Tretí balík projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) na výstavbu a prevádzku štyroch úsekov diaľnice D1 medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou v okolí Žiliny v dĺžke takmer 31 kilometrov by mal byť finančne uzatvorený do konca októbra. Koncesná zmluva bola so spoločnosťou Žilinská diaľnica podpísaná 22. januára. Prípravné práce na úsekoch začali 5. februára a mali podľa odhadov stáť 43 mil. eur.
Dominantným objektom balíka je dvojrúrový tunel medzi Višňovým a Dubnou Skalou v dĺžke 7 500 m pod masívom Lučanská Malá Fatra.
Tunel podporí rozvoj regiónu
Riaditeľ Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory v Žiline Ján Mišura upozorňuje, že vláda odkladá stavbu úsekov s najväčšou intenzitou dopravy. Na trase medzi Martinom a Žilinou prejde podľa štatistík denne takmer 40 000 vozidiel. Úsek je druhým najfrekventovanejším na Slovensku.
„Na stavbe tunela Dubná Skala - Višňové je predvŕtaná prieskumná štôlňa, ktorá stála vyše 116 miliónov eur. Každý rok ide na jej udržiavanie takmer 332 tisíc eur. Je tam vydané platné stavebné povolenie a uskutočnené prípravné práce za 40 miliónov eur," zdôraznil Ján Mišura a dodal, že obchodná komora bude konzultovať výstavbu diaľnic s partnermi z Poľska, Česka a Maďarska. Už s nimi má predbežne podpísané, že sú za výstavbu tunela Višňové - Dubná Skala.
„Ďalej môžeme o celej záležitosti diskutovať s Európskou komisiou, pretože Európska hospodárska komora jednoznačne podporuje tunel Višňové - Dubná Skala ako prioritu Slovenska. Keď nebude tento tunel, Slovensko bude strácať na hrubej domácej produkcii, podnikateľom sa zvýšia náklady a obmedzí sa u nás aj cestovný ruch," dvíha varovný prst.
Celá vec je stále otvorená
„Dohoda o treťom balíku je v súčasnosti na stole. Dnes je však nielen o novej sume peňazí, ale aj o inej ponuke na trhu. Na druhej starne som presvedčený, že spoločným záujmom je stavať za rozumných a vzájomne výhodných podmienok," povedal k tejto téme minister dopravy Ján Fígeľ.
O tom, či je koniec októbra posledným termínom na finančné zabezpečenie projektu, nechcel zatiaľ špekulovať. „V súčasnosti intenzívne rokujeme. Kým sú debaty otvorené a aktívne, nechcem ich bližšie komentovať. To platí aj pre všetky termíny či prípadné znižovanie ceny tretieho balíka PPP," uviedol veci na pravú mieru minister.
Plánovaný koniec - rok 2014
Vysúťažená suma na realizáciu tretieho projektu PPP na D1 pri Žiline predstavuje 4,204 mld. eur bez dane z pridanej hodnoty. Ide o cenu za projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu štyroch úsekov diaľnice v dĺžke 30,7 kilometra. Samotné stavebné práce by mali stáť 1,99 mld. eur bez dane. Celková dĺžka koncesnej lehoty je 30 rokov a začne plynúť od ukončenia stavebných prác. Štát by mal koncesionárovi za 30 rokov trvania koncesie podľa predbežných výpočtov postupne splatiť celkovo 8,545 mld. eur. Koncesionárom je spoločnosť Žilinská diaľnica, ktorú založili členovia úspešného konzorcia vedeného nemeckou firmou Hochtief. Jeho členmi sú ešte dve rakúske a jedna španielska firma. Odovzdanie približne osemkilometrového tunela Višňové - Dubná Skala je zatiaľ naplánované na jeseň 2014.
1. úsek: Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka - 11,3 km
2. úsek: Lietavská Lúčka - Višňové - 5,4 km
3. úsek: Lietavská Lúčka - Žilina - 5,9 km
4. úsek: Višňové - Dubná Skala - 8,1 km