Streda, 10. august, 2022 | Meniny má Vavrinec

Na diaľnicu je stále málo peňazí

Vláda zatiaľ nemá dostatok peňazí na dostavbu plánovaných úsekov diaľnice D1. Zo zdrojov, ktoré má v súčasnosti k dispozícii, môže postaviť buď tunel Višňové, alebo štyri úseky medzi Martinom a Prešovom.

Zdrojov na dialnice je stále málo.Zdrojov na dialnice je stále málo. (Zdroj: JÁN KROŠLÁK)

MARTIN. Plány na výstavbu tunela Višňové a úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom dostali ďalšiu ranu. Po zrušení PPP projektov chcela nová vláda stavať diaľnice prevažne z európskych peňazí. Brusel sa však k našim zámerom stavia rezervovane. Kabinet premiérky Ivety Radičovej pritom chce spojiť Bratislavu s Košicami najneskôr v období rokov 2015 až 2016.

Najprv vyčerpať, potom žiadať

Vláda začiatkom februára schválila, že presunmi v rámci operačného programu doprava by malo do balíka určeného na financovanie diaľnic pribudnúť 250 miliónov eur. Ďalších takmer 400 miliónov vrátane spolufinancovania malo pritiecť z programov na podporu výskumu, vzdelania či informatizáciu spoločnosti. Na tento zámer je však potrebný súhlas Bruselu a ten nám zelenú nedal. Výsledkom rokovaní ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) je len odkaz, že Slovensko musí najprv dokázať, že vie na diaľnice vyčerpať to, čo už plánovalo. Až potom môže žiadať o peniaze z iných operačných programov.

Prioritou úseky medzi Martinom a Prešovom

Termín dokončenie súvislej diaľnice medzi hlavným mestom a metropolou východu sa znovu s najväčšou pravdepodobnosťou posunie. Na to, aby sme dostali od Bruselu povolenie premiestniť viac peňazí z eurofondov na diaľnice, musí najprv minúť už nachystaných 700 miliónov eur.

„Tieto peniaze by mali vystačiť na štyri z pôvodných piatich úsekov bývalého prvého balíka PPP. Urobíme všetko preto, aby sa úseky dokončili v rokoch 2014 až 2015," naznačil hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič prioritu rezortu.

Ešte bývalá vláda naplánovala medzi Martinom a Prešovom 5 úsekov. Súvislý ťah diaľnice aspoň za Ružomberok môže nabúrať problémový úsek Turany – Hubová. Európskej komisii sa totiž stále nepozdáva zásah betónu do Malej či Veľkej Fatry.

Tunel do Žiliny

Ďalšou možnosťou je zamerať pozornosť na diaľnicu v okolí Žiliny. Najmä na tunel medzi Martinom a Žilinou.

„Tento úsek je z pohľadu náročnosti a času výstavby najkomplikovanejší. Aj jeho konečný efekt sa však prejaví až vtedy, ak budeme mať súvislú sieť diaľnic," povedal Ľubomír Palčák, riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

Zjednodušene povedané tunel sa stavia najdlhšie, a tak sa má začať stavať prvý. Okrem toho, to, čo sa vyťaží pri jeho razení, sa dá použiť pri výstavbe ďalšieho úseku. Môže sa tak ušetriť vyše 30 miliónov eur.

Treba zvoliť reálne riešenia

Ak vláda nepresvedčí Brusel, že dokáže čerpať eurofondy, tak buď diaľničné plány stopne, alebo na ne získa zdroje inde. Možnosťou je napríklad požičať si. Túto možnosť spomína minister dopravy Ján Figeľ vo svojom pláne B. Chýbajúcich 700 miliónov by však odborníci zháňali inde.

„Pomôcť môžu aj menšie a hlavne transparentnejšie PPP projekty, ktoré budú mať čo najväčšiu šancu sa splatiť z budúcich poplatkov za užívanie ciest," tvrdí analytik INEKO Peter Goliaš. Museli by byť však presne určené podmienky, za akých by sa splátky súkromníkovi rátali do verejného dlhu.

„Ďalšie možnosti, ako napríklad presun výdavkov z iných kapitol, alebo financovanie na nový dlh sú vzhľadom na stav verejných financií obmedzené," dodal Goliaš. Ak nebudú eurofondy, odporúča radšej zreálniť tempo výstavby.

Pozitívny signál

Financovanie strategickej cestnej tepny dostalo v závere minulého týždňa pozitívny impulz. Slovenská republika bude môcť na dostavbu diaľnice D1 využiť dodatočné zdroje aj z tých operačných programov, ktoré sa jej nepodarí v stanovenom období vyčerpať. V piatok sa na tom počas rokovania v Bruseli dohodla slovenská premiérka Iveta Radičová a šéf Európskej komisie (EK) José Manuel Barroso. Ich bilaterálna schôdzka sa odhrala počas mimoriadneho summitu európskych lídrov, ktorého ústrednou témou bolo riešenie situácie v nepokojoch zmietanej Líbyi. EK podľa Radičovej vyjadrila pochopenie pre dostavbu D1-ky. "Pochopili, prečo nechceme pokračovať v PPP," vyhlásila šéfka slovenskej exekutívy v narážke na tzv. projekty súkromno-verejného vlastníctva.

