MARTIN. Cesta prvej triedy medzi Martinom a Žilinou vedúca popod Strečno slúži vodičom od leta minulého roka v trojprúdovom profile. Dva pruhy zostali len v jej strednej časti. Od Dubnej Skaly smeruje do Žiliny takmer trojkilometrový úsek s tromi pruhmi. V opačnom smere vedie trojprúdový profil spod hradu Strečno do Turca. Tento úsek je dlhý približne štyri kilometre. Za pomerne krátky čas už cesta prešla niekoľkými úpravami zameranými na zlepšenie dopravy. Boli preriedené stredové zábrany a znížená rýchlosť v pravom jazdnom pruhu výlučne na 70 kilometrov za hodinu. Mnohí vodiči sedemdesiatku v ňom nerešpektujú a vystavujú sa pokute.
Nižšia rýchlosť, jednoduchšie predbiehanie
„Rýchlosť bola znížená preto, aby vozidlá idúce v ľavom jazdnom pruhu mohli bezpečne a bez porušenia najvyššej dovolenej rýchlosti predbehnúť autá v pravom jazdnom pruhu," vysvetľuje Ivan Špánik, zástupca riaditeľa KR PZ V Žiline.
Cestári preriedili aj stredové zábrany, ktoré majú zamedziť čelným zrážkam. Každých stopäťdesiat metrov uvoľnili približne päťdesiatmetrový úsek. Stredové zábrany robia problémy najmä sanitkám a veľkým hasičským autám, ktoré sa cez kolóny nemôžu predrať na miesto nehody. Najmä v prvých minútach po havárii vzniká poriadny chaos. Vodičom sa nechce čakať v zápche, otáčajú sa a pri ceste späť poriadne komplikujú príjazd záchranárskym vozidlám.
Úsek popod Strečno je časťou frekventovanej severnej cesty, ktorá spája Bratislavu s východom Slovenska. Denne prejde úžinou až 40 tisíc áut, z toho je 4 300 nákladných.
Priepustnosť sa zlepšila
Jeden z najvyťažovanejších dopravných úsekov na Slovensku patrí svojim riešením medzi výnimočné. Potvrdil to aj zástupca krajského policajného riaditeľa. „Podobný úsek v súčasnosti u nás neexistuje."
Slabá priepustnosť často využívanej cesty popod Strečno, bola jedným z argumentov pre vytvorenie trojprúdového profilu. „Plynulosť premávky medzi Strečnom a Dubnou Skalou sa oproti predchádzajúcemu obdobiu zvýšila," ubezpečuje Špánik. Pripustil ale, že ani súčasný stav nemusí byť definitívny.
„Ak bude treba zvýšiť bezpečnosť a plynulosť premávky, určite podnikneme zodpovedajúce kroky," nevylúčil možnosť zmien v ostro sledovanom úseku.
"Všetky doterajšie riešenia pomohli len čiastočne, zásadný problém ale nevyriešili. Dopravnú situáciu v tomto úseku, kde podľa našich posledných meraní stúpa podiel ťažkej nákladnej dopravy, vyrieši len diaľnica," ponúka ďalší argument riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.
Každá minca má dve strany
Martinčan Marián Reich pracuje blízko Žiliny a cez Strečno jazdí pomerne často. Aj jemu sa zdá, že trojprúdový profil plynulosti premávky pomohol, no každá minca má dve strany. „Zápchy sa netvoria tak často ako v minulosti, ale keď už dôjde k havárii zostanete tam stáť poriadne dlho," upozorňuje a pridáva ešte jeden zaujímavý postreh. „V súčasnosti mám pred Strečnom väčší rešpekt ako v minulosti. Keď v úzkom pruhu obiehate kamión je tam poriadne tesno. Stačí, ak v takejto chvíli jeden z vodičov spraví len minimálnu chybu a následky môžu byť tragické," uzatvára debatu vodič, ktorý tiež súhlasí s názorom, že najlepším liekom na problémy v tomto úseku bude diaľnica.