Rezort dopravy vidí diaľnicu cez Turiec ako prioritu

Jednoznačnou prioritou v návrhu harmonogramu prípravy a výstavby diaľnic na najbližšie obdobie je dobudovanie diaľnice D1 medzi Žilinou a Prešovom. Patria tam aj turčianske úseky.

V roku 2012 by sa malo na turčianskych úsekoch D1 stavať naplno.V roku 2012 by sa malo na turčianskych úsekoch D1 stavať naplno. (Zdroj: JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. MARTIN. Návrh z dielne rezortu s názvom Program pokračovania prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 – 2014 sa v súčasnosti sa nachádza v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Dokument určuje harmonogram začatia a odovzdávania úsekov i možnosti financovania ich výstavby.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Naším zámerom nie je vytvárať ilúzie. Verejnosti chceme prezentovať reálne termíny začatia a dokončenia jednotlivých úsekov,“ povedal 1. podpredseda vlády a minister dopravy Ján Figeľ. Pozitívom pre Turiec je, že medzi priority patria aj tri úseky D1, Višňové – Dubná Skala, Dubná Skala - Turany a Turany - Hubová, vedúce cez náš región. Pre všetky už bolo vydané stavebné povolenie.

SkryťVypnúť reklamu

Tunel ešte musia preklepnúť

V roku 2011 sa má definitívne ukázať aj to, či k tunelu Višňové – Dubná Skala existuje výrazne lacnejšia a zároveň environmentálne priechodná alternatíva. Ak áno, vláda SR bude musieť rozhodnúť, či možná úspora preváži už vynaložené náklady na prieskumnú štôlňu i prípravné práce a tiež celospoločenské straty z neskoršieho dokončenia D1 v tomto exponovanom úseku.

Ak nie, skončia pochybnosti o opodstatnenosti nákladného riešenia a zlepšia sa vyhliadky na financovanie výstavby tunela z fondov EÚ. V prípade úveru Európskej investičnej banky (EIB)totiž Európska komisia (EK) vždy vyžaduje posúdenie alternatív.

Na úsek s tunelom Višňové – Dubná Skala bolo vydané stavebné povolenie v marci 2009. Pozemky súkromných vlastníkov sú vysporiadané, Slovenský pozemkový fond vydal súhlas so vstupom na pozemky pred uzavretím kúpnych zmlúv. Predpokladaný termín začatia verejného obstarávania je jeseň 2011, podpis zmluvy so zhotoviteľom sa očakáva v prvých mesiacoch roku 2012. Ukončenie výstavby je podľa ministerstva dopravy reálne v prvom polroku 2017.

SkryťVypnúť reklamu

Pomôcť musí štátny rozpočet

Plánovaný čas výstavby tunela je 5 rokov, a preto naň už nie je možné použiť zdroje Operačného programu doprava na aktuálne programové obdobie. To si vyžaduje ukončenie projektov do roku 2015. Za najvhodnejšiu alternatívu financovania tak považuje ministerstvo začatie výstavby zo zdrojov štátneho rozpočtu, prípadne v kombinácii s úverom od EIB a následne využitie možnosti refundovať vynaložené oprávnené náklady od roku 2014 z fondov EÚ na nové programové obdobie.

Najpotrebnejší úsek

Úsek Dubná Skala - Turany je podľa ministerstva najpotrebnejší zo všetkých chýbajúcich úsekov diaľnic na Slovensku. Odbremenil by v dĺžke takmer 17 km dlhý a mimoriadne frekventovaný úsek cesty I/18 pri Martine. Podľa sčítania z roku 2010 na tomto úseku denne prejde v priemere 22 až 27-tisíc vozidiel (z toho 6 až 8-tisíc nákladných), čo je podobná záťaž ako na ceste popod Strečno. Navyše táto preťažená komunikácia vedie priamo cez Vrútky a Sučany, v menšej miere zasahuje aj Turany. Podpis zmluvy so zhotoviteľom sa očakáva v septembri 2011. Financovanie bude zabezpečené z OPD na roky 2007 – 2013. Uvedenie do prevádzky je reálne v roku 2014.

SkryťVypnúť reklamu

Za Turanmi najviac problémov

Otáznik stále visí nad úsekom Turany – Hubová. Mimovládne organizácie spochybnili korektnosť posúdenia vplyvu stavby na územia Natura 2000, v dôsledku čoho EK v roku 2010 neodobrila financovanie PPP projektu zahŕňajúceho aj tento úsek z peňazí EIB. Chýbajúci súhlas stále neumožňuje začať jeho výstavbu. V roku 2011 ministerstvo prostredníctvom Národnej diaľničnej spoločnosti zabezpečuje doplňujúce posúdenie skutočného stavu rozostavaného projektu a vplyvu budúceho kompletného projektu na predmety ochrany Natura 2000. Na základe jej výsledkov plánuje pripraviť aktualizovanú dokumentáciu na výber zhotoviteľa stavby. Rezort dopravy predpokladá začatie výstavby na jar 2012. Tento termín by ešte umožňovalo čerpanie finančných prostriedkov z OPD na roky 2007 – 2013.

