MARTIN. Dôchodca Ľudovít Lukáč má doma starší televízor, zvuk počúva cez slúchadlá, aby nerušil ostatných. Jedného dňa v nich však zachrčalo a stíchli. Vybral sa teda do servisu. Prieskum cien a termínov opráv si nerobil. Vošiel do najbližšieho.
„Povedali mi, že pokazený je konektor zvuku a predbežne cenu opravy vypočítali na 50 eur. Zdalo sa mi to veľa, ale myslel som si, že toto je najvyššia suma a že to bude stáť určite menej. Veď tá pokazená súčiastka môže stáť najviac 5 eur,“ myslí si Ľudovít, ktorý je bývalým strojárom a opravu vedel otipovať.
S predbežnou cenou opravy súhlasil
Televízor mu opravili z jedného dňa na druhý. Konečná suma síce nepresiahla predbežnú cenu, naúčtovali mu však spomínaných 50 eur.
„Suma opravy zahŕňala demontáž prístroja, diagnostiku závady, odstránenie závady, montáž prístroja a jeho testovanie. Celý proces trval 2,5 hodiny, tak ako je napísané v servisnom protokole,“ uviedla Mariana Hrivnáková z Mobil Tec Servis, s.r.o., kde opravu vykonávali. Pochybenie nepripúšťajú, v stanovisku pre naše noviny napísali, že svoju prácu vykonávajú dôsledne a svedomito k spokojnosti zákazníka.
Pán Ľudovít sa pri platbe chcel rozprávať s vedúcim predajne, predavačka mu však povedala, že tam momentálne nie je. Napriek nespokojnosti teda zaplatil. Vyhľadal však našu redakciu. Zisťovali sme, či je suma za opravu adekvátna.
Inde by zaplatil o polovicu menej
Oslovili sme viaceré elektro - servisy, aby sme sa opýtali, koľko by výmena konektora stála u nich.
„Oprava by stála od 15 až 20 eur a samotná výmena súčiastky trvá okolo polhodiny,“ povedal nám jeden z opravárov, ktorý však nechcel byť menovaný. Ďalší nám povedal, že závadu by opravil do 20 eur a to už rátal aj s malými komplikáciami.
Obrátili sme sa aj na Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI), jej hovorkyňa Danuša Krkošová odporučila zákazníkovi, aby sa obrátil aj s kompletnou dokumentáciou na žilinskú pobočku inšpektorátu SOI, ktorý celý prípad preverí.
„Platia zmluvné ceny a spotrebiteľ mal byť vopred informovaný o cene súčiastky, ako aj o cene práce,“ uviedla. Ak SOI zistí nedostatky, začne správne konanie za účelom uloženia sankcie rozhodnutím. Kedy však bude podnet zaradený na prešetrenie, nie je jasné. „SOI nemá zákonné termíny na vybavenie podnetov, vybavuje ich podľa poradia, aktuálnosti a naliehavosti,“ dodala D. Krkošová.
Môže sa obrátiť na súdneho znalca
Podľa odborníka zo Združenia slovenských spotrebiteľov (ZSS) by mali byť v protokole o oprave špecifikované všetky práce i materiál použitý pri oprave aj s príslušnými sadzbami. To na bločku pána Ľudovíta chýbalo.
„Dá sa to preskúmať v inom servise alebo u súdneho znalca. Ak to nesedí, je možnosť reklamovať prácu, pôvodný servis však môže reklamáciu zamietnuť. V takom prípade sa dá ísť len so znaleckým posudkom na súd,“ uviedol M. Tulák zo ZSS. Pán Ľudovít však do súdneho pojednávania nepôjde, obáva sa, že by na tom ešte viac prerobil.
Nech rátame ako rátame, inde by mal pán Ľudovít opravu minimálne o polovicu lacnejšiu. Platí staré porekadlo, dvakrát meraj, raz strihaj. Za 50 eur si mohol radšej nakúpiť potraviny na dva týždne, absolvovať dvojdňový seniorský pobyt v Tatrách alebo doložiť ešte jednu päťdesiatku a kúpil by si nový televízor.