MARTIN, TURČ. TEPLICE. Panelová cesta, ktorá spája Martin s Turčianskymi Teplicami, leží v žalúdku viacerým vodičom. O popraskané a uvoľnené betónové panely sa síce starajú cestári, no asfaltové záplaty nevydržia dlho a situácia je potom ešte horšia. Na zakrytie veľkých plôch už začali používať aj betón. Cesta však puká ďalej.
V servise opravujú tlmiče aj nápravy
Skúsenosti samotných vodičov hovoria za všetko. Niekoľkým sa stalo, že kamión vytrhol uvoľnený panel a ten ohrozoval ďalších vodičov idúcich za ním. To, že ľudia si ničia na tejto ceste autá, nám potvrdili aj v servise v Košťanoch nad Turcom. Najčastejšie k nim ľudia prídu so zničenou závesovou časťou. Opravy si vyžadujú výmenu kĺbov, čapov, tlmičov, ale aj nápravy a diskov. Zranenia ani obete na životoch tu v dôsledku nekvalitnej cesty polícia neeviduje. Celkovo sa tu od decembra minulého roku stali tri škodové udalosti, ktoré polícia eviduje.
Miestami je cesta až v havarijnom stave
Na názor sme sa pýtali aj riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Ľubomíra Palčáka. „Z celkovej dĺžky cesty I/65 prechádzajúcej Turčianskoteplickým okresom (24,266 km) je až 51,2 percenta v nevyhovujúcom stave a 10,5 percenta dokonca v stave havarijnom. V okrese Martin je z celkovej dĺžky spomínanej cesty (18,582km) až 68,1 percenta v nevyhovujúcom stave. Táto skutočnosť sa výrazne podpisuje aj na miere bezpečnosti na danom úseku," zhodnotil stav cesty Ľubomír Palčák, ktorý vychádzal z prehliadok Slovenskej správy ciest z júna 2009.
Cestári zatiaľ plátajú, cez leto vymenia panely
Komplexnej opravy cesty sa vodiči zrejme v najbližšej ani ďalekej budúcnosti nedočkajú. Cestári výtlky na nej opravujú priebežne v závislosti od poveternostných podmienok. Pozitívnejšia správa však prišla z ministerstva dopravy.
„V súčasnosti sa projektovo pripravuje úsek cesty Diviaky – Mošovce. Na ceste Martin – Turčianske Teplice je v letných mesiacoch naplánované odstraňovanie zlých a poškodených panelov a na jednotlivých úsekoch sa urobia vysprávky," uviedol hovorca Ministerstva dopravy Martin Krajčovič. Napriek zlej kvalite cesty však úsek zostáva spoplatnený mýtom. Ministerstvo nad vyňatím panelky zo zoznamu zo spoplatnených úsekov neuvažuje.
Keď sa rozhodne o R3, budeme múdrejší
Podľa Ľubomíra Palčáka by nádejou pre turčiansky región mohla byť rýchlostná cesta R3. Zatiaľ sa rokovalo o jej trase. Podľa výsledku vplyvov na životné prostredie najviac vyhovovala kombinácia troch variantov trasy, ktorá obchádza kúpeľné mesto z väčšej diaľky a vyhýba sa aj chráneným územiam.
„Ďalší postup pri riešení tohto problematického úseku bude zrejmý asi až z Programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014, ktorý Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR plánuje predložiť vláde do konca apríla tohto roka. Z tohto materiálu by malo byť jasné, v akom časovom horizonte sa počíta s realizáciou novej rýchlostnej cesty R3 v predmetných úsekoch medzi Martinom a Turčianskymi Teplicami," dodal.
Ľubomír Palčák, Výskumný ústav dopravný
S názorom na nevyhovujúci technicko-prevádzkový stav cestnej komunikácie I/65 je "bohužiaľ" možné len súhlasiť.
Napriek všetkým uvedeným skutočnostiam nie je úsek cesty I/65 medzi Martinom a Turčianskymi Teplicami v súčasnosti zaradený do tzv. Zoznamu akcií financovaných z rozpočtu SSC. Jedným z dôvodov je ten, že predmetná cesta bude v budúcnosti súčasťou rýchlostnej cesty R3, ktorej trasa vedie z Maďarska cez Šahy, Zvolen, Turiec, Martin a Oravu až do Poľska. Tým sa vyrieši aj nevyhovujúci stav tejto komunikácie. V súčasnej dobe sa cesta udržuje v prevádzkyschopnom stave len pomocou lokálnych vysprávok a Slovenská správa ciest pri jej obmedzenom rozpočte určila iné priority, ktoré by mali byť v rámci cestnej siete SR riešené formou súvislej údržbovej rekonštrukcie. Aj keď sa dá o správnosti rozhodnutia nezaradiť túto cestnú komunikáciu medzi "priority" polemizovať, pretože rekonštrukciou daného úseku na kvalitatívne vyhovujúcu komunikáciu pre aktuálne dopravné zaťaženie by sa dosiahlo odľahčenie okolitých komunikácií , ktoré vedú obcami, od dopravy, zvýšenie bezpečnosti, ale aj zvýšenie atraktivity oblasti a rozvoj turistického ruchu.
ANKETA
Čo na panelovú cestu hovoria vodiči?
Danina Legátová
Tirák predo mnou nadvihol panel, mne sa našťastie nič nestalo, odniesla si to len puklica... Ale odvtedy sa tej ceste vyhýbam.
Robo Mucha
Bolo by už načase nahradiť tento "tankodrom" poriadnou cestou. Čo na to kompetentní, ktorí iba omieľajú že nie sú peniaze ale pritom sami poberajú priam astronomické platy??? Alebo dávajú iba predvolebné sľuby voličom a potom si celé volebné obdobie pohadzujú tento nanajvýš akútny problém ako horúci zemiak???
Martina Pribylinova
No to je najhoršia cesta, po ktorej som kedykoľvek išla a aj často chodím, no niekedy sa jej snažím vyhnúť cez dediny, ale je to zdĺhavé. Cesta trvá o 10 – 15 minút dlhšie... Už by s tou panelkou mali konečne niečo urobiť.
Marián Gíret
No po tej ceste jazdia asi len ľudia, ktorí nepoznajú trasu cez obce, alebo ľudia, ktorí majú autá havarijne poistené... Ináč cesta cez obce je asi o 1 km dlhšia a aj o pár nezanedbateľných minút dlhšia... No radšej tých pár minút prejdem cez obce, ako pár hodín čakať na odťah vozidla a dokumentovanie škody.
Lucia Jesenská
Tou cestou cestujeme často na Kremnicu, je katastrofálnom stave... Známy tam mal haváriu, lebo kamión idúci pred ním náporom tlaku zodvihol jeden z panelov a on naletel na ten panel a skončil v jarku s rozbitým autom... Nenávidím tú cestu, je plná jám, dier, nerovnosti... A keď sa k tomu pridá tma a hmla, škoda domýšľať. Radšej tam dajú značky, že nerovnosti na ceste a vec vyriešená!
ZDROJ: FACEBOOK