Štvrtok, 11. august, 2022 | Meniny má Zuzana

Zrušili im vlaky, do práce cestujú na „tereňáku"

Hoci má Sklené už aj tak vysokú nezamestnanosť, asi sa ešte zvýši. Pre nedostatočné spoje museli niektorí ľudia dať výpoveď. Iní si našli provizórny spôsob ako dochádzať do práce - starou cestou, ktorá je ale len pre odvážneho vodiča s terénnym autom.

Jazda smrti. V noci by si nikto neprial ísť touto cestou.Jazda smrti. V noci by si nikto neprial ísť touto cestou. (Zdroj: Jana Kovalčíková)

SKLENÉ. V súvislosti s dlhmi, ktoré sa železničné spoločnosti rozhodli riešiť rušením neefektívnych spojov, sa medzi ohrozené trate dostala aj tá medzi Prievidzou a Hornou Štubňou.

Obyvatelia Skleného hneď zareagovali petičnou akciou, v ktorej argumentovali najmä tým, že priama cesta na Handlovú zo Skleného neexistuje a mnohí tak stratia možnosť dochádzať do práce a do škôl.

Zavážilo aj to, že vlakové spoje okrem obyvateľov využívajú aj vojaci, ktorí majú na Sklenom základňu. Nepríjemné prekvapenie zažili ľudia opäť po 1. máji, keď zistili, že spoje, ktorými cestovali do práce a z nej, im zrušili.

Koncová obec doplatila na revitalizáciu

„Vlakové spoje ľuďom veľmi narušili život v dedine. My sme koncová obec a spoje odtiaľto sú beztak slabé. Tým, že nám zobrali ešte aj vlakové, niektorí ľudia boli nútení dať výpovede v práci. Dnes vám zamestnávateľ nebude tolerovať, že sa nemáte ako dostať do práce," hovorí starosta obce Ján Gutten.

Obec má už aj tak vysokú nezamestnanosť. „Teraz máme asi 50-percentnú nezamestnanosť a bude sa to zhoršovať. V obci je asi 150 až 200 ľudí v produktívnom veku," dodal starosta.

Zrušili najmä večerné a skoré ranné spoje

Poradiť si musel aj Peter Maruškin zo Skleného. Už 16 rokov pracuje v strojárskej firme v Handlovej na tri smeny, doteraz dochádzal vlakom. Po zmene cestovného poriadku sa nemá ako dostať domov večer z druhej zmeny a ráno z nočnej.

„Zamestnávateľa nezaujíma, ako sa dostanem do práce. On mi dá robotu, ale len na tri zmeny ako doteraz," hovorí Peter, ktorý sa so svojimi otázkami obrátil na kraj i ministerstvo. „Odpoveď bola taká, že im je ľúto. Prednostne zabezpečovali dopravu pre študentov a tie večerné spoje vraj boli absolútne nevyužité a to, že ľudia nemajú ako cestovať do práce, ich nezaujíma," reprodukoval skrátene.

Niektorí ľudia, ktorí pracujú v Handlovej, dali výpovede a našli si prácu v zahraničí, iní zase prespávajú v Handlovej. Podľa našich informácií spokojní s vlakmi nie sú ani študenti. Napríklad medzi pol desiatou a druhou hodinou nejde z Teplíc do Skleného žiadny vlak. Školáci, ktorí skončia o jedenástej, sa domov dostanú až po 14. h.

sklene3_web.jpg

Vlakom je to zo Skleného do Handlovej 15 minút, naokolo po ceste 55 kilometrov. FOTO: AUTORKA

Do práce na terénnom aute alebo na motorke

Nad cestou cez Kremnicu a Žiar nad Hronom Peter Maruškin ani neuvažoval.

„Do Handlovej by to bolo asi 55 kilometrov, čiže denne je to 110 kilometrov. To je aj pri dobrej spotrebe auta a priemernom plate naozaj príliš veľa," argumentuje Peter a pýta sa, či takto si štát predstavuje podporu zamestnanosti. Po odpovediach od kompetentných mu neostalo nič iné, len si pomôcť sám. Cestuje po spojnici medzi Skleným a Rematou, ktorá je turistickým terénom.

„Musel som kúpiť terénne auto, ktorým sa dá prejsť aj starou cestou, ktorú mali pred 50 rokmi dostavať. Keďže sa ale nedostavala, prvé dva kilometre sú v úbohom stave a prejdem tadiaľ len na takomto aute," ukazuje Peter Maruškin na 15-ročný tereňák.

