Štvrtok, 11. august, 2022 | Meniny má Zuzana

Rezort dopravy vidí diaľnicu cez Turiec ako prioritu

Jednoznačnou prioritou v návrhu harmonogramu prípravy a výstavby diaľnic na najbližšie obdobie je dobudovanie diaľnice D1 medzi Žilinou a Prešovom. Patria tam aj turčianske úseky.

V roku 2012 by sa malo na turčianskych úsekoch D1 stavať naplno.V roku 2012 by sa malo na turčianskych úsekoch D1 stavať naplno. (Zdroj: JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. MARTIN. Návrh z dielne rezortu s názvom Program pokračovania prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 – 2014 sa v súčasnosti sa nachádza v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Dokument určuje harmonogram začatia a odovzdávania úsekov i možnosti financovania ich výstavby.

„Naším zámerom nie je vytvárať ilúzie. Verejnosti chceme prezentovať reálne termíny začatia a dokončenia jednotlivých úsekov,“ povedal 1. podpredseda vlády a minister dopravy Ján Figeľ. Pozitívom pre Turiec je, že medzi priority patria aj tri úseky D1, Višňové – Dubná Skala, Dubná Skala - Turany a Turany - Hubová, vedúce cez náš región. Pre všetky už bolo vydané stavebné povolenie.

Tunel ešte musia preklepnúť

V roku 2011 sa má definitívne ukázať aj to, či k tunelu Višňové – Dubná Skala existuje výrazne lacnejšia a zároveň environmentálne priechodná alternatíva. Ak áno, vláda SR bude musieť rozhodnúť, či možná úspora preváži už vynaložené náklady na prieskumnú štôlňu i prípravné práce a tiež celospoločenské straty z neskoršieho dokončenia D1 v tomto exponovanom úseku.

Ak nie, skončia pochybnosti o opodstatnenosti nákladného riešenia a zlepšia sa vyhliadky na financovanie výstavby tunela z fondov EÚ. V prípade úveru Európskej investičnej banky (EIB)totiž Európska komisia (EK) vždy vyžaduje posúdenie alternatív.

Na úsek s tunelom Višňové – Dubná Skala bolo vydané stavebné povolenie v marci 2009. Pozemky súkromných vlastníkov sú vysporiadané, Slovenský pozemkový fond vydal súhlas so vstupom na pozemky pred uzavretím kúpnych zmlúv. Predpokladaný termín začatia verejného obstarávania je jeseň 2011, podpis zmluvy so zhotoviteľom sa očakáva v prvých mesiacoch roku 2012. Ukončenie výstavby je podľa ministerstva dopravy reálne v prvom polroku 2017.

Pomôcť musí štátny rozpočet

Plánovaný čas výstavby tunela je 5 rokov, a preto naň už nie je možné použiť zdroje Operačného programu doprava na aktuálne programové obdobie. To si vyžaduje ukončenie projektov do roku 2015. Za najvhodnejšiu alternatívu financovania tak považuje ministerstvo začatie výstavby zo zdrojov štátneho rozpočtu, prípadne v kombinácii s úverom od EIB a následne využitie možnosti refundovať vynaložené oprávnené náklady od roku 2014 z fondov EÚ na nové programové obdobie.

Najpotrebnejší úsek

Úsek Dubná Skala - Turany je podľa ministerstva najpotrebnejší zo všetkých chýbajúcich úsekov diaľnic na Slovensku. Odbremenil by v dĺžke takmer 17 km dlhý a mimoriadne frekventovaný úsek cesty I/18 pri Martine. Podľa sčítania z roku 2010 na tomto úseku denne prejde v priemere 22 až 27-tisíc vozidiel (z toho 6 až 8-tisíc nákladných), čo je podobná záťaž ako na ceste popod Strečno. Navyše táto preťažená komunikácia vedie priamo cez Vrútky a Sučany, v menšej miere zasahuje aj Turany. Podpis zmluvy so zhotoviteľom sa očakáva v septembri 2011. Financovanie bude zabezpečené z OPD na roky 2007 – 2013. Uvedenie do prevádzky je reálne v roku 2014.

Za Turanmi najviac problémov

Otáznik stále visí nad úsekom Turany – Hubová. Mimovládne organizácie spochybnili korektnosť posúdenia vplyvu stavby na územia Natura 2000, v dôsledku čoho EK v roku 2010 neodobrila financovanie PPP projektu zahŕňajúceho aj tento úsek z peňazí EIB. Chýbajúci súhlas stále neumožňuje začať jeho výstavbu. V roku 2011 ministerstvo prostredníctvom Národnej diaľničnej spoločnosti zabezpečuje doplňujúce posúdenie skutočného stavu rozostavaného projektu a vplyvu budúceho kompletného projektu na predmety ochrany Natura 2000. Na základe jej výsledkov plánuje pripraviť aktualizovanú dokumentáciu na výber zhotoviteľa stavby. Rezort dopravy predpokladá začatie výstavby na jar 2012. Tento termín by ešte umožňovalo čerpanie finančných prostriedkov z OPD na roky 2007 – 2013.

