SKLENÉ. V súvislosti s dlhmi, ktoré sa železničné spoločnosti rozhodli riešiť rušením neefektívnych spojov, sa medzi ohrozené trate dostala aj tá medzi Prievidzou a Hornou Štubňou.
Obyvatelia Skleného hneď zareagovali petičnou akciou, v ktorej argumentovali najmä tým, že priama cesta na Handlovú zo Skleného neexistuje a mnohí tak stratia možnosť dochádzať do práce a do škôl.
Zavážilo aj to, že vlakové spoje okrem obyvateľov využívajú aj vojaci, ktorí majú na Sklenom základňu. Nepríjemné prekvapenie zažili ľudia opäť po 1. máji, keď zistili, že spoje, ktorými cestovali do práce a z nej, im zrušili.
Koncová obec doplatila na revitalizáciu
„Vlakové spoje ľuďom veľmi narušili život v dedine. My sme koncová obec a spoje odtiaľto sú beztak slabé. Tým, že nám zobrali ešte aj vlakové, niektorí ľudia boli nútení dať výpovede v práci. Dnes vám zamestnávateľ nebude tolerovať, že sa nemáte ako dostať do práce," hovorí starosta obce Ján Gutten.
Obec má už aj tak vysokú nezamestnanosť. „Teraz máme asi 50-percentnú nezamestnanosť a bude sa to zhoršovať. V obci je asi 150 až 200 ľudí v produktívnom veku," dodal starosta.
Zrušili najmä večerné a skoré ranné spoje
Poradiť si musel aj Peter Maruškin zo Skleného. Už 16 rokov pracuje v strojárskej firme v Handlovej na tri smeny, doteraz dochádzal vlakom. Po zmene cestovného poriadku sa nemá ako dostať domov večer z druhej zmeny a ráno z nočnej.
„Zamestnávateľa nezaujíma, ako sa dostanem do práce. On mi dá robotu, ale len na tri zmeny ako doteraz," hovorí Peter, ktorý sa so svojimi otázkami obrátil na kraj i ministerstvo. „Odpoveď bola taká, že im je ľúto. Prednostne zabezpečovali dopravu pre študentov a tie večerné spoje vraj boli absolútne nevyužité a to, že ľudia nemajú ako cestovať do práce, ich nezaujíma," reprodukoval skrátene.
Niektorí ľudia, ktorí pracujú v Handlovej, dali výpovede a našli si prácu v zahraničí, iní zase prespávajú v Handlovej. Podľa našich informácií spokojní s vlakmi nie sú ani študenti. Napríklad medzi pol desiatou a druhou hodinou nejde z Teplíc do Skleného žiadny vlak. Školáci, ktorí skončia o jedenástej, sa domov dostanú až po 14. h.
Vlakom je to zo Skleného do Handlovej 15 minút, naokolo po ceste 55 kilometrov. FOTO: AUTORKA
Do práce na terénnom aute alebo na motorke
Nad cestou cez Kremnicu a Žiar nad Hronom Peter Maruškin ani neuvažoval.
„Do Handlovej by to bolo asi 55 kilometrov, čiže denne je to 110 kilometrov. To je aj pri dobrej spotrebe auta a priemernom plate naozaj príliš veľa," argumentuje Peter a pýta sa, či takto si štát predstavuje podporu zamestnanosti. Po odpovediach od kompetentných mu neostalo nič iné, len si pomôcť sám. Cestuje po spojnici medzi Skleným a Rematou, ktorá je turistickým terénom.
„Musel som kúpiť terénne auto, ktorým sa dá prejsť aj starou cestou, ktorú mali pred 50 rokmi dostavať. Keďže sa ale nedostavala, prvé dva kilometre sú v úbohom stave a prejdem tadiaľ len na takomto aute," ukazuje Peter Maruškin na 15-ročný tereňák.
„Chalani, ktorí robia v bani v Handlovej, jazdia tadiaľto na motorkách," pridáva aj ďalšie spôsoby ako cestu zvládnuť. V zime však bude musieť hľadať iné riešenie. „Skúsim požiadať zamestnávateľa o úpravu zmien, ale bojím sa, že neuspejem," povedal smutne.
Peter Maruškin so svojimi otázkami kontaktoval kompetentných. Bez úspechu.
FOTO: AUTORKA
Cesta je stará minimálne 50 rokov
„Cesta je v takomto stave už roky. Bývam tu takmer 30 rokov a nikdy tam nebol asfalt. Občas ju udržiavajú družstevníci, ale väčšina cesty je v katastri susednej obce Ráztočno," uviedol starosta Skleného Ján Gutten.
Pýtali sme sa teda aj druhej strany, či s cestou nikto neuvažoval niečo urobiť. Ráztočniansky starosta Ivan Škrteľ vedie obec zatiaľ krátko, o ceste sa informoval aj u svojich predchodcov.
„Minimálne dvanásť rokov dozadu sa o tejto ceste medzi Rematou a Skleným vôbec nehovorilo," hovorí Ivan Škrteľ. Cestu postavili pred viac ako päťdesiatimi rokmi. Jedno riešenie s veľkým otáznikom by tu podľa neho bolo.
Rýchlostná cesta R3 by mala viesť práve cez Sklené a podľa plánov by sa mala kdesi nad Ráztočnom spojiť s R2. Ňou by sa obyvatelia Skleného mohli dostať do Handlovej priamo. Obe cesty sa však ešte len plánujú a ťažko povedať, kedy ich štát reálne postaví.
Za spoj obec zabojuje
Medzitým teda obyvatelia rázovitej obce na okraji regiónu musia bojovať o svoje zamestnanie a štát im to ani trochu neuľahčuje. Zamestnať sa na opačnej strane regiónu v Martine či Turčianskych Tepliciach tiež nie je jednoduché. Práce tu nie je veľa a vlakové ani autobusové spoje nie sú najlepšie. Posledný spoj z Martina do Skleného ide o pol šiestej, z Teplíc o hodinu neskôr.
Nádej pre Skleňanov ešte žije. Ako nám potvrdil starosta obce Ján Gutten, obec plánuje osloviť dopravné spoločnosti, kraj aj ministerstvo a bude sa dožadovať akéhosi náhradného spoja.