Na diaľnice by malo ísť viac peňazí z eurofondov. Vláda sa chystá zmeniť Národný strategický referenčný rámec, na základe ktorého sa prerozdeľujú peniaze z európskych fondov. Slovensko si v Bruseli na programové obdobie 2007 - 2013 vyrokovalo 11,3 miliardy eur, pričom na operačný program doprava bolo z tejto sumy vyčlenených 3,2 miliardy eur a na diaľnice len miliarda.
Európske peniaze sa dajú nanovo prerozdeliť
Suma, ktorú môže vláda dodatočným presunom získať, nie je malá.
„Je našou prioritou posilniť finančné zdroje na výstavbu diaľnic z európskych fondov rádovo o stovky miliónov eur," povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič, pod ktoré by po schválení kompetenčného zákona, ktorý je v parlamente, mala prejsť agenda eurofondov.
„Neexistuje nič, čo by mohlo zabrániť tomu, aby sme z Bruselu na diaľnice dostali oveľa viac peňazí. Presun na iné operačné programy je pomerne rýchly proces. Do konca roka by sa to dalo stihnúť," tvrdí Ján Rudolf, ktorý sa podieľal na príprave vládnej stratégie o rozdeľovaní eurofondov na Slovensku.
„Pokiaľ to umožňuje legislatíva, v presune na iné operačné programy nevidím problém," myslí si expertka na eurofondy Helga Tužinská.
Rozdelenie peňazí nám Brusel schválil pred tromi rokmi. Nariadenie Únie však hovorí, že štát ich môže presúvať okrem iného vtedy, ak nastali výrazné sociálno-ekonomické zmeny. Takými môže byť napríklad hospodárska kríza.
Prehodnocovanie je najhoršie riešenie
„Argumenty, ktoré uvádza súčasná vládna garnitúra, že cena diaľnic je nadhodnotená a nevýhodná pre Slovensko, nemajú žiadny základ. Minister dopravy tvrdí, že sa bude pokračovať vo výstavbe, ale budú sa hľadať iné zdroje financovania. Ja môžem s istotou povedať, že iné financovanie a zdroje na to nie sú. Ani prealokovanie prostriedkov EÚ nie je reálne, pretože tieto už boli odsúhlasené," upozornil bývalý splnomocnec vlády SR pre výstavu diaľnic Igor Choma.
Už zastavenie 1. balíka PPP projektov spôsobilo podľa Chomu prepúšťanie stavebných robotníkov. „To je prvý dopad. Vždy je najhoršie, aby sme výstavbu zastavili a prehodnotili. Prehodnocovanie trvá rok, dva, tri. Ak určíme nové trasy diaľnic, to je najhoršie riešenie, ktoré môže byť. Pretože dochádza k devastácii množstva štúdií a práce odborníkov," zdôraznil Choma.