VRÚTKY. Nájomcovia v bývalej meštianke prežili krutú zimu. Elektrické konvektory vykúrili veľkometrážne byty ledva na 15 stupňov, domáci spávali v hrubých svetroch. O to viac ich nahnevali vysoké účty za teplo, a tak spísali petíciu. Žiadajú v nej zmenu elektrického vykurovania na plynové, ktoré by bolo lacnejšie.
Radnica nad možnosťou zaviesť iný typ kúrenia ako elektrické uvažovala už pri rekonštrukcii stavby, no stavebná firma na zmenu nechcela pristúpiť. Vrútocký primátor Miroslav Mazúr sa však pôvodného zámeru nevzdáva.
Zima ju vyhnala z bytu
Domovníčka Marcela Lehotská tvrdí, že spokojného nájomcu by sme v bývalej meštianke asi ani nenašli. „Byty sú krásne, ale tie poplatky a tá zima..." mávla rukou.
Každý mesiac platí Marcela Lehotská za elektrinu zálohovú platbu 70 eur, čo je vraj oproti susedom jedna z najnižších cien. Každý z nich sa však bojí vysokých doplatkov. „Elektrina je drahá. Mnohí nájomníci sa tu v zime ani nenasťahovali, aby nemuseli kúriť. Aj my v byte na kúrení šetríme. Nepúšťame konvektor stále na maximum, lebo by sme sa nedoplatili. Teplo si regulujeme, ale aj tak máme pocit, že konvektory sú príliš slabé, nestíhajú byt vykúriť. Chodíme tu v hrubých svetroch, dieťa nám teraz ochorelo na priedušky. Jedna pani po dvoch dňoch vrátila kľúče, čo jej bola taká zima," opísala situáciu Marcela Lehotská.
Zmeniť projekt bolo prineskoro
Návrh na rekonštrukciu historickej budovy vypracovalo minulé vedenie mesta. Počas stavebných prác však začalo súčasné vedenie mesta uvažovať nad napojením sa na lacnejší zdroj energie - horúcovod Martinskej teplárenskej. Preto primátor Miroslav Mazúr žiadal dodávateľa stavby, aby s touto možnosťou rátal už pri rekonštrukcii a zaviedol iné ako elektrické vykurovanie.
Stavoindustria však radnici nevyhovela. „Ohradili sa, že projektovú dokumentáciu zmeniť nemôžu, pretože je schválená orgánmi štátnej správy, nestihli by stavbu odovzdať do stanoveného termínu a zmena kúrenia by zasiahla do projektu i nákladov na stavbu a samotné byty," vysvetlil primátor.
Inde sa na konvektory nesťažujú
Výrobno-obchodný riaditeľ Stavoindustrie Tibor Maňka si navyše myslí, že problém s kúrením nespočíva v konvektoroch. „Ide o novú nevyzretú a nevykúrenú stavbu. Do užívania sa dávala v zime, pričom nosné steny stavby sú z plnej tehly a ich naakumulovanie teplom znamenalo vyššiu spotrebu energie. Možným dôvodom nedostatočného vykúrenia bola aj neznalosť ovládania a nastavenia konvektorov, ako aj elektrických bojlerov. Rovnaké konvektory sme dávali aj do iných bytových domov a nikde sa na ne nesťažovali," povedal.
Kúrenie vyriešia, ale nie tento rok
Vrútocký primátor si je vedomý, že budova nebola odovzdaná nájomníkom v správnom čase. „Nájomníci sa do bytov chceli nasťahovať čím skôr, preto sme im vyhoveli už v januári. Mnohí sa ale doteraz nenasťahovali, a teda budovu nemohli poriadne vykúriť. Na to, že sa bude kúriť elektrinou, sme ich pritom dopredu upozornili," povedal.
Situáciu s kúrením primátor chce riešiť, avšak tak skoro to nebude. „Nájomníci v petícii žiadajú plynové kúrenie. Ak sa ale Vrútky možno o rok napoja na martinskú tepláreň, bolo by zbytočné i nákladné zdroj energie meniť teraz a potom znova. Budova bude po zime i lete vykúrenejšia, problémy by už nemali nastať," myslí si Miroslav Mazúr.
Teplá voda netiekla a padla kuchynská linka
Zima v príbytkoch však nie je všetko, čo nájomníkov trápi. Každý deň nachádzajú v byte nedostatky, ktoré dodávateľská firma odstraňuje vraj príliš pomaly. „V kuchyni sme mali dokazený prietokový ohrievač. Tiekla nám len chladná voda, ak sme chceli umývať riad, museli sme ju zohrievať. Dali sme ho reklamovať, ale opraviť nám ho prišli až teraz po troch mesiacoch," posťažovala si ďalej Marcela Lehotská, ktorá ako domovníčka pozná i problémy susedov. „V jednom byte spadol jeden diel linky. Sused na reklamáciu ani nečakal, opravil si to sám."
Nespokojný je i jej sused Andrej Obešl. Sústavne sa sťažuje na hlučné ventilátory v konvektoroch. „V noci to tak vrčí, že sa nedá spať. Vymenili nám ich, ale aj tie opravené po čase začali vrčať. Keď som sa opäť sťažoval, označili reklamáciu za neopodstatnenú," čuduje sa Andrej Obešl.
Pri nevyzretej stavbe sa chyby vyskytujú
Tibor Maňka zo Stavoindustrie konštatuje, že určité poruchy sa dali očakávať, keďže meštianka bola dvadsaťpäť rokov nepoužívaná, zatečená a v dezolátnom stave. Pri rekonštrukcii sa budova zateplila a vymenili sa i okná, čo si vyžaduje častejšie vetranie bytov.
Do prvého májového týždňa podľa Tibora Maňku Stavoindustria prijala pätnásť reklamácií, ktoré boli postupne odstránené.
Tibor Maňka priznáva, že vybavovanie reklamácií môže byť zdĺhavé. Čas sa naťahuje pri stanovenom postupe. „Sťažovateľ sa obracia na správcu bytov, teda Byvaterm, ten zas na majiteľa bytov - mesto a ono na nás. Mesto posudzuje, či je reklamácia opodstatnená alebo nie. Niekedy sa nedostatky týkajú zariadení iných firiem, na ktoré sa musíme obracať, čo čas vybavenia reklamácie tiež výrazne predlžuje," vysvetlil Tibor Maňka.