J. Topercer: Diaľnica môže ísť do tunela, príroda nie

Ekológ Ján Topercer z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici má argumenty, ako v problémovom úseku Turany – Hubová postaviť diaľnicu a minimalizovať dopady na prírodu. Jeho receptom stále zostáva Korbeľka. Tunel je podľa neho nielen ekologick

Ján Topercer, odborník na ekológiu z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici.Ján Topercer, odborník na ekológiu z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici. (Zdroj: JANA KOVALČÍKOVÁ)

ejší, ale aj ľudskejší a lacnejší.

Čo hovoríte na názor, že výstavbu diaľnice D1 brzdia vďaka svojmu postoju k úseku Turany - Hubová prírodovedci a environmentálne mimovládne organizácie?

- Už v polovici 80. rokov minulého storočia, keď sa začali prvé posudzovania diaľnice, vychádzal z analýz ako najprijateľnejší tunel Korbeľka. Aj v záverečnom stanovisku rezortu životného prostredia z 12. novembra 2002 sa dočítame, že environmentálne i socioekonomicky najprijateľnejšie riešenie D1 v úseku Turany - Hubová je variant s tunelom Korbeľka. Teda nielen pre prírodu, ale i pre miestnych obyvateľov. V polovici roku 2005, ešte počas úradovania druhej Dzurindovej vlády, však Ministerstvo dopravy vybralo inú trasu, ktorú začal rozpracovávať a presadzovať Ficov kabinet. Tá by okrem mnohých iných prírodných hodnôt európskeho významu zlikvidovala unikátnu rezerváciu Rojkovské rašelinisko, ktoré má 17 000 rokov a bolo tu už v časoch mamutov. V stávke je príliš veľa a keďže existuje alternatívne riešenie, nemôžeme pred tým zatvárať oči a hodiť to celé za hlavu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Vy tvrdíte, že máme prírodný unikát, ktorý nám závidí celý svet a my ho zničíme cestou, ktorá sa však dá postaviť tak, aby rašelinisko zostalo nedotknuté?

- Áno, zjednodušene sa to dá takto povedať.

Keby enviromentalisti v čase, keď sa začalo uvažovať o zmene trasy, argumentovali ako dnes, mohli predsa problémom predísť?

- Slovensko v roku 2004 vstúpilo do Európskej únie. To prinieslo aj povinnosť primerane posúdiť vplyvy výstavby diaľnice na územia sústavy Natura 2000. V novembri 2007 narýchlo vznikla štúdia, ktorá slúžila ako podklad na ďalšie konania úradov. Žiaľ, bola spracovaná veľmi povrchne po vecnej i metodickej stránke, s minimálnym prieskumom dotknutého územia a chybnými údajmi. Údaje a stanoviská správ národných parkov a ani naše neprešli cez úroveň ústredia Štátnej ochrany prírody SR. Tam boli prepísané a ďalej sa dostali v podobe, aká vyhovovala politickej požiadavke.

SkryťVypnúť reklamu

Viete spomínané tvrdenia podložiť?

- Napríklad tá rýchla štúdia vôbec neuvádza dôležité biotopy a druhy, ktoré žijú na dotknutom území. Zamlčali dokonca prioritné biotopy európskeho významu, cez ktoré sa smie stavať len v prípade bezprostredného ohrozenia zdravia a života ľudí. Podcenili aj veľa významných vplyvov a naopak precenili možnosti na ich zmiernenie. V našich expertízach z toho obdobia všetko nájdete.

Dosť sa v súvislosti s výstavbou cestnej siete diskutuje o veľkých šelmách ako medveď, rys, vlk, medzi ktorými je už v súčasnosti malý tok génov. Čo s ich populáciami spraví diaľnica vedúca cez náš región?

- Reálne hrozí, že dovŕši postupnú izoláciu fatranských populácií šeliem. Tie časom stratia životaschopnosť, pretože prestane migrácia a premiešavanie génov. Už teraz majú problém prechádzať cez cestu a železnicu. Ak sa im do cesty ešte postaví diaľnica oplotená elektrickým plotom, úplne ich to izoluje. V súčasnosti šelmy migrujú koridorom širokým 7 až 8 kilometrov. Podľa projektu sa im koridor zúži na pár mostov a 37 metrov ekoduktu. Navyše ten má stáť mimo migračnej trasy na mieste, kde nebol zistený pohyb šeliem. Bránia mu dva kameňolomy, sídlo i oporné múry, takže medveď by musel vedieť lietať, aby sa z ekoduktu dostal ďalej. Aj toto je dôkaz, ako neodborne sa projekt pripravoval.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalším problémom, ktorý sa už nejaký čas vynára, sú invázne rastliny...

- Tie sa v dotknutom území šíria najmä pri zemných prácach a s rôznymi navážkami a skládkami na stavenisku. Ide o cudziu „nevychovanú" a konkurenčne zdatnú burinu, ktorá ešte nemá v novom prostredí prirodzených konkurentov. Preto sa zvykne rýchlo šíriť. Nielen do chránených území, ale aj do záhrad a na polia. Toto celosvetové nebezpečenstvo bolo v projekte tiež hrubo podcenené.

Ak sa postaví preferovaný variant diaľnice v Kraľovanoch, z nej odbočí rýchlostná cesta na Oravu. Bude tento úsek z environmentálneho hľadiska bezproblémový?

