MARTIN. Bilbordy s portrétom primátora Andreja Hrnčiara (NEKA) a s odkazom na webovu stránku www.transparentnemesto.sk majú prezentovať Martin ako mesto bojujúce proti klientelizmu a korupcii. Nie všetkým je takáto iniciatíva šéfa martinskej radnice po chuti. Prekáža napríklad poslancovi mestského zastupiteľstva Júliusovi Morgošovi (SDKÚ-DS).
Osobná reklama a marketing
„Vnímam to presne tak, ako tie bilbordy vyzerajú. Ide o osobnú reklamu pána Hrnčiara. Za akým účelom, to presne neviem. Každopádne, kampaň presiahla aj rámec Martina, možno sú za tým aj jeho ambície vstúpiť do veľkej politiky. Samozrejme, budem sa zaujímať aj o to, z akých prostriedkov bola táto kampaň financovaná," nechal sa počuť Július Morgoš.
Poslanca Jozefa Keráčika (Smer - SD) na bilbordy upozornili priatelia z Bratislavy a zo Žiliny, neskôr ich zaregistroval aj v Martine.
„Prvé čo mi napadlo, bola myšlienka, že náš primátor sa asi chystá kandidovať za poslanca NR SR a takýmto spôsobom si pripravuje pôdu. Primátora považujem za profesionála, takže nepredpokladám, že by sa dopustil takej amatérskej chyby, aby si nechal tieto bilbordy platiť z mestských peňazí. Skôr sa ukazuje, že Andrej Hrnčiar vie robiť dobrý marketing, v tomto smere má pred svojimi oponentmi či konkurentmi náskok niekoľkých konských dĺžok," myslí si Keráčik.
Kampaň vraj slúži občanom
Andrej Hrnčiar odmieta, že by bilbordovou kampaňou sledoval svoj osobný záujem. Tvrdí, že mu ide o niečo iné. „Bilbordami chceme vyzvať ľudí v našom meste, aby nás aj prostredníctvom na to určenej webovej stránky kontrolovali, aby sa zaujímali o vynaložené peniaze, o naše zámery a projekty. Kampaňou sme chceli eliminovať aj skutočnosť, že ľudia sa o niektoré investičné akcie začnú zaujímať neskoro, čiže vtedy, keď sa už niektoré procesy nedajú zvrátiť," vysvetľuje Andrej Hrnčiar. „Navyše, projekt transparentné mesto si všimla aj Organizácia spojených národov. Boli sme nominovaní na jednu z jej prestížnych cien za verejnú službu," dodáva primátor.
Bilbordy platí Hrnčiar z vlastných
Bilbordova kampaň nestojí podľa Hrnčiara mesto ani cent. Reklamné plochy ponúkli dve bilbordové spoločnosti mestu Martin grátis. „S jednou má mesto zmluvu o bezplatnej propagácii ešte z čias predchádzajúceho vedenia mesta, druhej sa náš projekt páčil natoľko, že až do času, kým nebudú mať svoje plochy zaplnené inými produktmi, nám ich prenájmu zdarma. Jediným nákladom je tak tlač bilbordov, ktorú hradím z vlastných zdrojov. Faktúru som ešte nedostal, keď ju budem mať, nemám problém všetky náklady spojené s kampaňou vydokladovať," povedal nám Andrej Hrnčiar.
Primátor sa do veľkej politiky nechystá
Šéfa martinskej radnice sme sa ešte spýtali, či bude v júnových voľbách kandidovať za poslanca NR SR a ak áno, za akú stranu? „Nebudem kandidovať, moje rozhodnutie je konečné. Chcem sa sústrediť na prácu v meste, to je moja priorita. Netajím, že ma viacero politických strán, koaličných aj opozičných, s ponukou kandidovať oslovilo, ale poďakoval som sa. V komunálnych voľbách budem kandidovať na primátora mesta Martin ako nezávislý, veď vstupom na kandidátku akejkoľvek politickej strany by som o svoju politickú nezávislosť prišiel," odpovedal nám Andrej Hrnčiar.
Ivan Rončák, koordinátor samosprávneho programu Transparency International Slovensko:
- Pri propagácii je ťažko rozhodnúť, kedy ide o dobré použité peniaze a kedy o zbytočnosť. Fakt je, že mesto Martin sa marketingovo profiluje ako protikorupčné mesto a aj túto kampaň možno vnímať ako posilňovanie tejto marketingovej značky. Ak takáto profilácia spôsobí napríklad zvýšený záujem investorov o Martin, je to pre mesto prínosne. V tomto prípade, by však osoba primátora mala ísť viac do úzadia, aby sa vyhol podozreniam z vlastnej kampane.
Ak primátor mesta vníma kampaň ako vlastnú prezentáciu a mesto nestojí nič, je to v poriadku. Treba si dať pozor len na to, či spolocnost, ktorá poskytla zdarma priestor, to urobila skutočne zdarma a nebude v budúcnosti neoprávnene preferovaná pri získavaní zákaziek od mesta.