MARTIN. Myšlienka rekonštrukcie stálej expozície TG sa formovala od začiatku minulého roka ako výsledok plánovaných zmien v interiéri budovy galérie. Ako nám povedala autorka jej koncepcie Jarmila Kováčová, nová predstava o podobe stálej expozície vychádza z poznania umelecko-historických reálií a medzníkov, ktoré formovali a určovali vývoj slovenského moderného výtvarného umenia s dôrazom na spomínanú jedinečnú pozíciu mesta Martin.
„Tradičná kultúrna klíma Martina tvorená generáciami literárne i politicky činných osobností od čias národného obrodenia, ale aj vydavateľská a spoločenská aktivita sústredená pri Matici slovenskej a bohatá spolková divadelná a literárna činnosť, to všetko sa stalo inšpiratívnym zázemím pre výrazné osobnosti slovenského výtvarného umenia," doplnila.
Turčianska galéria vlastní reprezentatívny súbor olejomalieb, grafických i kresebných prác Mikuláša Galandu, z veľkej miery daru Márie Galandovej, rod. Boudovej. V ďalších výstavných miestnostiach galérie sa dostávajú do kontextu autori, ktorí prežili v Martine niekoľko rokov, spolutvorili umelecké prostredie mesta a ich tvorba zapadá do prvej polovice 20. storočia. Jednu z výstavných miestností predstavuje tvorba generácie II. svetovej vojny V. Hložník, V. Chmel, Skupina Trojštít reprezentovaná F. Štefunkom, M. Benkom, K. Ondreičkom, L. Záborským.
Zatiaľ poslednú časť stálej expozície tvoria diela galandovcov: A. Barčík, M. Laluha, R. Krivoš, V. Kompánk, M. Pašteka, P. Tóth, I. Štubňa, M. Marček, E. Púček. Ich tvorba je na výstave zastúpená ranými dielami z prelomu 50. - 60. r. 20. storočia.
Ako doplnila kurátorka výstavy Silvia Rajčanová, stále expozícia má ambície postupne chronologicky predstavovať výtvarný život Turca už uzavretého umeleckého diela osobností spätých s regiónom s presahom do 60. - 80. rokov 20. storočia. Kritériom výskumu autorov a zaradenia do stálej expozície je v zmysle koncepcie výstavy ich príslušnosť k regiónu, ale najmä a súčasne dielo, ktoré predstavuje výtvarne etablované hodnoty v v nadregionálnom kontexte (L. Tanóczky, O. Krýslová a i.).