Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Drmlovci prevalcovali európsku modelársku konkurenciu

Člen RC MK Martin Miroslav Drmla sa stal majstrom Európy v disciplíne voľných svahových vetroňov riadených magnetom kategórie F1. Jeho syn Jakub otca napodobnil a vyhral súťaž juniorov, pričom bronz si v mládežníckej kategórii vybojovala aj dcéra Dominika

Miroslav Drmla tesne pred štartom.Miroslav Drmla tesne pred štartom. (Zdroj: ARCHÍV MD)

.

Putovný pohár pre seniorského majstra Európy, ktorý získal slovenský reprezentant Miroslav Drmla, zostal na Slovensku, pretože na predchádzajúcom šampionáte ho vybojoval Ivan Tréger z Liptovského Mikuláša. Zlatí juniori Jakub Drmla a bronzová Dominika Drmlová sa výrazným spôsobom podpísali aj pod úspech slovenského juniorského tímu. V súťaži družstiev si mládežníci spod Tatier zavesili na krk najcennejšie medaily.

Všetci ťahali za jeden povraz

V Rumunsku, kde sa konal tohtoročný európsky šampionát, panovali dobré poveternostné aj teplotné podmienky. Jeden deň absolvovali svoj program juniori a o dvadsaťštyri hodín neskôr prišli na rad seniori. „V posledných troch rokoch sa lieta podľa tohto systému. Pre nás je to dobré aj v tom, že sme ako seniorský tím mohli stáť za mladými. Sledovali sme počínanie ostatných súperov a snažili sa poradiť. Hádzalo sa až vtedy, keď sme sa všetci zhodli, že sú na to najideálnejšie podmienky. Komunikácia fungovala na jednotku a spomínaná tímová réžia mala zásadný podiel na našich úspechoch," prezrádza tajomstvo medailovej žatvy čerstvý majster starého kontinentu Miroslav Drmla.

Skryť Vypnúť reklamu

Martinčan sa v slovenských farbách predstavil na vrcholnej akcii po prvýkrát. Vo všetkých piatich kolách nalietal maximálny čas. Už po treťom z nich bol v štartovom poli jediný, čo dosiahol plný limit. Okolie to však pred ním tajilo. „Všetci vedia, že neznášam, keď mi niekto hovorí výsledky dopredu. Členovia družstva tak robili všetko pre to, aby sa nenašiel niekto chytrý, kto by ma upozornil, že už mám všetko len vo svojich rukách," s úsmevom spomína na priebeh pretekov.

Lietanie s modelom je aj o chôdzi

Na podujatiach ako majstrovstvá Európy musia modelári absolvovať päť kôl a v každom z nich je stanovený časový limit od troch do piatich minút. Prvým predpokladom úspechu je dobrý odhad prúdenia vzduchu aj termických prúdení a nastavenie správneho smeru letu čo najviac proti vetru. Vyhráva ten, kto zostane čo najdlhšie nad zemou. Závisí to od poveternostných podmienok, ale model dokáže počas jedného kola odletieť vo vzduchu vzdialenosť dlhšiu ako jeden kilometer. Ak majú preteky päť kôl, pre súťažiaceho to znamená, že po teréne prejde niekedy aj desať kilometrov. Musí mať dobré orientačné schopnosti a sledovať, kde jeho model pristane. Rozhodcovia merajú čas letu. Stopky zastavia v prípade, keď model narazí do prekážky, alebo pristane na zemi. Pri sledovaní zápolenia im pomáhajú ďalekohľady.

Skryť Vypnúť reklamu

Víťazné lietadlo zhorelo

Jeden súťažiaci môže pri oficiálnych šampionátoch využívať päť modelov. Tie sa od seba väčšinou líšia profilom krídla, aby boli schopné lietať v rôznych poveternostných podmienkach. Model váži približne 400 gramov a pridaním váhy sa tiež dajú regulovať jeho letové schopnosti. „Šampionát som odlietal prakticky s jedným typom aeroplánu. Fúkal pomerne silný vietor, a tak bolo treba na lietadlo zavesiť ďalších 400 gramov záťaže," prezradil úradujúci majster Európy.