- Vzhľadom na charakter územia v úzkej doline Oravy je už dnes jasné, že by sme sa dostali do rovnako zložitej situácie, aká je medzi Turanmi a Hubovou. Tento variant je našťastie nepriechodný.

Mnohé z problémov môže podľa vás vyriešiť tunel Korbeľka. Ten nemá žiadne chyby?

- Nič nie je bezproblémové, no vplyvy jeho výstavby na životné prostredie by boli neporovnateľne menšie. Nezasahujú také cenné územie, týkali by sa len niekoľkých lokalít a jedného vodného zdroja. V novej štúdii firmy Tarosi Bratislava, podloženej jej praktickými skúsenosťami z Rakúska a Nemecka, autori tvrdia, že preferovaný úžinový variant B2 s menšími tunelmi Rojkov a Havran bude stáť 748 miliónov eur(dĺžka tunelov spolu 4 708 m). Severný tunelový variant B1 s tunelmi Korbeľka a Havran (dĺžka tunelov spolu 8 749 m) by stál podľa zvolenej metódy razenia od 606 miliónov do 726 miliónov eur. Rozdiel v prospech tunelového variantu B1 je zhruba 142 až 22 miliónov eur. Objektívne však treba dodať, že ešte chýba podrobnejší hydrogeologický prieskum, ktorý niečo stojí a určitý čas trvá.

Jedným z dôvodov, ktorý často zaznieval na obhajobu súčasnej trasy, je existencia výdatného prameňa, ktorý by tunel Korbeľka ohrozoval. Aký máte protiargument?

- Na trase preferovaného variantu sú tiež dva tunely a dva pramene. Jeden je priamo v trase a druhý v jej tesnej blízkosti. Tunel Korbeľka by viedol približne 350 metrov od prameňa. Ten je síce výdatnejší, no odstup dostatočný a vápenec tam nie je podľa doterajších prieskumov taký rozpukaný ako pri Rojkove. Pre ilustráciu: železničný tunel Čremošné vedie pár desiatok metrov od porovnateľne výdatného zdroja vody, aký je pri Korbeľke. Stavali ho pred 80 rokmi, v ťažšom teréne, s použitím vtedajších technológií a vedeli to zvládnuť.

Aj bežný laik vidí, že zásahy do chránených oblastí boli na úseku Turany – Hubová veľké. Neplačeme teraz už len nad rozliatym mliekom?

- Ešte stále je možná prirodzená obnova dotknutého územia vrátane väčšiny najcennejších biotopov. Paradoxne sú aj malé časti, kde síce v dlhodobejšom horizonte, ale reálne, existuje aj možnosť zlepšenia oproti pôvodnému stavu.

Súčasní ministri Figeľ a Nagy Korbeľku už tiež zavrhli a presadzujú pred Európskou komisiou povrchový variant s dvomi menšími tunelmi. Máte už konkrétnu informáciu, čo sa im podarilo dohodnúť a čo na ich postoj hovoríte?

- Pokiaľ viem, minister Nagy by dal prednosť Korbeľke. Ministerstvo dopravy od leta 2010 neprinieslo žiadne nové argumenty okrem návrhov typu - zvýšme ploty pri diaľnici. Pochybujem, že takýmto spôsobom rozptýli pretrvávajúce pochybnosti a vážne výhrady Európskej komisie k projektu. Diaľnica môže ísť do tunela, unikátna príroda na styku štyroch území Natura 2000 však nie. Máme v rukách kus rodinného striebra európskej prírody, nestraťme ho.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  4. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  7. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  8. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  1. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  4. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  5. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  6. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  7. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  8. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 17 172
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 7 290
  3. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 5 887
  4. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 4 315
  5. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 3 728
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 104
  7. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 2 096
  8. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 1 528
  1. Ernest Klotton: Tonka, Tonička, naša sestra, drahá mamička a babka
  2. Dušan Piršel: Prebieha naša životná dráha lineárne, alebo je sínusoidou?
  3. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém.
  4. Martin Fronk: Človek hodný inšpirácie
  5. Angelika Herčková: Ak ostávame ako zamestnanci v sociálnych službách, nesmieme zabúdať prečo
  6. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Vydrník
  7. Ernest Klotton: Demokracia je len nástroj, ktorý možno podľa potreby ohýbať
  8. Irena Šimuneková: Goralská perla pod Belianskymi Tatrami – Ždiar
  1. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 24 801
  2. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 13 853
  3. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 13 458
  4. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 8 976
  5. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 8 431
  6. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 7 351
  7. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 7 173
  8. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 7 132
  1. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  2. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  3. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  4. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
  5. Jiří Ščobák: Ako prísť o peniaze ľahko a rýchlo
  6. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa vedie do SNP.
  7. Věra Tepličková: O sviniach, potkanoch a sokoloch
  8. Post Bellum SK: Známi aj menej známi hrdinovia SNP
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Ak hľadáte miesto, kde sa spojí zábava, rýchlosť a technická precíznosť, GR Drift je tou správnou voľbou.


Druhá trieda má za sebou druhé kolo.

Štubňa vyhrávala po exportnom góle, nakoniec utrpela debakel.


Už tento týždeň obávanú cestu obsadia cestári.

Práce im zaberú niekoľko mesiacov.


TASR 1

Asi nezvolila správny variant.


TASR

Už ste čítali?