Mega balík súkromných diaľnic medzi Martinom a Prešovom sa nebude financovať formou verejno-súkromného partnerstva (PPP). Investora, ktorým bola koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice, mala vyjsť výstavba a 30-ročná prevádzka úsekov v 1. balíku PPP dlhých 75 km 3,3 miliardy eur. Štát by však za ne zaplatil v splátkach za 30 rokov dokopy 9,1 miliárd eur.
Šesť termínov a nič...
Koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice, ktorého členmi sú aj firmy Doprastav a Váhostav, prišla podľa ministra dopravy Jána Fígeľa o lukratívnu zákazku preto, že ani do konca augusta nezohnala potrebné peniaze, a tak zmluva medzi ním a štátom exspirovala.
„Termín ktorý sa spájal s prvým balíkom, bol šesťkrát odkladaný. Finančné krytie prvého balíka malo byť uzavreté už v polovici apríla tohto roku, pričom ako posledný dátum sa uvádzal 31. august. Rozhodol som sa viackrát nepredlžovať tento proces. Ministerstvo nemá istotu, že prvý balík bude finančne krytý, a či bude možné výstavbu začať v celom rozsahu."
Miliarda stále lietala vo vzduchu
Celý proces sa zasekol, keď Európska komisia začala po sťažnosti občianskeho združenia skúmať vplyv stavby jedného z piatich úsekov diaľnice Turany - Hubová na chránené územie Veľkej a Malej Fatry. Súhlas komisie je totiž potrebný na uvoľnenie úveru od Európskej investičnej banky na financovanie projektu vo výške jednej miliardy eur. Bruselu prekážalo, že cesta zasahuje do prírody a preto peniaze stále chýbajú.
„Spomínané veci, ktoré znemožnili uskutočnenie finančnej uzávierky, v žiadnom prípade nespadajú do kompetencie a vplyvu koncesionára. Mohli byť však vyriešené v krátkom období po letných prázdninách Európskej komisie a finančná uzávierka mohla byť dosiahnutá v tomto roku," argumentujú Slovenské diaľnice.
Nepomohlo ani znižovanie ceny
Medzinárodné konzorcium v tendri rezortu dopravy uspelo s ponukou 3,3 miliardy eur na projektovanie, výstavbu, prevádzku aj údržbu úsekov diaľnice D1. Neskôr táto suma dodatkami vzrástla na 4 miliardy eur. Počas 30 rokov koncesie mal štát koncesionárovi postupne splatiť 9,1 miliardy eur. V posledných týždňoch sa Slovenské diaľnice snažili cenu znížiť.
„Urobili sme ústupky, výsledkom ktorých je zníženie ceny za dostupnosť (každoročná suma platená štátom koncesionárovi za používanie diaľnic) výrazne pod úroveň našej konečnej ponuky, ktorá bola vysúťažená v tendri uzavretom v januári 2009." Konzorcium údajne navrhlo znížiť ročnú platbu štátu z 289 miliónov až 317 miliónov eur na 190 miliónov až 210 miliónov eur.
Ani ústretové kroky koncesionára však ministra nepresvedčili. „Priestor na zlacnenie sa hľadal v úrokových sadzbách. Ich ovplyvnenie nie je v rukách vlády ani investora," povedal Ján Fígeľ.
Zrušenie balíka PPP môže vyjsť štát draho, pretože koncesionár už dávnejšie avizoval právne kroky. Štát predpokladá, že mu vyplatí len sumu, ktorú investoval do prípravných prác. Na tento účel bolo vyčlenených približne 42 miliónov eur.
I. Balík PPP
Dubná Skala - Turany (dĺžka 16,45 km, začiatok prác r. 2012)
Turany - Hubová (dĺžka 13,58 km, začiatok prác r. 2012)
Hubová - Ivachnová (dĺžka 15,45 km, začiatok prác r. 2011)
Jánovce - Jablonov (dĺžka 18,54 km, začiatok prác r. 2011)
Fričovce - Svinia (dĺžka 11,2 km, začiatok prác r. 2012)