zložitý.
MARTIN. S problémom, ako sa dostať do historickej časti mesta po deviatej ráno, za nami prišlo viacero podnikateľov z pešej zóny. Povolený vstup na pešiu zónu totiž majú od 19. h večer do 9. h rána, dá sa ale k nim prejsť aj zadnou komunikáciou. Tá podľa ich vlastných skúseností býva preplnená autami, ktoré tu parkujú pohodlne blízko centra a zrejme načierno. Mnohí vodiči nerešpektujú značku zákazu vjazdu a v čase dopravnej špičky tu parkuje toľko áut, že sa sem už nezmestí zásobovacie auto.
Polícia na súkromnom nemôže zasahovať
Iróniou osudu je však to, že dané pozemky sú v súkromnom vlastníctve, a teda mestská polícia tu nemôže vykonávať kontrolu kto má povolený vstup a kto nie. Poriadok by si tu teda logicky mali urobiť majitelia pozemkov a postaviť sem napríklad rampu. Niektorí podnikatelia sa však ohradzujú, prečo by to mali riešiť na vlastné náklady, keď mesto sa už v roku 1998 touto komunikáciou zaoberalo a do dnešného dňa už mohla byť hotová. „Cítim sa znevýhodnený oproti ostatným občanom, pretože niektorým mesto pred domom vytvorilo parkovacie miesta a postavilo tam značku so zákazom parkovania pre ostatných a my ostatní obyvatelia mesta Martin tam ísť nemôžeme, pretože tam dostaneme „papuču". Preto to rešpektujeme. Ale na našej takzvanej zásobovacej komunikácii sa parkovať môže," argumentuje Juraj Stahl, majiteľ cestovnej kancelárie.
Stopli sa iné dôležité projekty
Mesto však v čase krízy pochopiteľne neplánuje do tejto komunikácie investovať. „Na plánovanú zásobovaciu komunikáciu v centre mesta Martin medzi ulicami 29. augusta a P. Mudroňa v súčasnosti mesto nemá vyčlenené žiadne financie. Vybudovanie takejto komunikácie by si vyžadovalo majetkové vysporiadanie so súkromnými majiteľmi pozemkov, novú projektovú dokumentáciu a to sú vysoké finančné investície. S výstavbou komunikácie mesto určite počíta, nie však v blízkej budúcnosti," povedal Jozef Petráš, hovorca mesta Martin. Ako nás informoval Róbert Dúbravec, hlavný architekt mesta Martin, pre krízu boli pozastavené aj iné významnejšie projekty, ako napríklad rekonštrukcia Námestia S. H. Vajanského, východný dopravný obchvat mesta či parkovanie na Mudroňovej ulici.
Z histórie projektu
Mesto počítalo s takouto komunikáciou v územnom pláne zóny už v deväťdesiatych rokoch, no územné rozhodnutie bolo vydané až v roku 2004. Majitelia dotknutých pozemkov sa stretli na Mestskom úrade v Martine v roku 1999 a v roku 2003, aby vyjadrili potrebu budovať cestu. V roku 2006 sa územné rozhodnutie predlžovalo, ale keďže sa výstavba neuskutočnila, v decembri minulého roku stratilo právoplatnosť. Ak by mesto chcelo zásobovaciu komunikáciu opäť riešiť, muselo by projekt opäť prerokovať.