Pondelok, 21. jún, 2021 | Meniny má AlojzKrížovkyKrížovky

Na diaľnicu je stále málo peňazí

Vláda zatiaľ nemá dostatok peňazí na dostavbu plánovaných úsekov diaľnice D1. Zo zdrojov, ktoré má v súčasnosti k dispozícii, môže postaviť buď tunel Višňové, alebo štyri úseky medzi Martinom a Prešovom.

Zdrojov na dialnice je stále málo.Zdrojov na dialnice je stále málo. (Zdroj: JÁN KROŠLÁK)

MARTIN. Plány na výstavbu tunela Višňové a úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom dostali ďalšiu ranu. Po zrušení PPP projektov chcela nová vláda stavať diaľnice prevažne z európskych peňazí. Brusel sa však k našim zámerom stavia rezervovane. Kabinet premiérky Ivety Radičovej pritom chce spojiť Bratislavu s Košicami najneskôr v období rokov 2015 až 2016.

Najprv vyčerpať, potom žiadať

Vláda začiatkom februára schválila, že presunmi v rámci operačného programu doprava by malo do balíka určeného na financovanie diaľnic pribudnúť 250 miliónov eur. Ďalších takmer 400 miliónov vrátane spolufinancovania malo pritiecť z programov na podporu výskumu, vzdelania či informatizáciu spoločnosti. Na tento zámer je však potrebný súhlas Bruselu a ten nám zelenú nedal. Výsledkom rokovaní ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) je len odkaz, že Slovensko musí najprv dokázať, že vie na diaľnice vyčerpať to, čo už plánovalo. Až potom môže žiadať o peniaze z iných operačných programov.

Prioritou úseky medzi Martinom a Prešovom

Termín dokončenie súvislej diaľnice medzi hlavným mestom a metropolou východu sa znovu s najväčšou pravdepodobnosťou posunie. Na to, aby sme dostali od Bruselu povolenie premiestniť viac peňazí z eurofondov na diaľnice, musí najprv minúť už nachystaných 700 miliónov eur.

„Tieto peniaze by mali vystačiť na štyri z pôvodných piatich úsekov bývalého prvého balíka PPP. Urobíme všetko preto, aby sa úseky dokončili v rokoch 2014 až 2015," naznačil hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič prioritu rezortu.

Ešte bývalá vláda naplánovala medzi Martinom a Prešovom 5 úsekov. Súvislý ťah diaľnice aspoň za Ružomberok môže nabúrať problémový úsek Turany – Hubová. Európskej komisii sa totiž stále nepozdáva zásah betónu do Malej či Veľkej Fatry.

Tunel do Žiliny

Ďalšou možnosťou je zamerať pozornosť na diaľnicu v okolí Žiliny. Najmä na tunel medzi Martinom a Žilinou.

„Tento úsek je z pohľadu náročnosti a času výstavby najkomplikovanejší. Aj jeho konečný efekt sa však prejaví až vtedy, ak budeme mať súvislú sieť diaľnic," povedal Ľubomír Palčák, riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

Zjednodušene povedané tunel sa stavia najdlhšie, a tak sa má začať stavať prvý. Okrem toho, to, čo sa vyťaží pri jeho razení, sa dá použiť pri výstavbe ďalšieho úseku. Môže sa tak ušetriť vyše 30 miliónov eur.

Treba zvoliť reálne riešenia

Ak vláda nepresvedčí Brusel, že dokáže čerpať eurofondy, tak buď diaľničné plány stopne, alebo na ne získa zdroje inde. Možnosťou je napríklad požičať si. Túto možnosť spomína minister dopravy Ján Figeľ vo svojom pláne B. Chýbajúcich 700 miliónov by však odborníci zháňali inde.

„Pomôcť môžu aj menšie a hlavne transparentnejšie PPP projekty, ktoré budú mať čo najväčšiu šancu sa splatiť z budúcich poplatkov za užívanie ciest," tvrdí analytik INEKO Peter Goliaš. Museli by byť však presne určené podmienky, za akých by sa splátky súkromníkovi rátali do verejného dlhu.

„Ďalšie možnosti, ako napríklad presun výdavkov z iných kapitol, alebo financovanie na nový dlh sú vzhľadom na stav verejných financií obmedzené," dodal Goliaš. Ak nebudú eurofondy, odporúča radšej zreálniť tempo výstavby.