Priemerná denná záťaž od Krpelian po Kraľovany v každom smere prevyšuje 20-tisíc vozidiel. Za Kraľovanmi síce klesá na 13 až 16-tisíc áut, no cesta tu prechádza hneď niekoľkými obcami (Rojkov, Ľubochňa a Hubová).

PRIPOMIENKY OBCHODNEJ A PRIEMYSELNEJ KOMORY ŽILINA

Zabezpečenie stavby tunela Višňové – Dubná Skala prostredníctvom úveru EIB, štátneho rozpočtu a OPD 2014 – 20 je veľmi diskutabilné. Ide o nákladovú položku v štátnom rozpočte a vzhľadom na jej výšku a úroveň štátneho dlhu je podľa nás takýto spôsob financovania veľmi nepravdepodobný. V súčasnej situácii sa dá tunel postaviť len prostredníctvom PPP projektu. Zbytočné je pátranie po iných alternatívach výstavby úseku. Ide len o oživovanie už raz uzavretých hodnotení. Veľmi problematická sa nám javí výstavba úseku Turany – Hubová. Jej povrchovú verziu cez Kraľovany stále brzdí rozhodnutie EK. Pre alternatívnu trasu cez tunel Korbeľka nie sú na zodpovedajúcej úrovni spracované projektové podklady. Najmä preto navrhujeme túto stavbu úplne vyradiť z nárokov na financovanie v období do roku 2014. Uvoľnené financie žiadame použiť na financovanie plných profilov úseku D3 Svrčinovec – Skalité a R5 Svrčinovec. Tento návrh zosúlaďuje Slovensko vo výstavbe diaľnic s Poľskom a Českom.

OPERAČNÝ PROGRAM DOPRAVA 2007 – 2013

OPD predstavuje programový dokument SR pre čerpanie pomoci z fondov Európskej únie v sektore dopravy na roky 2007 – 2013. Na cestnú infraštruktúru v ňom bola vyčlenená suma dve miliardy eur, z toho až 85 % vo forme nenávratnej finančnej výpomoci EÚ (zvyšok spolufinancuje štátny rozpočet). Za prvé štyri roky programového obdobia sa z týchto najlacnejších zdrojov na cesty využilo iba 21,5 % (čerpanie k 31. 12. 2010). Spolu s čiastkami, ktoré zostáva dočerpať na už rozbehnuté projekty, bolo ku koncu roka 2010 zazmluvnených iba 31 %. Na pripravované úseky diaľnic i ostatných ciest tak v OPD zostáva suma takmer 1,4 miliardy eur.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 032
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 194
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 547
  4. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 306
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 172
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 582
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 450
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 2 400
  1. Irena Šimuneková: Okolie Banskej Bystrice, Pancierovské travertíny
  2. Ivan Mlynár: Ako si Robert Fico strčil do vrecka európskych politikov a zahral si pingpong s Bohom.
  3. Martin Pollák: Kreslený humor XVIII História
  4. Ivan Čáni: Klamár Kéry sa točil ako had.
  5. Martin Fronk: Brhlovce: Krumplová diera vytesaná do skaly
  6. Jozef Ivan: Google nadržiava babrákom
  7. Otilia Horrocks: Pozor !! Významná úprava VZN o parkovaní v Košiciach v neprospech osôb motoristov ŤZP !!!
  8. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053 (II. časť)
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 427
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 010
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 959
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 941
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 9 452
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 7 960
  7. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 722
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 701
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Sprievod začal pri katolíckom kostole.

Program Dní mesta Martin končí v sobotu.


Skúsený brankár vie pomôcť tímu rôznymi spôsobmi.

Cez víkend sa hrá posledné kolo druhej triedy aj piatej ligy.


Staré kvetináče oživili farebné trvalky.

Pri kvetináčoch bude bezplatná burza rastlín.


Keď si sadnete do vlakovej jednotky Panter, cítite sa ako doma v obývačke.


  1. Irena Šimuneková: Okolie Banskej Bystrice, Pancierovské travertíny
  2. Ivan Mlynár: Ako si Robert Fico strčil do vrecka európskych politikov a zahral si pingpong s Bohom.
  3. Martin Pollák: Kreslený humor XVIII História
  4. Ivan Čáni: Klamár Kéry sa točil ako had.
  5. Martin Fronk: Brhlovce: Krumplová diera vytesaná do skaly
  6. Jozef Ivan: Google nadržiava babrákom
  7. Otilia Horrocks: Pozor !! Významná úprava VZN o parkovaní v Košiciach v neprospech osôb motoristov ŤZP !!!
  8. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053 (II. časť)
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 427
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 010
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 959
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 941
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 9 452
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 7 960
  7. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 722
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 701
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)

Už ste čítali?