MARTIN, MALÝ ČEPČÍN, TURČ. TEPLICE. Panelová cesta vedúca z Martina do Turčianskych Teplíc, ktorá je hlavným ťahom na Banskú Bystricu, je už zrelá päťdesiatnička. Až na malé úpravy funguje v pôvodnom stave dodnes. Vodiči sa ju mnohokrát pre jej zlú kvalitu snažia obchádzať cez okolité dediny. V dĺžke trasy na Turčianske Teplice je rozdiel asi len 3 kilometre, o ktoré je cesta cez dediny dlhšia. Starostovia týchto obcí sa ale sťažujú, že na hustú premávku cesty cez ich obce nie sú stavané.
Chodci v Malom Čepčíne bojujú s autami
Zvýšený výskyt áut vo svojich dedinách vnímajú najmä starostovia Moškovca, Jazernice i Malého Čepčína. Vodiči sa na túto cestu napoja v Príbovciach v smere na Prievidzu a odbočujú v Moškovci na Jazernicu. Najvypuklejšiu situáciu majú v tejto súvislosti na Malom Čepčíne.
„Už niekoľkokrát sme sa na to sťažovali, pripomienkovali sme to na zastupiteľstve, že cez našu obec prechádza príliš veľa nákladných aj osobných áut. Jazdia rýchlo a nebezpečne aj v blízkosti železničného priecestia, ktoré tu máme. Na nehodovosti sa to zatiaľ neprejavilo, ale je otázka času, kedy sa nejaké nešťastie stane. Chýba nám chodník popri tejto exponovanej ceste, keďže tu blízko bývajú samí starší ľudia, je to nebezpečné," sťažuje sa starostka Malého Čepčína Elena Schererová, ktorá chcela, aby sa v obci zaviedla štyridsiatka. No dodnes tu platí päťdesiatka a ani tú vodiči mnohokrát nerešpektujú.
Nulové mýto vyhnalo na cesty viac kamiónov
S panelovou cestou 1. triedy nie sú spokojní ani kamionisti. Počas januára, keď platí nulová sadzba mýta, vyšlo na naše cesty viac kamiónov. Zvýšenú premávku si všimlo viacero Turčanov, ktorí redakciu kontaktovali. Sú však aj takí, ktorí nákladiaky nechali doma. „Už od začiatku roka so svojimi autami stojím. A budem ešte dlho stáť, pokým sa nedozviem, za čo mám vlastne platiť. Koľko budem platiť, viem, ale tá trasa mi nie je jasná," naráža Tibor Hulička z Turčeka na plánované rozdeľovanie spoplatnených úsekov. „Viete, ak mám zaplatiť za trasu Horná Štubňa - Sklené toľko, ako za trasu z Hornej Štubne do Martina, tak to je zvláštne," spresnil svoj úmysel dopravca.
Riešením nie je obchádzanie betónky
„Celkovo si však myslím, že betónová cesta je dimenzovaná na päťdesiate - šesťdesiate roky a dnes, keď je hustota dopravy zvýšená, je nebezpečné po nej jazdiť," myslí si T. Hulička. „Riešením nie je ani to, aby sme betónku obchádzali cez okolité dediny, pretože tieto cesty nie sú stavané na nákladnú dopravu," končí T. Hulička. K jeho názoru sa pridáva aj Róbert Mazan z Martina. „Podľa mňa je táto cesta v dezolátnom stave, no napriek tomu budú všetci chodiť tadiaľto, pretože je to stále lacnejšia alternatíva ako diaľnica. Všetci, ktorí idú z Poľska na Maďarsko, idú po betónke a teraz, ako je mýto bez poplatku, je táto cesta viditeľne plnšia," hovorí svoj postreh dopravca R. Mazan.
Opravovať budú, ale len časť cesty
Polícia eviduje za posledný polrok na tejto ceste sedem nehôd. Asi pred rokom sa však stala taká, ktorú spôsobil vytrhnutý kus panelu z cesty. Slovenská správa ciest (SSC) pripravuje opravu len časti panelovej cesty. „Projektovo pripravujeme rekonštrukciu cesty I/65 v úseku Mošovce - Diviaky v dĺžke asi 4,4 kilometrov. Máme hotovú dokumentáciu pre územné rozhodnutie. Požiadali sme aj o územné rozhodnutie na stavbu. V tomto roku plánujeme pokračovať v projektovej príprave stavby," informovala nás hovorkyňa SSC Iveta Fedorová. Kedy by sa s opravou malo začať, neuviedla. Pýtali sme sa aj na ministerstve dopravy, pôšt a telekomunikácií, či neplánujú betónku vyňať zo zoznamu spoplatnených úsekov. Hovorca rezortu dopravy Stanislav Jurikovič nám však informácie sľúbil až v budúcom týždni. V súčasnosti sa totiž venujú prípravám legislatívnych zmien.