u domov.
Ján Pokrievka z Martina si zbieraním pivovarských suvenírov plní sny už vyše štvrťstoročie a spestruje si tak jeseň života. Teraz už má doma doslova pivné kráľovstvo. Začalo to v roku 1998, keď založil Slovenskú asociáciu histórie pivovarníctva. Na poste jej prezidenta vydržal desať rokov, ale minulý rok ho chytila iná túžba. Pivo si už nechcel len objednávať, chcel za ním osobne aj cestovať.
Za pivom precestoval Európu
So synom teda podnikli cesty do Bulharska, Litvy, Lotyšska, Maďarska, Luxemburska či Belgicka. „Jednu návštevu sme spojili s rodinnou dovolenkou do Bulharska. Nevesta s deťmi išla letecky a my so synom sme išli autom o tri dni skôr, aby sme mohli navštevovať pivovary," hovorí Ján. Okrem kontaktov tu získali aj rôzne suveníry. „V každej krajine nás privítal vrcholový manažment pivovaru, aj keď sme neboli ohlásení. Navštívili sme vždy okolo 40-50 pivovarov, v Maďarsku to boli minipivovary," hovorí vzrušene Ján aj s odstupom času.
Každý týždeň ochutnávajú iné pivo
So synom Miroslavom vraj prišli aj na ďalšiu novinku. Pivá, ktoré im chodia domov, už nechcú piť len tak pri televízii. Ich konzumáciu povýšili na spoločenskú udalosť. „Vymysleli sme, že pivá budeme degustovať. Ak je pekne, robíme to väčšinou doma na dvore. Rozprávame sa o pive, chutnáme ho, bavíme sa celkovo o pivách. Za tento rok sme degustovali 32 druhov pív. Poslednýkrát sme ochutnávali nórske pivo, najbližšie chystáme ochutnávku talianskeho piva," povedal zberateľ pred pár mesiacmi.
Nemá obľúbenú značku
Kto by vedel povedať, ktoré pivo je najlepšie, ak nie on? Namiesto odpovede na túto otázku Ján len pokrčil plecami. „Nemám obľúbenú značku, ja nie som pivár, ani do reštaurácie nechodím na pivo," vykľučkoval Ján z odpovede. Prehľad o svetových pivách však určite má. „Nórske pivo je silnejšie, má okolo 5 - 6,5 percenta, naopak maďarské mi veľmi nechutilo. Čínske pivo bolo slabé, farbu malo až takú vodovú, belgické sú veľmi kvalitné, niektoré obsahujú aj 10 percent alkoholu," rozhovoril sa zberateľ. Spolu s degustátormi už mali na stole aj pivá z Estónska, Albánska, Lotyšska či Ukrajiny.
Knihu návštev má už plnú
Vo svojej zbierke má už 185 tisíc etikiet z celého sveta. Zbierku nikdy nezhodnocoval, vraj ju nechce nikomu predávať. „Dokázal by som to spočítať, ale nemám dôvod, tá zbierka je môj život," vysvetľuje oduševnene zberateľ. Inšpiráciu a nové materiály vždy získava z búrz a návštev pivovarov po celom svete. Vo svojom dome má už také malé pivné múzeum, pivné suveníry sú doslova všade. Má aj tzv. showroom, kde privíta hostí, tí sa mu zapíšu do knihy návštev a putujú ďalej po celom dome. My sme sa zapísali v poradí do druhej knihy návštev.
Okrem pohárov a čapíc aj kravata
Obývaciu izbu mu okrem sedemsto pohárov skrášľuje aj široký výber kníh. Samozrejme, všetky sú o pive. V zbierke má aj vyše osemdesiat tričiek, na doma však nosí „neznačkové". Okrem toho vlastní vyše osemdesiat igelitových tašiek, popolníkov, čapíc, dvesto zapaľovačov, 1 610 táciek, 3 411 korunkových uzáverov, 1 806 kalendárikov, dvestopäťdesiat kamiónikov, sedemsto plechoviek a to je len výber tých najpočetnejších suvenírov. Okrem toho má niekoľko suvenírov aj v menšom počte, ako napríklad zásteru, telefónnu kartu, staré fľaše aj kravatu s námetom zlatistého moku.
Keď má chuť, uvarí si vlastné
V pivnici skrýva aj vlastný pivovar, ktorý však používa viac-menej pre rodinnú potrebu. Popýšiť sa môže aj svojimi špeciálnymi etiketami s fotkami svojich blízkych či známych. V tomto roku sa v Rožňave zúčastnil súťaže Slovak Homebrewing star v degustácii domácich pivárov. Ján tu so svojim svetlým aj čiernym pivom vyhral prvé miesto a tak môže rok používať na svojich etiketách logo súťaže. Ako sám povedal, keď príde chuť, uvarí si svoje vlastné pivo. „Výroba jednej várky trvá tri týždne," hovorí Ján, ktorý plánuje urobiť vlastné pivo aj pred Vianocami.