V Turci spoplatnili všetky hlavné ťahy, aj betónku

Hoci sa blokáda na martinských čerpacích staniciach v pondelok minulého týždňa nekonala, väčšina oslovených turčianskych dopravcov petíciu Únie autodopravcov Slovenska podporila. Realitu s mýtnym systémom si mnohí ešte stále nevedia predstaviť.

Mýto trápi dopravcov od začiatku. Podľa väčšiny z nich bola problematická registrácia, aj samotné zabiehanie systému.Mýto trápi dopravcov od začiatku. Podľa väčšiny z nich bola problematická registrácia, aj samotné zabiehanie systému. (Zdroj: VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

MARTIN. Od 1. januára platia nákladní i autobusoví dopravcovia na cestách prvej triedy, diaľniciach a rýchlostných komunikáciích mýto. S touto povinnosťou, ktorá vyplýva zo zákona, nie sú vyrovnaní a Únia autodopravcov Slovenska pripravovala na 4. januára blokádu niektorých čerpaccích staníc na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vodiči kamiónov sú zmätení

V Martine vodiči natankovali v minulý pondelok úplne bez problémov. Čerpacie stanice tu nikto neblokoval. Tunajší dopravcovia si myslia, že blokádou sa nič nevyrieši. Problémy a chaos okolo novinky na cestách však zdieľajú rovnako ako ostatní dopravcovia na celom Slovensku. „Registráciu už máme za sebou, síce na štyrikrát, pretože na jednu registráciu sa dali registrovať len dve autá. Zvoli sme systém predplatného," vysvetľuje Štefan Lahita z Dopravy MT. Samotný mýtny systém a spôsob platenia je pre nich ešte veľkou neznámou. Očakávajú veľa komplikácií. „Nikto nevie, odkiaľ pokiaľ sa platí. Svoju prvú cestu ešte nemám za sebou. Obávam sa, že sa bude platiť za úseky a nie za prejazdené kilometre. Myslím si, že s tým budú spojené ešte veľké problémy," uvažuje dopravca z Dubového Miloslav Daubner. Podľa únie je mýtny systém nepripravený a štát by mal jeho používanie ešte prerokovať a upraviť. Upozornila, že zavedenie mýta môže mať vplyv aj na ceny konečných produktov. Podľa premiéra Róberta Fica je však mýtny systém spravodlivý.

SkryťVypnúť reklamu

Ľudia budú preferovať novšie autobusy

Mýtny systém sa týka aj diaľkových autobusových dopravcov. SAD Žilina zatiaľ neplánuje v diaľkovej doprave zvyšovať cestovné. „Počkáme si na prvé faktúry za úhradu mýta," informovala nás hovorkyňa SAD Žilina Ivana Strelcová. S takouto taktikou súhlasí aj majiteľ spoločnosti Alessbus Dušan Kevický, ktorý jazdí najmä z Martina do Žiliny a zájazdovo na vybrané miesta po celom svete.

„Zvyšovať cenu cestovného zatiaľ nebudem, pretože som sa na mýto dostatočne pripravil. Máme takmer nové autobusy, ktoré patria do do ekologických tried, to znamená, že ani poplatky za jednotlivé kilometre nie sú také vysoké. Z Martina do Žiliny a späť ma to stojí 1,40 €. Do Prešova a späť je to už 23 €," hovorí D. Kevický, ktorý má svoju prvú skúsenosť s mýtom už za sebou. „Funguje to normálne. Keď sa vodič dostane na spoplatnený úsek, družica ho zaznamená a palubná jednotka v aute zapípa, vtedy začína rátať kilometre a pri každej križovatke pípne znovu a v prípade, že zídete zo spoplatnenej cesty, ďalej vám kilometre už neráta," vysvetľuje dopravca.

SkryťVypnúť reklamu

Autobusová spoločnosť MT Lines už bola nútená cenu cestovného zdvihnúť o desať percent. Táto spoločnosť má linky z Bratislavy do Košíc a naspäť, po spoplatnených úsekoch jazda takmer v kuse. „Po prvom mesiaci si však ešte budeme musieť urobiť poradu a zvážiť, či to zvládneme, alebo budeme musieť zvýšiť cestovné ešte viac," infomoval nás majteľ spoločnosti Ivan Lamoš. „Vo vozovom parku máme aj staršie karosy aj novšie autobusy, takže emisné triedy sú rôzne, ale dopady mýta ešte len zisťujeme a zbierame skúsenosti od jednotlivých šoférov," vysvetľuje I. Lamoš.

