Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

V Turci spoplatnili všetky hlavné ťahy, aj betónku

Hoci sa blokáda na martinských čerpacích staniciach v pondelok minulého týždňa nekonala, väčšina oslovených turčianskych dopravcov petíciu Únie autodopravcov Slovenska podporila. Realitu s mýtnym systémom si mnohí ešte stále nevedia predstaviť.

Mýto trápi dopravcov od začiatku. Podľa väčšiny z nich bola problematická registrácia, aj samotné zabiehanie systému.Mýto trápi dopravcov od začiatku. Podľa väčšiny z nich bola problematická registrácia, aj samotné zabiehanie systému. (Zdroj: VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

MARTIN. Od 1. januára platia nákladní i autobusoví dopravcovia na cestách prvej triedy, diaľniciach a rýchlostných komunikáciích mýto. S touto povinnosťou, ktorá vyplýva zo zákona, nie sú vyrovnaní a Únia autodopravcov Slovenska pripravovala na 4. januára blokádu niektorých čerpaccích staníc na Slovensku.

Vodiči kamiónov sú zmätení

V Martine vodiči natankovali v minulý pondelok úplne bez problémov. Čerpacie stanice tu nikto neblokoval. Tunajší dopravcovia si myslia, že blokádou sa nič nevyrieši. Problémy a chaos okolo novinky na cestách však zdieľajú rovnako ako ostatní dopravcovia na celom Slovensku. „Registráciu už máme za sebou, síce na štyrikrát, pretože na jednu registráciu sa dali registrovať len dve autá. Zvoli sme systém predplatného," vysvetľuje Štefan Lahita z Dopravy MT. Samotný mýtny systém a spôsob platenia je pre nich ešte veľkou neznámou. Očakávajú veľa komplikácií. „Nikto nevie, odkiaľ pokiaľ sa platí. Svoju prvú cestu ešte nemám za sebou. Obávam sa, že sa bude platiť za úseky a nie za prejazdené kilometre. Myslím si, že s tým budú spojené ešte veľké problémy," uvažuje dopravca z Dubového Miloslav Daubner. Podľa únie je mýtny systém nepripravený a štát by mal jeho používanie ešte prerokovať a upraviť. Upozornila, že zavedenie mýta môže mať vplyv aj na ceny konečných produktov. Podľa premiéra Róberta Fica je však mýtny systém spravodlivý.

Skryť Vypnúť reklamu

Ľudia budú preferovať novšie autobusy

Mýtny systém sa týka aj diaľkových autobusových dopravcov. SAD Žilina zatiaľ neplánuje v diaľkovej doprave zvyšovať cestovné. „Počkáme si na prvé faktúry za úhradu mýta," informovala nás hovorkyňa SAD Žilina Ivana Strelcová. S takouto taktikou súhlasí aj majiteľ spoločnosti Alessbus Dušan Kevický, ktorý jazdí najmä z Martina do Žiliny a zájazdovo na vybrané miesta po celom svete.

„Zvyšovať cenu cestovného zatiaľ nebudem, pretože som sa na mýto dostatočne pripravil. Máme takmer nové autobusy, ktoré patria do do ekologických tried, to znamená, že ani poplatky za jednotlivé kilometre nie sú také vysoké. Z Martina do Žiliny a späť ma to stojí 1,40 €. Do Prešova a späť je to už 23 €," hovorí D. Kevický, ktorý má svoju prvú skúsenosť s mýtom už za sebou. „Funguje to normálne. Keď sa vodič dostane na spoplatnený úsek, družica ho zaznamená a palubná jednotka v aute zapípa, vtedy začína rátať kilometre a pri každej križovatke pípne znovu a v prípade, že zídete zo spoplatnenej cesty, ďalej vám kilometre už neráta," vysvetľuje dopravca.

Skryť Vypnúť reklamu

Autobusová spoločnosť MT Lines už bola nútená cenu cestovného zdvihnúť o desať percent. Táto spoločnosť má linky z Bratislavy do Košíc a naspäť, po spoplatnených úsekoch jazda takmer v kuse. „Po prvom mesiaci si však ešte budeme musieť urobiť poradu a zvážiť, či to zvládneme, alebo budeme musieť zvýšiť cestovné ešte viac," infomoval nás majteľ spoločnosti Ivan Lamoš. „Vo vozovom parku máme aj staršie karosy aj novšie autobusy, takže emisné triedy sú rôzne, ale dopady mýta ešte len zisťujeme a zbierame skúsenosti od jednotlivých šoférov," vysvetľuje I. Lamoš.

