MARTIN. Americký dramatik Tracy Letts (1965) získal za svoju hru August na konci Amerikyv roku 2008 Pulitzerovu cenu. Hra po uvedení vzbudila rôznorodé reakcie, od odmietnutia až po nadšenie – denník New York Times ju napríklad označil za „najvzrušujúcejšiu novú americkú hru za posledné roky". V súčasnosti ju uvádzajú divadlá takmer na celom svete.
„Lettsova tragikomédia odhaľuje priam patologickú nefunkčnosť súčasnej rodiny, pričom úspešne kombinuje temnú drámu s prvkami, ktoré poznáme predovšetkým z televízie – dialógy postáv a ich humor občas pripomínajú situácie z populárnych sitkomov,“ uvádza dramaturgička Slovenského komorného divadla Monika Michnová a aj podľa nej je hra akousi rodinnou pitvou, ktorá nasleduje po samovražda otca, kvôli ktorej sa po rokoch stretnú zvyšní pozostalí členovia rodiny.
Vtedy sa na povrch postupne vyplavujú rodinné tajnosti a lži, ktoré sa divákovi predostierajú v plnej nahote a pravdivosti. Rodina v sebe koncentruje všetky znaky generácie šesťdesiatych rokov, do ktorej americká spoločnosť vkladala veľké nádeje, aby nakoniec priznala, že v mnohom zlyhala. Hlavná dvojica Beverly (Ján Kožuch) a Violet (Zuzana Kronerová) sú toho príkladom. Vyšvihli sa takmer z ničoho, no hra ich zastihuje po postupnom páde už ako ľudské trosky neschopné bojovať proti svojim závislostiam. Tie poznačia aj ich deti a vnúčatá. Takmer každá z postáv hry je symbolom zdeformovania niektorého z ideálov ľudí strednej vrstvy, ktorí nechcú myslieť na obetavosť rodičov a ich cestu za vlastnou predstavou života je dláždená prehrávaním, neschopnosťou tvrdo pracovať a riešiť svoju životnú situáciu.
Najsilnejšou stránkou hry August na konci Ameriky je skutočnosť, že jej autor Tracy Letts, ktorý dodnes pôsobí aj ako herec, svoju hru napísal pre hercov. Je plná úžasných postáv, ktoré ponúkajú všetkým trinástim protagonistom veľmi zaujímavé herecké príležitosti. Inscenáciu Lettsovej hry divadlo prinieslo v slovenskej premiére v preklade básnika Martina Solotruka, v réžii talentovaného maďarského režiséra Józsefa Czajlika.
„Pre mňa bolo podstatné, že ma zaujal samotný text, napätie vo vnútri situácií a v rámci vzťahov medzi postavami. Nikdy som nepracoval s podobným typom textu, tak výrazne zloženým na slove, v ktorom je stále prítomné napätie,“ hovorí režisér, ktorý svoju úlohu videl najmä v dobrej analýze postáv a hľadaní priestoru na to, aby sa zmeny udiali priamo pred očami diváka. Ten si podľa neho nemusí nič domýšľať.
August na konci Ameriky dostal na dosky divadla v jedinom predstavení takmer všetkých hercov martinského súboru. Stretli sa na nich Ján Kožuch, Jana Oľhová, František Výrostko, Eva Gašparová, Ľubomíra Krkošková, Martin Horňák, Petronela Valentová, Michal Gazdík, Dominik Zaprihač, Lucia Jašková s hosťujúcimi Zuzanou Kronerovou, Viliamom Hriadelom a Miroslavou Časovou. Diváci si v hre, ktorá je druhou premiérovanou v tejto sezóne, vychutnajú herecký koncert divadelných osobností. Scénu a kostýmy vytvorila hosťujúca Erika Gadusová a hudbu tiež hosťujúci Róbert Lakatos.
Hra August na konci Ameriky je na programe v Národnom dome v tomto mesiaci ešte 9., 10. a 23. februára.
Autor: V.Legerská