Sobota, 1. apríl, 2023 | Meniny má Hugo

V Turci spoplatnili všetky hlavné ťahy, aj betónku

Hoci sa blokáda na martinských čerpacích staniciach v pondelok minulého týždňa nekonala, väčšina oslovených turčianskych dopravcov petíciu Únie autodopravcov Slovenska podporila. Realitu s mýtnym systémom si mnohí ešte stále nevedia predstaviť.

Mýto trápi dopravcov od začiatku. Podľa väčšiny z nich bola problematická registrácia, aj samotné zabiehanie systému.Mýto trápi dopravcov od začiatku. Podľa väčšiny z nich bola problematická registrácia, aj samotné zabiehanie systému. (Zdroj: VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

MARTIN. Od 1. januára platia nákladní i autobusoví dopravcovia na cestách prvej triedy, diaľniciach a rýchlostných komunikáciích mýto. S touto povinnosťou, ktorá vyplýva zo zákona, nie sú vyrovnaní a Únia autodopravcov Slovenska pripravovala na 4. januára blokádu niektorých čerpaccích staníc na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vodiči kamiónov sú zmätení

V Martine vodiči natankovali v minulý pondelok úplne bez problémov. Čerpacie stanice tu nikto neblokoval. Tunajší dopravcovia si myslia, že blokádou sa nič nevyrieši. Problémy a chaos okolo novinky na cestách však zdieľajú rovnako ako ostatní dopravcovia na celom Slovensku. „Registráciu už máme za sebou, síce na štyrikrát, pretože na jednu registráciu sa dali registrovať len dve autá. Zvoli sme systém predplatného," vysvetľuje Štefan Lahita z Dopravy MT. Samotný mýtny systém a spôsob platenia je pre nich ešte veľkou neznámou. Očakávajú veľa komplikácií. „Nikto nevie, odkiaľ pokiaľ sa platí. Svoju prvú cestu ešte nemám za sebou. Obávam sa, že sa bude platiť za úseky a nie za prejazdené kilometre. Myslím si, že s tým budú spojené ešte veľké problémy," uvažuje dopravca z Dubového Miloslav Daubner. Podľa únie je mýtny systém nepripravený a štát by mal jeho používanie ešte prerokovať a upraviť. Upozornila, že zavedenie mýta môže mať vplyv aj na ceny konečných produktov. Podľa premiéra Róberta Fica je však mýtny systém spravodlivý.

SkryťVypnúť reklamu

Ľudia budú preferovať novšie autobusy

Mýtny systém sa týka aj diaľkových autobusových dopravcov. SAD Žilina zatiaľ neplánuje v diaľkovej doprave zvyšovať cestovné. „Počkáme si na prvé faktúry za úhradu mýta," informovala nás hovorkyňa SAD Žilina Ivana Strelcová. S takouto taktikou súhlasí aj majiteľ spoločnosti Alessbus Dušan Kevický, ktorý jazdí najmä z Martina do Žiliny a zájazdovo na vybrané miesta po celom svete.

„Zvyšovať cenu cestovného zatiaľ nebudem, pretože som sa na mýto dostatočne pripravil. Máme takmer nové autobusy, ktoré patria do do ekologických tried, to znamená, že ani poplatky za jednotlivé kilometre nie sú také vysoké. Z Martina do Žiliny a späť ma to stojí 1,40 €. Do Prešova a späť je to už 23 €," hovorí D. Kevický, ktorý má svoju prvú skúsenosť s mýtom už za sebou. „Funguje to normálne. Keď sa vodič dostane na spoplatnený úsek, družica ho zaznamená a palubná jednotka v aute zapípa, vtedy začína rátať kilometre a pri každej križovatke pípne znovu a v prípade, že zídete zo spoplatnenej cesty, ďalej vám kilometre už neráta," vysvetľuje dopravca.

