Piatok, 18. jún, 2021 | Meniny má VratislavKrížovkyKrížovky

J. Topercer: Diaľnica môže ísť do tunela, príroda nie

Ekológ Ján Topercer z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici má argumenty, ako v problémovom úseku Turany – Hubová postaviť diaľnicu a minimalizovať dopady na prírodu. Jeho receptom stále zostáva Korbeľka. Tunel je podľa neho nielen ekologick

Ján Topercer, odborník na ekológiu z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici.Ján Topercer, odborník na ekológiu z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici. (Zdroj: JANA KOVALČÍKOVÁ)

ejší, ale aj ľudskejší a lacnejší.

Čo hovoríte na názor, že výstavbu diaľnice D1 brzdia vďaka svojmu postoju k úseku Turany - Hubová prírodovedci a environmentálne mimovládne organizácie?

- Už v polovici 80. rokov minulého storočia, keď sa začali prvé posudzovania diaľnice, vychádzal z analýz ako najprijateľnejší tunel Korbeľka. Aj v záverečnom stanovisku rezortu životného prostredia z 12. novembra 2002 sa dočítame, že environmentálne i socioekonomicky najprijateľnejšie riešenie D1 v úseku Turany - Hubová je variant s tunelom Korbeľka. Teda nielen pre prírodu, ale i pre miestnych obyvateľov. V polovici roku 2005, ešte počas úradovania druhej Dzurindovej vlády, však Ministerstvo dopravy vybralo inú trasu, ktorú začal rozpracovávať a presadzovať Ficov kabinet. Tá by okrem mnohých iných prírodných hodnôt európskeho významu zlikvidovala unikátnu rezerváciu Rojkovské rašelinisko, ktoré má 17 000 rokov a bolo tu už v časoch mamutov. V stávke je príliš veľa a keďže existuje alternatívne riešenie, nemôžeme pred tým zatvárať oči a hodiť to celé za hlavu.

Skryť Vypnúť reklamu

Vy tvrdíte, že máme prírodný unikát, ktorý nám závidí celý svet a my ho zničíme cestou, ktorá sa však dá postaviť tak, aby rašelinisko zostalo nedotknuté?

- Áno, zjednodušene sa to dá takto povedať.

Keby enviromentalisti v čase, keď sa začalo uvažovať o zmene trasy, argumentovali ako dnes, mohli predsa problémom predísť?

- Slovensko v roku 2004 vstúpilo do Európskej únie. To prinieslo aj povinnosť primerane posúdiť vplyvy výstavby diaľnice na územia sústavy Natura 2000. V novembri 2007 narýchlo vznikla štúdia, ktorá slúžila ako podklad na ďalšie konania úradov. Žiaľ, bola spracovaná veľmi povrchne po vecnej i metodickej stránke, s minimálnym prieskumom dotknutého územia a chybnými údajmi. Údaje a stanoviská správ národných parkov a ani naše neprešli cez úroveň ústredia Štátnej ochrany prírody SR. Tam boli prepísané a ďalej sa dostali v podobe, aká vyhovovala politickej požiadavke.

Skryť Vypnúť reklamu

Viete spomínané tvrdenia podložiť?

- Napríklad tá rýchla štúdia vôbec neuvádza dôležité biotopy a druhy, ktoré žijú na dotknutom území. Zamlčali dokonca prioritné biotopy európskeho významu, cez ktoré sa smie stavať len v prípade bezprostredného ohrozenia zdravia a života ľudí. Podcenili aj veľa významných vplyvov a naopak precenili možnosti na ich zmiernenie. V našich expertízach z toho obdobia všetko nájdete.

Dosť sa v súvislosti s výstavbou cestnej siete diskutuje o veľkých šelmách ako medveď, rys, vlk, medzi ktorými je už v súčasnosti malý tok génov. Čo s ich populáciami spraví diaľnica vedúca cez náš región?

- Reálne hrozí, že dovŕši postupnú izoláciu fatranských populácií šeliem. Tie časom stratia životaschopnosť, pretože prestane migrácia a premiešavanie génov. Už teraz majú problém prechádzať cez cestu a železnicu. Ak sa im do cesty ešte postaví diaľnica oplotená elektrickým plotom, úplne ich to izoluje. V súčasnosti šelmy migrujú koridorom širokým 7 až 8 kilometrov. Podľa projektu sa im koridor zúži na pár mostov a 37 metrov ekoduktu. Navyše ten má stáť mimo migračnej trasy na mieste, kde nebol zistený pohyb šeliem. Bránia mu dva kameňolomy, sídlo i oporné múry, takže medveď by musel vedieť lietať, aby sa z ekoduktu dostal ďalej. Aj toto je dôkaz, ako neodborne sa projekt pripravoval.

Skryť Vypnúť reklamu

Ďalším problémom, ktorý sa už nejaký čas vynára, sú invázne rastliny...

- Tie sa v dotknutom území šíria najmä pri zemných prácach a s rôznymi navážkami a skládkami na stavenisku. Ide o cudziu „nevychovanú" a konkurenčne zdatnú burinu, ktorá ešte nemá v novom prostredí prirodzených konkurentov. Preto sa zvykne rýchlo šíriť. Nielen do chránených území, ale aj do záhrad a na polia. Toto celosvetové nebezpečenstvo bolo v projekte tiež hrubo podcenené.