Priemerná denná záťaž od Krpelian po Kraľovany v každom smere prevyšuje 20-tisíc vozidiel. Za Kraľovanmi síce klesá na 13 až 16-tisíc áut, no cesta tu prechádza hneď niekoľkými obcami (Rojkov, Ľubochňa a Hubová).

PRIPOMIENKY OBCHODNEJ A PRIEMYSELNEJ KOMORY ŽILINA

Zabezpečenie stavby tunela Višňové – Dubná Skala prostredníctvom úveru EIB, štátneho rozpočtu a OPD 2014 – 20 je veľmi diskutabilné. Ide o nákladovú položku v štátnom rozpočte a vzhľadom na jej výšku a úroveň štátneho dlhu je podľa nás takýto spôsob financovania veľmi nepravdepodobný. V súčasnej situácii sa dá tunel postaviť len prostredníctvom PPP projektu. Zbytočné je pátranie po iných alternatívach výstavby úseku. Ide len o oživovanie už raz uzavretých hodnotení. Veľmi problematická sa nám javí výstavba úseku Turany – Hubová. Jej povrchovú verziu cez Kraľovany stále brzdí rozhodnutie EK. Pre alternatívnu trasu cez tunel Korbeľka nie sú na zodpovedajúcej úrovni spracované projektové podklady. Najmä preto navrhujeme túto stavbu úplne vyradiť z nárokov na financovanie v období do roku 2014. Uvoľnené financie žiadame použiť na financovanie plných profilov úseku D3 Svrčinovec – Skalité a R5 Svrčinovec. Tento návrh zosúlaďuje Slovensko vo výstavbe diaľnic s Poľskom a Českom.

OPERAČNÝ PROGRAM DOPRAVA 2007 – 2013

OPD predstavuje programový dokument SR pre čerpanie pomoci z fondov Európskej únie v sektore dopravy na roky 2007 – 2013. Na cestnú infraštruktúru v ňom bola vyčlenená suma dve miliardy eur, z toho až 85 % vo forme nenávratnej finančnej výpomoci EÚ (zvyšok spolufinancuje štátny rozpočet). Za prvé štyri roky programového obdobia sa z týchto najlacnejších zdrojov na cesty využilo iba 21,5 % (čerpanie k 31. 12. 2010). Spolu s čiastkami, ktoré zostáva dočerpať na už rozbehnuté projekty, bolo ku koncu roka 2010 zazmluvnených iba 31 %. Na pripravované úseky diaľnic i ostatných ciest tak v OPD zostáva suma takmer 1,4 miliardy eur.

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Prehľad a automatizácia
  6. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  7. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  1. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  2. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  3. Trenčín potrebuje nový impulz!
  4. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  5. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  8. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 13 144
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 11 114
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 8 062
  4. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 7 586
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 400
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 4 129
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 883
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 2 715

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: A zasa ten spln...
  2. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 10. časť
  3. Jan Pražák: Vražedná polyamorie
  4. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  5. Miroslav Galovič: Cykloleto 2022. Časť 1 - Kalvária pri vodnom diele.
  6. Petronela Čellárová: Stále neverím
  7. Anton Kaiser: Ráno pod Hrušovom
  8. Maťo Chudík: Ticho
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 128 887
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 16 092
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 586
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 11 064
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 7 971
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 4 720
  7. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 3 819
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 333
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Dominika Karcolová rozbehla úspešný cateringový biznis v Chicagu.

Každá jedna obložená misa je originál.


25m
Vodič z Liptovského Mikuláša nafúkal viac ako jedno promile.

Polícia vzniesla obvinenie pre prečin ohrozovania pod vplyvom návykovej látky.


SITA 4 h
Ján Gríger (vpravo) dvomi gólmi zariadil víťazstvo Bystričky.

V Slovnaft Cupe ide podľa očakávania ďalej Fomat, aj keď sa na víťazstvo poriadne nadrel. V pohárovom derby Bystrička využila domáce prostredie a vyradila Diviaky.


16 h
Dve tribúny pre divákov by mali byť odovzdané do užívania koncom augusta.

V športovom areáli na Pltníkoch začali s výstavbou dvoch krytých tribún za viac ako 100-tisíc eur.


SITA 10. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Najstaršie sú z obdobia zhruba päťtisíc rokov pred naším letopočtom.


22 h

Má ísť do väzenia.


SITA 9. aug

Jeden muž sa pobytu za mrežami vyhýba už 14 rokov.


6 h

Lukáš sa zo stanovačky nevrátil, zomrel po páde zo skaly.


9. aug

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: A zasa ten spln...
  2. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 10. časť
  3. Jan Pražák: Vražedná polyamorie
  4. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  5. Miroslav Galovič: Cykloleto 2022. Časť 1 - Kalvária pri vodnom diele.
  6. Petronela Čellárová: Stále neverím
  7. Anton Kaiser: Ráno pod Hrušovom
  8. Maťo Chudík: Ticho
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 128 887
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 16 092
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 586
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 11 064
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 7 971
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 4 720
  7. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 3 819
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 333
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala

Už ste čítali?