SkryťVypnúť reklamu

Autobusová spoločnosť MT Lines už bola nútená cenu cestovného zdvihnúť o desať percent. Táto spoločnosť má linky z Bratislavy do Košíc a naspäť, po spoplatnených úsekoch jazda takmer v kuse. „Po prvom mesiaci si však ešte budeme musieť urobiť poradu a zvážiť, či to zvládneme, alebo budeme musieť zvýšiť cestovné ešte viac," infomoval nás majteľ spoločnosti Ivan Lamoš. „Vo vozovom parku máme aj staršie karosy aj novšie autobusy, takže emisné triedy sú rôzne, ale dopady mýta ešte len zisťujeme a zbierame skúsenosti od jednotlivých šoférov," vysvetľuje I. Lamoš.

Potraviny zatiaľ nezdražejú

Azda najhorší dopad, ktorý sa bude týkať všetkých ľudí, môže mať mýto na všetkých dopravcov a zásobovačov obchodov s potravinami. Autodoprava MPH, ktorá rozváža pečivo z najväčšej a najstaršej pekárne v Turci, Pekárne Hruška, má na mýto rovnaký názor ako v únii. „Petíciu sme podporili, pretože mýtny systém sa nám zdá nepripravený a samotné platenie za kilometre je neprehľadné a nedá sa bezprostredne skontrolovať," hovorí majiteľ Autodopravy MPH Raimond Reištetter. „Navyše, veľmi nás mrzí, že spoplatnili aj panelovú cestu do Turčianskych Teplíc, ktorá nám roky ničí autá. Každý, kto môže, ju obchádza cez Príbovce a oni ju spoplatnia," rozhorčuje sa dopravca. Na otázku, či budú musieť pristúpiť k zdražovaniu svojich služieb, odpovedal optimisticky. „Zatiaľ sa snažíme hľadať také riešenia, ktoré by neviedli k takýmto záverom. Napríklad smerom na Žilinu sme vymenili auto nad 3,5 tony za obyčajné osobné auto a podobne," hovorí R. Reištetter.

SkryťVypnúť reklamu

Prímestské cestovanie závisí od kraja

Mýto logicky oplyvňuje aj prímestské autobusy, ktoré tiež jazdia po spoplatnených úsekoch. SAD Žilina za rok na linkách prímestskej dopravy prepraví asi 28 miliónov cestujúcich, z toho 50 percent z nich si kupuje zľavnené cestovné. Či sa ceny cestovného zvýšia, alebo ako mýto zasiahne zľavnené cestovné, o tom rozhodne Žilinský samosprávny kraj. Dôvod na paniku však zatiaľ nie je. Ako nás ešte v posledných dňoch minulého roku informovala hovorkyňa ŽSK Zuzana Muchová, kraj zatiaľ so zdražovaním cestovného neuvažuje. Všetko sa ukáže až po prvom štvrťroku, kedy budú známe výsledky z prvých faktúr za mýto. Optimistickou okolnosťou pre náš kraj môže byť skutočnosť, že SAD Žilina má prevažne nové autobusy s priemerným vekom 3,63 roka. „Nové autobusy s motormi Euro 4 a Euro 5 sme kúpili len v minulom roku a oba tipy patria do výrazne zníženej sadzby mýta," potvrdila nám hvorokyňa SAD Žilina Ivana Strelcová.

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Deti v letných táboroch budú pomáhať strážiť roboty
  2. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur.
  3. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať?
  4. Vyberáme si najkrajšiu obnovenú pamiatku, hlasuje sa online
  5. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte
  6. Dopestujte si vlastné potraviny. Toto poteší nielen záhradkárov
  7. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO?
  8. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch
  1. Deti v letných táboroch budú pomáhať strážiť roboty
  2. MetLife prináša novinky v skupinovom poistení pre zamestnancov
  3. Prihlás sa do programu She's Next na podporu žien-podnikateliek
  4. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať?
  5. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur.
  6. Unilabs Slovensko otvára v Boroch najmodernejšie laboratórium
  7. Istota nízkeho úroku. Krásne bývanie s hypotékou za 1,49 %
  8. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte
  1. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte 29 736
  2. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO? 22 074
  3. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur. 14 043
  4. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu 11 289
  5. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch 5 847
  6. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 4 730
  7. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu? 4 036
  8. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať? 2 895

