TOMČANY. Leteckú techniku vyrobenú pred viac než tridsiatimi rokmi si môžete pozrieť v Aeromúzeu pri letisku v Tomčanoch, ktoré založili štyria leteckí nadšenci. Každé z jedenástich lietadiel v zbierke múzea má svoj vlastný príbeh. Najväčší záujem však vzbudzuje unesené československé lietadlo pilota Jána Mičicu.
Jednoplošník uniesli do Nemecka, kapitán zomrel
Malé dopravné lietadlo L 410 A bolo jedným z prvých strojov nasadených do prevádzky v Československu na trasách z Prahy do Karlových Varov, Bratislavy, Žiliny, Lučenca a iných miest. Siedmehojúna 1972 bolo na jeho palube pätnásť cestujúcich, keď ozbrojení únoscovia na trase Mariánske Lázně - Praha napadli pilotov. Ťažko zranili dvoch cestujúcich a kapitána Jána Mičicu strelili do krku. Ten zraneniam podľahol a s lietadlom v Spolkovej republike Nemecko núdzovo pristál druhý pilot Dominik Chrobák. Únoscov zatkla nemecká polícia a vo väzení si posedeli tri až sedem rokov. Do Československa ich však nikdy nevydali, vodca únosu spáchal samovraždu, keď sa obesil v cele. Stroj neskôr slúžil pre výučbu na letisku v Hričove. Teraz ho môžete vidieť v leteckom múzeu v Tomčanoch, kde je umiestnená aj pamätná tabuľa s informáciami o kapitánovi Mičicovi a únose lietadla.
Bojovali v Kórei, či niesli atómové bomby
Okrem známeho lietadla pilota Jána Mičicu sú v múzeu i ďalšie kusy so zaujímavou históriou. S prieskumnou verziou československého výrobku typu MIG 15 bojovali pri prvom konflikte po druhej svetovej vojne v Kórei a stroj AN 2 je najväčší dvojplošník na svete, ktorý ešte stále lieta. V múzeu dožíva i bombardér typu SU 7. Ten mohol niesť malú strategickú atómovú bombu. Záujem vzbudzuje aj vrtuľník MI 2 využívaný na prevoz zranených či v poľnohospodárstve a pozrieť si môžete celú radu stíhacích lietadiel MIG 21. Vedľa nich je vystavené prvé nadzvukové lietadlo MIG 19. V múzeu majú i nezvyčajne vyzerajúci stroj, ktorý bol umiestnený na vagónoch a slúžil na rozmrazovanie výhybiek koľají v zimnom období, najmä na Kysuciach a Orave.
Údržba je náročná na čas
Jeden zo štyroch zakladateľov Aeromúzea v Tomčanoch Peter Mazák sa o lietadlá zaujímal od detstva. „Na základnej škole som sa venoval modelárstvu a v pätnástich som sa dal na lietanie," hovorí. Neskôr si povedal, že leteckú techniku by stálo za to zachrániť a prišiel s myšlienkou múzea. „Techniky je najprv veľa a potom nie je vôbec a stáva sa vzácnou," opisuje Mazák, ktorý zbieral malé lietadlá a po čase sa pribudli aj veľké.
Lietadlá do múzea získavajú od kamarátov, ktorým zostali a nedokázali ich udržiavať, alebo stroje objavili pred školami. „Riaditelia škôl boli radi, že sa ich zbavili, pretože boli nebezpečné pre deti, ktoré sa v nich hrávali," objasňuje. Dve sú dokonca zapožičané z vojenského múzea. Údržba múzea i samotných lietadiel je náročná na čas. „Môj otec chodieva pomáhať a kosí tu trávu," dodáva letecký nadšenec.
Deti majú niekedy strach
Aeromúzeum funguje v Tomčanoch od roku 2005 a navštevujú ho hlavne ľudia, ktorí sa o letectvo zaujímajú. Zo zahraničia prichádzajú Nemci, Briti a Rusi, ale aj návštevníci z Japonska a Austrálie, ktorí sem väčšinou prídu na rôzne závody lietadiel. Záujemcovia sa môžu pozrieť i do vnútra lietadiel, kde sa im naskytne pohľad na množstvo budíkov a spínačov. „Deti majú niekedy strach, ale potom sa osmelia," hovorí Mazák.
Otváracie hodiny v múzeu nie sú pevne stanovené. Ak by ste si stroje chceli pozrieť na vlastné oči, stačí poslať mail alebo si cez telefón dohodnúť prehliadku.
Autor: Martina Lahitová