Sklabinský starosta Ján Brodenec sa o slávnom rodákovi dozvedel až od detektívov. „Volal mi minulý i tento rok detektív a pýtal sa na Hertza. Pravdupovediac, nikdy som to meno nepočul," zamyslel sa. A potom sa o Hertza začal zaujímať i žilinský novinár Peter Getting, ktorý sa vybral po stopách zakladateľa žltých taxíkov. Priviedli ho tu výsledky detektívov z minulých rokov i záznamy v bytčianskom archíve.
Vrútočan je v skutočnosti Sklabinčan
V matrike v bytčianskom archíve stojí, že John Daniel Hertz vôbec nepochádzal z Vrútok, ako sa uvádza v encyklopédiách. Z Dolného Turca bol jeho otec Jakob, ktorý s manželkou Kathe Schlesingerovou zo Sklabinského Podzámku a so šiestimi deťmi žil v Sklabini. Zakladateľ žltých taxíkov sa narodil pôvodne ako Schandor 10. apríla 1879, keď mal päť rokov, rodina sa presťahovala do Ameriky, kde si zmenil meno na Johna Daniela.
Milionár sa narodil v skromných podmienkach
Akási židovská rodina Hertzovcov, zrejme príbuzní tohto „od taxíkov", vraj bývala ešte pred vojnou uprostred dediny na mieste, kde stojí Skanvor. „Dobovú fotografiu sme nenašli," povedal sklamane Ján Brodenec. Od takmer 90-ročného Sklabinčana však vie, že majiteľ tento dom predal a presťahoval sa do Martina. „Býval vraj niekde pri stoličkovej a podnikal. Vraj mal baňu na mieste, kde je teraz Amfiko," sprostredkoval spomienky svojho spoluobčana starosta.
Možno v starom dome uprostred dediny žil i John Daniel, pretože Američania zistili, že neskorší milionár sa narodil v skromných podmienkach - v drevenici s jednou izbou, so šopou a stajňou, rodina vlastnila pozemky, pastvinu a sad.
Preprava v žltom za nízku cenu
Mladý John Daniel Hertz sa v Chicagu sprvu živil amatérskym boxom. Dokonca vyhral amatérsky šampionát v Chicagskej atletickej asociácii. Ambiciózneho Sklabinčana to však ťahalo vyššie. Už ako jedenásťročný si zarábal predávaním novín, neskôr do nich písal ako športový redaktor. V roku 1905 zmenil prácu a stal sa predajcom áut. O dva roky prišiel s nápadom - sedem nepredaných áut začal používať ako taxíky, ktoré zviditeľnil žltou farbou. Za krátky čas si pre nízke ceny pre bežných ľudí získal popularitu. Takto založil Yellow Cab a v roku 1923 kúpil od svetoznámeho priekopníka W. L. Jacobsa autopožičovňu. Nazval ju svojím priezviskom a po vojne rozšíril do celého sveta.
Firma má v súčasnosti zastúpenie vo viac než 150 krajinách sveta vrátane Slovenska a vo svojich 7 tisíc pobočkách disponuje zhruba 500 tisíckami vozidiel.
Ocenenie od ministra
John Daniel Hertz sa stal váženým človekom. Počas oboch svetových vojen bol vláde nápomocný v oblasti dopravy. Od mesta Chicago získal 34 tisíc dolárov na vybudovanie svetelných križovatiek. V roku 1947 za svoje aktivity od ministerstva obrany získal medailu a čestné uznanie, v roku 1958 mu minister obrany udelil za prínos v riešení otázky bezpečnosti USA najvyššie vyznamenanie.
V Amerike sa tiež stal známym chovateľom čistokrvných koní. Jeho tátoše vyhrávali na amerických dostihoch, v roku 1954 vydal knihu o skúsenostiach s chovom koní.
S manželkou Fannie, ktorá ho v jeho činnosti veľmi podporovala, založil kvôli vojenskému výskumu nadáciu. Nadácia Fannie a Johna Hertzovcov doteraz udeľuje štipendiá pre mimoriadne talentovaných študentov v aplikovaných fyzikálnych, biologických a technických vedách.
Hviezdna nevesta
Internetové encyklopédie sa zmieňujú z troch detí (z toho dve dcéry) len o synovi Johnovi Danielovi juniorovi. Pracoval ako manažér, mal vraj rezidenciu, veľkú loď, dva roky bol ženatý s filmovou hviezdou Myrnou Loy a zomrel v roku 1968 na následky srdcovej choroby. Svojho otca prežil o sedem rokov, matku o päť.