VRÚTKY. Už tradične je súčasťou medzinárodnej výstavy výrobkov a služieb pre železnice a dopravu Žel-Rail (20. – 23. septembra) bohatý sprievodný program. Rodičia s deťmi, no i staršie ročníky si nenechali ujsť jazdu historickým vlakom, ktorý tri dni premával medzi Vrútkami a Žilinou. Úspech zožali tiež divácky atraktívne ukážky práce železničnej polície a prehliadka nových železničiarskych uniforiem. K podujatiu patria aj konferencie pre odbornú verejnosť a odovzdávanie zlatých medailí najúspešnejším vystavovateľov.
Vo vozni sa dá fandiť aj modliť
Netradičnú, ale veľmi atraktívnu formu prepravy ponúkla Železničná spoločnosť Slovensko prostredníctvom svojho spoločenského vozňa. Počas jazdy v ňom môžete absolvovať firemnú konferenciu, narodeninovú párty, diskotéku či svadbu. Je vybavený všetkým - od klimatizácie, baru, profesionálneho ozvučenia, internetového pripojenia až po LCD televízor.
„Pred dvoma týždňami sa v ňom počas jazdy do Ríma a Lúrd konali bohoslužby. Interiér je variabilný a v priebehu cesty sa dá prestavať,“ prezradil Peter Hájovský zo Železničnej spoločnosti Slovensko.
O tom, že vozeň toho preskákal už naozaj veľa, svedčí ďalšia príhoda. „Do Holandska sme viezli futbalových fanúšikov Slovana Bratislava na pohárový duel proti Ajaxu Amsterdam. Už počas jazdy bola výborná atmosféra, možno aj lepšia ako na slovenských ligových štadiónoch. Všetko však prebiehalo v medziach slušnosti a ľudia sa naozaj zabávali.“
Železnica ako na dlani
Prierez slovenskými železnicami, ale v zmenšenej forme predstavili modelári z Komárna. Miniatúra vinohradníckej oblasti Malých Karpát, verná kópia telgártskej stanice, telgártsky viadukt či vozňové depo v Prievidzi – tieto skvosty mali návštevníci ako na dlani. Po 250 metroch koľajničiek sa premávali vlakové súpravičky ešte z čias spoločného Československa spolu s najmodernejšími modelmi, ktoré sú v súčasnosti pýchou prepravcov v západnej Európe.
„Snažíme sa, aby všetko vyzeralo čo najvierohodnejšie. To, čo tu vidíte, získavalo finálnu podobu v priebehu dvanástich rokov,“ vysvetľuje nadšený modelár a civilným zamestnaním rušňovodič Peter Klimčík. Ten spolu so svojím bratom Pavlom a jeho synom Pavlom ml. venujú krásnej záľube takmer všetok voľný čas.
Celý model koľajiska sa nachádza v históriou dýchajúcom päťdesiatročnom vozni, ktorý nedávno prešiel výraznou rekonštrukciou. Vďaka nej môže teraz cestovať priamo za svojimi obdivovateľmi.
„Mať expozíciu v budove niekde v centre mesta je pekná vec, no vidia ju len domáci. Takto môžeme prinášať radosť viacerým ľuďom.“
Turiec sa nedal zahanbiť
Farby turčianskeho regiónu hájilo na prestížnej akcii viacero turčianskych firiem. Bola medzi nimi i spoločnosť ŽOS Vrútky. V klimatizovanom vozni druhej triedy, ktorý na 11. ročníku výstavy Žel-Rail predstavila, cestujúci ocenia príjemný interiér s pohodlným sedením. Elektronický informačný systém priamo vo vagóne ponúka ľuďom aktualizované údaje o vonkajšej teplote či vzdialenosti, ktorá ešte zostáva do najbližšej stanice. Bežnou výbavou je už vákuové WC s uzavretým systémom. V podstate ide o toalety, aké sa používajú v leteckej doprave.
„Cestujúci majú dokonca k dispozícii i elektrické zásuvky, čo je pre druhú triedu nadštandartné vybavenie. Po slovenských železniciach jazdí 45 takýchto vozňov. Ten, v ktorom teraz sedíme, je už tiež predaný,“ prezradila Ľubica Slavošová, pracovníčka technického úseku ŽOS Vrútky.
Na území Slovenska a Česka, no tiež v krajinách bývalého východného bloku firmy spravidla renovujú staré vozne. Vrútočania sú výnimoční tým, že oni vyrábajú úplne nové vagóny.
„Aj u nás sa začínalo s opravami. Potom sme prestúpili na náročnejšiu, ale podľa nás zmysluplnejšiu cestu. Preto teraz môžeme povedať, že všetko, čo okolo seba vidíte, je dielom umu a šikovných rúk ľudí z Turca,“ spokojne dodala Ľubica Slavošová.