia oveľa horšia ako u nás. Majitelia štvorkoliek sa s nimi pokojne vydajú aj na diaľnicu. Miestne média už viackrát informovali o vyčíňaní štvorkolkárov v okolí Prahy či na chránených lesných územiach.
Aj v našom regióne sa začína tento problém pomaly vynárať, ale zatiaľ ešte nie je taký vypuklý. Celú problematiku ešte zhoršuje fakt, že štvorkolky možno zatriediť do viacerých kategórií vozidiel. Vďaka tomu sa dostávajú aj na pozemné komunikácie. Možno ich zaevidovať ako motocykel, pracovný stroj, motorový vozík či traktor.
„Niektoré môžu jazdiť po meste aj bez evidenčného čísla, lebo nie všetky vozidlá podliehajú evidencii. Musia však spĺňať stanovené technické podmienky. Tie, ktoré jazdia po pozemných komunikáciách, musia mať technický preukaz a poistenie, ich vodiči prilby. Ak nie sú na cestách, ale niekde v teréne, tam už to neplatí," povedal pre internetový portál izurnal.sk, hovorca Prezídia Policajného zboru Viktor Plézel. Zdá sa, že legislatíva ešte nestihla na problém štvorkoliek dostatočne zareagovať. Kým sa však nestanovia jasné pravidlá ťažkostí bude pribúdať.