Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Radnica na pešej uprednostnila chodcov , invalidi majú sadnúť na bicykel

Dodatok k všeobecne záväznému nariadeniu martinskej radnice o povoľovaní vjazdu autám na pešiu zónu má prvého oponenta.

Matiaš Slovák. Jazdiť autom ešte môže, do mesta však musí chodiť autobusom.Matiaš Slovák. Jazdiť autom ešte môže, do mesta však musí chodiť autobusom. (Zdroj: AUTORKA)

Hoci chodci sú teraz spokojní, pretože sa viac nemusia uhýbať autám, za kratší koniec ťahajú zdravotne ťažko postihnutí obyvatelia.

MARTIN. Na pešiu zónu nemajú povolený vstup na aute ťažko zdravotne postihnutí ľudia. Vyplýva to zo všeobecne záväzného naradenia (VZN), ktoré prijala martinský poslanecký zbor koncom minulého roku. Podľa platného VZN môže na pešiu zónu vojsť autom len určitá skupina ľudí, invalidi medzi nimi nie sú. Niektorým to však nevyhovuje.

K lekárovi alebo do banky musí ísť autobusom

Sedemdesiatročný Matiaš Slovák je bývalý vojak a býva v Martine - Košútoch. Našu redakciu kontaktoval s prosbou o uverejnenie svojej reakcie na tému vjazdov na pešiu zónu. Chcel v nej vyjadriť nespokojnosť s tým, že on ako invalid nemá povolený vstup na aute na pešiu zónu. Potrebu takejto služby si začal uvedomovať po druhej operácii, ktorú musel podstúpiť na jeseň v minulom roku.

Skryť Vypnúť reklamu

„Som operovaný na bajpas a pankreas, zdravotný stav sa mi po nich zlepšil, no lekára musím navštevovať pravidelne," uviedol Matiaš Slovák. Lekár, ktorého navštevuje, má sídliť na pešej zóne.

„Keď potrebujem ísť k lekárovi alebo do banky, musím ísť mestskou hromadnou dopravou, v ktorej ma mnohokrát mládež nepustí sadnúť a v týchto teplách riskujem, že sa mi zakrúti hlava a odpadnem. Preto so mnou chodí manželka... Tá je však po dvoch mozgových príhodách a tiež má preukaz ZŤP," rozčuľuje sa nad nevyhovujúcim riešením M. Slovák. So svojím problémom už kontaktoval aj radnicu, zatiaľ len ústne a žiadal, aby mu udelili výnimku.

Výnimky neexistujú

„Chápeme, že spoluobčania so sťaženou pohyblivosťou majú pohyb po pešej zóne problematickejší, ale všetci musíme rešpektovať platné VZN, tak ako ho schválili poslanci. Na držiteľov preukazov ZŤP sa vo VZN myslí v paragrafe 36, na základe ktorého im je umožnený pohyb po pešej zóne na bicykli alebo inom podobnom zariadení po splnení podmienok," uviedol hovorca mesta Martin Jozef Petráš.

Skryť Vypnúť reklamu

Martinská radnica sa zaoberala aj konkrétnou požiadavkou Matiaša Slováka ohľadom výnimky. „Túto možnosť sme preverili a platné VZN takúto možnosť nepozná, výnimku teda nemôže udeliť primátor mesta ani nikto iný. Ak sa teda niekto chce na primátora za to hnevať, je nám to ľúto, ale naozaj s tým nič nemôžeme urobiť," bráni radnicu jej hovorca.

Autá na pešej zóne nemajú, čo hľadať

Napriek tomu, že nové pravidlá vstupov na pešiu zónu pôsobia netolerantne voči invalidným obyvateľom, aj k nám do redakcie častejšie zablúdi reakcia, v ktorej autor vyjadruje nespokojnosť s autami na pešej zóne.

„Pracoval som v Nemecku a tam neexistovalo, že by na pešej zóne jazdili autá okrem tých policajných," uviedol Juraj Reguli, ktorý pozná v Martine mnoho nevidiacich obyvateľov. „Autá po martinskej pešej zóne síce chodia, stretávam ich ráno aj okolo obeda, takže úplne nezmizli. Ale je ich určite menej ako predtým," zhodnotil J. Reguli svoj postreh so zreteľom na hendikepovaných obyvateľov, pre ktorých sú terasy, autá i ostatné predmety na pešej zóne prekážkou. Naposledy nás upozornil, keď na pešej zóne bola akcia spojená s predvádzaním áut. Ich majiteľ však na takéto predvádzanie auta mal povolenie od mestského úradu a tak ani privolaná mestská polícia „narušiteľa" nemohla z pešej zóny vyhnať.

