Mesto „sadku" kontrolovať môže, výšku jej nákladov ale neovplyvní

Mesto Martin dlhuje žilinskej SAD, ktorá ako jediná vlastní v turčianskej metropole licenciu na pravidelnú prepravu osôb, za minuloročné výkony vo verejnom záujme pol milióna eur. Poslanci hľadali spôsob ako ich zaplatiť aj pri prvej zmene rozpočtu minulý

Dlh zaplatia všetci.To, čo z príjmu mesta odčerpajú strely, zaplatia na daniach všetci Martinčania.Dlh zaplatia všetci.To, čo z príjmu mesta odčerpajú strely, zaplatia na daniach všetci Martinčania. (Zdroj: ROMAN BREZNIAK)

štvrtok.

MARTIN. Dlh je sčasti aj výsledok prevádzkovania martinských striel, ktoré už približne štyri roky konkurujú „emhádečke" na jej najfrekventovanejších linkách, spravidla od sídliska Ľadoveň cez mesto, sídliská Sever a Košúty až po Železničnú stanicu vo Vrútkach. Ľudia si na nich zvykli a sú ochotní vzdať sa aj istého štandardu cestovania, lebo strely, ktoré prevádzkujú súkromní podnikatelia, sa najmä v špičkách pružnejšie a rýchlejšie prispôsobujú požiadavkám cestujúcej verejnosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ročne menej príjmov o 250 tisíc eur

Na druhej strane, odporcovia striel tvrdia, že ich podnikanie je založené na vykrádaní existujúcej služby, lebo zastavia pri zastávkach tesne pred odchodom veľkého autobusu, naberú niekoľkých cestujúcich a na zastávkach nechajú tých, ktorí majú detské, študentské, dôchodcovské zľavy, matky s kočiarikmi a pohybovo hendikepovaných ľudí, ktorí do striel nedokážu nastúpiť.

Na martinskej radnici operujú odhadom, že ročne strely mestskú pokladnicu pripravia o 250 tisíc eur. „To sú peniaze, ktoré treba v rozpočte nájsť a na ktoré sa skladajú všetci Martinčania. Chýbajú totiž v objeme peňazí, ktoré mesto musí prepravcovi, teda SAD, zaplatiť za výkony vo verejnom záujme," povedal nám na margo tohto problému martinský primátor Andrej Hrnčiar, pričom zdôraznil, že verejnosť sa musí prepravovať cez víkend i skoro ráno či neskoro večer, sú tu školské spoje, ktoré na seba z objektívnych dôvodov nezarobia. Magistrát potom prepláca stratu medzi vybraným cestovným a skutočnými nákladmi. Čím nižší je aj vďaka prevádzkovaniu striel výber cestovného, tým vyššia je strata, ktorú treba vykryť z mestského rozpočtu.

SkryťVypnúť reklamu

Aj vynovený park čosi stojí

V štruktúre dlhu, ktorý má mesto voči žilinskej SAD figuruje aj výška odpisov. V martinskej MHD sa totiž takmer úplne vynovil vozový park, po uliciach jazdia nové autobusy, ktoré síce zvyšujú komfort cestovania, ale odpisy za ne sú súčasťou účtovných položiek, na ktorých úhrade sa mesto v rámci zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme podieľa.

„Mesto má možnosť kontrolovať výšku nákladov účtovaných „sadkou", ale nemá možnosť ich ovplyvniť. Rovnaký problém majú aj v Trenčíne. Sme rozhodnutí s tamojším primátorom pokúsiť sa na ministerstve financií iniciovať zmenu zákona, ktorý túto pozíciu prepravcov v súvislosti s výkonmi vo verejnom záujme zakotvil," hľadá východisko zo vzniknutej situácie martinský primátor.

SkryťVypnúť reklamu

Budú kontrolovať sadku

Nie je jediné, ktoré radnica a poslanci našli. Na náhradu straty na výkony vo verejnom záujme vyčíslené za rok 2010 vo výške 539 tisíc eur zatiaľ zvýšili rozpočet aspoň o 310 tisíc eur, čo je maximum, pretože mesto teraz nemá viac zdrojov na krytie straty. Riešenie sa našlo vo zvýšení cestovného. Platí od prvého mája a týka sa cestujúcich, ktorí na platenie používajú kartu a hore išla aj cena cestovného pre pasažierov nad 65 rokov. Do kategórie tých, ktorí cestujú zadarmo, sa ale od mája dostávajú aj vozičkári. Poslanci sa uzniesli aj na potrebe urobiť kontrolu dotácie na vykrytie straty u prepravcu SAD Žilina, a to v súčinnosti s obcami, ktorými martinská MHD prechádza.

Autor: V.Legerská

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 441
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 622
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 405
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 449
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 6 044
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 636
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 555
  8. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 4 086
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Obľúbený predajca elektroniky NAY pokračuje vo svojom VEĽKOM VÝPREDAJI.


Anastasia Kuzminová a Liliana Hausnerová.

Liliana Hausnerová si vďaka svojej bežeckej záľube užila deň, na ktorý nezabudne do konca života.


Branislav Kováčik z Martina.

Husle Branislava Kováčika poznajú vo svete.


Monika Maruňáková 1

Uctili si dôležité momenty našich dejín.


TASR

Už ste čítali?