Od januára platia nové pravidlá prideľovania príspevkov na žiaka pre školy. Ak by mesto Martin neprišlo pre krízu o takmer 20 percent príjmov z podielových daní, zmeny vo výške príspevku by neboli citeľné.
Zákon percentuálne určuje len normatív pre cirkevné školy, tie nesmú dostať menej ako 88 percent z toho, čo dostanú obecné školy. Príspevok pre súkromné základné, materské a umelecké školy a centrá voľného času necháva zákon na zvážení mesta. O tom, ako rozdelenie príspevkov dopadlo v Martine, hovoríme s primátorom mesta Andrejom Hrnčiarom.
V školách a školských zariadeniach to vedia, no pre verejnosť zopakujme, ako sa určovala výška normatívu na žiaka do minulého roku.
- - Výpočet výšky normatívu do minulého roku samosprávam určovala platná legislatíva, podľa ktorej sú samosprávy povinné prerozdeliť minimálne 90 percent príspevku školám aškolským zariadeniam bez rozdielu typu školy alebo školského zariadenia, ktorý na tento cieľ vbalíku zrozpočtových daní dostali. Výška príjmov zpodielových daní pre jednotlivé samosprávy závisí okrem iného od počtu obyvateľov, seniorov, počtu žiakov, nadmorskej výšky či veľkostnej kategórie.
Aké zmeny pripravila legislatíva na tento rok?
- - Novelizácia príslušného zákona zmenila pravidlá pre samosprávy vtom, že normatív na jedného žiaka už neurčuje zákon, ale samotné samosprávy vpodobne vlastných všeobecne záväzných nariadení.
Čo to v praxi znamená?
- - Podielové dane sú síce vypočítavané rovnakým spôsobom ako doteraz, no zákon už neurčuje minimum percentuálneho podielu, ktorý zpeňazí prichádzajúcich do rozpočtov samospráv vpodobe podielových daní na školy aškolské zariadenia musí mesto na jednotlivé typy škôl aškolských zariadení prerozdeliť. Len vprípade cirkevných škôl musí byť normatív na žiada minimálne vo výške 88 percent znormatívu žiaka obecných škôl.
Bol problém pri rozhodovaní o tom, koľko ktorá škola dostane na žiaka?
- - Ak by mesto vplyvom finančnej krízy nemalo takmer dvadsaťpercentný výpadok práve zpríjmov zpodielových daní, zktorých je školstvo financované, vpodstate by zmena zákona nepriniesla žiaden problém. Mesto Martin si ani pred krízou, ani počas nej nenecháva zfinancií určených na školstvo ani euro. Naopak, zmestského rozpočtu ešte prispieva na chod škôl arôzne aktivity ďalšími financiami. Problém spočíva vtom, že hoci nám počet škôl aškolských zariadení adetí vnich nestúpol, výška podielových daní výrazne klesla. Netýka sa to len Martina, ale vlastne všetkých obcí amiest na Slovensku. Pre krízu musíme zmenšieho balíka utiahnuť to, čo aj vminulom či predchádzajúcich rokoch. Kríza azmena zákona postavila samosprávy do situácie, vktorej musia rozhodnúť oveľmi citlivej záležitosti. Školy aškolské zariadenia majú menej peňazí ateda aj riaditelia musia vtomto roku nájsť spôsob, ako zabezpečiť vzdelávanie avýchovu srozpočtom, ktorý je približne o15 percent nižší.
Poslanci dostali na rokovanie o prerozdelení normatívov viacero alternatív. S akým výsledkom?
- - Poslanci museli rozhodnúť otom, kto pocíti dôsledky finančnej krízy najviac. Či to budú základné školy, základné umelecké školy, jazykové školy či centrá voľného času. Prijali model, na základe ktorého 17 základných škôl má znížený normatív o15 percent anajviac - až 27 percent prostriedkov - musia ušetriť tri súkromné centrá voľného času. Je pochopiteľné, že od spokojnosti má toto rozhodnutia ďaleko. No šetrí sa všade, aj rozpočet mesta je opätinu nižší ako vminulom roku. Aj napriek tomu budeme na radnici hľadať možnosti, ako neľahkú finančnú situáciu školských zariadení zlepšovať. Rokovania so súkromnými centrami voľného času už bežia.
Sú známe ich výsledky?
- - Začali sme rokovať so zástupcami centier voľného času. Zatiaľ sme sa zhodli na tom, že centrá budú hľadať možnosti, ako šetriť avkrízovom čase si aj oni pritiahnu opasky. My sme sľúbili, že vtakomto prípade budeme hľadať rezervy na našej strany, zktorých by sme príspevky centrám voľného času mohli čiastočne navýšiť. Ak keď sme zatiaľ ku konkrétnej podobe nedospeli, verím, že sa tak čoskoro stane.