Potraviny zatiaľ nezdražejú

Azda najhorší dopad, ktorý sa bude týkať všetkých ľudí, môže mať mýto na všetkých dopravcov a zásobovačov obchodov s potravinami. Autodoprava MPH, ktorá rozváža pečivo z najväčšej a najstaršej pekárne v Turci, Pekárne Hruška, má na mýto rovnaký názor ako v únii. „Petíciu sme podporili, pretože mýtny systém sa nám zdá nepripravený a samotné platenie za kilometre je neprehľadné a nedá sa bezprostredne skontrolovať," hovorí majiteľ Autodopravy MPH Raimond Reištetter. „Navyše, veľmi nás mrzí, že spoplatnili aj panelovú cestu do Turčianskych Teplíc, ktorá nám roky ničí autá. Každý, kto môže, ju obchádza cez Príbovce a oni ju spoplatnia," rozhorčuje sa dopravca. Na otázku, či budú musieť pristúpiť k zdražovaniu svojich služieb, odpovedal optimisticky. „Zatiaľ sa snažíme hľadať také riešenia, ktoré by neviedli k takýmto záverom. Napríklad smerom na Žilinu sme vymenili auto nad 3,5 tony za obyčajné osobné auto a podobne," hovorí R. Reištetter.

SkryťVypnúť reklamu

Prímestské cestovanie závisí od kraja

Mýto logicky oplyvňuje aj prímestské autobusy, ktoré tiež jazdia po spoplatnených úsekoch. SAD Žilina za rok na linkách prímestskej dopravy prepraví asi 28 miliónov cestujúcich, z toho 50 percent z nich si kupuje zľavnené cestovné. Či sa ceny cestovného zvýšia, alebo ako mýto zasiahne zľavnené cestovné, o tom rozhodne Žilinský samosprávny kraj. Dôvod na paniku však zatiaľ nie je. Ako nás ešte v posledných dňoch minulého roku informovala hovorkyňa ŽSK Zuzana Muchová, kraj zatiaľ so zdražovaním cestovného neuvažuje. Všetko sa ukáže až po prvom štvrťroku, kedy budú známe výsledky z prvých faktúr za mýto. Optimistickou okolnosťou pre náš kraj môže byť skutočnosť, že SAD Žilina má prevažne nové autobusy s priemerným vekom 3,63 roka. „Nové autobusy s motormi Euro 4 a Euro 5 sme kúpili len v minulom roku a oba tipy patria do výrazne zníženej sadzby mýta," potvrdila nám hvorokyňa SAD Žilina Ivana Strelcová.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 299
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 6 537
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 881
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 4 705
  5. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 3 808
  6. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 3 434
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 525
  8. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 508
  1. Ondřej Havelka: Magické amulety a tradiční léčitelství v černém islámu
  2. Martin Škopec Antal: Zbytočná rétorická nadpráca Michala Šimečku
  3. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  4. Vladimír Čuchran: Digi za milióny - parodický, satirický pohľad
  5. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  6. Matúš Grznár: Ako rozoznať matovičovinu od spravodajského článku?
  7. Aleksander Prętnicki: Posledná kvapka - Bratislavský expres
  8. Jozef Pivarník: Nenechajte sa oklamať! Ponziho schéma stále žije a číha na vaše úspory
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 166
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 775
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 487
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 10 359
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 899
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 739
  7. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 6 497
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 645
  1. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  2. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  3. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  4. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  5. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  6. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  7. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  8. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Dušan Labaš.

Výťažok pôjde na jeho rehabilitácie.


Keď sa povie skákací hrad, väčšina z nás si spomenie na detský smiech, nekonečné vyskakovanie a farebný svet radosti.


Vlak STADLER KISS Železničnej spoločnosti Slovensko

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spúšťa najväčšiu modernizáciu vlakov za posledné desaťročia. Do svojho vozidlového parku v najbližších rokoch investuje viac ako miliardu eur.


1
Mladíka v krátkom čase polícia vypátrala.

Obvinený prijal dohodu o vine a treste.


  1. Ondřej Havelka: Magické amulety a tradiční léčitelství v černém islámu
  2. Martin Škopec Antal: Zbytočná rétorická nadpráca Michala Šimečku
  3. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  4. Vladimír Čuchran: Digi za milióny - parodický, satirický pohľad
  5. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  6. Matúš Grznár: Ako rozoznať matovičovinu od spravodajského článku?
  7. Aleksander Prętnicki: Posledná kvapka - Bratislavský expres
  8. Jozef Pivarník: Nenechajte sa oklamať! Ponziho schéma stále žije a číha na vaše úspory
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 166
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 775
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 487
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 10 359
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 899
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 739
  7. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 6 497
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 645
  1. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  2. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  3. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  4. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  5. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  6. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  7. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  8. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy

Už ste čítali?