KOŠŤANY NAD TURCOM. Zhustením premávky sa situácia na križovatke skomplikovala, definitívne to nevyriešili ani semafory, ktoré tu nainštalovali pred pár rokmi. Tie pre chodcov na výzvu fungujú len v pracovné dni a len do pol štvrtej. Po tejto hodine chodci cez cestu prejdú len s ťažkosťami. Problematické to majú aj vodiči z vedľajších ciest od Žabokriek a železničného priecestia.
Premávka po bočnej prašnej ceste
Situáciu by vyriešila diaľnica, ktorá by cestu z Martina do Turčianskych Teplíc odľahčila. Rozhodujúcim by bol aj nadjazd, ktorý má obec zakreslený v územnom pláne už päť rokov. Obom možnostiam však chýbajú peniaze.
Starostka Anna Hlinková sa s problémovou križovatkou borí už niekoľko rokov, spokojnosť neprichádza. Situácia vyústila do viacerých problémov. Niektorí vodiči napríklad začali využívať nevyasfaltovanú cestu popri trati, ktorá pokračuje popod martinský nadjazd cez potok do Martina. Niekomu zrejme z blízkych rodinných domov ale veľká premávka začala prekážať a navozil do stredu cesty fúru zeminy...
Sťažujú sa firmy i rodičia detí
A sťažnosti sa na obecnom úrade stále kopia. „Naposledy prišiel otvorený list z Trim Leadru. Zamestnanci sa nemôžu cez prechod dostať na autobusovú či vlakovú stanicu. Sťažujú sa aj rodičia, ktorých deti chodia do školskej družiny a domov sa vracajú po 16. hodine. V tom čase sú už semafory pre chodcov vypnuté,“ opísala situáciu starostka.
Anna Hlinková naposledy urgovala dotknuté orgány – správcov hlavnej i vedľajšej cesty Slovenskú správu ciest (SSC) v Žiline, Žilinský samosprávny kraj (ŽSK) a tiež Krajský úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Žiline.
„Žiadala som, aby predĺžili čas na semafore pre chodcov aspoň do 18. hodiny, pustili ich aj cez víkendy a pridali semafory aj pre vedľajšie cesty, aby z nich vozidlá mohli vyjsť na hlavnú cestu,“ informovala nás starostka.
Dopraváci navrhli viaceré intervaly
Okresný dopravný inšpektorát (ODI) v Martine navrhol nové úpravy časov pre semafory ešte minulý rok v lete. ODI navrhovalo pustiť semafor vo viacerých intervaloch, a to od 6. do 10. hodiny ráno, potom od 13. do 15. hodiny a od 17. do 18. hodiny v pracovných dňoch, cez víkendy od 8. do 12. hodiny.
Koštianski poslanci so starostkou s týmito navrhovanými intervalmi nesúhlasili. „Ja viem, že v čase medzi 16. a 17. hodinou je veľká dopravná špička a semafor by ju spomaľoval a brzdil, ale čo majú vtedy robiť chodci? Navrhované intervaly by chodcov iba mýlili. Ak by istú hodinu išli a potom zasa nie, mysleli by si, že semafory sú pokazené,“ myslí si starostka.
SSC upravovať križovatku nebude
Za predĺženie funkčnosti cestnej svetelnej signalizácie do 18. hodiny je aj ŽSK ako správca vedľajších ciest od Žabokriek a Koštian nad Turcom. Jeho hovorkyňa Radka Kulaviaková uviedla, že vzhľadom na rozvoj cestovného ruchu i podnikateľské aktivity pripravuje tento týždeň stretnutie starostov dotknutých obcí i zodpovedných cestných správnych orgánov vrátane polície.
Marián Pikuliak z SSC ako jednej zo strán pre MY Turčianske noviny sa už teraz vyjadril, že SSC neuvažuje nad ďalšími úpravami tejto križovatky, pretože plynulosť dopravy a bezpečnosť chodcov je zabezpečená. Výstavbu ďalších semaforov z vedľajších ciest ponecháva SSC na správcu komunikácií, teda ŽSK.
Všetko komplikuje železničné priecestie
Dopravná situácia v Košťanoch nad Turcom je komplikovaná aj z pohľadu dopravného inžiniera Ľubomíra Jatiho z ODI v Martine. Najväčším problémom je železničné priecestie, ktoré je v bezprostrednej blízkosti križovatky. Ak by tu mala pribudnúť svetelná križovatka, musela by sa posunúť hlavná cesta do vzdialenosti predpísanej normou od železničného priecestia. To by si ale vyžiadalo ďalšie vyvolané náklady na presun a úpravu celej križovatky.