V minulom týždni sa uskutočnila elektronická aukcia na výstavbu nového chodníka pod Partizánskym cintorínom. Predpokladanú cenu sa podarilo znížiť o 10 372 eur.
MARTIN. Radnica vyčíslila predpokladanú cenu výstavby chodníka pod Partizánskym cintorínom na 77 372 eur. Samotné výberové konanie prostredníctvom elektronickej aukcie trvalo dve hodiny a vyhrala ho firma Scarp. Zákazku jej zaručila suma 67 000 eur.
Krok dopredu
Konateľ spoločnosti Scarp Ladislav Jakubec posielal ponuky do verejných obstarávaní vyhlasovaných mestom už pred zavedením elektronických aukcií. Novú formu však považuje za krok dopredu.
„Zaregistrovali sme sa do systému a sledujem, či nás niečo zaujme. Náš rozpočtár pripraví podklady a potom posúdime, v akej cenovej hladine sa môžeme pri jednotlivých zákazkách pohybovať. Niekedy sa podarí uspieť, v iných prípadoch sa presadí konkurencia. Ja si však myslím, že ide o férovú súťaž."
Jedným z prioritných cieľov elektronickej aukcie je stlačiť cenu čo najnižšie, a to so sebou prináša isté riziko. „Môže sa stať, že sa niekto správa nezodpovedne. Ponúkne síce nízku cenu, no tá má za následok horšiu kvalitu. Na to si treba tiež dávať pozor," upozorňuje Ladislav Jakubec.
Aukcie znižujú korupciu
Medzi spoločnosťami, ktoré sú zaregistrované v internej databáze dodávateľov, je aj spoločnosť 1. Wood-House. Zatiaľ síce nesúťažila v žiadnej aukcii, no jej konateľ Rastislav Kmeť takúto formu obstarávania privítal.
„Určite sa zmenšil priestor na prípadnú korupciu. Naša firma nemá najmenší problém uchádzať sa o zákazky prostredníctvom elektronických aukcií."
Aj majiteľ firmy Alex Trade Alexander Kováč zaregistroval, že radnica začala verejné obstarávanie robiť progresívnejšou metódou.
„Elektronické aukcie majú oveľa menej „múch" ako klasický spôsob predkladania obálok. Nemusíme chodiť po príklad ďaleko, veď teraz v spoločnosti rezonuje kauza „hayekovci". Priznám sa, že firmu som do centrálnej databázy na martinskej stránke zaregistroval. Neviem, či stačilo vyplniť prihlasovací formulár alebo mala prísť od mesta spätná väzba v podobe pridelenia hesla či kódu. Bolo veľa roboty, a tak nebol priestor získať viac informácií. No určite si na to v dohľadnom čase sadnem."
Registrácia platí dva roky
Do internej databázy dodávateľov sa záujemca prihlási vyplnením kontaktného formulára. „Všetky údaje naši pracovníci fyzicky prekontrolujú a ak nájdu chybu, pošlú obratom správu, aby sa chýbajúci údaj doplnil. Ak uchádzač správne vyplní formulár, dostane od nás informáciu, že je zaradený do databázy," objasnil procedúru prihlasovania Jozef Petráš, hovorca mesta Martin.
Trvanie registrácie je obmedzené lehotou dva roky odo dňa doručenia registračných údajov. Pred jej uplynutím bude dodávateľ zaradený do našej databázy správou elektronickej pošty alebo písomnou formou požiadaný o aktualizáciu údajov.
Autor: R.Brezniak