Streda, 10. august, 2022 | Meniny má Vavrinec

Počet martinských mikrobusov klesol na polovicu

Všetko nasvedčuje tomu, že malé mikrobusy, takzvané martinské strely, majú problém. Ešte donedávna ich po meste jazdilo približne dvadsať, teraz ich počet klesol na polovicu.

Populárne minibusy začínajú v boji s autobusmi ťahať za kratší koniec.Populárne minibusy začínajú v boji s autobusmi ťahať za kratší koniec. (Zdroj: ROMAN BREZNIAK)

MARTIN. Strely jazdia v Martine približne štyri roky. Pomerne rýchlo si získali cestujúcich svojou pružnosťou a dobrou cenou. Ľudia im dokážu prepáčiť aj nižší komfort cestovania, prioritou pre nich je čo najskôr doraziť do cieľa cesty.

Odporcovia striel zasa tvrdia, že svoje podnikanie majú založené na vykrádaní existujúcej služby. Podľa nich zastavia pár minút pred odchodom veľkého autobusu v blízkosti zastávky, naberú osem cestujúcich a zvyšok čakajúcich, vrátane tých, ktorí majú detské, študentské, dôchodcovské a iné zľavy prenechajú pravidelnému spoju mestskej hromadnej dopravy.

Striel ubúda

Ešte donedávna jazdilo po Martine približne dvadsať malých mikrobusov, po zavedení prísnejších policajných kontrol ich počet klesol približne o polovicu.

„Súhlasím s kontrolami, niektoré minubusy sú naozaj v žalostnom stave. Lenže v Martine vás zastavia, všetci musia vystúpiť z mikrobusu, policajti začnú vec riešiť, čo nejaký čas trvá. Ľudia nech si potom domov idú, ako chcú. Dá sa to robiť aj inak. Z takéhoto prístupu mám pocit, že ide len o jedno. Chcú nás zlikvidovať," hovorí spolumajiteľ firmy Citybus Roman Wyka.

„Polícia prevádzkovateľom striel nezasahuje do podnikania a ani ich nejako neobmedzuje. Zakročí však v prípade, ak vodiči mikrobusov porušujú predpisy a pristupuje k ním rovnako ako ku všetkým účastníkom cestnej premávky" objasnil ešte minulý týždeň situáciu Jozef Tomana z OR v Martine.

Chýba licencia

V minulosti prevádzkoval Roman Wyka v Martine štyri strely, teraz počet zredukoval na dve.

„Uvažujem nad tým, že si nechám len jednu, a ak to takto pôjde ďalej, zrejme budem musieť skončiť. Ešte donedávna som zamestnával päť ľudí a postupne všetci prichádzajú o prácu," rekapituluje súkromný prepravca, ktorý má na jednom minibuse za 12 hodín jazdenia pri cene 40 centov denne tržbu cca 100 eur.

Kritici striel však tvrdia, že pristaviť na zastávku strelu v dopravnej špičke tesne pred odchodom autobusu, nie je podnikanie, ale vykrádanie existujúcej služby.

„Už pred štyrmi rokmi, keď sme začali, nám na meste prikázali doniesť množstvo dokladov a potvrdení. Odovzdali sme ich, na čo mám aj potvrdenie, ale spätnú väzbu dodnes nemám. Z našej strany bol záujem dohodnúť pravidlá a prebehli aj nejaké stretnutia. Druhá strana nás síce vypočula, no to bolo asi tak všetko," kontruje Wyka.

„Ako sami prevádzkovatelia striel potvrdili, ich živnosť im umožňuje vykonávať nepravidelnú prepravu osôb. K výkonu pravidelnej prepravy osôb oprávnenie nemajú. Potrebnú licenciu v našom regióne vlastní len SAD Žilina. Na jej získanie a udržanie musí byť napríklad poistenie, pravidelné školenia vodičov či pravidelne kontrolovaný technický stav autobusov. Ak by prevádzkovatelia mikrobusov poskytovali svoje služby v súlade s platnou legislatívou, otvorí sa priestor na spoluprácu," vyhlásil Jozef Petráš, hovorca mesta Martin.

Záťaž pre mestskú pokladňu

Mesto má oproti prevádzkovateľom striel značnú nevýhodu v tom, že okrem prepravy vo frekventovaných časoch musí zabezpečiť výkony vo verejnom záujme.

„Patria sem aj spoje cez víkend, skoro ráno, neskoro večer, školské spoje a podobne, ktoré na seba z objektívnych príčin nezarobia. Magistrát potom prepláca stratu medzi vybraným cestovným a skutočnými nákladmi. Čím nižší je aj vďaka prevádzke striel výber cestovného, tým vyššia je strata, na ktorú sa prostredníctvom daní všetci skladáme. Magistrát ju následne musí vykryť z mestského rozpočtu," vysvetľuje Vladimír Plžík, vedúci odboru komunálnych služieb mesta Martin.