Blogy SME

  1. Anton Kovalčík: Čím je dláždená cesta do Kremľa? 1 - Zopár výbuchov.
  2. Ivan Čáni: Robert a Lucinka.
  3. Peter Svoreň: Erste Group zasiahla banková neistota najsilnejšie, z úderu by sa však mala čoskoro zotaviť
  4. Erika Telekyová : Pomocníčka je svetový bestseller, ktorý vás vtiahne do deja. Na pretras sa dostanú aj tabuizované témy a hra s mysľou
  5. Ľubomír Maretta: Svetlo
  6. Ján Šeďo: Flambované banány už 15 rokov neprestajne lákajú.
  7. Rudolf Trbušek: Nula na účte veriteľa po 6 rokoch nie je poctivý zámer.
  8. Rudolfa Vallová: Ako na úspešných politikov a pritom sa nepomýliť
  1. Ján Šeďo: Ľudia, kupujte konzervy a borovičku, raketa pôjde do Bratislavy. 43 593
  2. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 25 536
  3. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 924
  4. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Opäť doplatia CHUDOBNÍ na BOHATÝCH? Na stole je novelizácia novelizácie druhého piliera 8 920
  5. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 5 801
  6. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 4 418
  7. Ján Šeďo: Medveď s telemetrickým obojkom trhá človeka ohľaduplne ! 4 254
  8. Post Bellum SK: Ľudáci sa zbavili najprv židovských dievčat a mladých žien 4 119
  1. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  5. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  6. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Pracovné vzťahy sa dajú utužovať rôznym spôsobom, čo tak futbal? Postavte v práci tím a zmerajte si sily v unikátnej celoslovenskej súťaži MY Liga zamestnancov.


6 h
MY | TOP správy z regiónov

Pozrite si výber TOP správ z regiónov.


11 h
Ťahákom víkendu bude zápas Belá - Žabokreky.

V nedeľu privíta v šlágri víkendu Belá na svojom ihrisku Žabokreky. V sobotu vyzve Blatnica silný Švošov.


11 h
Štvrtkové zastupiteľstvo trvalo viac ako 9 hodín.

Do dozorných rád boli nominovaní noví členovia, niektorí aj trikrát.


16 h

Blogy SME

  1. Anton Kovalčík: Čím je dláždená cesta do Kremľa? 1 - Zopár výbuchov.
  2. Ivan Čáni: Robert a Lucinka.
  3. Peter Svoreň: Erste Group zasiahla banková neistota najsilnejšie, z úderu by sa však mala čoskoro zotaviť
  4. Erika Telekyová : Pomocníčka je svetový bestseller, ktorý vás vtiahne do deja. Na pretras sa dostanú aj tabuizované témy a hra s mysľou
  5. Ľubomír Maretta: Svetlo
  6. Ján Šeďo: Flambované banány už 15 rokov neprestajne lákajú.
  7. Rudolf Trbušek: Nula na účte veriteľa po 6 rokoch nie je poctivý zámer.
  8. Rudolfa Vallová: Ako na úspešných politikov a pritom sa nepomýliť
  1. Ján Šeďo: Ľudia, kupujte konzervy a borovičku, raketa pôjde do Bratislavy. 43 593
  2. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 25 536
  3. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 924
  4. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Opäť doplatia CHUDOBNÍ na BOHATÝCH? Na stole je novelizácia novelizácie druhého piliera 8 920
  5. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 5 801
  6. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 4 418
  7. Ján Šeďo: Medveď s telemetrickým obojkom trhá človeka ohľaduplne ! 4 254
  8. Post Bellum SK: Ľudáci sa zbavili najprv židovských dievčat a mladých žien 4 119
  1. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  5. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  6. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)

Už ste čítali?