Potraviny zatiaľ nezdražejú

Azda najhorší dopad, ktorý sa bude týkať všetkých ľudí, môže mať mýto na všetkých dopravcov a zásobovačov obchodov s potravinami. Autodoprava MPH, ktorá rozváža pečivo z najväčšej a najstaršej pekárne v Turci, Pekárne Hruška, má na mýto rovnaký názor ako v únii. „Petíciu sme podporili, pretože mýtny systém sa nám zdá nepripravený a samotné platenie za kilometre je neprehľadné a nedá sa bezprostredne skontrolovať," hovorí majiteľ Autodopravy MPH Raimond Reištetter. „Navyše, veľmi nás mrzí, že spoplatnili aj panelovú cestu do Turčianskych Teplíc, ktorá nám roky ničí autá. Každý, kto môže, ju obchádza cez Príbovce a oni ju spoplatnia," rozhorčuje sa dopravca. Na otázku, či budú musieť pristúpiť k zdražovaniu svojich služieb, odpovedal optimisticky. „Zatiaľ sa snažíme hľadať také riešenia, ktoré by neviedli k takýmto záverom. Napríklad smerom na Žilinu sme vymenili auto nad 3,5 tony za obyčajné osobné auto a podobne," hovorí R. Reištetter.

Skryť Vypnúť reklamu

Prímestské cestovanie závisí od kraja

Mýto logicky oplyvňuje aj prímestské autobusy, ktoré tiež jazdia po spoplatnených úsekoch. SAD Žilina za rok na linkách prímestskej dopravy prepraví asi 28 miliónov cestujúcich, z toho 50 percent z nich si kupuje zľavnené cestovné. Či sa ceny cestovného zvýšia, alebo ako mýto zasiahne zľavnené cestovné, o tom rozhodne Žilinský samosprávny kraj. Dôvod na paniku však zatiaľ nie je. Ako nás ešte v posledných dňoch minulého roku informovala hovorkyňa ŽSK Zuzana Muchová, kraj zatiaľ so zdražovaním cestovného neuvažuje. Všetko sa ukáže až po prvom štvrťroku, kedy budú známe výsledky z prvých faktúr za mýto. Optimistickou okolnosťou pre náš kraj môže byť skutočnosť, že SAD Žilina má prevažne nové autobusy s priemerným vekom 3,63 roka. „Nové autobusy s motormi Euro 4 a Euro 5 sme kúpili len v minulom roku a oba tipy patria do výrazne zníženej sadzby mýta," potvrdila nám hvorokyňa SAD Žilina Ivana Strelcová.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  7. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  8. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  9. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  10. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  1. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  2. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Škola môže vyzerať aj inak!
  10. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 698
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 129
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 21 282
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 772
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 13 547
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 739
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 060
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 434
  9. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 11 361
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 602
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

V niektorých stretnutiach nemal kto zmeniť tempo hry

Tím Dynama striedal na jeseň lepšie výkony so slabšími. Podľa kormidelníka Zdenka Veselovského mohli jeho zverenci v dvoch či troch zápasoch zabrať viac.

Peter Koleno patrí medzí lídrov diviackeho tímu.

Rodičia spojili sily

Urobili radosť škôlkarom.

Pieskovisko má nad sebou praktickú sieť.

V Martine bude obyvateľov testovať 50 odberových tímov

Mesto Martin zverejnilo zoznam odberových miest.

Slnečnica v oblakoch

Seniorovi z Koštian nad Turcom sa podaril pestovateľský úspech.

Vysoká slnečnica teší okoloidúcich.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce.

Na štyroch miestach v Trenčíne budú testovať z auta. Odberné miesto je aj na futbalovom štadióne

Na celoplošné testovanie bude Trenčanom k dispozícii počas dvoch najbližších víkendov 50 odberných miest. Pozrite si, kde ich nájdete.

V Martine bude obyvateľov testovať 50 odberových tímov

Mesto Martin zverejnilo zoznam odberových miest.

Zoznam odberných miest v liptovských mestách

Pozrite si, na akých miestach sa bude konať celoplošné testovanie v liptovských mestách.

Už ste čítali?