Celková predpokladaná strata na rok 2010 sa pohybuje vo výške 1,38 milióna eur. Prepravca vyčíslil, že strely pripravia mestskú pokladňu ročne o 250-tisíc eur.

Zmluva o spolupráci pri zabezpečovaní dopravy vo verejnom záujme, ktorú mesto Martin podpísalo so SAD Žilina, platila od 1. 1. 2007 do 31. 12. 2011, no neskôr sa predĺžilo jej trvanie až do konca roku 2017. Podľa nej si radnica musí v čase jej trvania každoročne objednať u dopravcu výkon v objeme približne 2,5 mil. km a vyplatiť mu primeraný zisk vo výške 3 percentá z výkonu. Mesto môže počet objednaných kilometrov znížiť maximálne o päť percent.

Slovo odborníka

V zahraničí existujú v rámci miest a tiež prímestských oblastí integrované dopravné systémy. Cestujúci si kúpi lístok, ktorý mu platí vo vozidlách všetkých dopravcov, čo sú v systéme. Minibusy pritom jazdia predovšetkým v okrajových štvrtiach na konci liniek, teda väčšinou ide spoje s nižším dopytom. Vybudovať takýto systém je však dlhodobou záležitosťou. Navyše, naše mestá už majú zmluvy so svojimi dopravcami, ktoré ich zaväzujú aj k určitým povinnostiam. Tieto dokumenty by bolo treba otvoriť, prehodnotiť a zakomponovať do nich nové podmienky a všetko zosúladiť s platnou legislatívou.

STANISLAV HREUSÍK, projektový manažér Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  2. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  4. Prehľad a automatizácia
  5. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  6. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  8. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  1. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  4. Prehľad a automatizácia
  5. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  6. Šéf PLANEO: Budúcnosť obchodu je v službách
  7. Čo robiť, aby dieťa neskončilo v nemocnici s črevnou virózou?
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 10 646
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 637
  3. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 6 556
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 5 021
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 3 659
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 490
  7. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 3 411
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 2 585

Blogy SME

  1. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom
  2. Stop alibizmu: 11 otázok, na ktoré odpovede od fanúšikov ruskej okupácie Ukrajiny nedostanete
  3. Marián Viskupič: Aj v pokazenom koláči sa dajú nájsť chutné hrozienka
  4. Marek Kytka: Prečo je David Krejčí kľúčový pre Boston Bruins ?
  5. Věra Tepličková: Poslankyňa Tabak vzdeláva (a už zasa v potoku)
  6. Oskar Kaman: Zážitková atrakcia na kolesách s pivom v ruke! Fenomén, ktorý spôsobuje problémy?
  7. Štefan Vidlár: Hodová story
  8. Jozef Sitko: Nesystémový systém manipuluje výsledky blogu
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 127 786
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 27 116
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 397
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 348
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 5 957
  6. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 5 375
  7. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 248
  8. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 2 768
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Prvý prípravný zápas odohrá Martin proti Žiline.

Zdá sa, že nová sezóna prvej ligy bude mať poriadne grády.


23 h
 Bystrička bude hrať doma štyri zápasy po sebe.

Všetky turčianske celky sa v prvom kole súťaže predstavili na súperových ihriskách. Ako jediní doviezli domov bod futbalisti Bystričky, ktorí remizovali na pôde Lieseku.


8. aug

Poznáme výhercov veľkej záhradkárskej súťaže.


8. aug
Belá aj Žabokreky prehrali, cez víkend  ich čaká turčianske El Clásico.

Žabokreky odohrali nešťastné stretnutie v Bobrove, keď dostali červenú kartu a zahodili penaltu. Diviaky gólom v nadstavenom čase rozhodli o svojom víťazstve v Zubrohlave.


8. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Lukáš sa zo stanovačky nevrátil, zomrel po páde zo skaly.


9. aug

Bariéru medzi autami a posedením na okraji cesty bude tvoriť mobilná zeleň.


20 h

39-ročný muž je nezvestný od včerajšieho rána.


(tn) 9. aug

Trnava má zatiaľ päť kandidátov na post primátora.


23 h

Blogy SME

  1. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom
  2. Stop alibizmu: 11 otázok, na ktoré odpovede od fanúšikov ruskej okupácie Ukrajiny nedostanete
  3. Marián Viskupič: Aj v pokazenom koláči sa dajú nájsť chutné hrozienka
  4. Marek Kytka: Prečo je David Krejčí kľúčový pre Boston Bruins ?
  5. Věra Tepličková: Poslankyňa Tabak vzdeláva (a už zasa v potoku)
  6. Oskar Kaman: Zážitková atrakcia na kolesách s pivom v ruke! Fenomén, ktorý spôsobuje problémy?
  7. Štefan Vidlár: Hodová story
  8. Jozef Sitko: Nesystémový systém manipuluje výsledky blogu
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 127 786
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 27 116
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 397
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 348
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 5 957
  6. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 5 375
  7. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 248
  8. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 2 768
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala

Už ste čítali?