Skryť Vypnúť reklamu

Dôvod pre zmenu VZN bol v autách

Všeobecne záväzné nariadenie vzniklo práve pre riešenie diskriminácie chodcov. „Motiváciou pre vymedzenie vjazdu na pešiu zónu boli opakujúce sa sťažnosti občanov, mamičiek s kočíkmi či práve seniorov na hustú premávku, pre ktorú sa necítili na pešej zóne bezpečne. Práve preto od schválenia dodatku v decembri 2009, ktorým sa obmedzil vjazd na pešiu zónu, si mnohí občania zmenu pochvaľujú a páči sa im, že konečne môžu cez pešiu zónu prejsť bez toho, aby sa museli uhýbať motorovým vozidlám," zhodnotil zmenu VZN J. Petráš.

Uviedol tiež, že v evidencii od obdobia, kedy je nové VZN v platnosti, nemajú ani jednu sťažnosť, ktorej predmetom by bol vjazd na pešiu zónu.

Keď nejde Mohamed k hore, ...

Pomôcť v tejto veci snáď môžu samotné inštitúcie, za ktorými konkrétny pacient na pešiu zónu ide. Ak je to praktický lekár, pacient môže lekára požiadať, aby ho vyšetril v rámci svojich návštevných hodín. Pokiaľ potrebuje pacient urobiť bankovú transakciu, dnes banky dokážu vyjsť svojim zákazníkom v ústrety a vybavia niektoré transakcie aj po telefóne. Dá sa to uskutočniť napríklad prostredníctvom telefonického dialógu s operátorom alebo cez internet banking. Okrem toho, ak si niekto zriaďuje ambulanciu či inú prevádzku v pešej zóne s predpokladom návštev klientov, mal by byť jeho servis vybavený aj parkovacími miestami. Najčastejšie nie je. Ale mala by byť. Adresátmi kritiky občanov by mali byť aj poskytovatelia služieb.

KTO MÁ POVOLENÝ VJAZD

Občania s trvalým pobytom v historickej časti mesta, vlastníci nehnuteľností, nájomcovia nehnuteľností, FO s prechodným pobytom v historickej časti mesta, osoby zabezpečujúce stavebné práce, zásobovanie, čistenie a údržbu verejných priestranstiev, odstraňovanie havarijných stavov, organizátori verejného, spoločenského, kultúrneho a športového podujatia. Potrebujú však na to potvrdenie od mesta a príslušných orgánov.

Na bicykli je vjazd na pešiu zónu povolený v čase od 21 h do 9 h bez potvrdenia, resp. ohlásenia. Držiteľom preukazu ZŤP je jazda na bicykli povolená na základe osobitného potvrdenia.

ZDROJ: DODATOK Č. 4 K VZN Č. 76

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 707
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 864
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 574
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 111
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 744
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 330
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 727
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 465
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 259
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 109
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Podcast je náhrada miestneho rozhlasu

Správy z miestneho rozhlasu patria roky ku koloritu slovenských miesta obcí.

Jednou z hlavných výhod podcastov je, že ich môžete počúvať, keď vám to vyhovuje,“ povedal Jaroslav Kizek z agentúry M KREO.

Martin je na celoplošné testovanie pripravený

Otvoria sa všetky plánované odberné miesta.

Infografika: Ako prebieha celoplošné testovanie na COVID-19.

Prímestské autobusy jazdia od dnes v obmedzenom režime

Platí prázdninový režim, spoje pre zamestnancov a školákov sú zabezpečené.

Ilustračné foto.

Stále sa hľadajú zdravotníci

Primátor Ján Danko vyzýva zdravotníkov, aby pomohli pri testovaní.

Ján Danko, primátor Martina.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Na nitrianskom letisku núdzovo pristál vrtuľník americkej armády

Dôvodom neplánovaného pristátia bolo zlé počasie.

Pozitívne testovaný starosta: Najhoršia bola bolesť chrbta

Určite nepodceňujte situáciu. Toto nie je chrípka, odkazuje starosta kysuckej obce.

Situácia na Liptove sa zhoršuje, oba okresy zaznamenali rekord v počte pozitívne testovaných

Za jediný deň pribudlo na Liptove 254 ľudí, ktorým potvrdili nákazu koronavírusom.

Už ste čítali?