štvrtok.
MARTIN. Dlh je sčasti aj výsledok prevádzkovania martinských striel, ktoré už približne štyri roky konkurujú „emhádečke" na jej najfrekventovanejších linkách, spravidla od sídliska Ľadoveň cez mesto, sídliská Sever a Košúty až po Železničnú stanicu vo Vrútkach. Ľudia si na nich zvykli a sú ochotní vzdať sa aj istého štandardu cestovania, lebo strely, ktoré prevádzkujú súkromní podnikatelia, sa najmä v špičkách pružnejšie a rýchlejšie prispôsobujú požiadavkám cestujúcej verejnosti.
Ročne menej príjmov o 250 tisíc eur
Na druhej strane, odporcovia striel tvrdia, že ich podnikanie je založené na vykrádaní existujúcej služby, lebo zastavia pri zastávkach tesne pred odchodom veľkého autobusu, naberú niekoľkých cestujúcich a na zastávkach nechajú tých, ktorí majú detské, študentské, dôchodcovské zľavy, matky s kočiarikmi a pohybovo hendikepovaných ľudí, ktorí do striel nedokážu nastúpiť.
Na martinskej radnici operujú odhadom, že ročne strely mestskú pokladnicu pripravia o 250 tisíc eur. „To sú peniaze, ktoré treba v rozpočte nájsť a na ktoré sa skladajú všetci Martinčania. Chýbajú totiž v objeme peňazí, ktoré mesto musí prepravcovi, teda SAD, zaplatiť za výkony vo verejnom záujme," povedal nám na margo tohto problému martinský primátor Andrej Hrnčiar, pričom zdôraznil, že verejnosť sa musí prepravovať cez víkend i skoro ráno či neskoro večer, sú tu školské spoje, ktoré na seba z objektívnych dôvodov nezarobia. Magistrát potom prepláca stratu medzi vybraným cestovným a skutočnými nákladmi. Čím nižší je aj vďaka prevádzkovaniu striel výber cestovného, tým vyššia je strata, ktorú treba vykryť z mestského rozpočtu.
Aj vynovený park čosi stojí
V štruktúre dlhu, ktorý má mesto voči žilinskej SAD figuruje aj výška odpisov. V martinskej MHD sa totiž takmer úplne vynovil vozový park, po uliciach jazdia nové autobusy, ktoré síce zvyšujú komfort cestovania, ale odpisy za ne sú súčasťou účtovných položiek, na ktorých úhrade sa mesto v rámci zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme podieľa.
„Mesto má možnosť kontrolovať výšku nákladov účtovaných „sadkou", ale nemá možnosť ich ovplyvniť. Rovnaký problém majú aj v Trenčíne. Sme rozhodnutí s tamojším primátorom pokúsiť sa na ministerstve financií iniciovať zmenu zákona, ktorý túto pozíciu prepravcov v súvislosti s výkonmi vo verejnom záujme zakotvil," hľadá východisko zo vzniknutej situácie martinský primátor.
Budú kontrolovať sadku
Nie je jediné, ktoré radnica a poslanci našli. Na náhradu straty na výkony vo verejnom záujme vyčíslené za rok 2010 vo výške 539 tisíc eur zatiaľ zvýšili rozpočet aspoň o 310 tisíc eur, čo je maximum, pretože mesto teraz nemá viac zdrojov na krytie straty. Riešenie sa našlo vo zvýšení cestovného. Platí od prvého mája a týka sa cestujúcich, ktorí na platenie používajú kartu a hore išla aj cena cestovného pre pasažierov nad 65 rokov. Do kategórie tých, ktorí cestujú zadarmo, sa ale od mája dostávajú aj vozičkári. Poslanci sa uzniesli aj na potrebe urobiť kontrolu dotácie na vykrytie straty u prepravcu SAD Žilina, a to v súčinnosti s obcami, ktorými martinská MHD prechádza.
Autor: V.Legerská