ŠÚTOVO. V chránenom území na trase diaľničného úseku D1 Turany Hubová údajne začal buldozér vo štvrtok (11.3.) likvidovať stromy. Hoci ešte Európska komisia (EK) stále preveruje tento kontroverzný projekt z hľadiska ochrany životného prostredia, od jej posudku pravdepodobne závisí, či Európska banka pre obnovu a rozvoj a Európska investičná banka poskytne pôžičku na tento prvý balík PPP projektov.
Informovala o tom Irena Jančová, mediálna koordinátorka občianskeho združenia Priatelia Zeme-Cepa, ktoré spoločne s ostatnými mimovládnymi organizáciami protestuje proti výstavbe diaľnice povrchovým spôsobom v tomto úseku.
Obyvatelia Šútova sú proti
"Kontroverzný projekt výstavby prvého diaľničného balíka projektov PPP, pretne obec Šútovo na dve časti a zničí chránené územia Malej a Veľkej Fatry a sústavy európskeho významu Natura 2000. Mimovládne organizácie, ochranári a samotní obyvatelia Šútova bojujú proti výstavbe tohto, pre životné prostredie nepriaznivého variantu D1, už viac ako tri roky. Petície, či opakovaný protest proti územnému rozhodnutiu od miestnych ľudí nepomohli, konštatovala Jenčová.
Ochranári, SOS Birdlife Slovensko a Priatelia Zeme-CEPA sa obrátili v minulom roku na EK i spomenuté banky s upozornením na viacnásobné porušovanie národnej a medzinárodnej legislatívy pri plánovaní výstavby tohto povrchového variantu.
Uprednostnenie pre životné prostredie škodlivejšieho a časovo menej náročného povrchového variantu pred tunelovým variantom, ktorý Ministerstvo životného prostredia odporúčalo v roku 2002, vláda nepodložila presvedčivým vysvetlením, uviedla Jenčová.
Ministerstvo varuje bez argumentov
"Pri realizácii projektov verejnoprospešného charakteru zasahujúcich do území Natura 2000 je zodpovedný orgán povinný preukázať, že nejestvuje žiadne alternatívne riešenie, ktoré by zamedzilo tomuto zásahu. V kauze D1 Turany Hubová je jasné alternatívne riešenie tunel Korbeľka.
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií argumentuje tým, že podľa hydrogeologickej štúdie by výstavba tunela mohla ohroziť vodné zdroje. Štúdia hovorí o možnom riziku, no svoje tvrdenie neopiera o potvrdené argumenty, ale len odporúča podrobný geologický a hydrogeologický prieskum," vysvetlila súvislosti Lucia Lackovičová zo združenia Priatelia Zeme-CEPA.
EK podľa nej stále preveruje celú kauzu. Pôvodné februárové finančné uzatvorenie projektu sa tak presunulo na 15. apríl 2010. Banky, ktoré majú poskytnúť viac ako polovicu financií potrebných na výstavbu tohto diaľničného úseku, čakajú na spomínaný posudok od EK. Avšak napriek doteraz nepodpísanej úverovej zmluve a niekoľkoročným protestom miestnych ľudí, ochranárov a mimovládnych organizácií sa slovenská vláda nedala odradiť od výstavby tohto nebezpečného variantu. Prípravné práce sa začali už počas zimy.
Obyvatelia sa s nevôľou prizerajú, ako im devastujú okolie. Vyrúbané stromy navyše podľa vyjadrenia nemenovanej obyvateľky Šútova vraj ukladajú do záhrad, ktoré si miestni ľudia začali pripravovať na jarnú výsadbu a na okolité pozemky, ktoré si stavebná spoločnosť neodkúpila ani neprenajala, informovala Lackovičová.