Počet martinských mikrobusov klesol na polovicu

Všetko nasvedčuje tomu, že malé mikrobusy, takzvané martinské strely, majú problém. Ešte donedávna ich po meste jazdilo približne dvadsať, teraz ich počet klesol na polovicu.

Populárne minibusy začínajú v boji s autobusmi ťahať za kratší koniec.Populárne minibusy začínajú v boji s autobusmi ťahať za kratší koniec. (Zdroj: ROMAN BREZNIAK)

MARTIN. Strely jazdia v Martine približne štyri roky. Pomerne rýchlo si získali cestujúcich svojou pružnosťou a dobrou cenou. Ľudia im dokážu prepáčiť aj nižší komfort cestovania, prioritou pre nich je čo najskôr doraziť do cieľa cesty.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Odporcovia striel zasa tvrdia, že svoje podnikanie majú založené na vykrádaní existujúcej služby. Podľa nich zastavia pár minút pred odchodom veľkého autobusu v blízkosti zastávky, naberú osem cestujúcich a zvyšok čakajúcich, vrátane tých, ktorí majú detské, študentské, dôchodcovské a iné zľavy prenechajú pravidelnému spoju mestskej hromadnej dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Striel ubúda

Ešte donedávna jazdilo po Martine približne dvadsať malých mikrobusov, po zavedení prísnejších policajných kontrol ich počet klesol približne o polovicu.

„Súhlasím s kontrolami, niektoré minubusy sú naozaj v žalostnom stave. Lenže v Martine vás zastavia, všetci musia vystúpiť z mikrobusu, policajti začnú vec riešiť, čo nejaký čas trvá. Ľudia nech si potom domov idú, ako chcú. Dá sa to robiť aj inak. Z takéhoto prístupu mám pocit, že ide len o jedno. Chcú nás zlikvidovať," hovorí spolumajiteľ firmy Citybus Roman Wyka.

„Polícia prevádzkovateľom striel nezasahuje do podnikania a ani ich nejako neobmedzuje. Zakročí však v prípade, ak vodiči mikrobusov porušujú predpisy a pristupuje k ním rovnako ako ku všetkým účastníkom cestnej premávky" objasnil ešte minulý týždeň situáciu Jozef Tomana z OR v Martine.

SkryťVypnúť reklamu

Chýba licencia

V minulosti prevádzkoval Roman Wyka v Martine štyri strely, teraz počet zredukoval na dve.

„Uvažujem nad tým, že si nechám len jednu, a ak to takto pôjde ďalej, zrejme budem musieť skončiť. Ešte donedávna som zamestnával päť ľudí a postupne všetci prichádzajú o prácu," rekapituluje súkromný prepravca, ktorý má na jednom minibuse za 12 hodín jazdenia pri cene 40 centov denne tržbu cca 100 eur.

Kritici striel však tvrdia, že pristaviť na zastávku strelu v dopravnej špičke tesne pred odchodom autobusu, nie je podnikanie, ale vykrádanie existujúcej služby.

„Už pred štyrmi rokmi, keď sme začali, nám na meste prikázali doniesť množstvo dokladov a potvrdení. Odovzdali sme ich, na čo mám aj potvrdenie, ale spätnú väzbu dodnes nemám. Z našej strany bol záujem dohodnúť pravidlá a prebehli aj nejaké stretnutia. Druhá strana nás síce vypočula, no to bolo asi tak všetko," kontruje Wyka.

SkryťVypnúť reklamu

„Ako sami prevádzkovatelia striel potvrdili, ich živnosť im umožňuje vykonávať nepravidelnú prepravu osôb. K výkonu pravidelnej prepravy osôb oprávnenie nemajú. Potrebnú licenciu v našom regióne vlastní len SAD Žilina. Na jej získanie a udržanie musí byť napríklad poistenie, pravidelné školenia vodičov či pravidelne kontrolovaný technický stav autobusov. Ak by prevádzkovatelia mikrobusov poskytovali svoje služby v súlade s platnou legislatívou, otvorí sa priestor na spoluprácu," vyhlásil Jozef Petráš, hovorca mesta Martin.

Záťaž pre mestskú pokladňu

Mesto má oproti prevádzkovateľom striel značnú nevýhodu v tom, že okrem prepravy vo frekventovaných časoch musí zabezpečiť výkony vo verejnom záujme.