Trhová cena špičkových modelov s potrebným vybavením sa pohybuje na úrovni 1 000 až 1 200 eur. „Konštruujú a vyrábajú nám ich Martinčania Pavol a Miroslav Poloncovci. Aj naše výsledky svedčia o tom, že sú vo svojom obore majstrami," nešetrí slovami chvály Miroslav Drmla.

Skryť Vypnúť reklamu

Nie je žiadnou výnimkou, že pri pretekoch model zostane v korune vysokého smreku, alebo skončí niekde v kukurici. Majiteľ potom pri jeho vyslobodzovaní, alebo hľadaní strávi aj niekoľko hodín. Stávajú sa však aj horšie prípady. „Víťazný model, s ktorým syn získal európske zlato, zhorel. Pristál totiž priamo na poli, ktoré práve vypaľovali. Bola to smola ako hrom."

Nájdete ich za Turčianskym Jasenom

Modelársku dynastiu Drmlovcov priviedla k ich koníčku hlava rodiny. Už od detstva venoval Miroslav Drmla tejto zaujímavej záľube svoj voľný čas. Postupne ako deti dorastali, začali kráčať v jeho šlapajach. Našli staré modelárske časopisy a spečatili tak svoj ďalší osud. Najskôr to skúšali s malými hádzadlami a postupne prešli na voľné svahové vetrone. „Deti súťažne lietajú od roku 2003. Na štartovacej čiare som fungoval ako ich radca a tréner, no od minulého roku pretekám aj ja. Jakub a Dominika sú v reprezentácii už dlhodobo a mne sa tam ušla miestenka po tom, ako som si vlani vylietal majstra republiky."

Svoje zručnosti modelári z Martina testujú na podujatiach Slovenského pohára a v sezóne absolvujú aj približne desiatku pretekov seriálu Svetového pohára. Vrcholné šampionáty sa striedajú v dvojročných cykloch. Jeden rok sú majstrovstvá Európy a ďalší rok majstrovstvá sveta. Modelové lietanie však nie je len o pretekaní, ale má v ňom svoje miesto aj tréning. „Keď je pekný deň a dobré poveternostné podmienky, vyjdeme na kopec za Turčianskym Jasenom. To je náš domovský stánok, kde zväčša vylaďujeme formu," hovorí spokojný Miroslav Drmla.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  2. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  5. Hygge ako životný štýl
  6. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  7. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  8. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 41 241
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 39 168
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 12 532
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 989
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 179
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 172
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 502
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 311
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 125
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 019
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

V Nolčove prebieha testovanie len dnes.

V Nolčove a na Vrícku prebieha testovanie hladko.

2 h
Karol Bayer, vedúci Odboru krízového riadenia Okresného úradu Martin.

Povzbudivé čísla v regióne sa ešte môžu meniť.

4 h
Počas osláv majstrovského titulu v roku 2010 spolu s Dominikom Hašekom. V pozadí vidno aj Radovana Somíka.

Skúsený útočník Rastislav Špirko chce pomôcť materskému klubu k vytúženému postupu do extraligy. V rozhovore potvrdil, že o možnej spolupráci sa v lete bavil aj so Žilinčanmi a tiež sme sa dozvedeli, aké to je sedieť v kabíne s Dominikom Hašekom či lietať ruským strojom JAK.

6 h
Odberový tím v Turčianskych Tepliciach.

K sedemnástej hodine otestovali 630 osôb, všetci si v obálkach našli negatívny výsledok.

21 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia prenasledovala auto z Oravy až na Liptov. Komjatnou už vodič neprešiel.

23. jan

Pozitivita je zatiaľ nízka.

20 h

Na Kysuciach pokračuje celoplošné testovanie.

19 h

Policajné sirény vystrašili Dolnokubínčanov i vodičov na ceste Brestovou.

22 h

Už ste čítali?