TURČ. TEPLICE. Výstavba rýchlostnej komunikácie R3, ktorá má viesť z Hornej Štubne do Martina a celkovo má spájať sever s juhom, je v súčasnosti v pripomienkovom konaní. Mesto Turčianske Teplice koncom októbra pripravilo svoje stanovisko pre ministerstvo životného prostredia, v ktorom vyjadrilo súhlas so všetkými možnými variantmi trasy tejto cesty, ale iba v určitých úsekoch. Úplne by podľa mesta a ľudí z dotknutých mestských častí vyhovoval tretí variant, teda keby sa cesta vzdialila od zastavanej časti kúpeľného mesta až smerom k Háju.
Na výber máme tri možnosti
Návrhy trás, kadiaľ cesta môže viesť, sú tri. Prvým variantom je trasa popri súčasnej betónovej ceste, ktorej by v ceste stála napríklad benzínová pumpa či autocamping s ihriskom. Druhá možná trasa by viedla cez Turčiansky Michal a tretia popri Háji a Čremošnom, tá by ale zasahovala aj do ochranného pásma Národného parku Veľká Fatra s 2. stupňom ochrany. Niektorí Turčania začali medzi sebou šíriť miernu paniku z toho, že R3 povedie práve cez prvú navrhovanú trasu. Svojimi podpismi preto dali najavo, že diaľnicu popri starej betónovej ceste nechcú.
Boja sa kamiónov
Tepličania tému novej cesty vnímajú len sporadicky, o možných trasách cesty nemajú skoro žiadne informácie. Niektorí obyvatelia sa však o rýchlostnej komunikácii predsa dozvedeli a vyjadrili svoju nespokojnosť s tým, aby cesta išla cez mesto.
„Občania nepodpisovali petíciu, ale dali len podporné stanovisko radnici s tým, že nechcú, aby rýchlostná komunikácia išla cez mesto," informovala nás vedúca výboru za mestskú časť Horné a Dolné Rakovce Marta Máliková. Obyvatelia najmä Diviak a Horných i Dolných Rakoviec sa sťažovali na to, že pri tejto ceste stúpne hluk a otrasy od frekventovanej kamiónovej dopravy. Takmer osemsto podpisov doručili na radnicu, odkiaľ poputovali aj so stanoviskom na ministerstvo životného prostredia.
Počítali s prvou variantou
Trasa popod Háj však zase nevyhovuje Hájčanom, ktorí si v minulom roku urobili v obci kanalizáciu. „Správa ciest nám dala také stanovisko, že kanalizáciu musíme dať do chráničky v šírke 54 metrov, pretože tadiaľ pôjde rýchlostná komunikácia. Vtedy sme aj s mestom Turčianske Teplice vyjadrili súhlas s prvým variantom a podľa toho sme upravili kanalizáciu. Nám posledný variant určite nevyhovuje," uviedla starostka Hája Jarmila Ižipová. „Nehovoriac o tom, že cesta by prechádzala cez ochranné pásmo národného parku," dodala. „Štátna ochrana prírody dala stanovisko k zámeru a podľa nej je možné vylúčiť tretiu možnosť, pretože by predstavovala najväčší zásah do prírody," informoval nás riaditeľ NPVF v Martine Peter Vantara, ktorý by odporučil buď prvú alebo druhú možnosť.
Analyzujú vplyvy na človeka a prírodu
Trasu, kadiaľ dôležitá cesta nakoniec povedie, vyberú odborníci. Momentálne sa spracováva environmentálny audit navrhnutých riešení. Štúdia vyhodnotí vplyvy na človeka a na okolité prostredie a začiatkom decembra by mali byť známe ďalšie kroky. Začiatok samotnej výstavby turčianskeho úseku rýchlostnej komunikácie sa nám nepodarilo zistiť. Vo výstavbe je zatiaľ len obchvat na Hornej Štubni, ktorý by mali dokončiť v roku 2014. Na úseku je plánovaná výstavba šiestich mostných objektov a dve úrovňové križovatky. Projekt odhadujú na 433 až 488 mil. eur zo štátneho rozpočtu.
V minulosti sa uvažovalo, že rýchlostná cesta nebude prechádzať cez Turiec, ale lokalitami v okolí Banskej Bystrice. Nakoniec je v hre náš región, pretože bude šetrnejší k životnému prostrediu.