Po diaľnici ani stopy, no pod Magurou už narobila problémy

Predaj pozemkov pod diaľnicu neprebiehal hladko ani na Lipovci a v Turčianskych Kľačanoch. Na svoje si zrejme prišli aj špekulanti.

Na stavenisku pri Turčianskych Kľačanoch zatiaľ trčia zo zeme len drôty.Na stavenisku pri Turčianskych Kľačanoch zatiaľ trčia zo zeme len drôty. (Zdroj: ROMAN BREZNIAK)

LIPOVEC. TURČIANSKE KĽAČANY. Štát nemôže podľa rozhodnutia Ústavného súdu SR stavať diaľnice a cesty na pozemkoch, ktoré mu nepatria. Ešte pred niekoľkými týždňami však platil sporný zákon z dielne bývalej vlády. Ten umožňoval investorovi vo verejnom záujme žiadať o vydanie stavebného povolenia a začať stavať na súkromných pozemkoch aj bez súhlasu vlastníka. Stačilo doložiť, že rokuje s vlastníkom alebo sa začalo vyvlastňovacie konanie a nemusel čakať, ako to celé dopadne. Problematický zákon bol prijatý 11. decembra 2007 a platil viac ako tri roky. Uplatňovať sa začal predovšetkým pri výstavbe rýchlostnej cesty R-1 na úseku Tekovské Nemce-Nitra. Neskôr bol využitý aj pri získavaní stavebných povolení na niektoré časti diaľníc D1, D2, D3, a na rýchlostných cestách R1 a R6.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podozriví neznámi

Pozemky predávali aj ľudia v Turčianskych Kľačanoch a na Lipovci. Najskôr podpisovali zmluvy o budúcej kúpnej a nájomnej zmluve a potom samotné kúpne zmluvy.

„Niektorí predali hneď, iní zas o tom nechceli ani počuť. Ľudia, ktorí nepodpísali zmluvu o budúcej zmluve, zarobili viac. Štát im totiž potom ponúkol navŕšenie predajnej ceny o 20 percent. Mohli sa rozhodnúť, či ich vyvlastnia a dostanú len sumu, ktorú stanovil znalec, alebo zmluvu podpíšu a budú mať o 20 percent viac. Asi je každému jasné, ako rozmýšľali," spomína obyvateľka Lipovca.

V tejto súvislosti pridala ešte jeden zaujímavý postreh. „Na stretnutí vlastníkov, ktorí predávali pozemky, sa zrazu objavili ľudia, ktorých sme predtým nikdy nevideli. Boli z Bratislavy a v rámci reštitučného zákona získali na Lipovci pôdu tesne predtým, ako sa začalo hovoriť o stavbe diaľnice. Pravdepodobne išlo o špekulantov, ktorí mali dopredu informáciu, kadiaľ presne povedie trasa D1. Bezcennú pôdu doma vymenili za parcely u nás a slušne zarobili. Podľa výmery, ktorú mali, mohlo ísť aj o šesťmiestne sumy," krúti hlavou.

SkryťVypnúť reklamu

Štát vykupoval na Lipovci pozemky v starej mene približne za 300 Sk za meter štvorcový.

Znehodnotené pozemky

Keďže doposiaľ sa vykopala len trasa pod cestu, v mnohých prípadoch sa majiteľom ich pozemky úplne znehodnotili.

„Diaľnica nám rozsekla pozemok na dva diely. K prvému sa od dediny ešte dostanem. Druhý bude na jednej strane hraničiť s diaľnicou a z druhej strany s Váhom. Buď si kúpime plť, alebo namaľujeme na D1 prechod pre chodcov," snaží sa odľahčiť situáciu Lipovčanka.

Nadhľad nestratila ani napriek tomu, že zem po svojich predkoch už nikomu nepredá ani ju nebude môcť využívať. Keďže s jeho predajom súhlasila, okrem vyvlastnenia v tom čase iné východisko nebolo, zrejme by neuspela ani na súde.

Ani nevedel, že ho vyvlastnili

Svoju úlohu zohrala v procese prípravy výstavby diaľnice aj pôda neznámych vlastníkov. Mnohí ľudia ešte stále nevedia, čo im vlastne patrí. Navyše, zistiť na čo majú nárok vôbec nie je jednoduché.

SkryťVypnúť reklamu

„Dostal som sa k tomu zhodou šťastných okolností. Inak by mi ani vo sne nenapadlo, že pod diaľnicou bude naša pôda. Musel som vyvolať dedičské konanie, zohnať množstvo potvrdení, za všetko platiť poplatky od výmyslu sveta. Ani sa nečudujem, že mnohí to vzdajú," rozpráva svoj príbeh Jozef z Turčianskych Kľačian.

Obyvateľ dediny pod Magurou sledoval aj dianie okolo rozhodnutia Ústavného súdu SR.

„Keď vyvlastňovali, tak som ani nevedel, že mi pôda patrí. Teraz je už síce naša, ale či sa nás bude týkať odškodňovanie, netuším. Mám taký dojem, že opäť raz povedali len polovicu a zvyšok už nemá kto doplniť."

