MARTIN. Nový zákon o pedagogických zamestnancoch nadobudol účinnosť v novembri minulého roka. Kritiku z radov učiteľského stavu si vyslúžila najmä jeho časť, ktorá sa venuje kariérnemu rastu pedagogických zamestnancov. Tí aktívnejší spísali šesťbodovú petíciu. Tá v súčasnosti koluje po slovenských školách a žiada prepracovanie systému vzdelávania učiteľov. Navyše za pomerne krátky časť sa vynorilo k tejto téme viacero otáznikov, na ktoré ešte nikto nevie dať odpoveď.
Štartovacia pištoľ sa zasekla
Ako sa píše na webových stránkach Ministerstva školstva SR nová zákonná úprava má byť jedným z pilierov reformných zmien vzdelávania na Slovensku. Keďže pedagógovia sú rozhodujúcim článkom školskej reformy v podstatnej časti sa venuje aj ich kariérnemu rastu. Ani po polroku ale úradníci nie sú schopní spraviť prvý krok. „V decembri minulého roku sme mali odovzdať zriadovateľovi plán kontinuálneho vzdelávania našich zamestnancov. Nakoľko neboli k dispozícii všetky informácie o organizáciách, ktoré ho budú poskytovať, termín sa posunul na február 2010. Ani ten sa z rovnakého dôvodu ako prvý nepodarilo dodržať a tak v súčasnosti platí ďalší a tým je september 2010," hovorí Milan Markovič, riaditeľ Gymnázia Jozefa Cígera - Hronského vo Vrútkach. V súčasnosti sa už nejaké akreditované vzdelávacie inštitúcie začínajú objavovať, ale je ich stále málo. Navyše väčšina z nich pôsobí v okolí Bratislavy.
Naháňači kreditov a učitelia
Závojom tajomstva je stále zahalené aj množstvo finančných prostriedkov, ktoré bude potrebné vynaložiť na financovanie celého systému. „Keď spracujeme počty učiteľov a plány kontinuálneho vzdelávania budeme vedieť odhadnúť aj náklady. Tie by mali byť následne zahrnuté do nášho rozpočtu. O akú sumu pôjde a či bude limitovaná dnes ešte neviem povedať," tvrdí riaditeľ.
Práve on bude rozhodovať o tom, ktorí pedagógovia sa budú vzdelávať a ktorí zostanú učiť. „Pravdepodobne sa nájdu učitelia, čo budú musieť prejaviť väčšiu mieru tolerancie. Nevravím, že to bude ľahké, no kolegovia dúfam pochopia, že kredity, ktoré by ich mali posunúť do vyšších platových tried nemôžu všetci získavať naraz," objasňuje situáciu dlhoročný pedagóg a zároveň upozorňuje na ďalšiu nástrahu nového systému. „Aj my sa musíme vzdelávať to nikto nepopiera. Preto aj s kolegami z iných škôl o tomto probléme živo diskutujeme. S väčšinou z nich sa vieme zhodnúť na tom, že nový model môže celkom reálne vytvoriť dve skupiny učiteľov. Jedna bude učiť a druhá naháňať kredity," dvíha varovný prst Milan Markovič.
Systému chýba rozumný základ
Aj do martinských škôl dorazila petícia na prepracovanie kariérneho postupu pedagogických pracovníkov. Jej autori žiadajú v šiestich bodoch zmäkčenie kreditného systému. „Ja by som ho zrušila úplne. Učitelia sa vzdelávajú už dlho, to nieje žiadna novinka. Nevravím, že by sa niektoré veci nedali zlepšiť, ale tomuto systému chýba rozumný základ. Absolvujete potrebné kurzy, získate nové zručnosti a po siedmich rokoch vám kredity automaticky zrušia. Ste na tom tak, akoby ste práve doštudovali. To asi neexistuje v žiadnej profesii," krúti hlavou učiteľka s viac ako desaťročnou praxou.
„Celá naháňačka za kreditmi môže nakoniec skončiť tak, že učiteľov, čo ich budú mať najviac škola nebude môcť zaplatiť. To by bol gól, síce vlastný, no presne do šibenice," dodáva na záver začínajúci telocvikár.