MARTIN. Projekt napĺňali praktickými aktivitami v rokoch 2010 – 2011 v základných školách v Martine a jeho cieľom bolo oboznamovať žiakov so životom osôb so zdravotným postihnutím, o ich obmedzeniach v reálnom živote, ale aj o ich zručnostiach a schopnostiach.
Na prvom stretnutí si žiaci vypočuli prednášky a videli prezentácie druhov zdravotného postihnutia a pomoci, akú môžu občania so ZP dostať, oboznámili sa so spoločenským životom, vzdelávaním, prácou osôb so zdravotným postihnutím. Druhé stretnutie už venovali interakčným hrám, aby sa deti fyzicky dokázali vcítiť do každodenných problémov postihnutých osôb. Skúšali zaviazať si šnúrku jednou rukou, rozpoznávať predmety, mince so zaviazanými očami, napiť sa z fľašky bez pomoci rúk a podobne. Pre deti bola pripravená aj beseda s tlmočníčkou posunkovej reči A. Štrbákovou. Ďalším bodom projektu bola návšteva v Domove sociálnych služieb Méta v Martine, kde sa oboznámili so životom mentálne postihnutých osôb, ich činnosťou v tomto zariadení. Zaujímavou súčasťou projektu bol v apríli Keramický workshop, na ktorom spoločne modelovali zdravé deti a klienti DSS Méta výrobky z keramickej hliny pod vedením výtvarníčky Silvie Rešetárovej. Ich práce boli potom vypaľované v keramickej peci v DSS Méta a vystavili ich počas vyhodnocovania projektu Quo vadis.
Napriek zaujímavej myšlienke a dnes tak potrebnej výchove k tolerancii a antidiskriminácii, projekt Ministerstvo kultúry SR nepodporilo, nebol podporený v minulom roku ani mestom Martin. Cieľ projektu ale jeho organizátori predsa len naplnili, hoci takpovediac „na kolene“. Žiaci ZŠ A. Bernoláka a ZŠ Priehradná a klienti DSS Méta dostali 27. júna na vyhodnotení projektu diplomy za účasť.
Pre autorku myšlienky Janu Jarošovú, metodičku Turčianskeho kultúrneho strediska v Martine bolo najväčším zadosťučinením počúvanie a čítanie názorov mladých ľudí zapojených do projektu. „Presvedčila som sa pritom, že spolužitie zdravých a hendikepovaných ľudí je dnes už prirodzenou súčasťou života a rozhľad detí sa aj vďaka zrealizovanému projektu znovu o trochu zlepšil. Potešilo ma aj poďakovanie žiakov za túto skúsenosť a ubezpečenie učiteliek a vychovávateliek DSS Méta, že výchova mladých ľudí a projekty podporujúce integráciu osôb so zdravotným postihnutím sú potrebné a žiadané,“ povedala.
Autor: V.Herichová