Otvorená otázka

Otázka prípadného odškodnenia ľudí za zrýchlené vyvlastnenie pozemkov pod stavbami diaľnic na základe zákona, ktorý Ústavný súd SR označil za protiústavný, je otvorená.

„Zatiaľ žiadne automatické nároky nevidím. Závisí to od toho, v akej fáze je vyvlastňovacie konanie, či sa ľudia dohodli so štátom alebo sa nedohodli," povedal pre Slovenský rozhlas šéf ústavnoprávneho výboru parlamentu Radoslav Procházka.

Expremiér Robert Fico (Smer-SD) si myslí, že neprichádza do úvahy žiadne odškodnenie ľudí dotknutých konaním podľa tejto právnej normy. Príslušné pozemky by totiž podľa neho boli aj tak nakoniec vyvlastnené na účely výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií. „Akurát by to trvalo dlhšie," dodal.

Zákon, ktorý súd označil za protiústavný, sa doteraz dotkol 7 202 vlastníkov, pričom vyvlastnenie sa realizovalo už v prípade 6 460 vlastníkov. Ďalšie prípady sú stále otvorené. V súčasnosti je neukončených 2 574 konaní.

Rozhodnutie ústavného súdu

„Právna úprava umožňuje vznik situácie, keď vlastníci nemôžu svoj majetok de facto užívať, vytvára aj neprimeraný tlak na všetkých vlastníkov a porušuje aj právo na pokojné užívanie vlastníctva," konštatoval Ústavný súd SR v krátkom odôvodnení rozhodnutia, voči ktorému nemožno podať odvolanie. Zákonodarca teraz môže sporné ustanovenia buď pozmeniť, alebo zrušiť. Ak nepodnikne nič, ustanovenia stratia platnosť do šiestich mesiacov od verejného vyhlásenia uznesenia.

Z tretej ruky

„Tri roky trvalo bezprávie, ktoré štát nielenže nebol ochotný riešiť, ale dokonca na úkor majetku konkrétnych jednotlivcov z neho profitoval. V zákone je stále viacero zlých ustanovení, na ktoré nález súdu nepoukázal. Na rozostavané úseky nebude mať rozsudok žiadny vplyv. V prácach možno plynulo pokračovať, na právoplatné stavebné povolenia nemá rozsudok súdu žiadny dosah. Teraz by malo prebehnúť okamžité vysporiadanie otvorených konaní, buď podpísaním kúpnych zmlúv alebo riadnym vyvlastnením. Ministerstvo dopravy by tiež malo zvážiť dodatočné odškodnenie vlastníkov. Museli dlhé roky trpieť nezákonný stav," povedal Richard Drutarovský z občianskej iniciatívy Za spravodlivé vyvlastňovanie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 7 145
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 119
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 873
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 832
  5. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 381
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 797
  7. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 455
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 128
  1. Pavol Burda: Neutralita, ako ekvivalent pozývacieho listu
  2. Elena Antalová: Pamodaj šťastia, lavička
  3. Anna Miľanová: Moje kompozície z jarnej prechádzky...
  4. Adam Mokráň: Civilizovaní barbari
  5. Adriana Mahdalová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  6. Martin Kresák: Meniče, ktoré nespolupracujú. Ako môžu solárne elektrárne zrútiť celú sieť? A ako sa to dá riešiť?
  7. Jozef Černek: Prečo si 5. júla pripomíname dvoch bratov zo Solúna? A čo to má spoločné s našou dnešnou Európou?
  8. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 16
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 827
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 19 263
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 957
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 274
  5. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 308
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 304
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 989
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 369
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

V Belej majú dôvod na radosť.

Pod Lysec sa vrátila futbalová radosť, doma bol tím Belej takmer neporaziteľný.


Na dvoch kolesách po Veľkej Fatre s deťmi.

Prejdite kilometre bez áut a v tieni.


V lete dozrievajú sny – aj tie o krásnom bývaní. S Decodom meníme každý kút vášho domova na miesto, kde sa cítite naozaj doma.


1
Najlepším strelcom tímu bol Daniil Kliuchikov

Bystrička zažíva historicky najlepšie obdobie.


  1. Pavol Burda: Neutralita, ako ekvivalent pozývacieho listu
  2. Elena Antalová: Pamodaj šťastia, lavička
  3. Anna Miľanová: Moje kompozície z jarnej prechádzky...
  4. Adam Mokráň: Civilizovaní barbari
  5. Adriana Mahdalová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  6. Martin Kresák: Meniče, ktoré nespolupracujú. Ako môžu solárne elektrárne zrútiť celú sieť? A ako sa to dá riešiť?
  7. Jozef Černek: Prečo si 5. júla pripomíname dvoch bratov zo Solúna? A čo to má spoločné s našou dnešnou Európou?
  8. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 16
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 827
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 19 263
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 957
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 274
  5. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 308
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 304
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 989
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 369
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.

Už ste čítali?