Okresného dopravného inšpektorátu OR PZ v Martine Vladimír Mečko.
Verejnosť premnožené hliadky na cestách vnímala veľmi kriticky. Zmenilo sa niečo po výmene na ministerskom poste a vedúcich postoch v policajnom zbore?
- Nový minister zaviedol nové priority a nový systém organizácie práce. Z ciest stiahol poriadkovú políciu, ktorá doteraz vypomáhala dopravnej polícii pri kontrolách v cestnej premávke. Týmto nám poriadková polícia veľmi pomáhala, lebo sily a prostriedky dopravného inšpektorátu na celý okres Martin a Turčianske Teplice nepostačujú. Túto situáciu by mali vyriešiť personálne zmeny pripravované k 1. januáru 2011, kedy by malo dôjsť k navýšeniu počtu príslušníkov dopravnej polície. Poriadková polícia bude plniť úlohy po úseku verejného poriadku, dopravná polícia sa bude prioritne venovať dopravno-bezpečnostnej problematike, situácii v cestnej premávke, ako aj riadeniu cestnej premávky v kritických dňoch a úsekoch ciest.
Zmierni sa aj pokutovanie?
- Máme v záujme zamerať sa skôr na hrubé porušenie zákona. ako je prekročenie rýchlosti, nedanie prednosti, veci spojené s bezpečnosťou cestnej premávky - telefonovanie, bezpečnostné pásy, agresívna jazda, nesprávny spôsob jazdy. Za menej závažné porušenia zákona o cestnej premávke budeme voliť miernejší postih - dohovor, napomenutie.
Po novom musia byť miesta kontrol policajných hliadok medializované. Pomohla táto novinka?
- Pomáha to čiastočne. Stále sa objavujú vodiči, ktorí opakovane a sústavne prekračujú rýchlosť a páchajú priestupky rôzneho druhu, hoci sú hliadky viditeľne označené a ich stanoviská medializované.
Do akej miery budete trestať vodičov za to, či majú v poriadku na pneumatikách dezén? A aké sú pokuty?
- Povinnosť kontrolovať výšku dezénu ukladá vyhláška. Pneumatiky nesmú mať trhliny, poškodenia a podobne. Hĺbka hlavných drážok v stredovej časti povrchu dezénu pneumatiky, ktorý pokrýva približne tri štvrtiny šírky povrchu dezénu jazdnej plochy pneumatiky, nesmie byť menej ako 1,6 mm u letných pneumatík a 3 mm u zimných pneumatík. Zameriame sa na oblasti horských priechodov a na nákladné vozidlá, lebo vodiči a prevádzkovatelia nákladných vozidiel výmenu zimných pneumatík zanedbávajú a jazdia na letných pneumatikách. Alebo mnohí pneumatiky kombinujú a vymenia letné za zimné len na jednej náprave. Sankcie v tomto prípade môžu byť uložené až do výšky 60 eur.
Zaradíte do praxe aj platobný terminál ?
- Skúšobná prevádzka terminálu je zatiaľ len v Bratislave.
Letné mesiace boli poznačené ľudskými tragédiami, na cestách vyhaslo veľa životov. Aká je štatistika dopravných nehôd za tento rok?
- Za desať mesiacov roku 2010 sme v okrese Martin zaevidovali 379 dopravných nehôd, čo je o 48 menej ako za rovnaké obdobie minulého roka. Zahynulo pri nich 13 osôb, čo je o tri viac ako vlani, ale máme menej ťažko a ľahko zranených osôb. Ťažko zranených bolo o 17 menej a o 114 osôb menej utrpelo ľahké zranenia. Najviac - až 345 nehôd - zavinili vodiči motorových vozidiel, chodci a vodiči nemotorových vozidiel po 8 nehôd. Z trinástich usmrtených boli dvaja chodci.
Čo bolo príčinou týchto nehôd?
- Najčastejšou príčinou dopravných nehôd - až 270 prípadov - je porušenie povinností účastníkov cestnej premávky. Ďalšími príčinami sú nedodržanie bezpečnej vzdialenosti, nesprávny spôsob a nedovolená rýchlosť jazdy.
Pri nemotorových účastníkoch sú to dosť vysoké čísla... Akých chýb sa dopúšťajú najviac?
- Cyklisti zvyčajne nemajú reflexné označenie a povinnú výbavu bicykla. Na druhej strane ale evidujeme mimo obce aj starších nemotorových účastníkov, ktorí sú príkladne označení, používajú reflexné doplnky a prilby. Cyklisti si tiež často neuvedomujú, že aj bicykel je nemotorové vozidlo a jeho vodič nesmie požívať alkoholické nápoje. Za posledné obdobie evidujeme 33 cyklistov, ktorí jazdili pod vplyvom alkoholu. V tomto prípade sú pokuty vysoké, začínajú od 100 eur v závislosti od množstva alkoholu pri dychovej skúške. Chýbajúcu výbavu bicykla riešime zvyčajne napomenutím.