Ak sa postaví preferovaný variant diaľnice v Kraľovanoch, z nej odbočí rýchlostná cesta na Oravu. Bude tento úsek z environmentálneho hľadiska bezproblémový?

- Vzhľadom na charakter územia v úzkej doline Oravy je už dnes jasné, že by sme sa dostali do rovnako zložitej situácie, aká je medzi Turanmi a Hubovou. Tento variant je našťastie nepriechodný.

Mnohé z problémov môže podľa vás vyriešiť tunel Korbeľka. Ten nemá žiadne chyby?

- Nič nie je bezproblémové, no vplyvy jeho výstavby na životné prostredie by boli neporovnateľne menšie. Nezasahujú také cenné územie, týkali by sa len niekoľkých lokalít a jedného vodného zdroja. V novej štúdii firmy Tarosi Bratislava, podloženej jej praktickými skúsenosťami z Rakúska a Nemecka, autori tvrdia, že preferovaný úžinový variant B2 s menšími tunelmi Rojkov a Havran bude stáť 748 miliónov eur(dĺžka tunelov spolu 4 708 m). Severný tunelový variant B1 s tunelmi Korbeľka a Havran (dĺžka tunelov spolu 8 749 m) by stál podľa zvolenej metódy razenia od 606 miliónov do 726 miliónov eur. Rozdiel v prospech tunelového variantu B1 je zhruba 142 až 22 miliónov eur. Objektívne však treba dodať, že ešte chýba podrobnejší hydrogeologický prieskum, ktorý niečo stojí a určitý čas trvá.

Jedným z dôvodov, ktorý často zaznieval na obhajobu súčasnej trasy, je existencia výdatného prameňa, ktorý by tunel Korbeľka ohrozoval. Aký máte protiargument?

- Na trase preferovaného variantu sú tiež dva tunely a dva pramene. Jeden je priamo v trase a druhý v jej tesnej blízkosti. Tunel Korbeľka by viedol približne 350 metrov od prameňa. Ten je síce výdatnejší, no odstup dostatočný a vápenec tam nie je podľa doterajších prieskumov taký rozpukaný ako pri Rojkove. Pre ilustráciu: železničný tunel Čremošné vedie pár desiatok metrov od porovnateľne výdatného zdroja vody, aký je pri Korbeľke. Stavali ho pred 80 rokmi, v ťažšom teréne, s použitím vtedajších technológií a vedeli to zvládnuť.

Aj bežný laik vidí, že zásahy do chránených oblastí boli na úseku Turany – Hubová veľké. Neplačeme teraz už len nad rozliatym mliekom?

- Ešte stále je možná prirodzená obnova dotknutého územia vrátane väčšiny najcennejších biotopov. Paradoxne sú aj malé časti, kde síce v dlhodobejšom horizonte, ale reálne, existuje aj možnosť zlepšenia oproti pôvodnému stavu.

Súčasní ministri Figeľ a Nagy Korbeľku už tiež zavrhli a presadzujú pred Európskou komisiou povrchový variant s dvomi menšími tunelmi. Máte už konkrétnu informáciu, čo sa im podarilo dohodnúť a čo na ich postoj hovoríte?

- Pokiaľ viem, minister Nagy by dal prednosť Korbeľke. Ministerstvo dopravy od leta 2010 neprinieslo žiadne nové argumenty okrem návrhov typu - zvýšme ploty pri diaľnici. Pochybujem, že takýmto spôsobom rozptýli pretrvávajúce pochybnosti a vážne výhrady Európskej komisie k projektu. Diaľnica môže ísť do tunela, unikátna príroda na styku štyroch území Natura 2000 však nie. Máme v rukách kus rodinného striebra európskej prírody, nestraťme ho.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zázračná škola so zelenou strechou
  2. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  3. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  4. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  5. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  6. Crème de la crème po slovensky
  7. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  8. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  9. Po Slovensku na motorke
  10. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 27 621
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 11 714
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 10 498
  4. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 453
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 7 363
  6. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 6 854
  7. Po Slovensku na motorke 6 123
  8. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 5 487
  9. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 269
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 3 892
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Víťazná záhradka v Kláštore pod Znievom.

Okrem najkrajšej predzáhradky sa v dedine súťažilo aj o najkrajšiu záhradku a najlepšiu premenu.


21m
Tohtoročné futbalové súťaže uzavrú dve kolá, ktoré sa nestihli odohrať na jeseň.

Takmer všetci Turčania budú vo svojich súťažiach bojovať o záchranu.


5 h
Na Základnej škole A. Dubčeka v Martine sa snažia podporovať nadanie všetkých žiakov individuálne.

Za úspechom sú tiež mimoškolské aktivity.


9 h
Ako si vybrať turistickú obuv? Poradí vám Lukáš Majerčák, expert z Intersportu.

Radí expert Lukáš Majerčák zo spoločnosti Intersport.


9 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Nečakaná správa o skone Júliusa Kohúta zasiahla mnohých.


24 h

Mladý medveď navštevuje v dedine včelára.


6 h

Zásahový tím evidoval o výskyte medvedice v dedine vyše 70 hlásení a sťažností.


17. jún

Počet kolízií elektrokolobežiek s chodcami v Trnave stúpol, pribudli aj vážne zranenia.


17. jún

Už ste čítali?