Pozitívny signál

Financovanie strategickej cestnej tepny dostalo v závere minulého týždňa pozitívny impulz. Slovenská republika bude môcť na dostavbu diaľnice D1 využiť dodatočné zdroje aj z tých operačných programov, ktoré sa jej nepodarí v stanovenom období vyčerpať. V piatok sa na tom počas rokovania v Bruseli dohodla slovenská premiérka Iveta Radičová a šéf Európskej komisie (EK) José Manuel Barroso. Ich bilaterálna schôdzka sa odhrala počas mimoriadneho summitu európskych lídrov, ktorého ústrednou témou bolo riešenie situácie v nepokojoch zmietanej Líbyi. EK podľa Radičovej vyjadrila pochopenie pre dostavbu D1-ky. "Pochopili, prečo nechceme pokračovať v PPP," vyhlásila šéfka slovenskej exekutívy v narážke na tzv. projekty súkromno-verejného vlastníctva.

ČO STAVAŤ SKÔR

Richard Ďurana, analytik INESS

Pokiaľ sa neurobí analýza nákladov a výnosov vybudovaných úsekov, ktorá by potvrdila ich ekonomický prínos a zohľadnila alternatívne použitie vynaložených peňazí, diaľničné úseky by sa budovať nemali. Ak chce vláda silou-mocou diaľnice budovať, nech vyhlási tender a formou prípravy pozemkov pomôže každému, kto vybuduje úsek a bude si na ňom vyberať mýto. Taký tender rozhodne, ktoré úseky budú ekonomicky najvýhodnejšie.

Tibor Kočvara, generálny riaditeľ Skanska SK

Z nášho pohľadu je najdôležitejší úsek D1 – Višňové – Dubná skala s tunelom Višňové. Tento úsek je časovo aj technicky najnáročnejší. Aj keby sa s výstavbou ostatných, menej technicky i časovo náročných úsekov diaľnice začalo neskôr, ich dokončovanie môže byť v paralelnom čase.

Jozef Drahovský, dopravný analytik

Hocičo, čo je pripravené. Viem, že sú prichystané niektoré stavby, stavať je kde a je aj čo, ale ekonómovia musia rozhodnúť z ich hľadiska, čo má význam a čo nemá.

Ľuboš Vančo, Partner audítorskej firmy KPMG

Mali by začať stavať to, čo je najpripravenejšie. Tri roky, aj keď sa zdajú ako relatívne dlhý čas, sú relatívne krátke, keď sa bavíme o tom, že chcú niečo financovať z eurofondov.

ZDROJ SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  2. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  4. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  5. 15 otázok o separovaní. Minimálne na jednu nebudete vedieť odpovedať
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  7. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  8. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  9. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  10. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  1. Legislative intention - recodification of the corporate law
  2. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  3. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  4. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  5. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  6. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  7. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  8. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  9. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  10. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 30 108
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 481
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 094
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 666
  5. Po Slovensku na motorke 6 766
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 337
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 4 891
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 844
  9. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 3 637
  10. Crème de la crème po slovensky 3 179
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Ilustračné foto.

Počas dvojdňového pripomenutie si 160. jubilea Memoranda národa slovenského som neraz dostal otázku, čo nám z jeho odkazu zostalo dnes. Akoby súčasná demokratická a zvrchovaná Slovenská republika nebola tým najzásadnejším dedičstvom!


Peter Cabadaj 7 h
Vlani na kúpalisku v Martine.

V Turčianskych Tepliciach otvoria kúpalisko Vieska budúci týždeň.


18 h
Mladí hádzanári už začali trénovať.

Mladí martinskí hádzanári sa vrátili do tréningového procesu.


RR 19. jún
Blatnický hrad je obľúbeným miestom mnohých Turčanov.

Mnoho Turčanov obľubuje návštevu Blatnického hradu. Po ceste k zrúcanine sa dá obdivovať krásna príroda a famózne výhľady na okolité hory.


19. jún

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Starohaličana zavalila slama. Neprežil.


18. jún

Mladý medveď navštevuje v dedine včelára.


18. jún

Na miesto boli privolaní po zrážke osobného auta s nákladným.


13 h

Vieme, kedy ju plánujú sprístupniť pre verejnosť.


TASR 16 h

Už ste čítali?