MARTIN. Autobusy Karosa rady 700 odchádzajú po 29 rokoch z MHD do histórie. Posledný z troch vyradených v sobotu absolvoval rozlúčkovú jazdu ovešaný balónmi z Martina do Vrútok cez Košúty a späť cez Podháj a Záturčie zdarma.
„Týmto autobusom som chodil do školy, musel som sa s ním rozlúčiť. Podľa mňa to bol najlepší typ, aký tu jazdil. Nové autobusy už nie sú ono. Táto klasika bola lepšia,“ povedal 18-ročný Martin Gregor.
Mnohí ani rozlúčku s autobusom nezaregistrovali. Niektorí chceli dokonca za jazdu i zaplatiť. „Ideme na návštevu a chceli nastúpiť do iného autobusu. Ale keď syn videl tie balóny, museli sme doň nastúpiť,“ zasmiala sa mamička Zuzana Drgiňová.
Rozlúčku si nenechali ujsť ani fanúšikovia MHD, ktorí kvôli tomu pricestovali až z Bratislavy. Ľubomír Mészáros (29) takéto akcie absolvoval v niekoľkých mestách. „MHD cestuje veľa ľudí, ale nepoznajú jej históriu. Ja sa tým zaoberám od malička. Rád cestujem autobusmi po celom Slovensku. Musel som prísť, pretože Karosa je autobus môjho detstva.“ Fanúšikovia fotografie z takýchto rozlúčok zverejňujú na svojej webovej stránke.
Poslednú jazdu odšoféroval jeden zo služobne najstarších vodičov martinskej SAD Anton Parížek (61). „Tieto Karosy neboli také poruchové, ako nové typy. Boli spoľahlivejšie,“ zhodnotil. Prvá Karosa radu 700 bola na prímestské linky zaradená v roku 1981, od roku 1982 začali premávať aj na linkách MHD. Do Martina ich bolo dodaných celkovo 79. Dnes sú morálne zastaralé, nemoderné a technicky opotrebované. Boli však z pohľadu nákladov na opravy a spotreby veľmi úsporné.
Na rozlúčkovej jazde v sobotu cestujúcich vozila posledná Karosa tohto radu z roku 1996, ktorá ubehla viac ako 880 tisíc kilometrov. Práve v tento deň jej končila STK. Hovorkyňa SAD Žilina Ivana Strelcová uviedla, že dni autobusu sú už zrátané. Buď pôjde do šrotu alebo hasičom, ktorí ho využijú na cvičenie alebo rôzne ukážky zásahov. MIROSLAVA DÍREROVÁ