Streda, 16. jún, 2021 | Meniny má Blanka, BiankaKrížovkyKrížovky

Cestám ubližuje aj striedanie vládnych garnitúr

Prioritou výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií na Slovensku je spojenie Bratislavy s Košicami. Výstavba sa však rozbieha pomaly. Dôvodov je viacero.

ĽUBOMÍR PALČÁK

RIADITEĽ VÝSKUMNÉHO ÚSTAVU DOPRAVNÉHO V ŽILINE

Relatívne pomalé tempo výstavby nie je len problémom Slovenska. Vo všeobecnosti sa s tým boria všetky krajiny v stredoeurópskom regióne. Pritom rýchlejšie tempo výstavby by pomohlo aj slovenskej ekonomike. Problémom je, že po každých voľbách sa nová vládna garnitúra len veľmi ťažko stotožňuje s plánmi svojich predchodcov. Väčšinou hľadá nielen nové spôsoby financovania, ale dokonca i trasovania diaľnic a rýchlostných komunikácií. Pozitívom je dnes aspoň to, že nová vláda sa do istej miery stotožnila s trasovaním, aj keď o systéme financovania sa to už povedať nedá.

Skryť Vypnúť reklamu

VLADIMÍR VAŇO

HLAVNÝ ANALYTIK VOLKSBANK SLOVENSKO

Prekáža mi, že pri diskusiách sa diaľnice posudzujú ako samostatný celok a nie v súvislosti s hlavnými ekonomickými a hospodárskymi prioritami štátu. Základnou úlohou vlády je konsolidácia verejných financií a od toho sa musí odvíjať všetko ostatné, vrátane diskusií o výstavbe diaľnic. Najmä pokiaľ hovoríme o ich financovaní. Ide o veľké a finančne náročné projekty, na ktoré si štát musí požičať. Preto je cena peňazí otázkou číslo jedna, ktorou sa treba riadiť. Najvýhodnejšie sú eurofondy, ale všetkým je jasné, že treba hľadať aj iné úverové zdroje.

JÁN KOVALČÍK

RIADITEĽ INŠTITÚTU STRATÉGIE MINISTERSTVA DOPRAVY

Podobne hornaté krajiny ako Švajčiarsko či Rakúsko budovali svoju diaľničnú sieť 40 rokov. Na Slovensku sa očakáva, že všetko bude hotové už o desať rokov. Napriek tomu, že je to nereálne, mnohí politici to ľuďom sľubovali. Tým vyvolali veľké očakávania, ktoré sa však neplnili. Súčasná vláda sa rozhodla presadzovať reálne termíny. Spôsobila síce v spoločnosti určité sklamanie, no predišla nereálnym očakávaniam. V minulosti sa pri výstavbe D1 vsadilo na PPP projekty. Je síce pravda, že za výstavbu by sa neplatilo, ale vysoké splátky by sa presunuli na budúce generácie.

Skryť Vypnúť reklamu

JÁN TOPERCER

EKOLÓG Z BOTANICKEJ ZÁHRADY UNIVERZITY KOMENSKÉHO V BLATNICI

Slovensko v roku 2004 vstúpilo do Európskej únie. To prinieslo aj povinnosť primerane posúdiť vplyvy výstavby diaľnice na územia sústavy Natura 2000. V novembri 2007 narýchlo vznikla štúdia, ktorá slúžila ako podklad na ďalšie konania úradov. Žiaľ, bola spracovaná veľmi povrchne po vecnej i metodickej stránke, s minimálnym prieskumom dotknutého územia a chybnými údajmi. Údaje a stanoviská správ národných parkov a ani naše neprešli cez úroveň ústredia Štátnej ochrany prírody SR. Tam boli prepísané a ďalej sa dostali v podobe, aká vyhovovala politickej požiadavke.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aký dojazd s vaším autom reálne potrebujete? Praktická pomôcka
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  3. Ako sa mení dynamika firiem?
  4. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  8. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  1. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  2. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  3. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  4. Po Slovensku na motorke
  5. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  6. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  7. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  9. Behind every successful business lies a set of skilled people
  10. Klimatická zmena rozkývala štatistiky škôd na domoch a bytoch
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 22 340
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 13 005
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 12 279
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 10 341
  5. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 10 198
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 8 060
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 326
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 6 978
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 689
  10. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 5 255
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Futbalisti Fomatu vyplnili prestávku medzi súťažnými zápasmi súbojom proti Belej.

Turčianske tímy pôsobiace v stredoslovenských súťažiach týždeň pred reštartom súťaží svoje prípravné súboje poprehrávali.


9 h
Takto by mali vyzerať nové ihriská v Turci.

Dotácia od štátu smeruje aj do Martina, Turčianskych Teplíc a Sučian.


10 h
Slovenské komorné divadlo v Martine minulý piatok uviedlo premiéru novej inscenácie D1 (pracovný názov).

Slovenské komorné divadlo v Martine minulý piatok uviedlo premiéru novej inscenácie D1 (pracovný názov). Téma, ktorá pichľavo rezonuje v nejednom Slovákovi, sa na javisku premieňa z politického kabaretu na miestami až ironicky dojímavú esej.


18 h

Pozrite si MY športujeme.


18 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

K príčine smrti sa vyjadria, až keď budú k dispozícii laboratórne výsledky. Predbežne to s očkovaním nesúvislo.


10 h

Bol by to prvý prípad na Slovensku, kedy medveď zabil človeka.


14. jún

Predškoláka musel previezť vrtuľník.


13 h

Varil v michelinských reštauráciách, aj pre arabského princa. Teraz sa usadil v Nitre, v hoteli Capital na Farskej ulici, a buduje si tu kuchyňu presne podľa svojich predstáv.


re 14. jún

Už ste čítali?