MARTIN. Pohrebné služby Advent a Karma sú na trhu pätnásť až dvadsať rokov. Hoci sú konkurentmi, niekedy si navzájom pomáhajú, aby na trhu prežili. Takmer osemdesiat percent z neho zaberá ich najmladší konkurent Silencia, do ktorej má vraj zákazníkov priamo z nemocnice posielať pitevný sanitár. Karma už naňho podala trestné oznámenie. Silencia sa od tohto človeka dištancuje a tvrdí, že s ohováraním od konkurencie sa pasuje i ona.
Dostal to isté, čo u konkurencie
Svedkom protežovania jedného pohrebníctva bol nedávno aj 58-ročný Martin S. z Martina, ktorému zomrel otec. Keď sa v nemocničnej pitevni pýtal na telo, dostal od sanitára odporúčanie na pohrebné služby Silencie.
„Povedal som, že pohreb budem vybavovať cez Karmu. Zamračil sa a povedal, že to nie je dobrý nápad, pretože táto pohrebná služba mi nevybaví potrebné papiere a truhly majú len v katalógu," opísal situáciu muž, ktorý nesúhlasil s uvedením plného mena.
rozhovore so sanitárom cítil evidentný tlak, ktorému ale sprvu podľahol. „Išiel som teda do Silencie, ale odradili ma schody do ich budovy. Napokon som skončil v Karme. Pousmial som sa, keď som zistil, že tu dostanem presne to isté, čo v Silencii a to, čo mi ten pán hovoril, vôbec nebola pravda," dodal napokon spokojný zákazník Karmy.
Tam nechoďte, nemajú tam truhly
Majiteľka Karmy Iveta Krpelanová tvrdí, že s takýmto počínaním sa za niekoľko rokov, čo podniká v pohrebných službách, nestretla prvýkrát. Rovnakú skúsenosť má aj Dáša Pálešová z konkurenčného Adventu.
„Od zákazníkov sa dozvedáme, že sme ohováraní, že nemáme truhly, mraziace zariadenie. Ale to je hlúposť. Od platnosti zákona o pohrebníctve to je povinná výbava každej pohrebnej služby. Všetky tri pohrebníctva poskytujeme presne tie isté služby," zhodne tvrdia majiteľky pohrebníctiev, pričom nám obe ukázali vystavený tovar.
Muž, s ktorým sa Martin S. rozprával, by mal byť podľa opisu sanitár, s ktorým majú Karma s Adventom dlhodobé problémy. Na údajného ohovárača a dohadzovača v nemocnici už obe niekoľkokrát podali na úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou žiadosť o prešetrenie. Sťažnosť vždy skončila ako neopodstatnená. Skúsenosť Martina S. prinútila Ivetu Krpelanovú podať na sanitára trestné oznámenie za ohováranie. „Očierňuje nás, špiní mená našich firiem," hnevá sa Iveta Krpelanová.
Spomínaný sanitár, keď sme ho požiadali o stanovisko, sa odmietol vyjadriť. Povedal, že riešiť túto situáciu bude právnou cestou.
Silencia sa tiež stretáva s ohováraním
Konateľ Silencie Ivan Fontáni sa od muža, ktorý má do jeho pohrebníctva posielať klientov, dištancuje. Tvrdí, že Karma s Adventom nie sú jediní, kto sú ohováraní. „My sa stretávame presne s tým istým. Aj nám ľudia hovoria, čo na nás počuli od konkurentov a že v nemocnici im odporúčali iných, nie nás."
Aj Ivan Fontáni v minulosti podal niekoľko oznámení na úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, no ani v jeho prípade sa nikomu nikdy nič nedokázalo.
Nepomer zákazníkov je podľa Ivana Fontániho vec marketingu a kvalitných služieb za primeranú cenu. „Nepotrebujeme, aby nám niekto z nemocnice dohadzoval kšefty. Ľudia si nás vyhľadávajú, pretože sú s našimi službami spokojní," myslí si Ivan Fontáni.
Informácie unikajú zrejme aj z kliník
O boji o zosnulých zo strany pohrebníctiev vie aj nemocničný personál. Z nemocničného prostredia sme sa dozvedeli, že informácie o úmrtiach pacientov zrejme unikajú aj priamo z kliník. Už sa stalo, že správu o úmrtí sa pozostalá rodina nedozvedela od lekára, ale z pohrebníctva, ktoré predostrelo už aj svoje služby. O ktoré pohrebníctvo išlo, sme sa nedozvedeli.
Za propagáciu pohrebníctva hrozí výpoveď
Hovorkyňa Univerzitnej nemocnice Martin (UNM) Katarína Kapustová uviedla, že zo strany pozostalých nemocnica už niekoľko rokov neeviduje žiadnu sťažnosť na pohrebné služby. Posledná sťažnosť bola podaná v roku 2006 pohrebnými službami Karma a Advent.
Aby tomu UNM predchádzala, prijala interný predpis, podľa ktorého sú zamestnanci povinní dodržiavať mlčanlivosť o osobných údajoch pacientov, vrátane zosnulých.
„Zneužitie týchto údajov v prospech tretích osôb je považované za závažné porušenie pracovnej disciplíny s možnosťou okamžitého skončenia pracovného pomeru. Prezentácia reklamných materiálov pohrebných služieb zamestnancami sa rovnako považuje za porušenie pracovnej disciplíny s rovnakým dôsledkom ako v prvom prípade," povedala Katarína Kapustová.
Silencia preváža mŕtvych na pitvu
Zákon o pohrebníctve zakazuje zamestnancom zdravotníckeho zariadenia propagovať alebo informovať o niektorom z pohrebníctiev. V jeho priestoroch nesmie mať ani jedno z nich reklamu. Môže tu byť len oznam, ktoré z pohrebníctiev vykonáva prevoz mŕtveho z miesta úmrtia na miesto pitvy, na Súdnolekárske a patologicko anatomické pracovisko úradu a späť. Tento zazmluvnený prevoz sa týka len zosnulých, pri ktorých si lekár vyžiadal pitvu. Zosnulí v nemocnici, u ktorých pitva nebola potrebná, môžu byť z nemocnice odvezení pohrebníctvom podľa výberu pozostalých.
V martinskej nemocnici zastrešuje pitvy nariadené lekárom úradu Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Eduard Agricola z tohto úradu uviedol, že úrad má zmluvu na prevoz mŕtvych s pohrebnou službou Silencia. Výberového konania sa podľa našich informácií ostatné dve pohrebníctva v roku 2009 nezúčastnili. Podľa E. Agricolu Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou prevoz mŕtvych Silencii prepláca na základe uzatvorenej zmluvy.
„Silencia zabezpečuje len prevoz mŕtveho z miesta úmrtia na pitvu a späť. Služby súvisiace so zabezpečením pohrebu si môžu zákazníci vybrať u inej pohrebnej služby."