Rezort dopravy vidí diaľnicu cez Turiec ako prioritu

Jednoznačnou prioritou v návrhu harmonogramu prípravy a výstavby diaľnic na najbližšie obdobie je dobudovanie diaľnice D1 medzi Žilinou a Prešovom. Patria tam aj turčianske úseky.

V roku 2012 by sa malo na turčianskych úsekoch D1 stavať naplno.V roku 2012 by sa malo na turčianskych úsekoch D1 stavať naplno. (Zdroj: JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. MARTIN. Návrh z dielne rezortu s názvom Program pokračovania prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 – 2014 sa v súčasnosti sa nachádza v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Dokument určuje harmonogram začatia a odovzdávania úsekov i možnosti financovania ich výstavby.

„Naším zámerom nie je vytvárať ilúzie. Verejnosti chceme prezentovať reálne termíny začatia a dokončenia jednotlivých úsekov,“ povedal 1. podpredseda vlády a minister dopravy Ján Figeľ. Pozitívom pre Turiec je, že medzi priority patria aj tri úseky D1, Višňové – Dubná Skala, Dubná Skala - Turany a Turany - Hubová, vedúce cez náš región. Pre všetky už bolo vydané stavebné povolenie.

Tunel ešte musia preklepnúť

V roku 2011 sa má definitívne ukázať aj to, či k tunelu Višňové – Dubná Skala existuje výrazne lacnejšia a zároveň environmentálne priechodná alternatíva. Ak áno, vláda SR bude musieť rozhodnúť, či možná úspora preváži už vynaložené náklady na prieskumnú štôlňu i prípravné práce a tiež celospoločenské straty z neskoršieho dokončenia D1 v tomto exponovanom úseku.

Ak nie, skončia pochybnosti o opodstatnenosti nákladného riešenia a zlepšia sa vyhliadky na financovanie výstavby tunela z fondov EÚ. V prípade úveru Európskej investičnej banky (EIB)totiž Európska komisia (EK) vždy vyžaduje posúdenie alternatív.

Na úsek s tunelom Višňové – Dubná Skala bolo vydané stavebné povolenie v marci 2009. Pozemky súkromných vlastníkov sú vysporiadané, Slovenský pozemkový fond vydal súhlas so vstupom na pozemky pred uzavretím kúpnych zmlúv. Predpokladaný termín začatia verejného obstarávania je jeseň 2011, podpis zmluvy so zhotoviteľom sa očakáva v prvých mesiacoch roku 2012. Ukončenie výstavby je podľa ministerstva dopravy reálne v prvom polroku 2017.

Pomôcť musí štátny rozpočet

Plánovaný čas výstavby tunela je 5 rokov, a preto naň už nie je možné použiť zdroje Operačného programu doprava na aktuálne programové obdobie. To si vyžaduje ukončenie projektov do roku 2015. Za najvhodnejšiu alternatívu financovania tak považuje ministerstvo začatie výstavby zo zdrojov štátneho rozpočtu, prípadne v kombinácii s úverom od EIB a následne využitie možnosti refundovať vynaložené oprávnené náklady od roku 2014 z fondov EÚ na nové programové obdobie.

Najpotrebnejší úsek

Úsek Dubná Skala - Turany je podľa ministerstva najpotrebnejší zo všetkých chýbajúcich úsekov diaľnic na Slovensku. Odbremenil by v dĺžke takmer 17 km dlhý a mimoriadne frekventovaný úsek cesty I/18 pri Martine. Podľa sčítania z roku 2010 na tomto úseku denne prejde v priemere 22 až 27-tisíc vozidiel (z toho 6 až 8-tisíc nákladných), čo je podobná záťaž ako na ceste popod Strečno. Navyše táto preťažená komunikácia vedie priamo cez Vrútky a Sučany, v menšej miere zasahuje aj Turany. Podpis zmluvy so zhotoviteľom sa očakáva v septembri 2011. Financovanie bude zabezpečené z OPD na roky 2007 – 2013. Uvedenie do prevádzky je reálne v roku 2014.

