Utorok, 21. marec, 2023 | Meniny má Blahoslav

Radnica na pešej uprednostnila chodcov , invalidi majú sadnúť na bicykel

Dodatok k všeobecne záväznému nariadeniu martinskej radnice o povoľovaní vjazdu autám na pešiu zónu má prvého oponenta.

Matiaš Slovák. Jazdiť autom ešte môže, do mesta však musí chodiť autobusom.Matiaš Slovák. Jazdiť autom ešte môže, do mesta však musí chodiť autobusom. (Zdroj: AUTORKA)

Hoci chodci sú teraz spokojní, pretože sa viac nemusia uhýbať autám, za kratší koniec ťahajú zdravotne ťažko postihnutí obyvatelia.

MARTIN. Na pešiu zónu nemajú povolený vstup na aute ťažko zdravotne postihnutí ľudia. Vyplýva to zo všeobecne záväzného naradenia (VZN), ktoré prijala martinský poslanecký zbor koncom minulého roku. Podľa platného VZN môže na pešiu zónu vojsť autom len určitá skupina ľudí, invalidi medzi nimi nie sú. Niektorým to však nevyhovuje.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

K lekárovi alebo do banky musí ísť autobusom

Sedemdesiatročný Matiaš Slovák je bývalý vojak a býva v Martine - Košútoch. Našu redakciu kontaktoval s prosbou o uverejnenie svojej reakcie na tému vjazdov na pešiu zónu. Chcel v nej vyjadriť nespokojnosť s tým, že on ako invalid nemá povolený vstup na aute na pešiu zónu. Potrebu takejto služby si začal uvedomovať po druhej operácii, ktorú musel podstúpiť na jeseň v minulom roku.

SkryťVypnúť reklamu

„Som operovaný na bajpas a pankreas, zdravotný stav sa mi po nich zlepšil, no lekára musím navštevovať pravidelne," uviedol Matiaš Slovák. Lekár, ktorého navštevuje, má sídliť na pešej zóne.

„Keď potrebujem ísť k lekárovi alebo do banky, musím ísť mestskou hromadnou dopravou, v ktorej ma mnohokrát mládež nepustí sadnúť a v týchto teplách riskujem, že sa mi zakrúti hlava a odpadnem. Preto so mnou chodí manželka... Tá je však po dvoch mozgových príhodách a tiež má preukaz ZŤP," rozčuľuje sa nad nevyhovujúcim riešením M. Slovák. So svojím problémom už kontaktoval aj radnicu, zatiaľ len ústne a žiadal, aby mu udelili výnimku.

Výnimky neexistujú

„Chápeme, že spoluobčania so sťaženou pohyblivosťou majú pohyb po pešej zóne problematickejší, ale všetci musíme rešpektovať platné VZN, tak ako ho schválili poslanci. Na držiteľov preukazov ZŤP sa vo VZN myslí v paragrafe 36, na základe ktorého im je umožnený pohyb po pešej zóne na bicykli alebo inom podobnom zariadení po splnení podmienok," uviedol hovorca mesta Martin Jozef Petráš.

SkryťVypnúť reklamu

Martinská radnica sa zaoberala aj konkrétnou požiadavkou Matiaša Slováka ohľadom výnimky. „Túto možnosť sme preverili a platné VZN takúto možnosť nepozná, výnimku teda nemôže udeliť primátor mesta ani nikto iný. Ak sa teda niekto chce na primátora za to hnevať, je nám to ľúto, ale naozaj s tým nič nemôžeme urobiť," bráni radnicu jej hovorca.

Autá na pešej zóne nemajú, čo hľadať

Napriek tomu, že nové pravidlá vstupov na pešiu zónu pôsobia netolerantne voči invalidným obyvateľom, aj k nám do redakcie častejšie zablúdi reakcia, v ktorej autor vyjadruje nespokojnosť s autami na pešej zóne.

„Pracoval som v Nemecku a tam neexistovalo, že by na pešej zóne jazdili autá okrem tých policajných," uviedol Juraj Reguli, ktorý pozná v Martine mnoho nevidiacich obyvateľov. „Autá po martinskej pešej zóne síce chodia, stretávam ich ráno aj okolo obeda, takže úplne nezmizli. Ale je ich určite menej ako predtým," zhodnotil J. Reguli svoj postreh so zreteľom na hendikepovaných obyvateľov, pre ktorých sú terasy, autá i ostatné predmety na pešej zóne prekážkou. Naposledy nás upozornil, keď na pešej zóne bola akcia spojená s predvádzaním áut. Ich majiteľ však na takéto predvádzanie auta mal povolenie od mestského úradu a tak ani privolaná mestská polícia „narušiteľa" nemohla z pešej zóny vyhnať.

SkryťVypnúť reklamu

Dôvod pre zmenu VZN bol v autách

Všeobecne záväzné nariadenie vzniklo práve pre riešenie diskriminácie chodcov. „Motiváciou pre vymedzenie vjazdu na pešiu zónu boli opakujúce sa sťažnosti občanov, mamičiek s kočíkmi či práve seniorov na hustú premávku, pre ktorú sa necítili na pešej zóne bezpečne. Práve preto od schválenia dodatku v decembri 2009, ktorým sa obmedzil vjazd na pešiu zónu, si mnohí občania zmenu pochvaľujú a páči sa im, že konečne môžu cez pešiu zónu prejsť bez toho, aby sa museli uhýbať motorovým vozidlám," zhodnotil zmenu VZN J. Petráš.

Uviedol tiež, že v evidencii od obdobia, kedy je nové VZN v platnosti, nemajú ani jednu sťažnosť, ktorej predmetom by bol vjazd na pešiu zónu.

