Štvrtok, 18. august, 2022 | Meniny má Elena, Helena

Predaj vyhratého auta zachránil kožu sociálnej službe

Sociálno-prepravnú službu v Martine zatiaľ zachránila šťastná náhoda. V budúcnosti ju chce poskytovať radnica. Mestskú pokladnicu by to však stálo viac.

Sociálno-prepravnú službu v súčasnosti vykonáva len nezisková organizácia Samaritán. V budúcnosti by sa to mohlo zmeniť.Sociálno-prepravnú službu v súčasnosti vykonáva len nezisková organizácia Samaritán. V budúcnosti by sa to mohlo zmeniť. (Zdroj: ARCHÍV SAMARITÁN)

MARTIN. Od roku 2003 poskytuje v Martine sociálno-prepravnú službu nezisková organizácia Samaritán. Na jej prevádzku prispievala každoročne dotáciamiaj radnica, no tento rok peniaze na túto činnosť mesto vo svojom rozpočte nemá.

Nad fungovaním prepravy pre imobilných občanov tak visí otáznik. Magistrát síce zvažuje zriadenie vlastnej sociálno-prepravnej služby, ale ročné náklady na jej prevádzku sú podstatne vyššie ako dotácie, ktoré poskytoval neverejnému prevádzkovateľovi. Radnica sa bráni tým, že sa miešajú hrušky z jablkami.

Zmrazené dotácie

Nezisková organizácia Samaritán dostala od mesta v roku 2008 dotáciu na sociálno–prepravnú službu 13 277,57 eur. O rok neskôr 10 000 eur a v roku 2010 čiastku 11 000 eur.

„Spomínané peniaze nám veľmi pomáhajú a bez nich by už služba zrejme zanikla. Aj na tento rok sme chceli od radnice získať 13 300 eur. V rozpočte mesta sa však financie na podporu sociálno-prepravnej služby nenašli,“ hovorí Ivan Tomka, riaditeľ neziskovej organizácie Samaritán.

V podkladoch, ktoré predložil Samaritán pri podávaní žiadosti o dotáciu na rok 2011, sa uvádza, že predpokladané ročné náklady na prepravno-sociálnu službu predstavujú 22 274 eur. „Z vlastných zdrojov sme z celkovej sumy plánovali pokryť 8 974 eur. Z mestských financií 13 300 eur, no realita bola krutá a bez dotácie sme stáli pred otázkou ako ďalej,“ spomína Tomka.

Šťastie v nešťastí

Službu, v rámci ktorej sa v roku 2010 vykonalo 690 výjazdov, sa takmer neuveriteľnou zhodou okolností podarilo aspoň zatiaľ zachrániť.

„Rozhodne sme nechceli zaťažiť ľudí zvyšovaním ceny. Našťastie sa nám podarilo v kolese pomoci, ktoré organizovala jedna súkromná spoločnosť, vyhrať automobil Volvo. Predali sme ho za 23 000 euro a z týchto peňazí budeme sociálnu prepravu do konca roka financovať. Ako však budeme pokračovať ďalej, s určitosťou povedať neviem. Je veľmi náročné získať v dnešných ťažkých časoch prostriedky na prevádzku sociálnych služieb,“ povzdychol si riaditeľ.

Prepravu chce zriadiť aj radnica

Pred viac ako rokom vypracoval odbor spoločenských služieb mestského úradu návrh na zriadenie prepravnej služby mesta Martin. V ňom sa uvádza, že ročné náklady na ňu sa budú pohybovať vo výške 28 450 eur. K sume treba ešte prirátať jednorázové vstupné náklady spojené s nákupom automobilu, potrebného technického zariadenia (schodolez) a nájazdových ľahkých rámp. Na to bude musieť radnica vyčleniť alebo získať z iných zdrojov ďalších 26 000 eur.

Niekto mieša hrušky z jablkami

„Niekto sa snaží zmiešať hrušky s jablkami. Návrh na zriadenie vlastnej prepravnej služby obsahuje zmenu podmienok jej poskytovania. Jej cieľom je rozšíriť skupinu ľudí oprávnených na dotáciu, pretože mesto chce pri napĺňaní svojho sociálneho programu uspokojiť viac Martinčanov odkázaných na prepravnú službu. Tým, že sa zvýši počet prepravovaných osôb, stúpnu aj celkové náklady na poskytovanie prepravnej služby,“ argumentuje Jozef Petráš, hovorca mesta Martin.

Radnica nevylučuje ani možnosť zapojenia neverejných prevádzkovateľov do tohto systému. Rovnako ako pri opatrovateľskej službe však bude klásť dôraz na zrovnoprávnenie podmienok.

