Diaľnica vytláča medvede na strmý zráz

Aby medvede mohli prejsť z jednej strany diaľnice na druhú cez zráz kameňolomu, museli by mať padák, tvrdí ochranca prírody.

(Zdroj: TASR / AP)

BRATISLAVA. Šelmám a jeleňom na oboch stranách Fatier vyrastie umelá hranica. Diaľnica medzi Turanmi a Hubovou pretne ich migračné trasy. Zvieratám nepomôže ani prírodný nadchod ponad diaľnicu - niekoľkometrový ekodukt. Nasmeruje ich totiž na bralo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Bola by to taká malá železná opona," hovorí Ján Topercer, prírodovedec z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici o diaľnici.

Oblasťou pri Turanoch sa tiahne niekoľko transkarpatských biokoridorov. Náhradný ekodukt je podľa Topercera naplánovaný na mieste, „kde je migrácia veľmi slabá alebo žiadna". Umiestniť ho chcú až niekoľko kilometrov východne od oblasti, ktorou sa zver presúva najčastejšie.

SkryťVypnúť reklamu

Medvede s padákom

Ekodukt sa navyše končí pri kameňolome a oproti skalným zrázom Váhu, hovorí Jozef Ridzoň z SOS Bird Life Slovensko. „Každému je jasné, že medveď by musel mať miestami padák, aby mohol migrovať," hovorí Ridzoň. Medvede plot pri diaľnici nemusí zastaviť. Ukázalo sa to podľa Ridzoňa na diaľnici Egnatia v Grécku. Pri prekonávaní diaľnice tam iba v roku 2003 zomrelo 18 medveďov. „Pravdepodobne sú fixované na staré migračné trasy," vysvetľuje Ridzoň.

Prírodovedci sa zhodujú, že pre zvieratá aj ochranu prírody by bola najlepšia prvá verzia vybudovania diaľnice, ktorá počítala s tunelom Korbeľka. Vláda však od nej upustila a zvolila lacnejší variant.

Argumenty v škatuli

„Identifikáciu biokoridorov, hodnotenie vplyvu diaľnice na ne, ako i návrh opatrení na elimináciu vplyvov vykonávali odborníci z oblasti ochrany prírody," reaguje na kritiku vedcov Stanislav Jurikovič, hovorca ministerstva dopravy. Myslí tým ľudí zo Štátnej ochrany prírody. Tá zasa tvrdí, že naplánovaný ekodukt je v poriadku a že pri diaľnici zohľadnili aj biokoridory.

SkryťVypnúť reklamu

Jasné argumenty vedcov nevyvrátilo ani ministerstvo životného prostredia. „Fyzicky nedokážeme prehľadať a nájsť stanoviská, ktoré pojednávajú

o koridoroch, respektíve ekoduktoch. Trvalo by to niekoľko dní," povedala hovorkyňa ministerstva Jana Kaplanová. Denníku SME ponúkla, že si ich v škatuliach na ministerstve môže pohľadať. Keď sme ponuku prijali, odkázala, že škatule na ministerstve nie sú.

Diaľnici pre prírodu chýba milarda eur

BRATISLAVA. Časť diaľnice D1 z Martina do Prešova chce vláda Roberta Fico postaviť za pôžičku od európskych bánk. PPP projekty však uviazli. Európska investičná banka úver jednu miliardu eur odkladá, čaká na posudok Európskej komisie, či pri výstavbe dostatočne chránime prírodu.

Cesta má prechádzať cez päť chránených území európskeho významu. Medzi nimi napríklad aj cez vzácne rašelinisko pri Rojkove. V dokumentácii sme Bruselu podľa televízie Markíza poslali zoznam iba s dvomi takýmito územiami. Slovensko musí rozpor vysvetliť. Kým si Slovensko ochranu prírody neobháji, miliardu nedostane.

SkryťVypnúť reklamu

Ekonómovia spochybňujú aj podstatu PPP projektov. Analýza ministerstva dopravy ukázala, že diaľnice sú pri tomto spôsobe o stovky miliónov eur drahšie, ako keby ich štát staval z rozpočtu a z eurofondov.

(juk)

Plot zvieratá nezastaví

Zvyky medveďov nezmeníte, pôjdu starými trasami, hovorí ochranár ERIK BALÁŽ. Medvede skúma už pätnásť rokov.

Koľko je na Slovensku medveďov a kde žijú?

„Sú ich rádovo stovky. Najviac vo Vysokých a Nízkych Tatrách, na Poľane a vo Veľkej a Malej Fatre."

Pretne diaľnica cez Fatry medvedie cesty?