Za Turanmi najviac problémov

Otáznik stále visí nad úsekom Turany – Hubová. Mimovládne organizácie spochybnili korektnosť posúdenia vplyvu stavby na územia Natura 2000, v dôsledku čoho EK v roku 2010 neodobrila financovanie PPP projektu zahŕňajúceho aj tento úsek z peňazí EIB. Chýbajúci súhlas stále neumožňuje začať jeho výstavbu. V roku 2011 ministerstvo prostredníctvom Národnej diaľničnej spoločnosti zabezpečuje doplňujúce posúdenie skutočného stavu rozostavaného projektu a vplyvu budúceho kompletného projektu na predmety ochrany Natura 2000. Na základe jej výsledkov plánuje pripraviť aktualizovanú dokumentáciu na výber zhotoviteľa stavby. Rezort dopravy predpokladá začatie výstavby na jar 2012. Tento termín by ešte umožňovalo čerpanie finančných prostriedkov z OPD na roky 2007 – 2013.

Priemerná denná záťaž od Krpelian po Kraľovany v každom smere prevyšuje 20-tisíc vozidiel. Za Kraľovanmi síce klesá na 13 až 16-tisíc áut, no cesta tu prechádza hneď niekoľkými obcami (Rojkov, Ľubochňa a Hubová).

PRIPOMIENKY OBCHODNEJ A PRIEMYSELNEJ KOMORY ŽILINA

Zabezpečenie stavby tunela Višňové – Dubná Skala prostredníctvom úveru EIB, štátneho rozpočtu a OPD 2014 – 20 je veľmi diskutabilné. Ide o nákladovú položku v štátnom rozpočte a vzhľadom na jej výšku a úroveň štátneho dlhu je podľa nás takýto spôsob financovania veľmi nepravdepodobný. V súčasnej situácii sa dá tunel postaviť len prostredníctvom PPP projektu. Zbytočné je pátranie po iných alternatívach výstavby úseku. Ide len o oživovanie už raz uzavretých hodnotení. Veľmi problematická sa nám javí výstavba úseku Turany – Hubová. Jej povrchovú verziu cez Kraľovany stále brzdí rozhodnutie EK. Pre alternatívnu trasu cez tunel Korbeľka nie sú na zodpovedajúcej úrovni spracované projektové podklady. Najmä preto navrhujeme túto stavbu úplne vyradiť z nárokov na financovanie v období do roku 2014. Uvoľnené financie žiadame použiť na financovanie plných profilov úseku D3 Svrčinovec – Skalité a R5 Svrčinovec. Tento návrh zosúlaďuje Slovensko vo výstavbe diaľnic s Poľskom a Českom.

OPERAČNÝ PROGRAM DOPRAVA 2007 – 2013

OPD predstavuje programový dokument SR pre čerpanie pomoci z fondov Európskej únie v sektore dopravy na roky 2007 – 2013. Na cestnú infraštruktúru v ňom bola vyčlenená suma dve miliardy eur, z toho až 85 % vo forme nenávratnej finančnej výpomoci EÚ (zvyšok spolufinancuje štátny rozpočet). Za prvé štyri roky programového obdobia sa z týchto najlacnejších zdrojov na cesty využilo iba 21,5 % (čerpanie k 31. 12. 2010). Spolu s čiastkami, ktoré zostáva dočerpať na už rozbehnuté projekty, bolo ku koncu roka 2010 zazmluvnených iba 31 %. Na pripravované úseky diaľnic i ostatných ciest tak v OPD zostáva suma takmer 1,4 miliardy eur.

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 23 186
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 768
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 939
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 357
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 305
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 894
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 633
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 187
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 652
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 446
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 393
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 373
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 308
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Takto sa deti rozlúčili so zimou a veria, že prebudili Živu – bohyňu jari a života.

Deti sa rozlúčili so zimou.


Jana Siráňová
Tomáš Pšenka.

Ani druhá hokejová liga nie je lacná záležitosť. Na pokrytie sezóny kluby míňajú šesťmiestne sumy.


Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Prebudenie jari Vrícko

Aj do malej podhorskej dedinky zavítala jar.


(vm)
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 187
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 652
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 446
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 393
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 373
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 308
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?