ČO STAVAŤ SKÔR

Richard Ďurana, analytik INESS

Pokiaľ sa neurobí analýza nákladov a výnosov vybudovaných úsekov, ktorá by potvrdila ich ekonomický prínos a zohľadnila alternatívne použitie vynaložených peňazí, diaľničné úseky by sa budovať nemali. Ak chce vláda silou-mocou diaľnice budovať, nech vyhlási tender a formou prípravy pozemkov pomôže každému, kto vybuduje úsek a bude si na ňom vyberať mýto. Taký tender rozhodne, ktoré úseky budú ekonomicky najvýhodnejšie.

Tibor Kočvara, generálny riaditeľ Skanska SK

Z nášho pohľadu je najdôležitejší úsek D1 – Višňové – Dubná skala s tunelom Višňové. Tento úsek je časovo aj technicky najnáročnejší. Aj keby sa s výstavbou ostatných, menej technicky i časovo náročných úsekov diaľnice začalo neskôr, ich dokončovanie môže byť v paralelnom čase.

Jozef Drahovský, dopravný analytik

Hocičo, čo je pripravené. Viem, že sú prichystané niektoré stavby, stavať je kde a je aj čo, ale ekonómovia musia rozhodnúť z ich hľadiska, čo má význam a čo nemá.

Ľuboš Vančo, Partner audítorskej firmy KPMG

Mali by začať stavať to, čo je najpripravenejšie. Tri roky, aj keď sa zdajú ako relatívne dlhý čas, sú relatívne krátke, keď sa bavíme o tom, že chcú niečo financovať z eurofondov.

ZDROJ SME

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  3. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  4. Prehľad a automatizácia
  5. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  6. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  7. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  1. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  4. Prehľad a automatizácia
  5. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  6. Šéf PLANEO: Budúcnosť obchodu je v službách
  7. Čo robiť, aby dieťa neskončilo v nemocnici s črevnou virózou?
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 10 645
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 633
  3. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 6 627
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 4 724
  5. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 484
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 3 474
  7. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 3 436
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 2 446

Blogy SME

  1. Stop alibizmu: 11 otázok, na ktoré odpovede od fanúšikov ruskej okupácie Ukrajiny nedostanete
  2. Marián Viskupič: Aj v pokazenom koláči sa dajú nájsť chutné hrozienka
  3. Marek Kytka: Prečo je David Krejčí kľúčový pre Boston Bruins ?
  4. Věra Tepličková: Poslankyňa Tabak vzdeláva (a už zasa v potoku)
  5. Oskar Kaman: Zážitková atrakcia na kolesách s pivom v ruke! Fenomén, ktorý spôsobuje problémy?
  6. Jozef Sitko: Nesystémový systém manipuluje výsledky blogu
  7. Štefan Vidlár: Hodová story
  8. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Zubria zvernica a Pstruhový raj Topoľčianky
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 127 781
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 27 115
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 393
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 345
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 5 935
  6. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 5 375
  7. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 248
  8. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 2 851
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Prvý prípravný zápas odohrá Martin proti Žiline.

Zdá sa, že nová sezóna prvej ligy bude mať poriadne grády.


23 h
 Bystrička bude hrať doma štyri zápasy po sebe.

Všetky turčianske celky sa v prvom kole súťaže predstavili na súperových ihriskách. Ako jediní doviezli domov bod futbalisti Bystričky, ktorí remizovali na pôde Lieseku.


8. aug

Poznáme výhercov veľkej záhradkárskej súťaže.


8. aug
Belá aj Žabokreky prehrali, cez víkend  ich čaká turčianske El Clásico.

Žabokreky odohrali nešťastné stretnutie v Bobrove, keď dostali červenú kartu a zahodili penaltu. Diviaky gólom v nadstavenom čase rozhodli o svojom víťazstve v Zubrohlave.


8. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Lukáš sa zo stanovačky nevrátil, zomrel po páde zo skaly.


9. aug

39-ročný muž je nezvestný od včerajšieho rána.


(tn) 9. aug

Bariéru medzi autami a posedením na okraji cesty bude tvoriť mobilná zeleň.


19 h

Trnava má zatiaľ päť kandidátov na post primátora.


23 h

Blogy SME

  1. Stop alibizmu: 11 otázok, na ktoré odpovede od fanúšikov ruskej okupácie Ukrajiny nedostanete
  2. Marián Viskupič: Aj v pokazenom koláči sa dajú nájsť chutné hrozienka
  3. Marek Kytka: Prečo je David Krejčí kľúčový pre Boston Bruins ?
  4. Věra Tepličková: Poslankyňa Tabak vzdeláva (a už zasa v potoku)
  5. Oskar Kaman: Zážitková atrakcia na kolesách s pivom v ruke! Fenomén, ktorý spôsobuje problémy?
  6. Jozef Sitko: Nesystémový systém manipuluje výsledky blogu
  7. Štefan Vidlár: Hodová story
  8. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Zubria zvernica a Pstruhový raj Topoľčianky
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 127 781
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 27 115
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 393
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 345
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 5 935
  6. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 5 375
  7. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 248
  8. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 2 851
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala

Už ste čítali?