BRATISLAVA. MARTIN. Návrh z dielne rezortu s názvom Program pokračovania prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 – 2014 sa v súčasnosti sa nachádza v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Dokument určuje harmonogram začatia a odovzdávania úsekov i možnosti financovania ich výstavby.
„Naším zámerom nie je vytvárať ilúzie. Verejnosti chceme prezentovať reálne termíny začatia a dokončenia jednotlivých úsekov,“ povedal 1. podpredseda vlády a minister dopravy Ján Figeľ. Pozitívom pre Turiec je, že medzi priority patria aj tri úseky D1, Višňové – Dubná Skala, Dubná Skala - Turany a Turany - Hubová, vedúce cez náš región. Pre všetky už bolo vydané stavebné povolenie.
Tunel ešte musia preklepnúť
V roku 2011 sa má definitívne ukázať aj to, či k tunelu Višňové – Dubná Skala existuje výrazne lacnejšia a zároveň environmentálne priechodná alternatíva. Ak áno, vláda SR bude musieť rozhodnúť, či možná úspora preváži už vynaložené náklady na prieskumnú štôlňu i prípravné práce a tiež celospoločenské straty z neskoršieho dokončenia D1 v tomto exponovanom úseku.
Ak nie, skončia pochybnosti o opodstatnenosti nákladného riešenia a zlepšia sa vyhliadky na financovanie výstavby tunela z fondov EÚ. V prípade úveru Európskej investičnej banky (EIB)totiž Európska komisia (EK) vždy vyžaduje posúdenie alternatív.
Na úsek s tunelom Višňové – Dubná Skala bolo vydané stavebné povolenie v marci 2009. Pozemky súkromných vlastníkov sú vysporiadané, Slovenský pozemkový fond vydal súhlas so vstupom na pozemky pred uzavretím kúpnych zmlúv. Predpokladaný termín začatia verejného obstarávania je jeseň 2011, podpis zmluvy so zhotoviteľom sa očakáva v prvých mesiacoch roku 2012. Ukončenie výstavby je podľa ministerstva dopravy reálne v prvom polroku 2017.
Pomôcť musí štátny rozpočet
Plánovaný čas výstavby tunela je 5 rokov, a preto naň už nie je možné použiť zdroje Operačného programu doprava na aktuálne programové obdobie. To si vyžaduje ukončenie projektov do roku 2015. Za najvhodnejšiu alternatívu financovania tak považuje ministerstvo začatie výstavby zo zdrojov štátneho rozpočtu, prípadne v kombinácii s úverom od EIB a následne využitie možnosti refundovať vynaložené oprávnené náklady od roku 2014 z fondov EÚ na nové programové obdobie.
Najpotrebnejší úsek
Úsek Dubná Skala - Turany je podľa ministerstva najpotrebnejší zo všetkých chýbajúcich úsekov diaľnic na Slovensku. Odbremenil by v dĺžke takmer 17 km dlhý a mimoriadne frekventovaný úsek cesty I/18 pri Martine. Podľa sčítania z roku 2010 na tomto úseku denne prejde v priemere 22 až 27-tisíc vozidiel (z toho 6 až 8-tisíc nákladných), čo je podobná záťaž ako na ceste popod Strečno. Navyše táto preťažená komunikácia vedie priamo cez Vrútky a Sučany, v menšej miere zasahuje aj Turany. Podpis zmluvy so zhotoviteľom sa očakáva v septembri 2011. Financovanie bude zabezpečené z OPD na roky 2007 – 2013. Uvedenie do prevádzky je reálne v roku 2014.
Za Turanmi najviac problémov
Otáznik stále visí nad úsekom Turany – Hubová. Mimovládne organizácie spochybnili korektnosť posúdenia vplyvu stavby na územia Natura 2000, v dôsledku čoho EK v roku 2010 neodobrila financovanie PPP projektu zahŕňajúceho aj tento úsek z peňazí EIB. Chýbajúci súhlas stále neumožňuje začať jeho výstavbu. V roku 2011 ministerstvo prostredníctvom Národnej diaľničnej spoločnosti zabezpečuje doplňujúce posúdenie skutočného stavu rozostavaného projektu a vplyvu budúceho kompletného projektu na predmety ochrany Natura 2000. Na základe jej výsledkov plánuje pripraviť aktualizovanú dokumentáciu na výber zhotoviteľa stavby. Rezort dopravy predpokladá začatie výstavby na jar 2012. Tento termín by ešte umožňovalo čerpanie finančných prostriedkov z OPD na roky 2007 – 2013.
Priemerná denná záťaž od Krpelian po Kraľovany v každom smere prevyšuje 20-tisíc vozidiel. Za Kraľovanmi síce klesá na 13 až 16-tisíc áut, no cesta tu prechádza hneď niekoľkými obcami (Rojkov, Ľubochňa a Hubová).
PRIPOMIENKY OBCHODNEJ A PRIEMYSELNEJ KOMORY ŽILINA
Zabezpečenie stavby tunela Višňové – Dubná Skala prostredníctvom úveru EIB, štátneho rozpočtu a OPD 2014 – 20 je veľmi diskutabilné. Ide o nákladovú položku v štátnom rozpočte a vzhľadom na jej výšku a úroveň štátneho dlhu je podľa nás takýto spôsob financovania veľmi nepravdepodobný. V súčasnej situácii sa dá tunel postaviť len prostredníctvom PPP projektu. Zbytočné je pátranie po iných alternatívach výstavby úseku. Ide len o oživovanie už raz uzavretých hodnotení. Veľmi problematická sa nám javí výstavba úseku Turany – Hubová. Jej povrchovú verziu cez Kraľovany stále brzdí rozhodnutie EK. Pre alternatívnu trasu cez tunel Korbeľka nie sú na zodpovedajúcej úrovni spracované projektové podklady. Najmä preto navrhujeme túto stavbu úplne vyradiť z nárokov na financovanie v období do roku 2014. Uvoľnené financie žiadame použiť na financovanie plných profilov úseku D3 Svrčinovec – Skalité a R5 Svrčinovec. Tento návrh zosúlaďuje Slovensko vo výstavbe diaľnic s Poľskom a Českom.
OPERAČNÝ PROGRAM DOPRAVA 2007 – 2013
OPD predstavuje programový dokument SR pre čerpanie pomoci z fondov Európskej únie v sektore dopravy na roky 2007 – 2013. Na cestnú infraštruktúru v ňom bola vyčlenená suma dve miliardy eur, z toho až 85 % vo forme nenávratnej finančnej výpomoci EÚ (zvyšok spolufinancuje štátny rozpočet). Za prvé štyri roky programového obdobia sa z týchto najlacnejších zdrojov na cesty využilo iba 21,5 % (čerpanie k 31. 12. 2010). Spolu s čiastkami, ktoré zostáva dočerpať na už rozbehnuté projekty, bolo ku koncu roka 2010 zazmluvnených iba 31 %. Na pripravované úseky diaľnic i ostatných ciest tak v OPD zostáva suma takmer 1,4 miliardy eur.