Keď nejde Mohamed k hore, ...

Pomôcť v tejto veci snáď môžu samotné inštitúcie, za ktorými konkrétny pacient na pešiu zónu ide. Ak je to praktický lekár, pacient môže lekára požiadať, aby ho vyšetril v rámci svojich návštevných hodín. Pokiaľ potrebuje pacient urobiť bankovú transakciu, dnes banky dokážu vyjsť svojim zákazníkom v ústrety a vybavia niektoré transakcie aj po telefóne. Dá sa to uskutočniť napríklad prostredníctvom telefonického dialógu s operátorom alebo cez internet banking. Okrem toho, ak si niekto zriaďuje ambulanciu či inú prevádzku v pešej zóne s predpokladom návštev klientov, mal by byť jeho servis vybavený aj parkovacími miestami. Najčastejšie nie je. Ale mala by byť. Adresátmi kritiky občanov by mali byť aj poskytovatelia služieb.

KTO MÁ POVOLENÝ VJAZD

Občania s trvalým pobytom v historickej časti mesta, vlastníci nehnuteľností, nájomcovia nehnuteľností, FO s prechodným pobytom v historickej časti mesta, osoby zabezpečujúce stavebné práce, zásobovanie, čistenie a údržbu verejných priestranstiev, odstraňovanie havarijných stavov, organizátori verejného, spoločenského, kultúrneho a športového podujatia. Potrebujú však na to potvrdenie od mesta a príslušných orgánov.

Na bicykli je vjazd na pešiu zónu povolený v čase od 21 h do 9 h bez potvrdenia, resp. ohlásenia. Držiteľom preukazu ZŤP je jazda na bicykli povolená na základe osobitného potvrdenia.

ZDROJ: DODATOK Č. 4 K VZN Č. 76

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49%
  3. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  4. Bývanie, ktoré má všetkých "5P"
  5. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  6. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  7. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  8. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  2. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  3. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  4. Spoločnosť AGEL SK a VŠZaSP podpísali zmluvu o spolupráci
  5. Čo všetko potrebujete vedieť, ak chcete tehlovú fasádu
  6. Bývanie, ktoré má všetkých "5P"
  7. Nový e-book od BaseLinker Kompletný sprievodca po marketplacoch
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 13 498
  2. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 13 030
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 933
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 011
  5. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 7 702
  6. Aké sú NAJ slovenské chute? Prezradili ich známi výrobcovia 5 457
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 084
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 595

Blogy SME

  1. Martin Krsak: Žiť treba v krajine, kde je všetko najdrahšie na svete
  2. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia
  3. Martin Šuraba: Symbol Radara
  4. Tomáš Mihalík: Halóó, je tu niekto? Či už je každý po smrti?
  5. Irena Šimuneková: Horné Lefantovce
  6. Robert Štepaník: diel 85 - rubrika: moje najhranejšie (v januári a februári 2023)
  7. Radovan Čičvara: Kajať sa za katastrofu v Iraku? To choďte radšej do kostola.
  8. Aliancia NIE RAKOVINE: Pomáhame. Aj vďaka vám.
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 6 880
  2. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 6 192
  3. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 5 761
  4. Miroslav Žiak: Drogy ako biznis pre vyvolených na Slovensku? 3 288
  5. Michael Achberger: Chudni rýchlo: Tieto cviky ti pomôžu spaľovať tuky efektívne! 3 108
  6. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 484
  7. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 342
  8. Ján Valchár: Lúza znova útočí alebo Ako Prigožin kandidoval za prezidenta 2 250
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Navštívili sme v Košťanoch nad Turcom spoločnosť SECO AUTOTRANS, s. r. o., ktorá je už desaťročia spätá so značkou ŠKODA. Rozhovor nám poskytol majiteľ a konateľ spoločnosti Ing. Peter Kuruc.


2 h
V Porade sa Martinčankám podarilo vyhrať jeden zápas.

Hokejistky uchmatli Popradčankám na ich pôde jeden zápas a séria, ktorá sa hrá na tri víťazstvá, sa sťahuje do Martina za nerozhodného stavu.


7 h
Seniori si na otvorenie centra na Podháji ešte budú musieť počkať.

Mesto Martin presný termín spustenia centra ešte neoznámilo.


16 h
Žabokreky nastúpili v generálke proti Chlebniciam.

Turčianske tímy odohrali posledné zápasy pred ostrým štartom svojich súťaží. Fomat už zarezáva naplno, pričom v Malženiciach ho cez víkend zarezali natvrdo.


16 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Martin Krsak: Žiť treba v krajine, kde je všetko najdrahšie na svete
  2. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia
  3. Martin Šuraba: Symbol Radara
  4. Tomáš Mihalík: Halóó, je tu niekto? Či už je každý po smrti?
  5. Irena Šimuneková: Horné Lefantovce
  6. Robert Štepaník: diel 85 - rubrika: moje najhranejšie (v januári a februári 2023)
  7. Radovan Čičvara: Kajať sa za katastrofu v Iraku? To choďte radšej do kostola.
  8. Aliancia NIE RAKOVINE: Pomáhame. Aj vďaka vám.
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 6 880
  2. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 6 192
  3. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 5 761
  4. Miroslav Žiak: Drogy ako biznis pre vyvolených na Slovensku? 3 288
  5. Michael Achberger: Chudni rýchlo: Tieto cviky ti pomôžu spaľovať tuky efektívne! 3 108
  6. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 484
  7. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 342
  8. Ján Valchár: Lúza znova útočí alebo Ako Prigožin kandidoval za prezidenta 2 250
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?