A chodci?
- Najrizikovejšou skupinou sú však chodci, ktorí si myslia, že keď vstúpia na prechod, majú absolútnu prednosť. Avšak auto nedokáže v rýchlosti zastaviť tesne pred priechodom pre chodcov, keď tam neočakávane vojde chodec. A najmä ak je to nákladné vozidlo. Chodci by mali byť pri vstupe na priechod pre chodcov rozvážnejší a pozornejší. Taktiež odporúčam používať reflexné doplnky a používať chodníky.
Ktorý deň je najnehodovejší?
- Pondelok. V tento deň došlo k 75 nehodám, v piatok ich bolo 66, v utorok a stredu 52 dopravných nehôd, v nedeľu ich bolo doteraz najmenej - 42. Pondelok býva kritický preto, že na cesty vychádzajú služobné vozidlá firiem, ľudia sú vystresovanejší, chcú na začiatku týždňa stihnúť toho čo najviac. Počas piatkov bývajú preplnené cesty, keďže ľudia sa presúvajú z Bratislavy smerom na východ. Dochádza ku kumulácii dopravy a zápcham, autá idú pomaly, preto nedochádza tak často k dopravným nehodám. Podľa štatistík zasahujeme najčastejšie doobeda od 8. do 12. hodiny. V tieto hodiny sme riešili 93 nehôd, druhý najrizikovejší čas je od 12. do 16. hodiny - 89 nehôd. V čase od 16. do 20. hodiny došlo k 78 dopravným nehodám.
A čo najnehodovejší úsek?
- Jednoznačne cesta 1/18 od Žiliny do Ružomberka, a to v úsekoch od Dubnej skaly do Vrútok, prieťah cez obce Vrútky a Sučany. Mnohé z nehôd, ku ktorým došlo tento rok, sa však stali aj na miestnych komunikáciách v Martine.
To sú ale notoricky známe rizikové úseky. Objavili sa nové?
- Ako riziková sa začína ukazovať križovatka v Košťanoch nad Turcom, a to kvôli organizácii dopravy na nej. Ľudia, ktorí chcú prejsť cez prechod pre chodcov, si navolia zelenú stlačením tlačítka. To však komplikuje situáciu vodičom, nestíhajú reagovať. Preto sme navrhli úpravu signálu tak, aby zelená naskočila opakovane až po nejakom čase, keď sa nahromadí viac chodcov na priechode pre chodcov. Toto zatiaľ nebolo zrealizované. Zvýšenie počtu áut v tomto úseku je spôsobené nárastom bytovej výstavby v priľahlých obciach ku Košťanom. Dopravnú situáciu na tejto križovatke je ťažké riešiť iným spôsobom, keďže v blízkosti križovatky sa nachádza železničné priecestie.
Vodiči i chodci vnímajú aj úsek okolo svetelnej križovatky v Sučanoch a kruhový objazd v Košútoch ako rizikový...
- Áno, je to pravda. Sú to kritické miesta, najmä v poobedňajších hodinách a v dňoch pred víkendom, resp. na konci víkendu. Kruhová križovatka spomalila dopravu, ku kolíziám tu dochádza menej často. K zhusteniu premávky dochádza aj na Kohútovej ulici v Martine pri tržnici smerom k cintorínu. Svetelný signál zelenej farby v smere k cintorínu je veľmi krátky, preto sa tam snažíme najmä v poobednej dobe regulovať premávku a uvolniť dopravu v križovatke.
Správcovia ciest upravovali zničené povrchy vozoviek. Ostali v Turci komunikácie, ktoré sú po technickej stránke aj naďalej nebezpečné a mali by si na nich dávať vodiči pozor?
- Oceňujem opravu vyjazdených koľají na novej preložke v Martine pri SOU strojárskom v Martine. V zime, keď sú nepriaznivé klimatické podmienky, by to bolo v tomto úseku nebezpečné. Taktiež veľmi vyzdvihujem dokončenie rýchlostnej komunikácie R3 - obchvat Hornej Štubne. Táto rýchlostná komunikácia bude tento mesiac odovzdaná vodičom do užívania, čo prispeje k zvýšeniu bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky v okolí Hornej Štubne. Na zlý technický stav komunikácií stále upozorňujeme príslušných správcov komunikácií. V zlom stave ostáva panelová cesta do Turčianskych Teplíc, kde bola pre zvýšenie bezpečnosti znížená rýchlosť na sedemdesiat.