MARTIN. Jazda nočným spojom bola pre vodičov autobusov skôr trestom ako odmenou. Najmä počas víkendu boli radi, že dorazili do cieľa živí a zdraví. Niektorí cestujúci si totiž často zamieňali „nočáky" s boxerským ringom, alebo sa im vo vozidle tak zapáčilo, že nechceli vystúpiť. Dokonca sa našli aj takí, ktorí v noci po autobusoch strieľali.
„Nočáky" mali strážiť mestskí policajti
Vodič autobusu Jaroslav Vengrín pracuje v MHD už vyše dvadsať rokov a na nočných spojoch jazdil v čase, keď tam spolu s ním sedel aj sprievodca, ktorý predával lístky. Jedným z hlavných dôvodov, prečo „nočáky" zrušili, bolo, že podgurážení cestujúci sa často nevedeli vpratať do kože.
„Ľudia posilnení alkoholom často napádali posádku autobusu, a to nielen slovne, ale aj fyzicky. Nebolo jednoduché vysadiť na zastávke podnapitého a agresívneho cestujúceho. Dokonca sa stávalo, že po nočných spojoch sa strieľalo, po strelcoch zostávali prederavené okná či plechy. Kým prišla policajná hliadka, zvyčajne už bolo neskoro. Preto bývalé vedenie mesta sľúbilo, že v nich bude cestovať aj hliadka mestskej polície. Svoje slovo však radnica nikdy nedodržala," vracia sa do obdobia spred niekoľkých rokov vodič autobusu.
Pozvanie pre primátora
Podobné problémy sa vyskytujú aj v súčasnosti. Najhorší je posledný piatkový spoj, ktorý vychádza z Martina do Vrútok tesne pred jedenástou večer a následne sa vracia späť. „Srdečne pozývam pána primátora na piatkovú večernú jazdu. Bude mať určite neopakovateľný zážitok. Len dúfam, že sa mu nič nestane," približuje realitu Jaroslav Vengrín, ktorý prevádzkovanie nočných spojov nezatracuje, len chce ľuďom opísať, čo sa v nich dialo.
Ďalej upozorňuje na skutočnosť, že v minulosti tieto linky využívalo minimum ľudí. „Vo veľkom autobuse často sedávalo päť, možno šesť ľudí. Niekedy v ňom dokonca nik necestoval a do Vrútok prišiel prázdny. Prevádzkovanie nočných spojov bolo počas pracovných dní veľmi neefektívne. S odretými ušami si na seba dokázali zarobiť cez víkend. Viem, že ich využívali aj slušní ľudia, no v dnešnej finančnej situácii sa mi zavedenie nočných spojov javí ako prepych," pridáva ďalší argument muž s dlhoročnou praxou.
Nič sa nedialo a zrazu si spomenuli
Skúseného vodiča hromadnej dopravy zaujal aj výrok Viliama Gombárskeho v predchádzajúcom čísle My Turčianskych novín. V ňom prevádzkovateľ deväťmiestnych vozidiel, ľudovo prezývaných strely, tvrdí, že mal záujem robiť nočné spoje a za súťažou o ich zavedenie vidí len volebnú kampaň.
„Aj mne sa zdá podozrivé, že doteraz nočné spoje nikoho netrápili a približne pol roka pred voľbami ich chcú zrazu zaviesť. Na druhej strane pán Gombársky prevádzkuje aj strely, ktoré nemajú na zastávkach MHD čo robiť. Jednoznačne tým, tak ako aj ďalší prevádzkovatelia striel, porušuje dopravné predpisy. Keď všetci nerešpektujú značky cez deň, prečo by nemohli jazdiť aj v noci a doviesť ľudí k vlakom. Veď nemajú žiadny cestovný poriadok a tvrdia, že robia všetko pre cestujúcich," vyslovuje na záver zaujímavý postreh Jaroslav Vengrín.