Mesto Martin postúpilo so svojím projektom Transparentné mesto do druhého kola prestížnej súťaže Organizácie spojených národov (OSN) o ocenenie za verejnú službu v kategórii podpora transparentnosti, zodpovednosti a prístupnosti vo verejnej sfére.
MARTIN. K ďalším podmienkam, ktoré v tejto fáze súťaže musí mesto Martin splniť, je aj zdokladovanie podporných stanovísk. Projekt už získal oficiálnu podporu Veľvyslanectva USA v Bratislave a Republikovej únie zamestnávateľov.
"Už len to, že sme boli nominovaní a prešli cez viaceré kolá, svedčí o tom, že náš projekt zaujal nielen domácu verejnosť, ale je pozitívne vnímaný aj v celosvetovom meradle. Som veľmi rád, že sme získali podporné stanoviská, pretože tie sú jednou z podmienok v súťaži. Preto chcem vyzvať aj iné organizácie, združenia či tretí sektor, ak sa im náš projekt páči, aby nám poslali svoje podporné stanovisko na webovú stránku projektu, ktorú sme vytvorili," uviedol primátor mesta Andrej Hrnčiar.
Projekt Transparentné mesto začali v Martine pripravovať v júli 2008 a do praxe ho mesto začalo uvádzať o rok nato, a to postupne v sedemnástich oblastiach, ktoré im pomohla vytypovať Transparency International Slovensko. Mesto napríklad spustilo vlastný elektronický aukčný dom a webovú stránku www.transparentnemesto.sk. Na nej sú nepretržite k dispozícii všetky zmluvy a faktúry, informácie o ponukových konaniach a obstarávaniach mesta, procesoch prijímania a výbere nových zamestnancov, rozpočte, prerozdeľovaní dotácií či etický kódex zamestnancov a volených predstaviteľov. V júli 2009 mesto začalo s elektronickými aukciami, vďaka ktorým v ťažkých časoch hospodárskej a finančnej krízy šetrí pri verejných obstarávaniach takmer tretinu predpokladaných nákladov. V týchto týždňoch radnica masívnou celoslovenskou kampaňou vyzýva svojich občanov sloganmi 'Pozrite sa vašej samospráve pod pokrievku!' a 'Nám do hrnca vidí každý', aby ju kontrolovali a aktívne sa zapájali do verejného života.
Ocenenie OSN za verejnú službu je najprestížnejším medzinárodným uznaním inovátorstva a kvality vo verejnej službe. Udeľuje sa v štyroch kategóriách za tvorivé úspechy a príspevky podporujúce efektívnejšiu a zodpovednejšiu verejnú správu a riadenie v krajinách celého sveta. Organizácia spojených národov sa od roku 2003 týmto spôsobom snaží propagovať úlohu profesionality a nápaditosti vo verejnej službe. Víťazi sú každoročne ocenení 23. júna, v deň, ktorý OSN vyhlásila za Deň verejných služieb.