Štvrtok, 17. jún, 2021 | Meniny má AdolfKrížovkyKrížovky

Mesto „sadku" kontrolovať môže, výšku jej nákladov ale neovplyvní

Mesto Martin dlhuje žilinskej SAD, ktorá ako jediná vlastní v turčianskej metropole licenciu na pravidelnú prepravu osôb, za minuloročné výkony vo verejnom záujme pol milióna eur. Poslanci hľadali spôsob ako ich zaplatiť aj pri prvej zmene rozpočtu minulý

Dlh zaplatia všetci.To, čo z príjmu mesta odčerpajú strely, zaplatia na daniach všetci Martinčania.Dlh zaplatia všetci.To, čo z príjmu mesta odčerpajú strely, zaplatia na daniach všetci Martinčania. (Zdroj: ROMAN BREZNIAK)

štvrtok.

MARTIN. Dlh je sčasti aj výsledok prevádzkovania martinských striel, ktoré už približne štyri roky konkurujú „emhádečke" na jej najfrekventovanejších linkách, spravidla od sídliska Ľadoveň cez mesto, sídliská Sever a Košúty až po Železničnú stanicu vo Vrútkach. Ľudia si na nich zvykli a sú ochotní vzdať sa aj istého štandardu cestovania, lebo strely, ktoré prevádzkujú súkromní podnikatelia, sa najmä v špičkách pružnejšie a rýchlejšie prispôsobujú požiadavkám cestujúcej verejnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Ročne menej príjmov o 250 tisíc eur

Na druhej strane, odporcovia striel tvrdia, že ich podnikanie je založené na vykrádaní existujúcej služby, lebo zastavia pri zastávkach tesne pred odchodom veľkého autobusu, naberú niekoľkých cestujúcich a na zastávkach nechajú tých, ktorí majú detské, študentské, dôchodcovské zľavy, matky s kočiarikmi a pohybovo hendikepovaných ľudí, ktorí do striel nedokážu nastúpiť.

Na martinskej radnici operujú odhadom, že ročne strely mestskú pokladnicu pripravia o 250 tisíc eur. „To sú peniaze, ktoré treba v rozpočte nájsť a na ktoré sa skladajú všetci Martinčania. Chýbajú totiž v objeme peňazí, ktoré mesto musí prepravcovi, teda SAD, zaplatiť za výkony vo verejnom záujme," povedal nám na margo tohto problému martinský primátor Andrej Hrnčiar, pričom zdôraznil, že verejnosť sa musí prepravovať cez víkend i skoro ráno či neskoro večer, sú tu školské spoje, ktoré na seba z objektívnych dôvodov nezarobia. Magistrát potom prepláca stratu medzi vybraným cestovným a skutočnými nákladmi. Čím nižší je aj vďaka prevádzkovaniu striel výber cestovného, tým vyššia je strata, ktorú treba vykryť z mestského rozpočtu.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj vynovený park čosi stojí

V štruktúre dlhu, ktorý má mesto voči žilinskej SAD figuruje aj výška odpisov. V martinskej MHD sa totiž takmer úplne vynovil vozový park, po uliciach jazdia nové autobusy, ktoré síce zvyšujú komfort cestovania, ale odpisy za ne sú súčasťou účtovných položiek, na ktorých úhrade sa mesto v rámci zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme podieľa.

„Mesto má možnosť kontrolovať výšku nákladov účtovaných „sadkou", ale nemá možnosť ich ovplyvniť. Rovnaký problém majú aj v Trenčíne. Sme rozhodnutí s tamojším primátorom pokúsiť sa na ministerstve financií iniciovať zmenu zákona, ktorý túto pozíciu prepravcov v súvislosti s výkonmi vo verejnom záujme zakotvil," hľadá východisko zo vzniknutej situácie martinský primátor.

Skryť Vypnúť reklamu

Budú kontrolovať sadku

Nie je jediné, ktoré radnica a poslanci našli. Na náhradu straty na výkony vo verejnom záujme vyčíslené za rok 2010 vo výške 539 tisíc eur zatiaľ zvýšili rozpočet aspoň o 310 tisíc eur, čo je maximum, pretože mesto teraz nemá viac zdrojov na krytie straty. Riešenie sa našlo vo zvýšení cestovného. Platí od prvého mája a týka sa cestujúcich, ktorí na platenie používajú kartu a hore išla aj cena cestovného pre pasažierov nad 65 rokov. Do kategórie tých, ktorí cestujú zadarmo, sa ale od mája dostávajú aj vozičkári. Poslanci sa uzniesli aj na potrebe urobiť kontrolu dotácie na vykrytie straty u prepravcu SAD Žilina, a to v súčinnosti s obcami, ktorými martinská MHD prechádza.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rady nad zlato: Naučte sa pripraviť dezerty ako z cukrárne
  2. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  3. Crème de la crème po slovensky
  4. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  8. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  9. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  1. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  2. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  3. Zázračná škola so zelenou strechou
  4. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  5. Crème de la crème po slovensky
  6. Rady nad zlato: Naučte sa pripraviť dezerty ako z cukrárne
  7. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  8. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 27 147
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 13 635
  3. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 11 609
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 11 579
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 8 624
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 6 627
  7. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 6 466
  8. Po Slovensku na motorke 5 770
  9. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 239
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 4 936
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Diskusiu sledujte naživo vo štvrtok o 14. hodine.


15. jún

Zásahový tím evidoval o výskyte medvedice v dedine vyše 70 hlásení a sťažností.


8 h

Životná púť voňavej hviezdy, kávy Emília, začala v roku 1935 v talianskom prístavnom meste Terst, keď kávičkárski gurmáni v laboratóriách namiešali kávovú zmes z vyše 6 rôznych káv druhu Arabica.


16. jún
František Olah.

Dlhoročný masér, kustód a tiež bývalý hokejista František Olah zomrel vo veku 58 rokov.


9 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ľudia nemajú šancu na voľný prístup k vodnej ploche.


13 h

Medvede sa v minulosti v našom regióne nevyskytovali.


16. jún

K príčine smrti sa vyjadria, až keď budú k dispozícii laboratórne výsledky. Predbežne to s očkovaním nesúvislo.


15. jún

Nečakaná správa o skone Júliusa Kohúta zasiahla mnohých.


5 h

Už ste čítali?