MARTIN. Prvá zmena martinského rozpočtu v tomto roku znamenala masaker pre viacero mestských inštitúcií či činnosti.
Medzi ohrozenými sa ocitla aj turisticko-informačná kancelária, ktorá v meste funguje už dvadsať rokov. Za ten čas sa na trhu s informáciami pre návštevníkov mesta a jeho propagáciu smerom navonok etablovala a pre rezervačný systém znamená aj nenahraditeľnú zložka servisu turčianskej metropoly. Denne ju kontaktuje do tridsať ľudí telefonicky, ďalšie tri desiatky e-mailom a do 200 ľudí navštívi Millenium, v ktorom sídli, osobne.
V minulom roku ich bolo podľa riaditeľky TIK Barbory Širáňovej okolo 17 tisíc, čím sa potvrdzuje, že tento informačný záchytný a aj rezervačný bod pre viacero informačných webových stránok má kľúčovú úlohu vo zvyšovaní návštevnosti mesta a servisu pre turistov.
Tlak na škrtanie nastal v situácií, keď sa formuje aj Klaster Turca, ktorý je orientovaný na „predaj“ regiónu smerom k návštevníckej verejnosti, v rámci ktorého má TIK tvoriť a administrovať regionálnu webovú stránku.
„Som čiastočne informovaný o plánoch smerujúcich k rozpočtovej redukcii turistickej a informačnej kancelárie, no treba pochopiť aj snahu radnice a poslancov udržať v terajšej finančnej kríze zákonom i zmluvne daný rozsah činnosti mesta. Škrty postihli všetky odbory i organizácie, TIK nemôže byť výnimkou,“ povedal nám Tomáš Holič z Klastra Turiec a dodal, že terajšiu redukciu vníma ako dočasnú.
„Teraz je rozhodujúce hoci aj v oklieštenej podobe zachovať kontinuitu servisu kancelárie, a potom opäť rozširovať činnosť, keď to finančná situácia mesta dovolí. Bez informácií turisti nezostanú, podobné kancelárie i s podobným servisom existujú aj v turčianskych turistických centrách. Aj na nich sa môžu návštevníci obrátiť,“ doplnil.
Fakt, že mesto uvažovalo o skončení činnosti kancelárie k 30. júnu ale vníma ako neštandardné Ivona Fraňová, predsedníčka Asociácie informačných kancelárií Slovenska. „Nie je to len prípad Martina, viaceré slovenské mestá výrazne redukujú činnosť informačných kancelárií. Možno uvažujú tak, že krátkodobo niečo ušetria, a potom sa vrátia k pôvodnému rozsahu servisu. No tak ľahko to nepôjde. Ak turisticko-informačná kancelária výrazne obmedzí svoju činnosť, dôjde k jej vylúčeniu z asociácie a mesto ako také prestaneme ponúkať na národnej úrovni i smerom k zahraničiu – na festivaloch, výstavách, v prezentáciách a podobne. Môže sa stať, že mesto na dlhý čas stratí výhody, ktoré členstvo v asociácii poskytuje. Vedenie mesta by si malo uvedomiť, že takto môže likvidovať niečo, čo si za roky činnosti vybudovalo pevnú pozíciu,“ povedala.
„Pre nás nie je kľúčové, aby sme pôsobili samostatne a v trojčennom kolektíve ako teraz,“ komentovala výhľad práce TIK ešte v máji riaditeľka. „Dôležité je, aby sa našiel spôsob, ako informačný servis v meste, ktoré má prívlastok kultúrne, zachovať hoci aj v zredukovanom režime a v novej štruktúre, ktorú sa teraz snažíme sformovať,“ argumentuje.
Túto argumentáciu si osvojila aj komisia cestovného ruchu mesta, s pomocou ktorej sa našlo začiatkom júna pre kanceláriu východisko. Jej predseda Dušan Kubička: „Navrhujeme zrušiť TIK v tej podobe, ako pracuje, a to do 31. augusta. Vzápätí sme požiadali prednostku mestského úradu, aby vytvorila podmienky pre presun činnosti kancelárie s dvoma pracovníkmi pod referát strategického rozvoja a zahraničných vzťahov mesta so zachovaním členstva v asociácii. Pre návštevníkov sa nič nezmení a rozsah poskytovaného servisu zostane. Mení sa len formálny rámec existencie TIK-u“ povedal na rokovaní mestského zastupiteľstva. Tento návrh poslanci odhlasovali.
Autor: V.Legerská