Štvrtok, 23. marec, 2023 | Meniny má Adrián

Na cestách si dajte pozor najmä v pondelok, ide o najviac nehodový deň

Po personálnych zmenách na ministerstve vnútra i na ostatných riadiacich pozíciách v policajnom zbore už i vodiči na cestách zaregistrovali mnoho zmien. Koľko nás ich ešte čaká, ako vyzerá dopravná situácia a štatistika nehodovosti, nám povedal riaditeľ

Okresného dopravného inšpektorátu OR PZ v Martine Vladimír Mečko.

Verejnosť premnožené hliadky na cestách vnímala veľmi kriticky. Zmenilo sa niečo po výmene na ministerskom poste a vedúcich postoch v policajnom zbore?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

- Nový minister zaviedol nové priority a nový systém organizácie práce. Z ciest stiahol poriadkovú políciu, ktorá doteraz vypomáhala dopravnej polícii pri kontrolách v cestnej premávke. Týmto nám poriadková polícia veľmi pomáhala, lebo sily a prostriedky dopravného inšpektorátu na celý okres Martin a Turčianske Teplice nepostačujú. Túto situáciu by mali vyriešiť personálne zmeny pripravované k 1. januáru 2011, kedy by malo dôjsť k navýšeniu počtu príslušníkov dopravnej polície. Poriadková polícia bude plniť úlohy po úseku verejného poriadku, dopravná polícia sa bude prioritne venovať dopravno-bezpečnostnej problematike, situácii v cestnej premávke, ako aj riadeniu cestnej premávky v kritických dňoch a úsekoch ciest.

SkryťVypnúť reklamu

Zmierni sa aj pokutovanie?

- Máme v záujme zamerať sa skôr na hrubé porušenie zákona. ako je prekročenie rýchlosti, nedanie prednosti, veci spojené s bezpečnosťou cestnej premávky - telefonovanie, bezpečnostné pásy, agresívna jazda, nesprávny spôsob jazdy. Za menej závažné porušenia zákona o cestnej premávke budeme voliť miernejší postih - dohovor, napomenutie.

Po novom musia byť miesta kontrol policajných hliadok medializované. Pomohla táto novinka?

- Pomáha to čiastočne. Stále sa objavujú vodiči, ktorí opakovane a sústavne prekračujú rýchlosť a páchajú priestupky rôzneho druhu, hoci sú hliadky viditeľne označené a ich stanoviská medializované.

Do akej miery budete trestať vodičov za to, či majú v poriadku na pneumatikách dezén? A aké sú pokuty?

SkryťVypnúť reklamu

- Povinnosť kontrolovať výšku dezénu ukladá vyhláška. Pneumatiky nesmú mať trhliny, poškodenia a podobne. Hĺbka hlavných drážok v stredovej časti povrchu dezénu pneumatiky, ktorý pokrýva približne tri štvrtiny šírky povrchu dezénu jazdnej plochy pneumatiky, nesmie byť menej ako 1,6 mm u letných pneumatík a 3 mm u zimných pneumatík. Zameriame sa na oblasti horských priechodov a na nákladné vozidlá, lebo vodiči a prevádzkovatelia nákladných vozidiel výmenu zimných pneumatík zanedbávajú a jazdia na letných pneumatikách. Alebo mnohí pneumatiky kombinujú a vymenia letné za zimné len na jednej náprave. Sankcie v tomto prípade môžu byť uložené až do výšky 60 eur.

mecko_vladimir1x.jpg

Zaradíte do praxe aj platobný terminál ?

- Skúšobná prevádzka terminálu je zatiaľ len v Bratislave.

SkryťVypnúť reklamu

Letné mesiace boli poznačené ľudskými tragédiami, na cestách vyhaslo veľa životov. Aká je štatistika dopravných nehôd za tento rok?

- Za desať mesiacov roku 2010 sme v okrese Martin zaevidovali 379 dopravných nehôd, čo je o 48 menej ako za rovnaké obdobie minulého roka. Zahynulo pri nich 13 osôb, čo je o tri viac ako vlani, ale máme menej ťažko a ľahko zranených osôb. Ťažko zranených bolo o 17 menej a o 114 osôb menej utrpelo ľahké zranenia. Najviac - až 345 nehôd - zavinili vodiči motorových vozidiel, chodci a vodiči nemotorových vozidiel po 8 nehôd. Z trinástich usmrtených boli dvaja chodci.