„Chalani, ktorí robia v bani v Handlovej, jazdia tadiaľto na motorkách," pridáva aj ďalšie spôsoby ako cestu zvládnuť. V zime však bude musieť hľadať iné riešenie. „Skúsim požiadať zamestnávateľa o úpravu zmien, ale bojím sa, že neuspejem," povedal smutne.

sklene1_web.jpg

Peter Maruškin so svojimi otázkami kontaktoval kompetentných. Bez úspechu.
FOTO: AUTORKA

Cesta je stará minimálne 50 rokov

„Cesta je v takomto stave už roky. Bývam tu takmer 30 rokov a nikdy tam nebol asfalt. Občas ju udržiavajú družstevníci, ale väčšina cesty je v katastri susednej obce Ráztočno," uviedol starosta Skleného Ján Gutten.

Pýtali sme sa teda aj druhej strany, či s cestou nikto neuvažoval niečo urobiť. Ráztočniansky starosta Ivan Škrteľ vedie obec zatiaľ krátko, o ceste sa informoval aj u svojich predchodcov.

„Minimálne dvanásť rokov dozadu sa o tejto ceste medzi Rematou a Skleným vôbec nehovorilo," hovorí Ivan Škrteľ. Cestu postavili pred viac ako päťdesiatimi rokmi. Jedno riešenie s veľkým otáznikom by tu podľa neho bolo.

Rýchlostná cesta R3 by mala viesť práve cez Sklené a podľa plánov by sa mala kdesi nad Ráztočnom spojiť s R2. Ňou by sa obyvatelia Skleného mohli dostať do Handlovej priamo. Obe cesty sa však ešte len plánujú a ťažko povedať, kedy ich štát reálne postaví.

Za spoj obec zabojuje

Medzitým teda obyvatelia rázovitej obce na okraji regiónu musia bojovať o svoje zamestnanie a štát im to ani trochu neuľahčuje. Zamestnať sa na opačnej strane regiónu v Martine či Turčianskych Tepliciach tiež nie je jednoduché. Práce tu nie je veľa a vlakové ani autobusové spoje nie sú najlepšie. Posledný spoj z Martina do Skleného ide o pol šiestej, z Teplíc o hodinu neskôr.

Nádej pre Skleňanov ešte žije. Ako nám potvrdil starosta obce Ján Gutten, obec plánuje osloviť dopravné spoločnosti, kraj aj ministerstvo a bude sa dožadovať akéhosi náhradného spoja.

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  3. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  5. Prehľad a automatizácia
  6. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  7. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  1. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  2. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  3. Trenčín potrebuje nový impulz!
  4. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  5. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  8. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 13 174
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 11 119
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 8 116
  4. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 7 479
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 404
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 4 114
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 894
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 2 703

Blogy SME

  1. Olívia Lacenová: Okolo čínskej ekonomiky sa pomaly uťahuje slučka...
  2. Věra Tepličková: A zasa ten spln...
  3. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 10. časť
  4. Jan Pražák: Vražedná polyamorie
  5. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  6. Miroslav Galovič: Cykloleto 2022. Časť 1 - Kalvária pri vodnom diele.
  7. Petronela Čellárová: Stále neverím
  8. Maťo Chudík: Ticho
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 128 900
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 15 572
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 586
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 868
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 006
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 4 744
  7. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 333
  8. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 3 150
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Filip Čillík.

Martinčan Filip Čillík má za sebou vystúpenie na bikrosových majstrovstvách sveta. Vo svojej kategórii mu cenný kov unikol len o vlások, keď skončil na fantastickom štvrtom mieste.


15m
Dominika Karcolová rozbehla úspešný cateringový biznis v Chicagu.

Každá jedna obložená misa je originál.


45m
Vodič z Liptovského Mikuláša nafúkal viac ako jedno promile.

Polícia vzniesla obvinenie pre prečin ohrozovania pod vplyvom návykovej látky.


SITA 4 h
Ján Gríger (vpravo) dvomi gólmi zariadil víťazstvo Bystričky.

V Slovnaft Cupe ide podľa očakávania ďalej Fomat, aj keď sa na víťazstvo poriadne nadrel. V pohárovom derby Bystrička využila domáce prostredie a vyradila Diviaky.


16 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Najstaršie sú z obdobia zhruba päťtisíc rokov pred naším letopočtom.


22 h

Jeden muž sa pobytu za mrežami vyhýba už 14 rokov.


6 h

Má ísť do väzenia.


SITA 9. aug

Lukáš sa zo stanovačky nevrátil, zomrel po páde zo skaly.


9. aug

Blogy SME

  1. Olívia Lacenová: Okolo čínskej ekonomiky sa pomaly uťahuje slučka...
  2. Věra Tepličková: A zasa ten spln...
  3. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 10. časť
  4. Jan Pražák: Vražedná polyamorie
  5. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  6. Miroslav Galovič: Cykloleto 2022. Časť 1 - Kalvária pri vodnom diele.
  7. Petronela Čellárová: Stále neverím
  8. Maťo Chudík: Ticho
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 128 900
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 15 572
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 586
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 868
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 006
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 4 744
  7. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 333
  8. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 3 150
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala

Už ste čítali?