„Určite. Medzi týmito dvomi pohoriami vždy existovalo prepojenie. Dokazujú to nálezy mŕtvych medveďov, prejdených na železničnom priecestí alebo na miestnej ceste. Tá nebola až taká významná, ako bude diaľnica, ktorá ich môže veľmi vážne ohroziť."

Čo pre ne zmení?

„Diaľnice sa považujú za najvážnejší rizikový faktor, ktorý rozdrobuje biotopy. Najmenším biotopom potom hrozí vyhynutie."

Diaľnicu oplotia. Zadrží plot medvede?

„Plot nemôže stopercentne zabrániť tomu, aby medvede tade prechádzali. Tým, ktorých to neodradí a prelezú plot, sa môže stať, že ich prejde auto."

Namiesto prirodzeného koridoru budú mať medvede na inom mieste umelý ekodukt. Pomôže to?

„S veľkou pravdepodobnosťou sa medvede budú pokúšať prechádzať cestami, na ktoré sú zvyknuté. Môže sa stať, že ekodukt vôbec nebudú využívať."

Kedy sa medvede najviac presúvajú?

„Najväčší pohyb medveďov je v čase medvedej ruje od konca mája až do júla."

Je bežné, že medveď vtedy napadne človeka?

„Sú to výnimočné situácie. Väčšinou sa to stáva pri spoločných poľovačkách."

Ako sa zachovať pri stretnutí s medveďom?

„Treba sa k medveďovi otočiť bokom a pomaly ustupovať od neho."

(jkr)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Trnavskí vinári však zmenili biznis s vínom
  2. Slovensko na nohách. Začína 10. ročník Európskeho týždňa športu
  3. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  4. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  5. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  6. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  7. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne
  8. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  1. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  2. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  3. Slovensko na nohách. Začína 10. ročník Európskeho týždňa športu
  4. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  5. Bez nich by elektrina netiekla.
  6. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  7. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne
  8. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov
  1. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 10 863
  2. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 7 370
  3. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“ 6 077
  4. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 4 233
  5. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 066
  6. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 2 325
  7. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis 2 275
  8. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 2 058
  1. Ernest Klotton: Kamenistá konsolidácia Kamenického
  2. Marian Nanias: Unikátna jadrová investícia – Turecká JE Akkuyu.
  3. Ondřej Havelka: Drsná iniciace nezřídka končící i smrtí. Gabon, bwiti a unikátní synkretismus
  4. Tomáš Čajda: Poďakovanie poslancom Nového Mesta
  5. Nicholas Wintzler: Prispievajúcej fontáne
  6. Dada Vozáriková: V Dubline si whiskey poďme dať do kostola
  7. Vladimír Bojničan: Charlie Kirk – pokrytecký posol dogmatického zla a americký symbol náboženskej kultúrnej vojny
  8. Matej Galo: Fico s jeho vládou dostanú príučku!
  1. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere. 21 031
  2. Vladimír Zervan: Ficov úpadok 14 548
  3. Ivan Mlynár: Pán Peter Tkačenko, na samozvaného šerifa sa hráte vy a nie Štefan Hamran. 11 413
  4. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 8 976
  5. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 8 329
  6. Ľuboslav Farkaš: Ďalšie, von oknom vyhodené peniaze Matúša Šutaja Eštoka 5 327
  7. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 4 863
  8. Věra Tepličková: Ajejeje, niečo sa dejejeje 4 784
  1. Marian Nanias: Unikátna jadrová investícia – Turecká JE Akkuyu.
  2. Radko Mačuha: Aj hnutie Republika číta SME.
  3. Marcel Rebro: Internetová diskusia podľa SMERu: Putin svätý, Západ fašista a USA môže aj za vaše hemoroidy
  4. INESS: Zdravotná starostlivosť v USA: Mýtus voľného trhu
  5. Dušan Koniar: Štátne sviatky a iné generálne štrajky
  6. Tupou Ceruzou: Konsolidácia na salaši
  7. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere.
  8. Věra Tepličková: Malí živnostníci = veľkí daromníci
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Zdravotníci v martinskej nemocnici využívajú bicykel na rozvoz vzoriek.

Používajú ho denne pri práci.


Ľudia denne scrollujú na mobile niekoľko hodín.


Čo si možno predstaviť pod medzinárodným rozvojovým dobrovoľníctvom, v akých krajinách ho možno realizovať, a čo všetko je potrebné absolvovať pred vyslaním na misiu?


Hodnotili 2 924 miest a obcí Slovenska.


4

Už ste čítali?