„Mesto určuje podmienky poskytovania dotácie, ktoré sú záväzné nielen pre užívateľov, ale aj pre poskytovateľov. Preto sa nemôžeme ubrániť dojmu, že za šírením pochybností okolo pripravovanej zmeny v prospech občanov, môžu byť súkromní poskytovatelia prepravnej služby motivovaní obavou o svoje príjmy,“ povedal hovorca.

Sociálno-prepravná služba Samaritán

Ročný rozpočet

Mzda a odvody 1 vodiča: 8 078,09 €

Mzda a odvody 1 administratívneho pracovníka 8 923,20 €

Opravy a údržby vozidla: 1 000 €

Prenájom priestorov: 3 824,88 €

Poistenie vozidla: 448,75 €

Spolu: 22 274,92 €

Cenník platný od 1. 10. 2010

Minimálna sadzba: 3 €

Cena za každý ubehnutý kilometer

1 km jazdy: 0,80 €

Čakanie nad 30. min: 5 €/hod

Použitie schodolezu: 1 €

Návrh sociálno-prepravnej služby mesta Martin

Ročný rozpočet

Mzda a odvody 1 vodiča: 10 800 €

Mzda a odvody 1 sociálneho pracovníka: 12 600 €

Poistenie vozidla a osôb: 1 500 €

Daň z motorového vozidla: 350 €

Opravy a údržba: 1 700 €

Nepredpokladané výdavky: 1 500 €

Spolu: 28 450 €

Návrh cenníka

Občania mesta Martin: 1 €/km

Občania iných miest a obcí: 1,20 €

Občania so zmluvou o poskytovaní soc. služby: 0,60 €

Občania s posudkom ÚPSVaR: 0,30 €

Čakanie nad 30. min: 1 €/hod

Použitie schodolezu: 1 €

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  3. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  4. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  7. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Shell myslí na slovenské komunity
  2. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  3. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  4. Agrokomplex 2022
  5. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  6. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  7. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  8. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 36 511
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 23 942
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 811
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 520
  5. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 167
  6. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 145
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 995
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 140

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Ďalšia bomba alebo Keď Matovič už ani nespí...
  2. Peter Slamenik: Panelákoví psíčkari
  3. Martin Majzlan: Mestá krvi, otrokov a obchodu
  4. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku (3.)
  5. Jan Pražák: Mezi matkou a partnerkou
  6. Martin Greguš: Aký je vývoj skutočných realizačných cien nehnuteľnosti podľa katastra? Hypotéky a úvery na bývanie. VEĽKÉ POROVNANIE. Kto a koľko ich poskytol?
  7. Štefan Vidlár: Nevidzíte, šašci?
  8. Ján Šeďo: Odstavené elektrolyzéry v Slovalcu - omyl štátu, nemalo sa to stať.
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 789
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 698
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 307
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 109
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 919
  6. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 895
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 829
  8. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 642
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Príprava na novú sezónu sa prehupla do ďalšej fázy.

Hokejisti musia aktuálne zvládať aj dvojfázové tréningy.


2 h
Ilustračné foto.

Posledný európsky zatykač pribudol koncom júla.


5 h
Turčianske Teplice sa chcú v čo najkratšom čase vrátiť do prvej triedy.

V druhej triede bude tak ako v predchádzajúcom ročníku štartovať sedem tímov a rovnaký je aj hrací model. Vo vlaňajšej sezóne sa z postupu tešili až dva celky Kláštor a Ďanová, pričom z prvej triedy vypadli Turčianske Teplice.


22 h
Premiéra filmovej novinky bude už 18. augusta.

Scenár horúcej letnej komédie je založený na skutočných udalostiach.


17. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Väčšina nezvestných sa skrýva, pretože je na nich vydaný príkaz na zatknutie.


16. aug

Mladý Sihelňan mal novú motorku len tri dni.


17. aug

Páchateľa zadržali niekoľko hodín po čine.


20 h

Jedna z hľadaných osôb uniká pred spravodlivosťou od roku 1999.


24 h

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Ďalšia bomba alebo Keď Matovič už ani nespí...
  2. Peter Slamenik: Panelákoví psíčkari
  3. Martin Majzlan: Mestá krvi, otrokov a obchodu
  4. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku (3.)
  5. Jan Pražák: Mezi matkou a partnerkou
  6. Martin Greguš: Aký je vývoj skutočných realizačných cien nehnuteľnosti podľa katastra? Hypotéky a úvery na bývanie. VEĽKÉ POROVNANIE. Kto a koľko ich poskytol?
  7. Štefan Vidlár: Nevidzíte, šašci?
  8. Ján Šeďo: Odstavené elektrolyzéry v Slovalcu - omyl štátu, nemalo sa to stať.
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 789
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 698
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 307
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 109
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 919
  6. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 895
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 829
  8. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 642
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?

Už ste čítali?