Čo bolo príčinou týchto nehôd?

- Najčastejšou príčinou dopravných nehôd - až 270 prípadov - je porušenie povinností účastníkov cestnej premávky. Ďalšími príčinami sú nedodržanie bezpečnej vzdialenosti, nesprávny spôsob a nedovolená rýchlosť jazdy.

Pri nemotorových účastníkoch sú to dosť vysoké čísla... Akých chýb sa dopúšťajú najviac?

- Cyklisti zvyčajne nemajú reflexné označenie a povinnú výbavu bicykla. Na druhej strane ale evidujeme mimo obce aj starších nemotorových účastníkov, ktorí sú príkladne označení, používajú reflexné doplnky a prilby. Cyklisti si tiež často neuvedomujú, že aj bicykel je nemotorové vozidlo a jeho vodič nesmie požívať alkoholické nápoje. Za posledné obdobie evidujeme 33 cyklistov, ktorí jazdili pod vplyvom alkoholu. V tomto prípade sú pokuty vysoké, začínajú od 100 eur v závislosti od množstva alkoholu pri dychovej skúške. Chýbajúcu výbavu bicykla riešime zvyčajne napomenutím.

A chodci?

- Najrizikovejšou skupinou sú však chodci, ktorí si myslia, že keď vstúpia na prechod, majú absolútnu prednosť. Avšak auto nedokáže v rýchlosti zastaviť tesne pred priechodom pre chodcov, keď tam neočakávane vojde chodec. A najmä ak je to nákladné vozidlo. Chodci by mali byť pri vstupe na priechod pre chodcov rozvážnejší a pozornejší. Taktiež odporúčam používať reflexné doplnky a používať chodníky.

Ktorý deň je najnehodovejší?

- Pondelok. V tento deň došlo k 75 nehodám, v piatok ich bolo 66, v utorok a stredu 52 dopravných nehôd, v nedeľu ich bolo doteraz najmenej - 42. Pondelok býva kritický preto, že na cesty vychádzajú služobné vozidlá firiem, ľudia sú vystresovanejší, chcú na začiatku týždňa stihnúť toho čo najviac. Počas piatkov bývajú preplnené cesty, keďže ľudia sa presúvajú z Bratislavy smerom na východ. Dochádza ku kumulácii dopravy a zápcham, autá idú pomaly, preto nedochádza tak často k dopravným nehodám. Podľa štatistík zasahujeme najčastejšie doobeda od 8. do 12. hodiny. V tieto hodiny sme riešili 93 nehôd, druhý najrizikovejší čas je od 12. do 16. hodiny - 89 nehôd. V čase od 16. do 20. hodiny došlo k 78 dopravným nehodám.

A čo najnehodovejší úsek?

- Jednoznačne cesta 1/18 od Žiliny do Ružomberka, a to v úsekoch od Dubnej skaly do Vrútok, prieťah cez obce Vrútky a Sučany. Mnohé z nehôd, ku ktorým došlo tento rok, sa však stali aj na miestnych komunikáciách v Martine.

To sú ale notoricky známe rizikové úseky. Objavili sa nové?

- Ako riziková sa začína ukazovať križovatka v Košťanoch nad Turcom, a to kvôli organizácii dopravy na nej. Ľudia, ktorí chcú prejsť cez prechod pre chodcov, si navolia zelenú stlačením tlačítka. To však komplikuje situáciu vodičom, nestíhajú reagovať. Preto sme navrhli úpravu signálu tak, aby zelená naskočila opakovane až po nejakom čase, keď sa nahromadí viac chodcov na priechode pre chodcov. Toto zatiaľ nebolo zrealizované. Zvýšenie počtu áut v tomto úseku je spôsobené nárastom bytovej výstavby v priľahlých obciach ku Košťanom. Dopravnú situáciu na tejto križovatke je ťažké riešiť iným spôsobom, keďže v blízkosti križovatky sa nachádza železničné priecestie.

Vodiči i chodci vnímajú aj úsek okolo svetelnej križovatky v Sučanoch a kruhový objazd v Košútoch ako rizikový...