„Patria sem aj spoje cez víkend, skoro ráno, neskoro večer, školské spoje a podobne, ktoré na seba z objektívnych príčin nezarobia. Magistrát potom prepláca stratu medzi vybraným cestovným a skutočnými nákladmi. Čím nižší je aj vďaka prevádzke striel výber cestovného, tým vyššia je strata, na ktorú sa prostredníctvom daní všetci skladáme. Magistrát ju následne musí vykryť z mestského rozpočtu," vysvetľuje Vladimír Plžík, vedúci odboru komunálnych služieb mesta Martin.

Celková predpokladaná strata na rok 2010 sa pohybuje vo výške 1,38 milióna eur. Prepravca vyčíslil, že strely pripravia mestskú pokladňu ročne o 250-tisíc eur.

Zmluva o spolupráci pri zabezpečovaní dopravy vo verejnom záujme, ktorú mesto Martin podpísalo so SAD Žilina, platila od 1. 1. 2007 do 31. 12. 2011, no neskôr sa predĺžilo jej trvanie až do konca roku 2017. Podľa nej si radnica musí v čase jej trvania každoročne objednať u dopravcu výkon v objeme približne 2,5 mil. km a vyplatiť mu primeraný zisk vo výške 3 percentá z výkonu. Mesto môže počet objednaných kilometrov znížiť maximálne o päť percent.

Slovo odborníka

V zahraničí existujú v rámci miest a tiež prímestských oblastí integrované dopravné systémy. Cestujúci si kúpi lístok, ktorý mu platí vo vozidlách všetkých dopravcov, čo sú v systéme. Minibusy pritom jazdia predovšetkým v okrajových štvrtiach na konci liniek, teda väčšinou ide spoje s nižším dopytom. Vybudovať takýto systém je však dlhodobou záležitosťou. Navyše, naše mestá už majú zmluvy so svojimi dopravcami, ktoré ich zaväzujú aj k určitým povinnostiam. Tieto dokumenty by bolo treba otvoriť, prehodnotiť a zakomponovať do nich nové podmienky a všetko zosúladiť s platnou legislatívou.

STANISLAV HREUSÍK, projektový manažér Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 096
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 212
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 547
  4. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 225
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 223
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 554
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 462
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 2 329
  1. Janka Bittó Cigániková: ŠIALENÝ ZÁKON NA OCHRANU KŇAZOV SCHVÁLENÝ. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia
  2. Irena Šimuneková: Okolie Banskej Bystrice, Pancierovské travertíny
  3. Ivan Mlynár: Ako si Robert Fico strčil do vrecka európskych politikov a zahral si pingpong s Bohom.
  4. Martin Pollák: Kreslený humor XVIII História
  5. Ivan Čáni: Klamár Kéry sa točil ako had.
  6. Martin Fronk: Brhlovce: Krumplová diera vytesaná do skaly
  7. Jozef Ivan: Google nadržiava babrákom
  8. Otilia Horrocks: Pozor !! Významná úprava VZN o parkovaní v Košiciach v neprospech osôb motoristov ŤZP !!!
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 438
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 015
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 966
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 944
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 9 073
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 7 992
  7. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 722
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 710
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Sprievod začal pri katolíckom kostole.

Program Dní mesta Martin končí v sobotu.


Skúsený brankár vie pomôcť tímu rôznymi spôsobmi.

Cez víkend sa hrá posledné kolo druhej triedy aj piatej ligy.


Staré kvetináče oživili farebné trvalky.

Pri kvetináčoch bude bezplatná burza rastlín.


Keď si sadnete do vlakovej jednotky Panter, cítite sa ako doma v obývačke.


  1. Janka Bittó Cigániková: ŠIALENÝ ZÁKON NA OCHRANU KŇAZOV SCHVÁLENÝ. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia
  2. Irena Šimuneková: Okolie Banskej Bystrice, Pancierovské travertíny
  3. Ivan Mlynár: Ako si Robert Fico strčil do vrecka európskych politikov a zahral si pingpong s Bohom.
  4. Martin Pollák: Kreslený humor XVIII História
  5. Ivan Čáni: Klamár Kéry sa točil ako had.
  6. Martin Fronk: Brhlovce: Krumplová diera vytesaná do skaly
  7. Jozef Ivan: Google nadržiava babrákom
  8. Otilia Horrocks: Pozor !! Významná úprava VZN o parkovaní v Košiciach v neprospech osôb motoristov ŤZP !!!
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 438
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 015
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 966
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 944
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 9 073
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 7 992
  7. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 722
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 710
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)

Už ste čítali?