BRATISLAVA, MARTIN. Cena za výstavbu a prevádzkovanie štyroch úsekov diaľnice D1 medzi Žilinou a Martinom v dĺžke takmer 31 kilometrov zo súkromných peňazí v rámci tretieho balíka PPP môže byť pre štát lacnejšia. Koncesionárska spoločnosť Žilinská diaľnica na posledných rokovaniach s ministerstvom dopravy navrhla 30-percentné zníženie nákladov.
Práce majú začať na jar
Cena za náročné úseky D1, ktorých súčasťou je aj 7-kilometrový tunel popod Strečno, by mala podľa slov ministra dopravy Jána Figeľa klesnúť z pôvodných 3,7 miliardy eur na zhruba 2,5 miliardy. To je cena za výstavbu, prevádzku a údržbu diaľnice. "Rozdiel medzi pôvodnou a poslednou ponukou je značný. Považujem to za významné a veľmi dôležité pre celkovú dohodu." povedal šéf rezortu dopravy, ktorý chce túto cestu stavať od jari 2011 a dokončiť v roku 2016.
Zástupcovia koncesionára sa zatiaľ k celej veci nechcú vyjadrovať. „V súčasnosti prebieha konštruktívny dialóg so slovenskou vládou, ale kým proces nieje ukončený, nemôžeme projekt komentovať," vyhlásil hovorca Andreas Steiner.
Klesnú aj ročné splátky
Investičné združenie Hochtief, líder konzorcia Žilinská diaľnica, malo do konca októbra zabezpečiť bankové úvery, ktoré na stavbu potrebuje. To sa síce nepodarilo, no Figeľ mu na to poskytol ešte mesiac. Keďže ide o projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP) koncesionár úvery potrebuje, pretože štát mu nezaplatí hneď pri stavbe, ale v postupných splátkach rozložených na 30 rokov.
Klesnúť by mala aj ročná splátka. Podľa posledného zmluvného dodatku, ktorý podpísal ešte bývalý minister Vážny, sa pohybuje na úrovni 277 miliónov eur. Podľa informácií Hospodárskych novín Hochtief túto cenu navrhol znížiť na 220 miliónov. Minister chce ešte skresať aj cenu bankového financovania. To by mohlo ročnú splátku stlačiť ešte viac.
Vážny je tiež spokojný
Za dosiahnutie zľavy a predĺženie termínu Figeľa pochválil aj jeho predchodca Vážny.
„Konečne pán minister pochopil, že výstavba je dôležitá a začal sa tejto téme zodpovedne venovať," vyhlásil exminister a dodal, že ak sa podarí projekt finančne uzavrieť, úspešne sa zavŕši jeho 2,5 - ročná práca.
Vážny zároveň Figeľovi pripomenul, že nedávno odstúpil od prvého balíka PPP na 75 kilometrov diaľnic medzi Martinom a Prešovom. Aj vtedy mu víťazné konzorcium, ktorým bola spoločnosť Slovenské diaľnice, ponúklo zníženie pôvodnej ceny. Súčasný minister však tvrdil, že nešlo o skutočnú zľavu, ale len o pokles úrokových sadzieb na trhu, ktoré by sa do zníženia ceny aj tak museli premietnuť.
TRI BALÍKY PPP PROKJEKTOV
Prvý balík
Zahŕňa 75 kilometrov diaľnic medzi Martinom a Prešovom. Ministerstvo dopravy od tohto projektu odstúpilo a financovať by sa mal zo štátneho rozpočtu a eurofondov.
Druhý balík
Zastrešuje 52 kilometrov rýchlostných ciest medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. V súčasnosti je už vo výstave.
Tretí balík
Asi 30 kilometrový úsek v okolí Žiliny, do ktorého patrí aj tunel Višňové - Dubná Skala. V týchto dňoch rokuje ministerstvo s koncesionárom o zľave. Finančne by mal byť uzavretý do konca novembra.