MARTIN. Kamionisti si ústupky predsa vyštrajkovali. Zníženie spotrebnej dane z nafty, presnejšie rozkúskovanie spoplatnených úsekov, označenie začiatku a konca spoplatnených ciest informačnými tabuľami. Toto sú ústupky, ktoré by mali vstúpiť do platnosti v rôznych termínoch. O zdražovaní svojich služieb pritom neprestávajú hovoriť. Záleží na tom, či sa s mýtnym poplatkom vysporiada distribútor komodity alebo si započíta zvýšené náklady do ceny tovaru dopravca, ktoré v konečnom dôsledku zaplatí zákazník. Vyhýbavé aj priame boli odpovede niektorých dopravcov na otázku zdražovania, v zásade však priznali to isté. Samy mýtne poplatky nezvládnu.
Úseky spresnia do konca januára
Od štvrtka 14. januára do konca tohto mesiaca nebudú musieť dopravcovia platiť za prejazd spoplatnenými úsekmi po cestách 1. triedy. Robia sa na nich zmeny v dĺžkach úsekov, ktoré by mali spresniť spoplatnené úseky. Presne to bol problém, proti ktorému sa ohradzovali aj turčianski dopravcovia. Zo súčasných 826 úsekov vznikne v januári ďalších 242 doplnkových trás. Na diaľnice a rýchlostné komunikácie sa však neplatenie mýta v tomto období nevzťahuje. Zástupcovia združenia dopravcov ČESMAD Slovensko považujú toto dočasné vyňatie z platenia mýta za kompenzáciu. Doteraz totiž dopravcovia platili za dlhšie úseky, ako reálne prejazdili. Informačné tabule má zase zabezpečiť do konca júna Národná diaľničná spoločnosť.
Nafta by mala klesnúť
Spotrebnú daň z nafty chce znížiť premiér Róbert Fico ešte do konca tohto mesiaca. Podľa jeho slov by sadzba dane mala klesnúť zo súčasných 0,481 eura za liter na 0,391 eura za liter. V praxi by sa tak ceny nafty na čerpacích staniciach mali znížiť z 1,14 eura za liter na 1,01 eura za liter. Zníženie spotrebnej dane z nafty ako kompenzácia za zvýšené náklady spôsobené zavedením elektronického mýta bude podľa Fica podmienené znížením počtu ministerstiev.
Naši neštrajkovali
V živnostenskom registri je v okrese Martin a Turčianske Teplice evidovaných 289 podnikateľských subjektov s predmetom podnikania vnútroštátna cestná nákladná doprava. Z nich ani jeden sa do štrajku nezapojil. „Z Turca ani Žiliny nemáme hlásených žiadnych kamionistov, ktorí by podporili túto petíciu aj so svojimi vozidlami. Do Únie sa však zaregistrovať môžu stále," informoval nás Rudolf Páleš z Únie autodopravcov Slovenska. Z desiatich nami oslovených majiteľov nákladnej dopravy nám všetci potvrdili, že na štrajku sa fyzicky nezúčastnili. Podľa našich informácií chcelo petíciu podporiť viac oslovených dopravcov, k registrácii do UNASu a podpísaniu sa pod petíciu, však nedošlo. Odpoveď bola zväčša rovnaká, nemal som na to čas alebo nedostal som sa k tomu. Na výsledky štrajku i mýto ako také majú rôzne názory, niektoré z nich prinášame v ankete.
Spoplatnené úseky pred zmenou
O dĺžke spoplatnených úsekov na cestách 1. triedy má rezort dopravy rozhodnúť do konca januára. Dovtedy kým zmenu nevykonajú, sa na spoplatnených úsekoch ciest 1. triedy bude jazdiť s nulovou mýtnou sadzbou. Po ceste I/65 je to cesta od Turčeka až do Turč. Teplíc. Za cestu cez horský prechod do Banskej Bystrice dopravcovia nebudú platiť. Spoplatnenie pokračuje od výjazdu z Turč. Teplíc po betónke až do vjazdu do Martina. Spoplatnený úsek ďalej pokračuje po ceste I/18 - smerom na Ružomberok - okolo Sučian, Turian, Krpelian, Ratkova a Šútova. A ďalej je to aj cesta smerom na Žilinu - z Martina okolo Lipovca až pod Strečno. Centrá miest spoplatnené nie sú, ako ani vjazdy do obcí.
Ján Pagáč, majiteľ Ján Pagáč - Autodoprava, Sklené
V každom štáte sú nutné takéto poplatky, ale pre mňa budú zrejme likvidačné. Som malý dopravca, mám len dve vozidlá a to čo som mal doteraz zisk, budem musieť dať na mýto. Podľa mňa mýto prinúti malých dopravcov uzavrieť podnikanie. Mám pocit, že okolo mýta bolo dlho ticho a zrazu priniesli podmienky, ktoré sú príliš tvrdé. Palubnú jednotku som si zabezpečil už v minulom roku, s tým som problém nemal, ale bojím sa, aké budú prvé faktúry za mýto.
Ján Križka, majiteľ NAD MARTIN
Mýto funguje aj v iných krajinách EÚ, takže proti jeho zavedeniu ťažko namietať. Podľa môjho názoru však mali dopravcovia málo času na registráciu do mýtneho systému a inštaláciu palubnej jednotky do áut. Nedostatky systému vidíme aj v tom, že zatiaľ nevieme presne spočítať výšku mýta, pretože jednak sa platí za úsek, nie za prejdené kilometre a jednak kalkulačka na webovej stránke Národnej diaľničnej spoločnosti nefunguje spoľahlivo. Podporili sme aj petíciu a štrajk, hoci sme sa s našimi autami blokácie Bratislavy nezúčastnili, poctivo sme ju sledovali a boli sme v kontakte aj s UNAS. Pokiaľ by sa nedosiahli také ústupky, ako je napríklad zníženie spotrebnej dane, blokácia by bola na celom Slovensku, nielen v hlavnom meste. V súčasnosti analyzujeme, aký dopad bude mať mýto na našu spoločnosť. Mýto však určite zvýši náklad na dopravu a zasiahne každého jedného občana.
Štefan Lahita, konateľ Doprava Martin SL
Spôsob, akým prebiehal výber prevádzkovateľa mýta, jeho príprava a spustenie má ďaleko od transparentnosti a štandardných podmienok rozvinutých krajín EÚ. O výške sadzieb ani nehovoriac, nakoľko sú neúmerne vysoké. Peniaze vybraté mýtnym systémom aj tak skončia na vykrytie deficitu štátneho rozpočtu, nie na obnovu a rozšírenie dopravnej infraštruktúry Na štrajku sme sa nezúčastnili, ale podporili sme ich podpisom.
Premiér nemal vôbec záujem vypočuť si názory tých, ktorých sa to primárne týka - dopravcov, odmietol si s nimi sadnúť za rokovací stôl a prijať ich námietky a pripomienky. Urobil „ústupok" ktorý vôbec nie je ústupkom. Snaha o skutočné a odborné riešenie by vyzerala inak. Predviedol len veľké gesto pre široké masy, v snahe udržať si popularitu. Problémy v doprave sa nedajú vybaviť a vyriešiť jedným populistickým vystúpením v televízii a médiách, zvlášť keď ich táto vláda z veľkej časti zapríčinila.