- Áno, je to pravda. Sú to kritické miesta, najmä v poobedňajších hodinách a v dňoch pred víkendom, resp. na konci víkendu. Kruhová križovatka spomalila dopravu, ku kolíziám tu dochádza menej často. K zhusteniu premávky dochádza aj na Kohútovej ulici v Martine pri tržnici smerom k cintorínu. Svetelný signál zelenej farby v smere k cintorínu je veľmi krátky, preto sa tam snažíme najmä v poobednej dobe regulovať premávku a uvolniť dopravu v križovatke.

Správcovia ciest upravovali zničené povrchy vozoviek. Ostali v Turci komunikácie, ktoré sú po technickej stránke aj naďalej nebezpečné a mali by si na nich dávať vodiči pozor?

- Oceňujem opravu vyjazdených koľají na novej preložke v Martine pri SOU strojárskom v Martine. V zime, keď sú nepriaznivé klimatické podmienky, by to bolo v tomto úseku nebezpečné. Taktiež veľmi vyzdvihujem dokončenie rýchlostnej komunikácie R3 - obchvat Hornej Štubne. Táto rýchlostná komunikácia bude tento mesiac odovzdaná vodičom do užívania, čo prispeje k zvýšeniu bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky v okolí Hornej Štubne. Na zlý technický stav komunikácií stále upozorňujeme príslušných správcov komunikácií. V zlom stave ostáva panelová cesta do Turčianskych Teplíc, kde bola pre zvýšenie bezpečnosti znížená rýchlosť na sedemdesiat.

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  3. Koho prepustiť a komu zvýšiť mzdu? Také otázky budú riešiť firmy
  4. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  5. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  6. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  7. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  2. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  3. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  4. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  5. Najväčší súboj obnovených pamiatok prebieha online
  6. KOSIT i v tomto roku podporí upratovanie v Košiciach
  7. Počasie láka do prírody. Zodpovední majú v batohu tieto 2 veci
  8. Aké sú národnosti podnikateľov s virtuálnou adresou v Košiciach?
  1. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 186
  2. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 8 302
  3. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 7 949
  4. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 6 382
  5. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 3 874
  6. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 647
  7. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 852
  8. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 108

Blogy SME

  1. Ján Valchár: 13 mesiacov štvordňovej vojenskej operácie.
  2. Soňa Bulbeck: "Horí mi detstvo..."
  3. Filip Pastorek: Pán Mamojka dal opätovne pokyn ma vylúčiť z Právnickej fakulty UMB
  4. Zdravotní Klauni: Keď je operácia na smiech
  5. Štefan Vidlár: Keby bolo keby
  6. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Vasiľov
  7. Ľuboš Vodička: Prešporok pod ochranou delostrelcov
  8. Jan Pražák: Vyprávění despotického otce
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 7 826
  2. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 370
  3. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 432
  4. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 407
  5. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 3 141
  6. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 2 768
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 550
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 358
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Cieľom mestskej polície v Martine nebolo ľudí pokutovať.

Dopravné značky upozorňujú na možnosť parkovania len rezidentom.


5 h
Trnavská defenzíva pracovala veľmi poctivo.

Aj po piatom stretnutí série platí, že mužstvo, ktoré otvorí skóre zápasu, sa teší z víťazstva. V stredu ako prví rozvlnili sieť Trnavčania a ako bonus získali k výhre mečbal.


18 h
Naše tímy šiestej logy sa zatiaľ musia dívať skôr pod seba.

V šiestej lige budú turčianski fanúšikovia najviac očakávať od futbalistov Bystričky.


22. mar
Herec Ady Hajdu bol hosťom v martinskom antikvariáte.

Po ochorení srdca zmenil spôsob hrania.


Nikola Marhefková 22. mar

Blogy SME

  1. Ján Valchár: 13 mesiacov štvordňovej vojenskej operácie.
  2. Soňa Bulbeck: "Horí mi detstvo..."
  3. Filip Pastorek: Pán Mamojka dal opätovne pokyn ma vylúčiť z Právnickej fakulty UMB
  4. Zdravotní Klauni: Keď je operácia na smiech
  5. Štefan Vidlár: Keby bolo keby
  6. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Vasiľov
  7. Ľuboš Vodička: Prešporok pod ochranou delostrelcov
  8. Jan Pražák: Vyprávění despotického otce
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 7 826
  2. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 370
  3. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 432
  4. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 407
  5. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 3 141
  6. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 2 768
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 550
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 358
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?