.
Putovný pohár pre seniorského majstra Európy, ktorý získal slovenský reprezentant Miroslav Drmla, zostal na Slovensku, pretože na predchádzajúcom šampionáte ho vybojoval Ivan Tréger z Liptovského Mikuláša. Zlatí juniori Jakub Drmla a bronzová Dominika Drmlová sa výrazným spôsobom podpísali aj pod úspech slovenského juniorského tímu. V súťaži družstiev si mládežníci spod Tatier zavesili na krk najcennejšie medaily.
Všetci ťahali za jeden povraz
V Rumunsku, kde sa konal tohtoročný európsky šampionát, panovali dobré poveternostné aj teplotné podmienky. Jeden deň absolvovali svoj program juniori a o dvadsaťštyri hodín neskôr prišli na rad seniori. „V posledných troch rokoch sa lieta podľa tohto systému. Pre nás je to dobré aj v tom, že sme ako seniorský tím mohli stáť za mladými. Sledovali sme počínanie ostatných súperov a snažili sa poradiť. Hádzalo sa až vtedy, keď sme sa všetci zhodli, že sú na to najideálnejšie podmienky. Komunikácia fungovala na jednotku a spomínaná tímová réžia mala zásadný podiel na našich úspechoch," prezrádza tajomstvo medailovej žatvy čerstvý majster starého kontinentu Miroslav Drmla.
Martinčan sa v slovenských farbách predstavil na vrcholnej akcii po prvýkrát. Vo všetkých piatich kolách nalietal maximálny čas. Už po treťom z nich bol v štartovom poli jediný, čo dosiahol plný limit. Okolie to však pred ním tajilo. „Všetci vedia, že neznášam, keď mi niekto hovorí výsledky dopredu. Členovia družstva tak robili všetko pre to, aby sa nenašiel niekto chytrý, kto by ma upozornil, že už mám všetko len vo svojich rukách," s úsmevom spomína na priebeh pretekov.
Lietanie s modelom je aj o chôdzi
Na podujatiach ako majstrovstvá Európy musia modelári absolvovať päť kôl a v každom z nich je stanovený časový limit od troch do piatich minút. Prvým predpokladom úspechu je dobrý odhad prúdenia vzduchu aj termických prúdení a nastavenie správneho smeru letu čo najviac proti vetru. Vyhráva ten, kto zostane čo najdlhšie nad zemou. Závisí to od poveternostných podmienok, ale model dokáže počas jedného kola odletieť vo vzduchu vzdialenosť dlhšiu ako jeden kilometer. Ak majú preteky päť kôl, pre súťažiaceho to znamená, že po teréne prejde niekedy aj desať kilometrov. Musí mať dobré orientačné schopnosti a sledovať, kde jeho model pristane. Rozhodcovia merajú čas letu. Stopky zastavia v prípade, keď model narazí do prekážky, alebo pristane na zemi. Pri sledovaní zápolenia im pomáhajú ďalekohľady.
Víťazné lietadlo zhorelo
Jeden súťažiaci môže pri oficiálnych šampionátoch využívať päť modelov. Tie sa od seba väčšinou líšia profilom krídla, aby boli schopné lietať v rôznych poveternostných podmienkach. Model váži približne 400 gramov a pridaním váhy sa tiež dajú regulovať jeho letové schopnosti. „Šampionát som odlietal prakticky s jedným typom aeroplánu. Fúkal pomerne silný vietor, a tak bolo treba na lietadlo zavesiť ďalších 400 gramov záťaže," prezradil úradujúci majster Európy.
Trhová cena špičkových modelov s potrebným vybavením sa pohybuje na úrovni 1 000 až 1 200 eur. „Konštruujú a vyrábajú nám ich Martinčania Pavol a Miroslav Poloncovci. Aj naše výsledky svedčia o tom, že sú vo svojom obore majstrami," nešetrí slovami chvály Miroslav Drmla.
Nie je žiadnou výnimkou, že pri pretekoch model zostane v korune vysokého smreku, alebo skončí niekde v kukurici. Majiteľ potom pri jeho vyslobodzovaní, alebo hľadaní strávi aj niekoľko hodín. Stávajú sa však aj horšie prípady. „Víťazný model, s ktorým syn získal európske zlato, zhorel. Pristál totiž priamo na poli, ktoré práve vypaľovali. Bola to smola ako hrom."
Nájdete ich za Turčianskym Jasenom
Modelársku dynastiu Drmlovcov priviedla k ich koníčku hlava rodiny. Už od detstva venoval Miroslav Drmla tejto zaujímavej záľube svoj voľný čas. Postupne ako deti dorastali, začali kráčať v jeho šlapajach. Našli staré modelárske časopisy a spečatili tak svoj ďalší osud. Najskôr to skúšali s malými hádzadlami a postupne prešli na voľné svahové vetrone. „Deti súťažne lietajú od roku 2003. Na štartovacej čiare som fungoval ako ich radca a tréner, no od minulého roku pretekám aj ja. Jakub a Dominika sú v reprezentácii už dlhodobo a mne sa tam ušla miestenka po tom, ako som si vlani vylietal majstra republiky."
Svoje zručnosti modelári z Martina testujú na podujatiach Slovenského pohára a v sezóne absolvujú aj približne desiatku pretekov seriálu Svetového pohára. Vrcholné šampionáty sa striedajú v dvojročných cykloch. Jeden rok sú majstrovstvá Európy a ďalší rok majstrovstvá sveta. Modelové lietanie však nie je len o pretekaní, ale má v ňom svoje miesto aj tréning. „Keď je pekný deň a dobré poveternostné podmienky, vyjdeme na kopec za Turčianskym Jasenom. To je náš domovský stánok, kde zväčša vylaďujeme formu," hovorí spokojný Miroslav Drmla.